När Ama själv får välja…

 

… då blir det sååå bra!

Igår när vi åkte från Warhol-museet så hade Ama sett ut nästa museum alldeles själv. The Mattress Factory.

1

Vi började med att åka över en av dom läckra, gula broarna här i Pittsburgh.

Och besöket på museet började inte så tokigt, faktiskt.

2

Den här seafood chowdern var jättegod! Första gången som vi ätit en chowder som varit tomatbaserad, men det var inte alls dumt det heller.

Mätta och belåtna inledde vi besöket på själva museet, och även där blev början rätt bra.

3

Ett coolt spegelrum där vi två blev väldigt många.

4

Ama försökte lära sig att posa lite bättre. Lägg märke till dom snygga skoskydden man var tvungen att ta på.

5

Den här färgtunneln var inte så tokig den heller.

Men sen…

6

Den här röda kuben gjorde inget annat än att vara där, ensam i ett mörkt rum.

Sen gick vi in i ett becksvart rum och satte oss. Instruktionen sa att man skulle sitta där i minst tjugo minuter, utan att tända nån ljuskälla, som en kamera eller telefon. När vi hade suttit där i hundra år – minst! – så började vi se en diffus röd fläck lite stjärnor. Förmodligen flimrade det bara för ögonen? Ama frågade Anders om det möjligen var sån där glaskroppsavlossning på gång…

Vi var i alla fall mäkta imponerade. NOT!!!

Och det blev värre…

7

När Ama fick syn på den här installationen så började hon asgarva. Högt och ljudligt! Såg inte att det satt en liten tant och vaktade det hela… För att översläta det inte helt korrekta beteendet sa Ama:

– Jag har aldrig sett nåt… liknande…

– Det är det som är meningen, sa tanten.

Då kunde inte Ama hålla sig igen. Skämdes faktiskt en aning.

8

Museet var uppdelat i tre byggnader. Det ena stället märkligare än det andra. Anders funderade över ”konsten” och började klia sig i huvudet.

Till slut var måttet rågat:

9

Det här konstverket – dom två krukorna alltså – det var droppen. Det var högtalare i dom, och själva konsten bestod tydligen i att skräpet i krukorna rörde sig på grund av ljudet... (vill ni ha en mer ”vetenskaplig” förklaring så klicka på bilden och läs på skylten)

Ja, vad ska man säga? Museet var faktiskt så urbota dåligt att det blev bra på nåt underligt vis. Vi skrattade i alla fall mycket, även om det nog inte var meningen att det skulle vara roligt på det viset.

Och om ni undrar vad Anders sa, så var det att Ama inte får välja museer alldeles själv hädanefter. Haha! Det ligger nåt i det han säger. Senast Ama valde nåt på alldeles eget bevåg så fick vi se den fantastiska ankparaden… Han tänker nog dubbelkolla lite framöver.

Och förresten Mattress Factory? Vi såg inte en enda madrass. Men det gör i och för sig ingenting, för madrasser har vi sett flera stycken utefter vägen:

10

Bokstavligen. Amerikaner verkar inte vara så bra på att frakta madrasser på ett säkert sätt.

11

Nej, Ama ska nog fortsätta att välja ut broar istället för andra sevärdheter.

Gomorron! 

50 Responses to När Ama själv får välja…

  1. Hebbe skriver:

    Aj då ett riktigt skitmuséum var det kanske,,undrar för vem det var ägnat..Haé Kram.

  2. ogamotoga skriver:

    Jag tycker det ser väldans kul ut, där inne i museumet. 😀

  3. "LillaSyster" skriver:

    Men du bjöd oss på några glada skratt!
    Har de inte spännband i staterna – kanske skulle satsa på att exportera det till deras sängtransporter!
    Det verkar vara en god idé att Anders dubbelkollar lite framöver. Ha det gott! Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag skrattade själv också under besöket. Särskilt åt dom där pinnarna… 😀

      Ja, jag är benägen att hålla med. Han får titta till mina val lite grann i alla fall… 😀

      Tack detsamma och kram!

  4. Hebbe skriver:

    Ja det blev ett jädrans lyft,att gå från 10 tum till 13..gillar den skarpt..Haé Kram.

  5. Comsi Comsa skriver:

    Ha ha ha, tänka sig att det var så tråkigt att Ama satte igång att skratta. Kram ❤

  6. åsa i åsele skriver:

    Ett gott skratt förlänger livet å det där museet verkar ju vara ett skoj ställe 😉 jag gillar det oväntade… 😀

  7. Småländskan skriver:

    Jodå, ”konst” är ju upp till betraktaren. I detta fallet var betraktaren inte speciellt impad, vad jag förstår. Det skulle heller inte jag varit.
    Men kul ändå att få följa er på både bra och mindre bra upplevelser.

  8. Znogge skriver:

    Ha ha, vilket ställe 😀 Allt som glimmar är visst inte guld men nu har ni varit där!

    God fredagskväll 😀

    • Ama de casa skriver:

      Nej, allt kan ju i rimlighetens namn inte bli så där perfekt och superbra. Men å andra sidan kommer jag att minnas det här museet länge… 😀

      Gokväll! 😀

  9. gunnardeckare skriver:

    Ni hade ju roligt som det verkar! Trevlig helg!

  10. Ruth i Virginia skriver:

    Ni gör de mest under(liga)bara museumbesök.
    Blomkrukorna !?!?!?

    På tal om madrasser på biltak – Just förra veckan var det två
    tjejer, som skulle frakta hem en madrass; den ena körde och
    den andra satt på madrassen på taket. Inga spännband.
    Madrassen flög av och, tragiskt nog, dog passageraren.
    Man kan verkligen undra, hur utsökt DUM nån kan vara.

    Tack iaf för en trevlig museumtitt!

    • Ama de casa skriver:

      Jag undrar också över dom där blomkrukorna. Mycket… Haha!

      Fy vilken hemsk och läskig olycka! Men det var ju inte det smartaste sättet, direkt…

      Tack för att du tittade med oss 🙂

  11. yfronten skriver:

    Haha! Det får mig att tänka på när vi åkte med våra danska vänner på Ölands skördefest som visade sig vara en bisarr upplevelse med tusentals pumpor och mer eller mindre amatörmässig konst på varannan gård. 🙂

  12. Veiken skriver:

    Det är bara fantasin som sätter gränser. Anser ni att installatörerna var fantasifattiga eller hade för mycket av den varan?? Det verkar i alla fall inte vara något för mig! 😉

  13. Robert skriver:

    Det finns inget museum med Wettex-trasor? 😉

    Gokväll! 😀

  14. Gemsofmylife skriver:

    Tack för den rundturen då behövs det inte alls åka dit 😉 att du börja skratta var en höjdare, ja menar tänk att folk kan tjäna pengar på det där why ??? köper ngn hem det eller ??
    Broar är vackra har fotat en del jag med 😉
    KRAMISAR och myshelg

    • Ama de casa skriver:

      Ibland är det bra att andra kollar upp grejerna först, så man slipper uppleva dom själv. Haha! 🙂

      Fanns i och för sig en gift shop (såklart!) men verken var inte till salu. Ingen hade köpt nåt i alla fall 😀

      Jag bara älskar broar!
      Kram och tack detsamma!

  15. BP skriver:

    Hahaha! Alltså vissa av konstverken liknar grejer jag såg på elevutställningen på Konstfacket i våras. Okej, då är studenterna i 20-årsåldern. Då kan man kanske förlåta dom på grund av oförstånd. Men dessa grejer var ju grymt dåliga.

    Håller faktiskt med dig, håll dig till broar, de är skithäftiga! Eller jo, till madrasser då;-)

    • Ama de casa skriver:

      Jag vet inte åldern på ”konstnärerna”, stod kanske på nån skylt som jag inte iddes läsa. Men vissa verk såg ut som om dom var tillverkade av barn i förskoleåldern. Eller förlåt. Det var elakt mot barnen… 😉

      Broar kan jag inte låta bli att beundra. Och fota. Anders får mycket att radera när vi kommer hem… 😉

  16. torrebloggen skriver:

    Ja det var verkligen ett mycket konstigt och underligt museum ni besökte. Skrattade gott!
    Så det är nog bäst att du håller till broar i stället!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Det är bättre att skratta än att gråta när man hamnar på ett sånt där ställe, tycker jag ändå 🙂
      Broarna kommer jag aldrig att överge 😉

      Tack detsamma och kram!

  17. Freja skriver:

    Åhh, jag hade aldrig kunnat hålla mig allvarlig! Jag är inte tillräckligt finkulturell för det…

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det där med finkultur är nog inget för mig heller. Jösses vilket apflabb jag la upp när jag kom in. Såg inte den där tanten, annars hade jag nog kunnat hejda mig. Eller inte… 😀

  18. haha, ytterligare ett inlägg där jag skrattade högt! Tanken på ditt beteende på och den där tanten… HA-HA-HA!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror att den bild du ser framför dig stämmer med hur det gick till. Jag garvar fortfarande vid tanken på den där installationen och mitt dåliga uppförande… 😀

  19. Ruth i Virginia skriver:

    FYI- Tomatbaserad chowder callas ”Manhattan chowder”.

  20. skåningen skriver:

    Märkligt museum!!
    SV: lurviga?? Mina ben är släta! Men jag kan slänga med dom lite!!
    Kram!

  21. Jag tycker du gör dig bra där i din pose! 😀 Men konst är ju lite konstigt när det kommer till de där ytterligheterna. Men ganska fränt ställe ändå – ni fick ju skratta! Du fixade konststycket att hitta den konstigaste konstmuseét 😀

  22. Inger Rozén skriver:

    Hej!Verkar varit ett skojigt museum.Lite ovanligt.Kram,Inger

  23. Micke skriver:

    Alltså…jösses…tror vi har något liknande här i stan fast jag kanske minns fel…men som sagt av många…allting är ju i betraktarens ögon på nåt vis…men fy va kasst en del verkade där 😉

    Ha det bäst.

    • Ama de casa skriver:

      Det finns många märkliga grejer här i världen och ibland är dom samlade på samma ställe, typ 🙂
      Det var så dåligt så det är en av alla dom museer jag har varit på som jag minns allra bäst 😀

      Tack detsamma!

Lämna en kommentar