Ännu en lucköppning!

Eller nästan, i alla fall.

När vi åkte ut till Zenia Boulevard igår såg vi att julpyntet var på väg att hängas upp. Ama – som är en mycket smart person – tänkte vänta med att ta bilden på killen i liften tills lastbilen passerat. Haha! Smart va? Då hade ju även liften passerat eftersom den satt fast på lastbilen. Ibland har Ama lite otur när hon tänker.

Den här gången parkerade vi där vi brukar. Ett bekymmer mindre eftersom det blev lättare att hitta bilen när shoppingen var klar. Det var ovanligt lite bilar och folk, tiden ligger väl nånstans emellan Halloween-handlandet och hysterin vid Black Friday som sen eskalerar i julhandeln.

Man kunde tydligt se att det fjösregn som kom dagen innan innehöll en hel del sand. Biltvättarna gnuggar sina händer medan vi är glada att vår bil bor i vårt garage mesta delen av tiden.

Ama hade siktet inställt på detta stället.

Anders siktade på detta stället istället. Jultältet utanför Leroy.

Ni får ursäkta den suddiga bilden, men Anders var så yster där inne att det var omöjligt att få till en skarp bild.

Sen var det dags för lucköppning igen! Där bakom QR-koden som Anders håller i händerna och julgranen låg MediaMarkt.

Här fick Anders en bra utdelning för ett tag sen när han slog in en sifferkod han fått via sms och hittade en telefon bakom en av luckorna.

Den här gången hade han bara fått en QR-kod via mejl och var tvungen att begära betjäning. Kön var ändå inte lång, vi fick väl vänta en sisådär 30 sekunder.

Personalen försökte hitta vilken lucka som skulle öppnas medan Anders i bildens högerkant kollade efter sms i sin telefon igen.

Men det blev ingen lucköppning…

Istället hittade personalen en stor påse bakom disken. Den innehöll en massa små pryttlar som säkert kan vara bra att ha, och en klubba. Allt stämde med det som Anders hade beställt. (Lägg märke till grabben i bakgrunden. Ama gissar att nackproblem kommer att bli framtidens stora sjukvårdsutmaning om man bortser från pandemier).

Det enda som Ama var intresserad av var sin nya telefon – röd och fin. Och klubban såklart. Fast dom börjar snåla, va? Den röda klubban var en av dom ”vi” fick med Anders gröna telefon. Kolla så mycket större den var!

Ama vet inte om hon är nöjd eller missnöjd. En mindre klubba, en utebliven lucköppning och bara en enda påse? Förra gången fick hon en påse för varje beställning och i varje påse låg en klubba.

Fast å andra sidan är den här påsen betydligt större och bra att ha att hyperventilera i ifall det inträffar nåt riktigt otäckt. En trippelparkering, till exempel.

Sen kommer telefonen säkert att bli suverän. Bara ”någon” ser till att den börjar fungera också.

Ama ser fram emot att se vad den anser att meningen med livet är.

Gomorron!

42 Responses to Ännu en lucköppning!

  1. mysigt med allt juligt… är spanjorer kristna? Osäkert om jag lyssnade i skolan, jag har redan köpt lite julpynt, jag har skapat en uppskattad tradition med barnen att de får något som beskriver årets händelse.

  2. Annica skriver:

    En röd och fin telefon.👍 Grattis😁
    Kram

  3. friochlycklig skriver:

    Mycket spännande på en gång där. Undrar om det blir någon black friday i år? Såg ni någon reklam för det möjligen? 🤔

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror att jag såg en skylt om Black Friday men jag är inte säker. Vete tusan om den blir av. I såna fall blir det väl extra vakter som sätts in och kontrollerar att affärerna inte blir smockfulla. Jag skulle inte vilja shoppa den dagen (dom dagarna, det brukar kunna vara en utdragen historia det där) med tanke på den trängsel som brukar uppstå…

  4. farfar hebbe skriver:

    Oki,vilken lycka,du har blivit med en ny telefonmröd dessutom,kan det bli bättre,knappast,jo ska vara om du får lite ”Kladdkaka” idag..Haé Kram.

  5. Susjos skriver:

    En röd telefon, kan inte bli bättre till dig! Grattis ! Vi ska ju fira hela året ut, kanske även nästa år?
    HA en toppenlördag!
    Kram

  6. Geddfish skriver:

    Vilken fin telefon! Röd och grann. Jag brukar också välja rött om det är möjligt. Min senaste är rosa men har ett rött fodral, så det funkar i glädjesinnet 😀
    Ha en fin lördag och firaråret ut 😀 Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det var först när Anders sa att den fanns i rött som jag blev sugen på att byta 😉 Nu undrar han om jag vill ha ett fodral, men det behövs ju inte när den är röd från början 😀
      Tack detsamma! Ja, du får fira du med 😀
      Kram

  7. Anneli Häggkvist skriver:

    Tomteland 🎅🤶 … här började de skylta så smått redan i september…tidigare och tidigare för varje år 😃 Har också en rödmetallic som jag är glad för (telefon) men nu börjar den leva sitt egna lilla liv…bl.a ljudet..(hör inget under samtal förutom med hörlurar)…lite skumt
    Härlig lördag till Er 🍁🍂

    • Ama de casa skriver:

      Det är faktiskt i tidigaste laget. Men november kan jag tycka är OK, man måste ju hinna köpa sitt nya hysteriska julblink. Fast att sätta fram julen hemma, det är förbjudet före första advent 😀
      Va? Använder du din telefon till att ringa med? Märkligt… 😉
      Tack detsamma!

  8. Mamma C skriver:

    Åhh, en ny fin röd mobil.
    Kram Carin

  9. Znogge skriver:

    Lycka till med nya telefonen! Jag räknar med att Anders sköter igångsättandet av den. Så lägger vi upp det och Husse brukar göra ett gott jobb! Hoppas klubban smakade bra 😀

    God lördag!

    • Ama de casa skriver:

      Jodå, vi har precis samma upplägg som ni. Anders håller på med den just nu 🙂
      Klubban har jag inte ätit upp. Måste nog ha kvar den som bevismaterial ifall det blir en ännu mindre klubba nästa gång… 😉

      Tack detsamma!

  10. Tack och lov har dom inte börjat pynta utomhus här än, hoppas dom väntar till första advent 🙂

    Du matchar, både påsen och telefonen 🙂 Hoppas du blir nöjd med ditt nya liv med din nya telefon, oavsett vad telefonen säger om den frågan 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Dom hänger nog bara upp grejerna och väntar med att tända dom. Men man vet aldrig…
      Visst matchar jag bra! 😀
      Jag ska nog fråga telefonen om det bara jag får tillgång till den (läs: Anders är klar med installationen 🙂 ).

  11. Micke skriver:

    Julpynt redan uppe hos er ju…här tror jag de väntar ett tag till….fast jag har inte varit i stan sen februari nånstans så vad vet jag? 😉
    Tillönskar dig en superb lördag tillsammans med ”gubben”.

    Ha det bäst.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, dom är uppe, men jag tror inte att dom tänder dom än. Vi är oftast ute och går på stan på dan och då är dom inte tända.
      Tack detsamma, fast du får ha det bra med ”gumman” 🙂

  12. Anki skriver:

    Hm … julpynt och jultält … jisses, det är ju långt kvar till jul!
    Grattis till nya telefonen – perfekt färg till jul! Ja, den är nog bra året runt!
    Ha en fin dag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag älskar julen med alla ljus och hysteriska julblink! Men att pynta hemma är förbjudet före första advent 🙂
      Telefonen är jättefin! Fast den har inte kommit i bruk än. Många inställningar som ”jag” måsta fixa först… 😉

      Tack och ha en fin kväller!

  13. LillaSyster skriver:

    Ny telefon! Grattis=) Det betyder att snart kan kameran parkera bredvid TomTom nere i förrådet….

  14. BP skriver:

    Grattis till den nya kompisen! Huvudsaken är ju att den är röd, eller hur;-) Är det samma modell som Anders har? Å du vet väl att Samsung är känt för att ha enastående bra kameror. Snart blir nog din lilla kamera pensionerad den också;-)

    • Ama de casa skriver:

      Tack BP! 🙂 Visst är färgen det viktigaste – jag blev inte intresserad förrän Anders sa att den kom i rött 😉
      Jo, det är samma modell. Anders tycker att vi ska ha sammalika så han enklare hålla dom på samma ”nivå”. Jag gör inget annat än att jag använder den.
      Jag vill fortfarande ha en ”riktig” kamera och kommer att hålla fast vid det så länge det bara går. Tyvärr kommer det inte så många nya kameramodeller (dom utan telefon, alltså) så det det gäller att jag inte tar sönder min igen… Att fota med telefonen är supersvårt! Jag kommer åt alla knappar och appar mest hela tiden så bilderna blir ännu mer kassa än med kameran.

  15. skåningen skriver:

    Röd telefon passar till klänningen!
    Sv..Du har ju ”trädgårdsmästaren” som kan diska !
    Kram!

  16. Ditte skriver:

    Grattis till den nya telefonen! Och kanske att klubban i den mindre modellen smakade mycket bättre. Tycker den limegröna färgen gjorde sig bra till den nya röda telefonen.
    Så nu lite pyssel med att få igång den och överföra allt från den gamla. Å andra sidan ger övning färdighet.
    Trevlig kväll.

  17. ❥ T' skriver:

    Riktigt fin telefon! Kul att få följa med er under dagen i bilder!

  18. yfronten skriver:

    Nämen, vilken fin röd mobil! Jag var tvungen att titta vad det är för färg på min mobil nu. Jag vet att de frågade om jag ville ha svart, vit eller roséguld och det spelade ingen roll för den ligger ändå nästan alltid i sitt fodral. Både mobil och fodral är svarta, tråkigt… men jag tycker att fodral brukar vara för dyra för att lägga pengar på.

  19. mycketyck skriver:

    Så det var dags för en ny fin röd mobil nu. Man måste ju pigga upp sig i dessa tider. Det där med att få den att fungera är något jag känner igen. Någon hos oss är ju jag och misstänker att Anders är den någon hos er.
    Ha en fin söndag !!!

  20. Paula Merio skriver:

    Hyperventilerat har jag gjort åtskilliga gånger, men jag har varit lite diskretare med något mindre papperspåsar, haha. Usch, jag som inte är någon vän av julen, nu börjar eländet, kan det inte bara vara en vecka om året som det är tillåtet med tomtar? Allltså de där röda med luva, andra tomtar lär man stå ut med året om…

    • Ama de casa skriver:

      Jag älskar julen! Men den får ”bara” vara mellan första advent och tjugondag Knut hemma hos mig. Lite tidigare får dom börja sälja julpryttlar så man hinner handla dom innan det är dags att pynta till första advent 🙂

  21. Tänk, nya telwfoner. Hoppas ni blir näjda. Själv är jag så näjd med min guldiga Motorola som nu passerat tre år. Känner inte alls av att jag vill eller behöver byta. Men plötsligt en dag måste man.

    • Ama de casa skriver:

      Jag är lite orolig över hur klumpfingrarna ska klara av den nya telefonen… Förmodligen lika dåligt som dom grejar den gamla.
      Min gamla telefon är 5,5 år och börjar bli lite trött.

Lämna en kommentar