Just när ni trodde att det var över…

… så kommer ännu ett kanalbåtsinlägg.

Ja, ja. Ama vet att hon i förra inlägget lovade att det var slut med inlägg från dom franska kanalerna, men det här är ett inlägg från vår första kanalbåtstur 1986 – i England. Den såg ni inte komma va?

Då åkte vi tillsammans med ett par andra vänner, Maggan och Wester, i en så kallad narrowboat på Oxford Canal. Vi var alla riktiga landkrabbor och fick en snabbkurs av han som hyrde ut båtarna. Efter några snabba instruktioner hoppade han av skutan efter ungefär 100 meter. Kanalen var smal och båten var lång så den gick inte vända annat än vid speciella ”winding holes” – vändplatser. Det var långt till den första vändplatsen och instruktören orkade inte gå så långt för att komma tillbaks till marinan. Han lämnade oss med dom uppmuntrande orden:

– När ni kommer till första slussen så finns det nog säkert folk där som kan tala om hur ni ska sköta dom manuella slussarna.

Vår båt var den där fint röd-gröna båten. Till skillnad från dom franska båtarna som hade rattar att styra med så hade den här ett mer ”vanligt” båtroder. En styrpinne i aktern, alltså.

Den var fin och bekväm invändigt också med kök, matplats och ett par sovrum.

Det fanns toalett och dusch ombord, men där var det trångt så vi valde även här att ta bryggduschar. Eller kanske snarare kohagesduschar. Duschen drog vi ut genom badrumsfönstret.

För att vara i England hade vi en väldigt tur med vädret. Det var bara en dag som småduggade bort, så oftast åt vi luncherna uppe på båttaket.

Kanalen var lummig och fin på många håll, blandat med gröna hagar där boskapen gick och betade (som på förra bilden).

Det var fint att glida runt i grönskan.

Slussarna var som sagt var manuellt manövrerade. Luckorna vevades med handkraft och när dom väl var uppe så puttade man upp slussportarna med hjälp av dom kraftiga stockarna.

Här kan man se att det var kvinnokrafterna som fick jobba medan grabbarna körde båten och dokumenterade det hela. Det där med dokumenterandet har Ama till stor del tagit över på senare år. Mindre ansträngande, liksom.

Att båtarna var smala det fick man extra stor förståelse till på sina håll.

Här skulle vi slussa uppför i en sluss. Först körde vi in båten och stängde portarna och dammluckorna bak.

Sen vevades dom främre dammluckorna upp så att vattnet i slussen steg och båten började åka uppåt.

När vattnet hade stigit så det var i nivå med den övre delen av kanalen fick man putta upp porten och sen var det bara att åka ut.

Det fanns många fällbroar efter vägen också. Här kom Ama på en alldeles lysande idé! Hon hoppade iland innan bron, galopperade (nåja) till andra sidan för att ta en bild precis när båten passerade under.

Fast idén var egentligen inte sådär jättebra… Jodå, bilden blev fin, men på andra sidan var det taggtråd nere vid vattnet och inte ett dugg lättframkomligt. Eftersom det inte gick att vända båten där så uppstod det ganska stora problem att komma tillbaks till båten. Men med hjälp av två mottagare på båten och ett ”smidigt” skutt av Ama så lyckades hon komma ombord igen. Hon fick faktiskt stora applåder av besättningen på båten bakom – och det var hon värd!

Vi hade ett ”sjökort” med oss som visade var slussar och små tunnlar var benägna. Just där var vi faktiskt nära att köra på den yttre av dom två båtarna som stod dubbelparkerade i kurvan utanför tunneln. En av karlarna på ena båten utbrast med ett skratt:

– Och det var före dom varit på puben!

När vi varit ute en vecka var det dags att lämna igen båten. Vi hade dock lite tid över så vi gjorde en liten avstickare på ett sidospår utanför vår karta.

Där hamnade vi i en liiite längre tunnel som vi inte hade en aning om att den fanns där.

Läskigt var det! Den var nog två kilometer lång och ljuspunkten som syns i bakgrunden var ingången. ”Bara vi inte få möte, bara vi inte får möte…” löd Amas mantra, men självklart fick vi möte. Det gick som tur var bra, dom har väl tänkt till när det gäller hur breda båtarna får vara för att åka på den kanalen. Wester höll på att skrämma livet ur Maggan och Ama när han kröp över taket i mörkret och när han kom till fören där vi stod så tände han en ficklampa under hakan och vrålade rätt ut. Att vi inte ramlade överbord var ett under. Inte särskilt snällt gjort…

Även detta var en fantastiskt fin vecka på en kanal och den gav mersmak för fler kanalturer. Fast då förflyttade vi oss till Frankrike med bättre förutsättningar för fint väder och god mat.

På den tiden skrev Ama en himla massa vykort och den här gången slog hon till på en egensnickrad liten limerick till så gott som alla:

Köra båt på Oxford Canal
är en grej som är lätt och banal
men när man på puben
har tatt lilla nubben
är man glad att båten är smal!

Gomorron!

Annons

52 Responses to Just när ni trodde att det var över…

1. ser ju riktigt gemytligt ut, inte så stormigt heller i en kanal… soligt.

2. Anki skriver:

Vilket äventyr! De där båtarna ser mysiga ut, men verkar inte helt lätta att manövrera. Den sista tunneln där såg lite läskig ut!

3. Yvonne skriver:

God morgon, ja jisus vad ni har utsatt er för genom åren :-), ibland är man extra glad man är en landkrabba av stora mått, även om det ser väldigt mysigt ut att tuffa omkring så där utan vågor.

Ha en så fin onsdag som det bara går i detta bedrövliga väder, själv ska jag baka matbröd, blir både bröd och supervamt i köket av ugnen

Gomorron Yvonne! 🙂
      Att åka på kanaler är himla trevligt, man har ju med sig sitt boende också 🙂

Jag hade tänkt tvätta, men torkförutsättningarna är ju inte dom bästa…
      Tack detsamma och lycka till med bakningen!

4. Violacornuta skriver:

Haha! Du kan det där med limerickar 😄
    Och nej, den där såg man inte komma. 😊

5. mittlillautrymme skriver:

Gomorron Ama!
    Var det nödvändigt att skriva om det fina vädret i England just nu? 😦

6. Znogge skriver:

Ännu en spännande resa med en hel del utmaningar men vilka upplevelser! Så skulle jag gärna resa fast utmaningarna avstår jag helst 😉

Ha en fin onsdag!

• Ama de casa skriver:

Både resandet och utmaningarna är spännande tycker jag och jag vill nog inte avstå något av dom grejerna. Såvida utmaningarna inte är FÖR utmanande vill säga 🙂

Tack detsamma!

7. friochlycklig skriver:

Trevliga minnen och härliga bilder. Jag gillar bilderna i tunnlarna. Spännande! Kram (trött på regnet 😭)

• Ama de casa skriver:

Bilderna i tunnlarna är rätt kul. I långa tunneln är den tagen med blixt, för det var verkligen mörkt där inne.
      Ja vem är väl inte trött på regnet? Jädra skitväder!!!

8. farfar hebbe skriver:

Oj.Mysigt men jäkligt trångt ibland kan jag tycka..Ja matlådans dag,kollade i skåpet såg inte till någon låda,kan kanske bli en eller ett par närmare helgen..Haé Kram.

9. Lena i Wales skriver:

Jag gillar dina kalbåtsinlägg.
    Just denna kanal har jag inte åkt på, men på andra i England och Wales, häftigt.
    Ha det bra!

Tack Lena! 🙂
      Visst är det häftigt med kanalturerna! Fast vi förflyttade våra tripper till Frankrike istället för att utforska mer av dom engelska.
      Tack detsamma!

10. Ser härligt ut det där – tror dock det är för långsamt för min smak 🙂

11. Janne skriver:

Häftigt med de där kanalbåtarna! Typiskt engelskt grönt också. 🙂

12. Mamma C skriver:

Lika roligt att följa med på kanalen i England som i Frankrike.
    Ha en regnig bra dag.
    Kram Carin

13. Susjos skriver:

Vilka härliga foton från en resa! Ni gillar verkligen kanalbåtar, vilken kul grej!
    Hoppas solen skiner på er i Spanien som den gör här?
    Ha en fin dag!

• Ama de casa skriver:

Kanalbåtar är verkligen ett trevligt sätt att ta sig runt och titta på omgivningarna i ett makligt tempo 🙂
      Sol? Vad är det??? Det har regnat precis hela dan idag… Men skönt att du har sol hos dig 🙂

14. skåningen skriver:

Vilka äventyr ni har varit med om!
    Sv..Ibland så har jag bra tänk! 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

15. Ylva Ellneby skriver:

En sådan kanaltur har vi också gjort med ett spelgäng. Att slussa är verkligen ett spännande äventyr som oftast går bra……men som även kan vara utmanande.

• Ama de casa skriver:

Visst är det ett spännande äventyr! Fast man måste vara försiktig såklart så man inte trasslar in sig i några linor eller klämmer sig.

16. åsa skriver:

Intressant så stor skillnad på engelska och franska kanaler, jag skulle föredra de franska 😃
    Att åka kanalbåt verkar inte vara något latmansgöra 😜 jag förstår att Ni har bytt upp Er och numera åker på kryssning 😁

• Ama de casa skriver:

Dom franska har varit jättefina, men jag gillade den engelska med – där har vi ju bara åkt på en 🙂
      Kryssningar är ju tämligen bekväma, men det är kul att åka kanalbåt med (även om man både får bädda och diska själv… 😉 ).

17. Paula Merio skriver:

Vilken djungel! Och kossorna är också helvilda förstår jag! Jag hade definitivt gillat en kanalsemester! Fast det var inget som någonsin kom på tal när jag ännu var på resande fot…Har åkt på kryssning på Donau och det var dötrist, hände inget i landskapet eller naturen, vi bara satt där som paddor och glodde ut. Hade dottern med som inte var så gammal och hon var totalt uttråkad. Tack o lov var den turen över efter några timmar…ler
    Härliga minnen har ni men så är ni ju nästa antika, fniss!

• Ama de casa skriver:

Kossorna var väldigt lugna, fast ibland kom dom ned till kanalen för att dricka vatten och då glodde dom på oss på ett vis som bara en ko kan glo (jag älskar kor! 🙂 ).
      Att åka på turistvarianter på kanaler/floder kan vara ganska trist ibland, det har även jag testat på. Det händer absolut ingenting!
      Jodå. Vi är ganska antika, men vi är glada ändå 😀

18. FREEDOMtravel skriver:

Vilket äventyr! Vi såg den där kanalbåtsserien som gick på TV förut, och blev verkligen inspirerade. Verkar som ett mysigt sätt att ta sig runt! 🙂

• Ama de casa skriver:

Jag har sett några avsnitt av den serien och den var både bra och inspirerande. Himla mysigt att åka runt på det där viset faktiskt, kan tänka mig att det är som att åka runt med en husbil på vatten, minus dom smala gränderna (oftast i alla fall 😉 ).

19. Gilla skriver:

Det var precis en sån båt vi hyrde. Det var den varmast sommaren i England på en massa år. Vi blev stekta i solen. Röda som tomater innan vi skaffade solskyddsmedel, det hade vi glömt att packa med.

• Ama de casa skriver:

Man tror ju kanske inte att man behöver så mycket solskydd i England, men även där kan solen gassa på rejält. Man har blivit klokare med åren, så solkrämer följer alltid med i packningen 🙂

20. mycketyck skriver:

Vi har sett en helt underbar serie på SVT UR som heter Kanaler, båtar och kärlek. Kan verkligen rekommendera den.Sedan ser vi på ett par som har en vlogg på youtube och bor på en kanalbåt i England. Varför göra det själv när man kan se det på tv och slippa bli sjösjuk menar JR.

• Ama de casa skriver:

Vi har sett några avsnitt av den och det är en väldigt fin serie.
      Jag tror det är väldigt svårt att bli sjösjuk på dom där kanalerna…

21. BP skriver:

Hahaha! Nej, den såg jag inte komma, men gissar att jag kanske triggat inlägget med min kommentar om slussar i England. Alltså jämfört med era äventyr var vår resa ju ingenting. Kul att du redan då dokumenterade resan med en ”vanlig” kamera antar jag. Kul att återuppleva det man har gjort för över 30 år sedan. Det tycker jag också förresten:-)

• Ama de casa skriver:

Jag verkar ha kommit in i nåt sorts kanalbåtsmode… 😉 Kameran vi använde på den tiden var en systemkamera (Canon A1) och det blev inte alls lika många bilder tagna då filmen var himla dyr. Diabilderna från resan skannade Anders in till datorn innan flytten till Spanien så nu är dom mer lättillgängliga 🙂
      Visst är det roligt med gamla bilder!

22. Ditte skriver:

Även kanalbåtsturer i England är trevliga. Har testat ett par sådana. Såg i någon kommentar ovan att de sett tv serien ”Kanaler, båter och kärlek” och visst ger den mersmak.

23. yfronten skriver:

Åh, vilken fin kanalbåt! Vi har tittat på programmet om paret som åker på Englands kanaler; Kanaler, båtar och kärlek. Det ser jättemysigt ut. 🙂

24. Tina Brideau skriver:

Jättekul att se! Skulle verkligen vilja testa kanalbåt någon gång 🙂
    Kram på er!

25. Solan skriver:

Hur kul som helst att hänga med på narrowbåten! Man får inte vara på kanelen på kanalen…🥳