Kängurujakt

 

Sista morgonen i Perth gav vi oss ut på kängurujakt. Ja, med kameran, alltså.

1

Här och var i stan fanns det små gräsytor. Trevligt!

2

Vi vandrade utefter Swan River. Fast just den där ”gångvägen” var för cyklister. Dom kör ju som galningar oavsett var man befinner sig i världen…

3

… så vi såg det som säkrast att gå där närmast vattnet, och försöka att undvika att ramla över kanten.

4

Där satt det en skarv och torkade vingarna. Eller om det var stretching han höll på med?

Nå, vad det än var han pysslade med…

5

… så hakade Anders på. Lite morgongymnastik, sådär.

6

Vi gick över en bro, och ut på en ö som låg där till vänster i bild.

Och där…

7

… kunde kängurujakten börja!

8

Fast lite trist att man inte fick mata dom.

9

Vi letade lite här…

10

… vi letade lite där…

11

… och vi letade lite everywhere. Men trots våra idoga eftersökningar så såg vi inte den minstaste lilla känguru. Bara en Stalker.

12

Det fanns en fin sjö där på ön. Man kanske skulle ta sig ett dopp?

13

Eller kanske inte.

Nej. Vi såg inga kängurus på vår kängurujakt.

14

Men vi fick en fin vy över Perth igen, och en härlig morgonpromenad. Ama älskar ju morgonpromenader som ni vet.

Och vad tusan. Ama har sett kängurus förut.

Som här:

15

När vi var i Australien 1996. Det var på den tiden som Ama inte lydde skyltar. Vaddå ”inte mata”?

16

Fast Anders hade tydligen godare godis.

Gomorron!

46 Responses to Kängurujakt

  1. mamma c skriver:

    Vilken tur att du redan sett dom i verkligheten. Annars hade det varit en besvikelse 😣

  2. Lena & Jan skriver:

    Dom är såå häftiga djur både känguru och skarv, så härligt väder ni har där sen 🙂

  3. Janne skriver:

    God morgon! Tråkigt att ni inte fick se några i Känguruland men ni får göra ett nytt försök nästa vända. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Janne! 🙂
      Ja, det var synd att alla gömde sig där på ön. Dom hade väl krupit in i buskarna. Där ville inte jag gå in – ormarna i Australien är inte att leka med har jag förstått…

  4. farfar hebbe skriver:

    Oki,samma här Idá är det Idá´s dag..Hade man skarvat skarvens ben med ca 1,5 m hade dom varit lika långa båda två..Men så tokigt det blev nu då..Långa är ju en fisk,,den kan dom ju inte bli lika..Haé Kram.

  5. Ruth i Virginia skriver:

    Ander var ju som en magnet för känguruerna.
    Vad va´ det han gav dom? Svenskt godis, antar jag.
    🙂

  6. Inger Rozén skriver:

    Hej!Kängurun är fantastiska djur.Söta!Kram,Inger

  7. skåningen skriver:

    Skrämde trädgårdsmästaren iväg alla kängururna?
    …..Man kan även bli road i solsken.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  8. Ami skriver:

    De är verkligen fina. Men tror de kan sparka ganska rejält om de blir arga….

  9. Trollet skriver:

    Har man sett en känguru…

  10. "LillaSyster" skriver:

    Ung och oförståndig…. eller så fanns det inga skylta på den tiden? Kram

  11. Ditte skriver:

    Ni försökte i alla fall hitta dem- och fina bilder fick du. Knske har antalet kängurur minskat. Vill minnas att vi 2005 så ganska många och på olika ställen. Men en kan inte alltid lyckas utan att kämpa väl är nog så gott.

    • Ama de casa skriver:

      Vi gjorde ett tappert försök, men icket. Jag kan tycka att det är bra att dom har så stort utrymme där på ön så att man faktiskt kan missa dom. Eller så har dom bara satt upp skylten för att man ska TRO att dom finns där 😉
      Haha! Nejdå. Vi pratade med en farbror som vi mötte, och han sa att han inte hade sett några, fast han brukade göra det på sina morgonpromenader.

  12. 😀 ”Jag kan flyga” … synd att ni inte fick se de söta kenguruerna, men en härlig promenad såg det ut att vara. Trevlig kväll 🙂

  13. BP skriver:

    Känguru som känguru liksom;-) Det var ju tur att ni vid ert tidigare besök lyckades bättre med jakten;-)

    Dessutom la jag märke till att gräsytan och gång-/cykelvägen var lika överbefolkade som era bussar och flygplan;-)

    Å en sak till – inlägget var ju nästan en tidig Skyltsöndag:-)

    • Ama de casa skriver:

      Jag tyckte nog att dom var lite taskiga som gömde sig i buskarna dom där skuttande djuren…

      Vi har allt lite otur vi. Att det ska vara så otroligt mycket folk överallt! 😉

      Mitt skyltförråd håller på att översvämmas. Måste låta några pysa ut så det inte exploderar 😀

  14. Susjos skriver:

    Tur att nu redan träffat på kängurus….för bara några år sedan!
    Gillar du morgonpromenader…trodde du gillade sovmornar….som jag! Hihi!!!
    Jodå, jag har inte glömt ”min cliffhanger”….tålamod Ama, tålamod!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var ju alldeles nyssens som vi såg dom där kängurusarna, så det gjorde inte så mycket 😉
      Morgonpromenader är verkligen min grej! Fast helst tar jag en joggingtur vid soluppgången. (Ooops! Tog jag i för mycket nu? Kanske trovärdigheten sattes ur spel… 😉 )
      Tålamod är inte min bästa gren. Seså – ut med det!!!!
      Kram

  15. Fia skriver:

    Jag åkte tåg från Sidney till Canberra. Alla bibliotekarier var som klistrade vid fönstret spanande förgäves efter dessa kängurur. Då hördes en hög, klar norsk röst: Där hoppar en kanin i vart fall!
    Tala om antiklimax.

    • Ama de casa skriver:

      HAHAHA!!! Vi såg också kaniner i Canberra. Dumt av mig att inte fota dom… Med mina suddiga bilder kunde det faktiskt ha kunnat gå som en känguru här i bloggen 😉 😀

  16. Det var kanske efter ert förra besök som ”Please do not feed the kangaroos” kom upp? Frågan är varför Anders satt där på huk (inga hundar och inte skräpa ned) och vad sa han att han matade med (nyuppdraget?) …

    Många frågor man kan ställa!

  17. Znogge skriver:

    Det var verkligen tur att ni sett dem vid ett tidigare besök och dessutom hunnit med att mata dem. Nu fick ni nöja er med en skön och badfri promenad.

    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, har man sett en känguru så har man väl sett alla? (surt sa räven… 😉 )
      Promenaden var faktiskt riktigt skön. Vi hade i alla fall bra väder på semestern… 😀
      Kram

  18. yfronten skriver:

    Åh, vad kul att mata känguruer! Vi har åtminstone en älgpark där man får ett knippe björkkvistar som man SKA mata med. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Björk? En älg föredrar sälg (det rimmar i alla fall, och det är vad jag mest har matat älgar med 😉 )
      Älgar hör till mina absoluta favoritdjur. Dom har så mjuka näbbar och låter kul. Sen har jag haft en älg till hjälp i ett morddrama… Om du undrar kan du läsa här:

      Ama, råttan och älgen

      😀

  19. åsa i åsele skriver:

    Trist att Australiens nationaldjur vägrade visa sig…
    fast är känguru ett nationaldjur?

    Kul att se en bild på Er, eller ja rättare sagt två för drygt 20 år sedan 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Jag skulle tro att det är nationaldjuret, tillsammans med statsfågeln, emun. Dom stoltserar i alla fall tillsammans i statsvapnet 🙂

      Har det verkligen gått 20 år sen dom där bilderna? Det tror jag inte, det känns som igår. Eller i alla fall som i förrgår 😀

  20. ullie skriver:

    inte mata djuren vi såg inget va ni mena me det =) . jätte fina bilder o va skoj kram kram o ja jag förstår de är för varmt för dej men här är sällan så varmt en s på sommaren så ljusen åker fram ändå =)

  21. Elisabeth skriver:

    härlig promenad även utan kängurus.

  22. annettejuhlin skriver:

    Jag skulle just skriva något helt annat, men blev halvt paralyserad och glömde allt annat än den där varningsskylten för ormar 😮 Kikar in i morgon och uppdaterar mig om vad jag missat sedan sist! Ha en fin kväll

Lämna en kommentar