Ett fantastiskt konstmuseum!

Det besökte vi igår, i Trenton.

1

Ama har nog aldrig känt sig så välkomnad till en konstutställning i hela sitt liv. Och alla dom där figurerna, dom är skulpturer. Fantastiskt gjorda!

Här var det:

2

Seward Johnson Center for the Arts. Lägg märke till det lilla dansande paret där till höger i bild.

3

Det var här dom hade det där skojiga rummet där man tyvärr inte fick bo. Eller förresten, kanske likaså bra det, sängen var i smalaste laget.

4

Kolla vad tuff Anders var! Han vågade posera där med Mona Lisa, trots att polisen stod precis bredvid. Fast det är lätt att vara tuff när polisen är en skulptur.

5

Ama gjorde också en tavla.

6

Anders var mest intresserad av katten, trots den nakna damen?

Men museet var inte bara inomhus. Långt därifrån!

Samma skulptur som på bilden här ovan…

7

… den fanns i megaformat ute i parken. Och parken… Den var också helt gigantisk med mängder av konstverk. Lite förvirrande dock, för hela parken var lite av en enda stor labyrint. Vi fick en karta, men den gjorde inte saken lättare trots att Ama har varit med i SOK (tyvärr inte Sveriges Olympiska Kommitté, utan förkortningen står för Skellefteå Orienterings Klubb).

8

När man gick runt så stötte man hela tiden på den här typen av skulpturer. Mycket naturtrogna! Det kändes verkligen som: Ooops! Här vill vi inte störa…

En helt underbar park att gå runt i, men Ama får be om att återkomma med mer från detta museum en annan gång. För just nu känner hon sig så här:

9

GAAAAHH!!!

DUMMA INTERNET!!!

Och detta trots att Anders verkligen har gjort allt för att hitta det ställe i rummet där mottagningen fungerar som bäst.

Och det är här:

10

När manicken står preciiis där och i det läget, då fungerar det som bäst. Och ”bäst” är att överdriva.

Nåja. Kul att man kan få nytta av en strykbräda nån gång emellanåt i alla fall.

Gomorron!

45 Responses to Ett fantastiskt konstmuseum!

    • Geddfish skriver:

      Jag kände hur seeegt ert internet var, för min Först, tog tid på sig! Håller med om att det vart fantastiskt museum. Hur mycket finns det i Amerikatt?? Allt och dubbelt så stort som hemma? Tack för en kul rundvandring igen och ha en goer lördag ❤

    • Ama de casa skriver:

      Grattis Geddfish! 🙂
      Finns HUR mycket som helst här att kolla på. Och storleken är MINST den dubbla 🙂
      Ha en finfin lördag du med!

  1. åsa i åsele skriver:

    Å så härligt museum, dit skulle jag absolut oxå vilja komma… nån gång, förhoppningsvis i detta liv 😉

  2. farfar hebbe skriver:

    Oj en naken dam i pryda Amerikat,,Har han gubben Face Book varit där och retuscherat bort bröstvårtorna på den stackars damen..Ser ut som ett mysigt inne/ute museum..Haé Kram.

  3. farfar hebbe skriver:

    Ja det kan du tro.Inte ofta man får ett gäng gamla bilder som man inte visste man hade..Har bläddrat hur många gånger som helst.Skitkul..Haé Kram.

  4. Inger Rozén skriver:

    Hej!Du kom ju ut på netet.Och vilket skojigt museumDen tavla med flickani blå sjaltt o håret,visas ofta i history channel.Nu undrar jag,vemär det ?
    Kram,Inger

    • Ama de casa skriver:

      Hej Inger! 🙂
      Det gäller att passa på när nätet är på plats. Det är seeegt och försvinner helt med jämna mellanrum. I-landsproblem, ja, men likafullt otroligt irriterande! 🙂
      Har ingen aning om vem flickan var. Fanns kanske en skylt, men den läste jag i såna fall inte. Brukar ändå glömma vad som stod där 😉
      Kram

  5. "LillaSyster" skriver:

    Jaha det där med dålig uppkoppling känner jag igen, man tror att man han betalt räkningarna, men precis i sista sekund så har det kopplat ner och man får börja om från början….. grrr och morr. Men nu snart verkar det som att fibern är på väg även hit =)
    Vilket coolt museum som var både ute och inne. Labyrinter nä, det klarar jag mig också bra utan. Kramen

    • Ama de casa skriver:

      Det är sååå jobbigt när det inte funkar som det ska! Skönt om ni får fiber, det börjar komma mer och mer hemmavid också. Hoppas att det blir nåt till nästa år för vår del. Vi avvaktar lite.

      Museet var underbart! Och vädret ställde också upp 🙂
      Kram

  6. Comsi Comsa skriver:

    Så glad Mona Lisa måste blivit när hon fick fotas med Ama & Anders. 😊
    Roligt museum….
    Tråkigt med nätet. 😳

    Kram ❤

    • Ama de casa skriver:

      Hon log sitt allra vänaste leende – så glad var hon 😉
      Nu har jag fått sprutt på nätet igen. Det var bara att flytta på sig till ett annat ställe 😉
      Kram

  7. ogamotoga skriver:

    Gaaahhhhh … säger jag, att det ligger så förbaskat långt bort! En undran bara, det dansande paret, är det inte likadant i Key West? Har inte mina bilder framme för att jämnföra 😊

  8. BP skriver:

    Vilket roligt museum! Dessutom i en stad som jag aldrig hört talas om. Figurerna påminner ju inte så lite om Madame Tussauds vaxkabinett, fast där finns ju bara kändisar ”avbildade”. Det är är faktiskt lite roligare måste jag säga,

    Å tänk att strykbrädet äntligen får jobba lite, å det utan värme om man säger så;-)

    • Ama de casa skriver:

      Det var superhäftigt! Och det kommer mera – så småningom. Vi studsade till på flera ställen där det fanns ”folk” som såg helt otroligt äkta ut 🙂

      Det är ju bra att man kan få nytta av den där onödiga brädan nån gång i alla fall 🙂

  9. Ditte skriver:

    Måste säga att jag gillade kudduppställningen i förra inlägget . Har provat här idag men mina kuddar var inte så följsamma.
    Ceasars Palace i Vegas har vi besökt och sett en show och det är ju ett häftigt ställe. Lite shopping där blev det också, blinkande skor som döttrarna då 8 år ville ha.
    Men ert palats verkade också bra.
    Jätteroligt museum i Trenton. Har helt missat detta, men eftersom jag bara passerat staden är det ju inte så konstigt.
    Härliga bilder!
    Vad gäller strykbrädan så kan dne ju användas till mycket.
    Ha det fortsatt bra.

    • Ama de casa skriver:

      Jag ska öva när jag kommer hem. Kuddarna ska stå på parad! 🙂

      Dom hade strukit ordet ”palats” i Atlantic City, men det var ändå rätt pampigt. Dock inte i närheten, som sagt…

      Trenton hade jag inte ens hört talas om förut. Bara Tretorn. Mina gamla jobbarstövlar… 😀

      Tack och ha det bra ni med!

  10. gunnardeckare skriver:

    Wow! Vilket häftigt museum! Skulle jag verkligen vilja besöka!

  11. Karin skriver:

    Åh, det verkar ju hur intressant som helst! Tror jag med får ta ett besök dit en dag

  12. Susjos skriver:

    Men vilket roligt museum!!! Dit vill jag också!!! Underbar läsning …så roligt skrivet, sitter här och fnittrar framför datorn!
    Må så gott, med eller utan internet!!

    • Ama de casa skriver:

      Det var fantastiskt kul att gå runt där och kolla på allt. Fast det fanns såklart lågvattenmärken också – i mitt tycke, alltså. Smaken är ju olika 🙂

      Nu är internetet på min sida igen 😀

  13. yfronten skriver:

    Wow, vilka häftiga skulpturer! Det är kul med parker med konst. Till exempel vill jag snart åka till Louisiana (i Danmark).

  14. Kors och Tvärs skriver:

    Ibland är det kul med kultur!

  15. surridurr skriver:

    Men vilket roligt ställe. Där skulle jag trivas att undersöka omgivningarna.
    Kramis

  16. Susan skriver:

    Wow! Vilken fantastisk resa ni gör! Flicka med pärlörhänge är en av mina favoritmålningar. En Ama som lök på laxen och den är fulländad! 😉
    Proppmätta kramar (Lunch på Hörnet och middag på My dream)

    • Ama de casa skriver:

      Jaha, det är så det konstverket heter. Tack för infon! Känner mig stolt över att jag åtminstone kände igen Mona Lisa. Och Anders. 😀

      Jösses! Då förstår jag att ni är proppmätta… 🙂

  17. Gunilla skriver:

    Så trevligt att ni kunde gå på konstmuseum. Vi gör det rätt ofta. Den ena tavlan föreställer ju Edvard Munks Skriet. Eller det är kanske en kopia.

    Kram/Gilla

  18. torrebloggen skriver:

    Vilket fantastiskt ställe! Så naturtrogna figurer och skulpturer!
    Ha det så bra!
    Kram!
    SV: sönerna hörde av sig alldeles nyss, dom hade varit i land på alla ställena och dom hade inte märkt av något av orkanens framfart vare sig på Haiti eller Jamaica. Dom går i land i morgon bitti. Så himla skönt att få veta att allt är okej!

    • Ama de casa skriver:

      Åh vad skönt att höra! Har tänkt mycket på hur det har varit för dom… Men sååå härligt att det har varit bra och att dom har klarat sig undan och kunnat njuta fullt ut av kryssningen!
      Kram

  19. Lanclin skriver:

    Skojiga och udda museer gillar jag stort! Ni verkar kunnat roa er också 🙂

  20. karlchristina skriver:

    Vad coola skulpturer och jag hade inte tänkt på att det var skulpturer om du inte skrivit ut det 🙂 Ser ut att vara en kul skulpturpark, Trenton… Tack för tipset, det här ska jag kolla upp närmare.

Lämna en kommentar