Halloween

Ingen lär väl ha undgått att märka att Halloween har varit på intåg ett tag och idag är dagen H här.

Vi har sonderat terrängen under veckan och här kommer ett urval av blider med läskigheter.

Nere på stan fanns det ett spökhus.

Några av spökena hade rymt och vimsade runt på gamla kyrktorget.

Fler förlupna spöken och en maskerad man. Skulle kanske kunnat ha varit Stalkern? Svårt att avgöra när han bar en sån där mask.

En läskig dödskalle hade fått en central plats på torget.

Självklart var det Halloween som gällde i affärerna också. Som här på shoppingcentret Habaneras.

Dom hittar på så många märkliga saker. Ama gillar i och för sig katter men kände inget direkt behov av en pumpakatt.

Kläder på temat fanns det på Carrefour. Ama blev lite sugen på t-shirten längst upp till höger (och längst ned till vänster), eller varför inte en skelettsparkdräkt? Men sen kom hon på att det kanske räcker med Jingle Bells-tröjan som ligger och skräpar i garderoben minst 11 månader om året. Säsongsbetonade kläder är inte så användbara.

Många Halloweensaker fanns det att köpa, det har verkligen blivit köpmännens grej detta.

Läskigheter i vartenda skyltfönster.

Det Ama tycker är ännu läskigare är dock detta:

Julskyltningen är redan igång! (Hmm… Ama kanske kan använda sin Jingle Bells-tröja redan nu?).

Men Halloween och tidig julskyltning i all ära, allra allra allra läskigast är dock detta:

Att den här skyltningen har fått den mest framstående platsen direkt man kommer in på Carrefour. Vem hade väl kunnat ana det i början av året?

Idag är den som sagt var här, dagen H. Fast Ama firar inte Halloween, nejdå, hon håller på traditionerna och fortsätter fira:

Hall-å-vin!

Men först lite frukost, kanske. Sen behövs det nog ett hål i munskyddet också.

Gomorron!

PS: Anders tycker att den sista bilden är rätt skrämmande den med. Han brukar alltid bli rädd när Schlagerhatten kommer fram…

58 Responses to Halloween

  1. Annica skriver:

    Traditioner är viktigt att behålla 🙂
    Ha en bra dag 👻 ☠️
    Kram

  2. Riktigt fina spökbilder! Jag har redan varit och köpt lite julpynt; enhörningar och saxofoner försvinner snabbt från hyllorna! Jag har skapat en uppskattad tradition med barnen att de får något som beskriver årets händelse.

  3. Yvonne skriver:

    Tur man är utanför stan och slipper skrämmas av alla läskiga spöken, här har jag inte sett ett enda spöke och Carrefour har jag bara varit på en enda gång och såg tack och lov inga spöken då heller.

    Själv gillar jag tomtar och julpyntet bättre och ännu bättre gillar jag din sista bild med Hall -å- vin

    Ha en trevlig lördag

    • Ama de casa skriver:

      Dom var rätt söta, spökena på kyrktorget 🙂 Carrefour hade spöken och julpynt om vartannat…

      Julpynt gillar jag också! Undrar just om jultältet har öppnat på Zenia B? Måste nog åka och kolla nån dag. Dom senaste gångerna vi varit dit har vi inte varit på Leroy (konstigt nog!) och det är när vi går dit som jag väljer jultältet istället ifall det finns där 😀

      Tack detsamma!

  4. Anki skriver:

    Skrämmande … hm … nix, jag blev inte ett dugg rädd faktiskt. Börjar nog vara härdad. Kul bilder i alla fall! Hall å vin – japp, den är bra!
    Här blir det nog inte roligare än att tända ett par ljus för de som inte längre finns bland oss, utan bara i våra minnen.
    Ha en trevlig helg! 🙂

  5. LillaSyster skriver:

    Ja det är skrämmande att julsakerna måste fram redan nu…. inte lustigt att jag har blivit allergisk mot julpynt=)
    Gillar ditt sätt att fira Hall o Vin! Jag tjuvstartade på en flaska igår, men jag har kvar till kvällen. Men jag kommer att välja att sitta i vardagsrummet , jag kan ju smutta lite på det i hallen så att jag kommer i rätt stämning. Schlagern undrar hur det kommer att gå med den?
    Men det är långt kvar är än, Björkman hittar säkert en lösning=) Inte för att jag har tittat de senaste åren men jag vet ju hur viktigt schlagern är för dig. Ha en bra lördag! Kramen

    • Ama de casa skriver:

      Jag gillar julpynt, men inte såhär tidigt! Var sak har sin tid, typ 🙂
      Hall-å-vin är inte alls dumt 😉 Fast visst är det bekvämare i soffhörnet.
      Ja, hur ska det gå med Schlagern? Fast kan dom köra idol så kanske Schlagern också kan funka. Det är ju en stund kvar tills det är dags (om den nu blir av).
      Förra gången så missade jag två delfinaler, så jag kanske håller på att bli avprogrammerad från mitt Schlagerberoende. Synd bara på all städning som inte blir av då… 😀

      Tack detsamma!
      Kram

  6. skåningen skriver:

    Många läskiga bilder .Men inte bilden på Ama!
    Sv..Håller med att matlagningen blir roligare OM man inte får för mycket vin.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  7. Janne skriver:

    Schlagerhatten…nästa år slipper han städa. Schlagerturnen inställd.

    Ha en fin helg!

  8. farfar hebbe skriver:

    Oki,vi firar inte Halloween,utan vi modifierar firandet en aning så det passar lite bättre..”Hall o Vin” låter både bättre och godare..Haé Kram.

  9. farfar hebbe skriver:

    Ja Jacke har knåpat ihop ett gäng kuliga coronalåtar,,bäst är väl denna.. https://youtu.be/fv438jOUlmU Haé Kram.

  10. Mamma C skriver:

    Man ska absolut inte rucka på några traditioner.
    Ha en fin och bra födelsedagsmånadsfirande.
    Kram Carin

  11. Znogge skriver:

    Säsongsbetonade kläder använder man sällen men du verkar göra ett undantag för schlagerhatten 😉 Hall o vin låter mer som min melodi måste jag säga 😉 Förmodligen är jag i fel generation!

    God lördag!

    • Ama de casa skriver:

      Schlagerhatten kan man använda vid många tillfällen, himla bra ifall man tycker att det behöver städas nånstans 😉
      Halloween är nog lite för modernt för mig med 😀

      Tack detsamma!

  12. Micke skriver:

    Schlagerhatten funkar tycker jag…bravo. 😉

    Halloween är inget jag firar men frugans ungar ”Halloweenar” med sina ungar…har aldrig varit mycket för denna tradition men svensk handel behöver väl sina inkomster antar jag 😉

    Men kidzen på kneget gillar det ju också och då är det väl bara att vika ner sig, kapitulera och inse att det ju trots allt är barnens högtid…kosta vad det kosta vill.

    Ha en underbar helg nu Ama.

    • Ama de casa skriver:

      Schlagerhatten är nog mitt favvoplagg 😀

      Har faktiskt aldrig drabbats av tricks och treats. Bara påskkärringar i den yngre åldern.

      Visst är det barnens (och köpmännens) högtid! Fast här är det bara köpmännen som har fattat galoppen såhär långt.

      Tack detsamma!

  13. mittlillautrymme skriver:

    Gomidda’ Ama!
    Utan tvekan är den sista bilden mest skrämmande och schlagerhatten slår dom värsta hemskheterna. 😀

  14. åsa skriver:

    Halloween är köpmännens höstliga guldkalv och nu när julen redan dyker upp i affärerna under oktober månad så blir det en huggsexa då alla blir rädda att missa det pynt de känner sig i stort behov av 😉 redan i början av oktober trängdes tomtar med spöken.

    Funderar på om jag ska sitta i hallen och dricka vin i stället för att knapra värktabletter 😉

    kram

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det en guldkalv för köpmännen! Fast jag tycker att julen är trevligare, fast inte riktig ännu…

      Ingen dum idé – om du inte kör en kombi, det rekommenderar jag inte i detta fallet 😉
      Kram

  15. BP skriver:

    Att Spanien också går all in på Halloween visste jag inte. Gillade dödskallen på torget. Där gjorde man åtminstone ett försök till nåt vackert…
    Sedan får du en omgång med applåder från mig också. Så vig du är där i hallen. Måste ha varit vinet som mjukat upp lederna;-)

    PS. Ni har verkligen haft en himla tur eller om det var skicklighet med era miniresor ni gjorde nyligen. Sååååå bra att ni passade på när ni väl gjorde det. DS.

    • Ama de casa skriver:

      All-in vet jag inte. Jag har aldrig sett några tiggande ungar här, men visst har utbudet av skräpprodukter ökat.
      Applåderna kan du nog ta tillbaka… Du skulle ha sett när jag skulle komma upp. Ner kommer man alltid sägs det ju – upp är betydligt svårare 😉

      Visst hade vi tur! Hann med 8 miniresor innan det nu tycks ha blivit stopp igen, Helv*te också! Men det är bara att foga sig i rekommendationerna. Men vi har det väldigt bra här på hemmaplan också, så det är dumt att klaga.

  16. bmlarsreseblogg skriver:

    Här föredrar vi verkligen Hall-å-vin framför Halloween! Antagligen är vi för gamla för Halloween, men å andra sidan gillar jag inget firande som är köpmännens ”julafton”.

  17. r skriver:

    Jag har en 5-årig ”she-devil” på besök. 🙂

    Vårt vanliga gatu-Häll-i-dej-Vin party har ändrats
    en aning, men ungarna måste ju ut och få sitt godis.

    Du ser allt lite bedrövlig ut där vid dörren, men
    Anders tar nog hand om dej.

    • Ama de casa skriver:

      Hahaha! R… Ruth i Virginia… Jag tror att du också har siktat på Hall-å-vin istället för godis med tanke på ditt namn i kommentaren 😀

      Är det möjligen finaste Annabell du har har på besök? Hälsa döttrarna så mycket!
      Kram!

  18. Christina skriver:

    Hall o vin 😂😂😂 den var bra , //Christina

  19. Ditte skriver:

    Jag begriper inte varför man ska ha Halloween över huvud taget. Inte i Sverige i alla fall. Har aldrig anammat det och kommer att vägra. Men jag har varit i USA några gånger den här tiden och då tagit sedan där. Men det är något annat. Gillar hall- å- vin är betydligt bättre.
    Men tar hellre ett glas bubbel i min bekväma stol med en god räkmacka.
    Kanske du också flyttar dig från hallen. Vinet kan ju tas med.
    Trevlig kväll.

  20. Susjos skriver:

    Sista oktober och vår födelsemånad går mot sitt slut. Men detta galna år gör väl att vi kan fira resten av året och även inpå nästa år?
    Snyggt firande av vin i hallen, hihi! Halloween firas inte hemma hos oss heller, men det blir ju större och större här i Sverige också.
    Snyggt att att schlagerhatten kom på i hallen, och visst blir det schlager nästa år! Deltävlingarna kommer dock att hållas i Stockholm allihopa, så vår årliga melloresa blir det inget av tyvärr.
    Ha en bra lördagkväll!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jodå, det är mycket kvar av fyllårsåret och vi får fortsätta in i nästa också eftersom detta år blev så sabbat.
      Så det blir Schlager, det var skönt att höra! Tror jag… 😉 Synd att turnén uteblir, men ni kanske kan sikta att gå på alla deltävlingar istället?
      Tack och ha en fin söndag!
      Kram

  21. mycketyck skriver:

    Just hallå vin är inte något av min favorithelg men corona har ju fixat till det rejält detta år.
    Men vi eller JR köpte mousserande vin som piggar upp i höstsolen.

    Ha en fin början på november!!!

  22. Geddfish skriver:

    Sista bilden är bäst. Den ser så lugn och trygg ut 😀 ❤

  23. Paula Merio skriver:

    Och jag som drack min första vinare på typ hundra år igår kväll, attans! Tycker hatten klär dig särskilt bra, det gör inte munskyddet, ingen passar i munskydd, basta! Det verkar som att spanjorerna verkligen går all-in på spökligheter under halloweenen, här ser man mest bara en o annan pumpa lysa upp höstmörkret i trädgårdarna. Sörpla på och njut av helgen, kanske har vampyrtänderna också kommit fram??

    • Ama de casa skriver:

      Du missade alltså med en dag, det var illa… 😉
      Munskydden är ett otyg! Men vi har inget val när vi ska gå ut.
      Ännu så länge verkar inte det där med ”bus eller godis” ha anammats här i alla fall, bra så! Fast i dessa tider hade barnen nog inte fått gå runt och knackat dörr i ändå.
      Inga vampyrtänder kom fram, firandet blev rätt stillsamt 😀
      Ha en fin söndag!

  24. Är benägen att hålla med Anders, den sista bilden känns inte riktigt hälsosam! 😜

    Har de inte infört att man måste ha mask på sig när man är på restaurang och bara pratar, inte äter? Inbygd sond i masken?

    • Ama de casa skriver:

      Det Anders är mest rädd för är Schlagerhatten 😀

      Jodå, man måste äta och/eller dricka för att få ta av masken. Som tur är så finns det där ”och/eller dricka” med också annars skulle det bli himla slabbigt 😉

  25. Susan skriver:

    Hola! Äntligen Hall å vin! Har väntat i ett helt år! Skål! 🍷

  26. Lena i Wales skriver:

    Föredrar ditt hall o vin firande!
    Här har det också varit en blandning av Halloween- och julskyltning, aningen tidigt för det sistnämnda.
    Kul dock med Halloweendekorationerna utomhus.
    Skön söndag!

  27. FREEDOMtravel skriver:

    Huh, detta var ett kusligt inlägg! Lite extra kusligt blir det ju dessutom när man ovanpå alla utstyrslar ska dra på ett munskydd. För gissar att även gastar och troll har munskyddstvång? 😉

  28. Man ska hålla på traditionerna. Gällande munskydd så ja du, ingen kunde ana dör ett år sedan vad vi idag lever i.

Lämna en kommentar