Anders hektiska dag

 

1

I lördags skulle vi ha gäster och visst är det väl typiskt att det ska regna just en sån dag?

2

Men det var visst bara Anders som tvättade markisen. Solen sken som vanligt.

Det blev en hektisk dag för Anders.

3

Efter att han spolat av markisen så målade han gallergrinden.

4

Sen var det dags för honom att skära upp guldklimpen. Parisergrillkorven, alltså. Den som Ama fick av Leffe och Karlsson när vi avnjöt en norrlandsmeny med älgar och grisar hos dom för ett par veckor sen.

5

När korven var styckad så var det dags att steka den.

Ja, det var en hektisk dag för Anders.

Ama då kanske ni undrar? Gjorde inte hon nåt?

Johodå, det gjorde hon visst det!

6

Hon åt. En äkta parisare med dom riktiga tillbehören – stark senap, vanlig ketchup, rå lök gurkmajonnäs. Sååå gott! (Vad den där salladen gör på tallriken kan Ama inte riktigt svara på).

Den var bautastor den där korven, men som tur var fick vi assistans:

7

Ami, Patrik och Maggan var snälla och hjälpte till så att inget av den goda korven gick till spillo. Tack för en jättetrevlig kväll och tack framförallt till Leffe och Karlsson!

Nu har vi en ny vecka här, hoppas att även den blir bra.

Gomorron!

52 Responses to Anders hektiska dag

  1. måla gallerigrinden förväntar jag mig att ni målar när jag kommer 🙂

  2. Anki skriver:

    Ja, se Anders är det då rakt inte synd om … tänk så mycket roligt han har att göra!
    Hm … den där parisaren ser då verkligen god ut – och alltså var det inget synd om Ama eller gästerna heller!
    Ha en bra måndag!

  3. farfar hebbe skriver:

    Oj så gott med parisare,minns att det fanns en korvkiosk i Gävle där man kunde köpa parisare,men det var många år sedan,men minnet bleknar aldrig.Haé Kram.

  4. Väntade mig att du skulle skriva att det var du som klickat plupparna där på tallriken. Det krävs ju stor precision och övning.

    Skönt när det är nystädat, ännu skönare om någon annan har gjort det. Antar jag.

    • Ama de casa skriver:

      Plupparna på tallriken var tack och lov redan klickade när jag köpte dom, för nån sån precision har jag inte. En kompis till mig skrattade gott när jag sa att jag hade valt dom för att jag gillar rött. Det är bara den där lilla röda pluppen som är i den färgen på hela tallriken 🙂

      Ja det är skönt att det ser fräscht ut där ute nu 🙂

  5. Mona Lindberg skriver:

    Gomorron. Min parisare består av parisergrill o bröd, senap bostongurka och ketchup. Rå lök behagar inte mig, men vi har ju olika seder o bruk. Kram från norr 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Mona! 🙂
      Det finns ett bröd där under också, så det enda som skiljer mellan våra är majonnäsen och löken. Fast dom två grejerna vill jag helst inte vara utan 🙂
      Kram

  6. surridurr skriver:

    Härligt att kunna sitta ute med goda vänner och käka.
    Anders hade verkligen en flitig dag!
    Kram

  7. Znogge skriver:

    Vilken körig dag det blev för Anders 😉 Tur du kunde vara behjälplig när det kom till att äta i alla fall!

    Ha en härlig dag vilken det nu är 😉

  8. Yvonne skriver:

    Mycket jobb på en söndag, men ni fick ju en himla bra belöning med såååå god mat. Snålvattnet rinner bara jag ser bilden.

    Nu ett skutt in i duschen och sen till Deutche Bank som vill att vi ska fylla i papper igen om var vi har vår skatte hemvist mm. Carrefour måste ju också få ett besök då det ekar ganska tomt i kylen eftersom vi kom igår och affärerna var stängda.

    Ha en fin måndag

    • Ama de casa skriver:

      Ja det var suveränt gott! Fast det där var i lördags, man måste faktiskt helga vilodagen, tror det är lag på det 😀

      Välkomna hit igen och ha en härlig måndag ni med!

  9. "LillaSyster" skriver:

    😀 Han är så duktig som kan fixa både måleri, tvätt och bjudmat på samma dag! Himla tur ni hade med vädret också! Kramen

  10. Mamma c skriver:

    Du/ni hade fördelat sysslorna väldigt rättvist tycker jag.
    Ha en bra måndag.
    Kram Carin

  11. farfar hebbe skriver:

    Ja nu har jag barnen till fredag,eller har o har,dom är ju i skolan största delen av dagen,så det är lugnt värre..Haé Kram.

  12. farfar hebbe skriver:

    Ja graderna kryper sakta uppåt dom passerade nyss +18,4,när jag kollar på träden här utanför så ser det ut att blåsa ganska friskt.Duktig han Anders,han har många strängar på sin ”lyra” han..Haé Kram

  13. skåningen skriver:

    Bra att ni fick hjälp med korven.
    Svar…Visst var det en söt gräsklippare?Jag har kommunen som klipper gräset hos mig och dom är inte lika söta 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

  14. Ami skriver:

    Ja, stackars Anders som hade en så hektisk dag 😉 Men gott var det och trevligt hade vi!
    Tack så jättemycket!
    Kram

  15. Ditte skriver:

    Hektisk dag för Anders förstår jag att det blev. Men ni kunde ju bjudit in till en arbetsmiddag. Alltså att gästerna först tvättat markisen och målat och senare fått ta del av denna goda pariserkorv.
    Förstår att tacksamma tankar sändes till Karlsson & Leffe.
    Önskar en en bra start på veckan. Och visst ser det lovande ut.

    • Ama de casa skriver:

      Smart! Ska försöka komma ihåg det till nästa gång 😉
      Parisaren (ok, jag erkänner: parisarna…) var verkligen supergoda 😀
      Tack detsamma!

  16. åsa skriver:

    Nu gav Du mig uppslag till dagens middag 🙂
    Skönt Anders hade lite att göra så han inte blir allt för göralös nu när schlagern är över 😉
    kram

    • Ama de casa skriver:

      Åh! Lyllo dig som har parisare tillgängligt hela tiden…
      Jo han behöver allt lite sysselsättning även när det inte är Schlager på gång 😀
      Kram

  17. Annica skriver:

    Vad snällt med vänner som lämnar mat så man kan bjuda andra vänner på 🙂
    Kram

  18. Biggeros skriver:

    Jo, jag tackar jag!! Det var så det läskade sig och jag ville allt vara med på kalaset. Härlig dag ni fick ihop. Dessutom både målat och genomtvätt av markisen!

  19. Anneli Häggkvist skriver:

    Kul att man har en ”kompis” med samma uppgifter här i livet 😀
    Det såg väldans gott ut! Jo, veckan har börjat bra, med fågelkonsert på morgonkvisten, det var 14 gr vid 8.30 när jag gick ner till stranden. Hoppas nu värmen stannar här också några dagar. Ha de gött!

  20. BP skriver:

    Nu blev jag sådär helt förbryllad igen. Fick zooma in bilden för att förstå att den svarta pricken inte var något som definitivt inte hör hemma på en tallrik, och att den röda pricken varken var blod eller ketchup. Himla fina tallrikar med andra ord. Men du vet jag vad jag tycker om korv så…

    PS.Vet inte om jag sagt det förut, men det tyska slanguttrycket för kondom är parisare;-) DS.

    • Ama de casa skriver:

      Det finns en grå prick också, men den gömmer sig under korven 😉

      Haha! Det hade jag ingen aning om det slanguttrycket, men en parisare skulle nog inte funka som kondom, tror jag… 😀

  21. yfronten skriver:

    Jag fattar fortfarande inte det där med parisare. Det ser ut som en överdimensionerad falukorv som hamburgare. Jag skulle nog gilla korven men med ketchup och pommes.

    • Ama de casa skriver:

      Om man beskriver en parisare slarvigt så skulle man nog kunna säga sådär. Men det är INTE falukorv, det är parisergrill. 😀
      Du får testa nån gång när du får tillfälle. Troligen måste du ta dig till Norrland då, det är där dom är vanligast. I Köpenhamn har dom väl satsat mer på dom där röda rackarna 😉

  22. mittlillautrymme skriver:

    Gokväll Ama!
    Va kul att Parisarna smakade och det kanske kan bli en bra tradition framöver. Känner jag Karlsson rätt kommer hon att packa resväskan full med Parisare i höst när vi återvänder. 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Låter som en suverän idé att se till att det blir en tradition – den bästa som tänkas kan! Julbord, midsommarsill och såna grejer kan slänga sig i väggen 😀

  23. jessica skriver:

    Klart den blir!

  24. Ullie skriver:

    mm va gott det såg ut o korven som falukorv men ja gott man blir hungrig sådär på natten här hos mej
    men jo jag blir bortskämd nu fast kl är halv elva så har tjejerna gjort äppelpaj för ebba fick ingen igår ha ha nä men massa annat gott mn ja ja nu så
    kram kram

  25. paulamerio skriver:

    Hihi, parisare! Jag har bott i Sverige i över 40 år och ännu inte ätit någon! Falukorv är no-no för mig, tacka vet jag finsk och tysk korv! Men jag förstår er nostalgi för rätten, och svenskarna älskar sina parisare, sin prickiga korv, sina söta limpor, o självklart längtar man efter dem när man är utomlands. Och vet du, jag har ätit prickig korv som dom envisas med att servera på våra PRO-.möten och tyckte det smakade helt okej. Ja bara så du vet att jag inte klagar på allt!

    • Ama de casa skriver:

      Då har du gått miste om nåt som inte har testat parisare! Sååå gott ju! 🙂 Jag gillar annan korv också såklart, utom isterband som är nån sorts läbbig korvimitation… 😀
      En prickigkorvmacka var det länge sen jag åt, men jag håller med om att den inte är direkt ovanlig i Sverige. Bra att du inte klagar på allt 😉 😀

Lämna en kommentar