Sydney

 

1

Vi hade en helt fantastisk dag i Sydney.

2

Det här måste väl anses vara den klassiska vyn över den stan? Operahuset och Harbour Bridge.

Men vi tittade även på annat. Fåglar, exempelvis.

3

–  Kolla hit då, för tusan?

4

– Talking to me???

5

Operahuset var i och för sig rätt ståtligt, men man kan ju inte glo på det huuur länge som helst, eller?

Plötsligt väldigt intressant igen av nån konstig anledning…

6

… men det var nog förgrunden där som Ama fastnade mest för. Wow, liksom! Men fick hon åka med? Icke sa Nicke (och Anders instämde med Nicke).

7

Många vinklar och detaljer fanns det att studera. Fasaden är uppbyggd av en hiskelig massa kakelplattor. Stora kakelplattor, inte mosaik eller så.

Få se nu. När man ska försöka visa storleksförhållandena brukar man använda en tändsticksask eller så för att tydliggöra. Nu hade inte Ama nån sån att tillgå, men man tager vad man haver:

8

– Kolla! Är det en skidbacke det där eller? Coolt…

9

Vi promenerade vidare till Darling Harbour.

10

Där fick vi en välförtjänt lunch…

11

… och kollade in trandansen. Ja, här nere Down Under är det faktiskt första vårmånaden nu, så dom var uppspelta, tranorna.

12

Vi tittade också på ett märkligt hus. Det kallades tydligen ”den bruna papperspåsen”. Känns som arkitekten var inspirerad av både Gaudí och Dalí. Läckert!

Ja, vi hann se mycket på den dan vi var i Sydney. Många foton blev det – tur att filmen är billig nuförtiden.

Ama minns inte ens varför hon tog alla bilder som hon tog.

Som den här:

13

Undrar varför den fanns med i filmrullen?

14

Ooops! Javisstja… Ama ber så mycket om ursäkt att den råkade slinka med bland bilderna här i den barntillåtna bloggen.

37 Responses to Sydney

  1. BP skriver:

    Hahaha! Medge att du tänkte på Brad PITT:-)))

    Måste säg att jag blev mest impad av en bruna papperspåsen , den är ju sååå cool! Där skulle jag vilja bo;-)

    Kult att du visar upp ett Sidney som jag troligen hade missat om jag varit där:-) Men med tanke på din rapportering så slipper jag till och med att åka dit. Njuter av dina bilder!

    • Ama de casa skriver:

      Jag vet inte om det var just Brads pitt jag tänkte på… 😉
      Visst var det coolt, huset? Hur läckert som helst. Kul när det byggs lite annorlunda 🙂
      Att åka till Sydney är aldrig fel tror jag, förutom att resan är väldans lång! Speciellt om man väljer en båt att färdas i 😀

      Jag var impad av dig som gissade på Australien redan när vi lämnade Dover!

  2. BP skriver:

    Å om jag jag var jag först struntar ja faktiskt i;-) Klockan är ju bara 10 över 12 här hemma;-)

  3. BP skriver:

    Verkar komma trea också:-)

    Tog inga kartonger alls. Sådana kånkar man inte gem på bussar från stan – okej, inte jag då;-)

    • Ama de casa skriver:

      Hela pallen. Inte illa! 😉

      Men tänk så lätt det hade varit varje skyltsöndag. C-G hemma, liksom! I vinter kommer du att ångra dig när du kommer att behöva släpa dig till Odenplan i snöstorm… 😀

  4. Ruth i Virginia skriver:

    Ja, det är en härlig stad! Av intresse för svenskar –
    taket på operahuset består a kakel från Höganäs.

    Smeknamnet på den välkända bron: The coat hanger.

    FYI: William PITT – grundare av Pittsburgh. Helt barntillåtet. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Klart dom måste ha kakel från HÖGAnäs på en sån hög byggnad 😉

      Ett bra smeknamn! Ifall man (som jag) minns barndomens uppblåsbara galgar. Mamma hängde tvätten på såna 🙂

      William? När det finns Brad… 😀

  5. farfar hebbe skriver:

    Mors,vadå barnförbjudet,ser inget galet i att dom firar att Brad fyller 50…Operahuset Pampigt värre,ritat av en dansk klätt med kakel som Ruth sa..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Operahuset är verkligen en symbol för stan! Blev tydligen mycket dyrare att bygga än dom hade budgeterat för, men jag gissar att det har betalt sig med åren 🙂

      Men? Inte kan väl Brad vara så ung? 😉
      Kram

  6. Znogge skriver:

    Aj då, vilken tur att man har mogen ålder inne 😉

    God måndag!

  7. åsa i åsele skriver:

    Operahuset, av mig felaktigt kallad Konserthus… pampigt värre,
    det där huset Papperspåsen… mm lite eljest 😉
    Trandansen vid Hornborgasjön i Australiensk tappning 😀
    Lilla tåget… synd att Anders & Nicke 😉 sa icke 😀

    • Ama de casa skriver:

      Operahuset är verkligen maffigt! Dom håller nog en och annan konsert där också, så du har inte helt fel, tror jag 🙂
      Papperspåshuset var skojigt tyckte jag! Kul när dom bygger lite eljest, faktiskt 🙂
      Anders och Nicke var nog i maskopi – DUMMA dom!

  8. Preciosa skriver:

    Otroligt hus det där oformliga 🙂 Eller hade former som är lite anners 🙂 Kul bilder!!
    Kram P ♥

  9. Camillaclown skriver:

    Hejsan! Så roligt att Sixten fick följa med er på resan! 🙂 Clownkram från Skåne 🙂

  10. Yvonne skriver:

    Så fina bilder från Sydney, man blir ju sugen att ta sig dit, men så tänker jag på hur lång flygtid det är, så då faller nog det. Lilla tåget såg ju riktigt trevligt ut, synd Nicke sa Icke,

    Ha en fortsatt trevlig resa, Här är det spöregn och blåser friska vindar, inte alls kul. Märks det är höst.

    • Ama de casa skriver:

      Man kan alltid ta båten till Sydney, men det tar ännu längre tid, när jag tänker efter… 😉 Håller med om att det ligger lite onödigt långt bort, Australien.

      Vi har haft väldigt blandat väder idag. Sol och regn om vartannat. Dock ingen snö – man får vara glad för det lilla 😀

  11. Anette skriver:

    Min planerade höstresa till Sidney verkar tyvärr inte bli av. Nu fick jag tack vare dig komma dit en stund 😀
    Papperspåshuset är kul och operahuset magnifikt.

  12. Härligt att ha åkt till första vårmånaden. Här som vi precis gått in i hösten, blä 😦

  13. Geddfish skriver:

    Konstigt, att jag tänker på Ama, när jag ser ordet papperspåse? 😉 Nåväl, mycket att bese, var det.
    Men inte Lilla tåget, häpp.
    Regnig måndagskram 💛

  14. MariArne skriver:

    Ser härligt ut och jag ser precis var ni är i parken bredvid operan och tittar på Ibis. Det var där jag var när jag frågade dig om namner på pippin. Missa inte besöka kvarteren the Rocksskvarteren. Helst vill vi också se er klättra upp på Habour bridge. Uppgång tornet närmast The Rocks. Om man nu inte vågar klättra upp så har man en utmärkt utsiktsplats där iaf. Tornet är betydligt billigare att gå upp i förhållande till broklättringen. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Du har falkögon du – eller kanske ibisögon? 😉
      Vi missade tyvärr att klättra på bron… Biljetterna var nog slut även där 😀
      Tornet besökte vi senast vi var i Sydney (20 år sen), så det fick vara denna gången – hade mycket annat att bocka av på listan 🙂
      Kram

  15. Mina reflektioner:
    * Tänk att göra rent kakelfogarna på den där byggnaden! Hua!
    * Hornborgarsjön! Mitt i Sydney?
    * Pippin ville inte titta eftersom det är en annan bakgrund. Hade ju varit snyggt med de röda lavendlarna bakom pippin …
    * 50-skylten är kanske från någons födelsedag? Eller möhippa?
    * Ingen hyperventilering i påshuset. Gu vad jag gillar det huset, förresten!

    • Ama de casa skriver:

      * Med en tandborste är det nog snabbt avverkat att rengöra fogarna. Hmmm… Undrar varför jag måste gå till tandhygienisten?
      * Jäpp! Hornborgarsjön. Inte alla som vet att den ligger i Australien.
      * Du är observant du. Men dom där blommorna var ändå ganska överblommade…
      * Eller nån som har många…
      * Dom parkerade så fint i stan så jag behövde inte gå in och hyperventilera där. Synd egentligen – hade gärna gått in där och kollat lite 😀

  16. Anonym skriver:

    Hej!Du finns inte idag!Kram,Inger

    ________________________________

  17. friochlycklig skriver:

    Det ser härligt ut i Sydney. 🤗
    Vad är det för ”grej” du har med tåg? 🤔
    Min far och farfar jobbade på SJ men den ”grejen ” har inte jag.

    • Ama de casa skriver:

      Sydney är en häftig stad och lagom stor så den är gåvänlig också – sånt gillas! 🙂
      Jag älskar Lilla Tåget! Men ännu så länge har jag inte fått åka med så många. Inte ens det i Torrevieja…

  18. Lena skriver:

    Wow Sydney, nu har ni väl snart varit på alla världshaven? så underbart att glida omkring sådär 😉 Tack för fina bilder, tranorna helt outstanding 🙂

  19. skåningen skriver:

    Inte lätt att ta foto av levande varelser.Men du lyckades få med en krypande trädgårdsmästare!
    Kram!

  20. mamma c skriver:

    Papperspåsen var cool 😉. Såklart är även operahuset.

Lämna en kommentar