Campingens utveckling

Ja, vår campingutveckling i alla fall.

Cykel- och kanottältet 1984 i Danmark. Mat på marken i avgaserna från han i bakgrunden som valde att klippa gräset precis när vi skulle äta. Ser lite spartanskt ut.

Vet inte hur vi bar oss åt, men vi lyckades klämma in fyra personer med campingutrustning och två ejdrar (!) i en ford Taunus. Ejdrarna fick dock stanna i slottsskogen i Göteborg.

Frankrike 1997. Nu har vi uppgraderat oss till ett kupoltält. Stolar och bord också minsann. En av dom där två stolarna brakade förresten ihop förra sommaren i Italien. Ingen vidare kvalitet, alltså.

 

Italien 2009. Tältet har numera två rum och campingköket är i bekväm arbetshöjd. Den kvarvarande, icke-raserade stolen i förgrunden har degraderats till fotpall.

Fast så här skulle Ama de casa helst tälta hela tiden:

Kenya 2005. Tält med egen dusch och toalett och riktiga sängar. Fast det blir nog väldigt jobbigt att sätta upp och ta ner det tältet hela tiden… För att inte tala om hur man ska få in det i bilen? Svårt, även om man skippar ejdrarna.

Gomorron! Om ni inte har märkt det så börjar Ama de casa längta efter att campa nu.

48 Responses to Campingens utveckling

  1. veiken skriver:

    Fixa ett Kenyatält och se till att ha bärare med er. Cikustälten tar ju bara några timmar att slå upp och dom är stoooora! Kram

  2. Tigris skriver:

    Förstår att du längtar … med sista bilden för ditt inre!
    🙂

  3. Åsa skriver:

    Vilken skitstol, höll den bara i 12 år!! =)

  4. Petra skriver:

    God Morgon!
    Det där sista tältet skulle tom jag kunna tänka mej 🙂

    Kram

  5. kloppan skriver:

    du är ju en riktig campingexpert. gör inte som min moster när hoon var ungo slå upp tältet i den beerömda parken i paris bara
    kram

  6. Gun skriver:

    Wow, vad blir nästa steg tro? Vi hade också riktiga sängar i vårt tält i Italien, men ingen dusch..

  7. Camilla skriver:

    Kan ana lite,ja 😉
    Ha en bra dag och kram på dig!

  8. Dansbandsfrun skriver:

    hahaha 1) Gräsklipparmannen kanske hade fått 2 veckor kvar att leva-besked av doktorn o var tvungen att ta itu med gräset…
    2) Vilken bra karl du har som fixar mat medans du springer runt o fotar o MED SÄKERHET tar dig en chippohojsare 😉
    3) sista tältet…vet du om man kan köpa det här i Sverige? 😉
    Sv: Sund = skitstort omen!!! 😉 kram

    • Ama de casa skriver:

      Hahaha!
      1) Jag tror du har rätt
      2) Jag tror du har rätt
      3) Jag tror du har rätt svårt att hitta ett sånt tält i Sverige 😉
      Kram

  9. Em skriver:

    Jag är sån där lyxig individ som vill bo på pensionat eller hotell.. Men jag ser charmen med att campa helt klart, att semestra med husvagn har jag aldrig testat, det tror jag att jag skulle gilla.
    Sv: Hahaha! Jag tror Stattinskan var helt medveten om sitt ordval. 😉

  10. tomtan skriver:

    Vädret utanför tar bort all längtan efter tält 😉 Annars var Orsa vårt mål i måååånga år….

  11. Jag som inte är nån camp- och tältmänniska börjat faktiskt tycka att det ser riktigt trevligt ut. Speciellt med alla bekvämligheter i sista tältet 🙂

  12. sannof skriver:

    Hahha ja tältsemestrar är charmiga .men min gubbe finns det inga mutor ens för att prata tältsemester med.. Så jag och barn brukar tälta på gården.. hahah =)

  13. Diana skriver:

    I mina ögon så är det inte så stor skillnad på då och nu. Ni ligger i en plasgrej på typ marken, pinkar nånstans där det inte finns vatten i ”toan”… 😉

    Sv: Dockan är Batmans, det på bilden som är mitt är taxen, dagböckerna och de där silver grejerna.

    • Ama de casa skriver:

      Jag är bekvämlighetscampare och måste ha tillgång till dusch och toalett. Sen har vi kommit upp oss lite från marken också med ett par jättesköna luftmadrasser. Det är stooor skillnad nu 🙂

  14. Carina skriver:

    Ni verkar ha bytt upp er vad gäller tält, kanske det blir ett med swimming pool i nästa 🙂
    Vi tittade på husbilar igår, inte för att vi tänkte köpa nån, men ändå. Oj oj så flott! Men prislappen är ganska ”flottig” också!! Kostar ju som ett helt hus!!
    Kram och ha en fin dag!

  15. Karin skriver:

    Ejdrar????????
    Varför hade ni ett par ejdrar med er ?
    Tänkte ni göra kuddar av dem men ångrade er ?

  16. Ulrika skriver:

    Hahaha!! Det där med ejdrarna kanske du kan utveckla i ett eget blogginlägg lite senare..?
    Campa på du!
    Hos oss har tälten avvecklats istället för utvecklats..

  17. Renee skriver:

    Jag gillar att tälta, det var många år sedan! Jag och äldsta barnens far brukade åka på tältsemester.

  18. Karin skriver:

    Hahaha!!!
    Jaså, var det så enkelt ! 😉

  19. Aurora skriver:

    Kenya tältet är min absoluta favorit. Kram

  20. ansepanse skriver:

    hade jag ett sådant tält med riktig toalett skulle jag gärna tälta
    kramar

  21. Ellis skriver:

    HAHA hur packar man ned toaletten och handfatet månne?

  22. Bara Jag skriver:

    Ni verkar verkligen ha tagit campinglivet till ert hjärta!!

  23. Britt skriver:

    Tält är inte riktigt min grej…föredrar hotellrum. Vill ha väggar omkring mig.

  24. diana skriver:

    Finns det dusch och toalett, så skulle till och med jag kunna tänka mig att tälta 🙂

Lämna en kommentar