Skyltsöndag – trivas

Så var det dags för Skyltsöndag med BP igen och ännu en gång blir det en kombi med Sannas Weekly Photochallenge där temat för den kommande veckan är Trivas.

Som så ofta förr så blir det en blandning av nya och gamla bilder.

För att trivas är det viktigt att hålla sig glad.

Det finns några enkla knep för att lyckas med detta:

  1. Lev varje ögonblick.
  2. Skratta varje dag.
  3. Ja, åsså att alltid läsa Ama-bloggen såklart.

Man kan alltid försöka shoppa till sig trivsel också.

Anders trivs väldigt bra på Leroy Merlin där han kan kolla in allehanda sorts skruvar och muttrar.

Även på avdelningen med en massa sladdar är trivseln för hans del väldigt stor.

Fast allra bäst trivs han nog inne i den där affären.

Även Ama trivs bra på Leroy vid den här tiden på året.

Nu har dom nämligen fått upp jultältet för säsongen.

Vem skulle väl inte trivas inne i det där tältet? Okej, Anders är ett exempel, han trivs ungefär lika ”bra” där inne som Ama gör på skruv- och sladdavdelningen inne i huvudbutiken.

En av Amas favoritaffärer där hon trivs väldigt bra är Walmart. En ”mini-Ullared” kan man kanske säga, fast då måste man ta sig till USA och det var ju ett tag sen vi kunde ta oss dit.

Ama trivs väldigt bra när vi är ute och reser. När vi åker ”i sidled” så tycker hon att tidsomställningen är befogad. Det tycker hon inte att den som var nu i natt är. Varför dribbla med tiden fram och tillbaka på det där viset när man befinner sig på samma längdgrad? Hoppas det var sista gången det behövdes göras… I och för sig är det bättre nu på hösten när man får sovmorgon, men ändå! Sen är det såklart även en trevligare tidsomställning när man åker västerut, det genererar också extra tid på mornarna.

Ni har väl förresten inte glömt att ställa om alla era klockor som inte gör det med automatik?

I år sammanföll omställningen till vintertid med Halloween. Ama trivs som sagt med att resa och vi har sett Halloweenpumpor bland annat i Dallas…

… och i Berlin.

Fast vi firar inte Halloween här hemma, det är egentligen inget trivsamt firande. En massa skräck, bus och otyg.

Nej, vi firar som vanligt:

HALL-Å-VIN. Det är faktiskt rätt trevligt med ett glas vin i hallen, fastän en anings svårt att komma upp från golvet när man väl har kommit ner och firat en stund.

Gomorron!

54 Responses to Skyltsöndag – trivas

  1. Annica skriver:

    Jamen, skål då 🍷
    Kram

  2. Yvonne skriver:

    God morgon, gillar din typ av Hall- å- vin bättre än orginaltanken. Så tröttsamt med allt och barn som ringer på stup i ett. Tur vi ska till Solna i em och kväll, för det är väl ikväll riktiga dagen är. Hade en liten kille som kom igår och han fick lite godis Per hade i sina gömmor.

    Skål då och trevlig söndag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Jag gillar också Hall-å-vin, fast det blir svårare och svårare att komma upp från golvet 😉

      Har har vi aldrig fått nån påringning av vare sig Halloweenbarn eller påskkärringar – skönt!

      Smart av er att fly fältet just idag 😀

      Tack detsamma!

  3. skåningen skriver:

    Ha en skön trivsam söndag!
    Kram!

  4. LillaSyster skriver:

    Se till och fira sista dagen i födelsedagsmånaden ordentligt! Skål på er!🍷🍷 snyggt skyltat, meeeen lite tidigt med julpynt är det

    • Ama de casa skriver:

      Ajdå… Det hade jag glömt! Men jag fortsätter nog att fira året ut (minst!) med tanke på det sabbade nollningsåret… 😉
      Jo, jag håller med. Köpte ingenting, men kunde inte låta bli att gå runt och reka. Betydligt trevligare än att kolla in skruvar och sladdar 😀

  5. farfar hebbe skriver:

    Ja jag tänkte nog som du,varför firas Lutfisken idag,lite korkat kan jag tycka,den hör ju till julen,gissar att den som kom på detta,inte var helt nykter..Haé Kram.

  6. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Joodu, den ställningen är omöjlig att komma upp ur. Två val har man, antingen att släppa vinpavan eller att dricka ur. 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 😀
      Funderar på att installera ett sånt där handtag som brukar finnas i badkar, det skulle underlätta uppstigandet tror jag 😉

  7. mamma C skriver:

    Ha en trivsam och skön söndag.
    Kram Carin

  8. friochlycklig skriver:

    Fast hyfsat nära att krypa till sovrummet och ta en siesta. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det är fördelen men att inte ha en för stor lägenhet – det är nära till sovrummet och ännu närmare till köket där det finns både kyl och refill 😉
      Kram

  9. Kul, lätt tema för er 🙂 jag går upp från golvet som vår 1-åring…

  10. Anki skriver:

    Snyggt skyltat!
    Ha en bra söndag!
    SKÅL! 🥂

  11. Ditte skriver:

    Visst är det viktigt att trivas och man blir ju så mycket gladare om man trivs med tillvaron. Sen vad man gör kan ju variera.
    Snyggt skyltat och fina trivselbilder.
    Gillar den sista. Hör något annat än ”hall och vin” i sammanhanget gillar jag inte. Inte i Sverige . Har varit i USA denna tid några gånger och då tagit sedan dit jag kommit. Men jag tar den absolut inte med hit.
    Trevlig söndag.

    • Ama de casa skriver:

      Visst finns det mycket olika saker att göra för att trivas! Men om man trivs blir man garanterat gladare 🙂
      Halloween har verkligen blivit ett kontroversiellt jippo. Tacka vet jag hall-å-vin! Vardagsrum/terrass och vin är också helt okej 😀
      Tack detsamma!

  12. Micke skriver:

    Media markt Har jag nog bara besökt en enda gång, minns inte vad jag köpte men det måste väl varit något med inriktningen elektronik.
    Instämmer med dig angående tidsomställningen, har fått nog, men det är väl bara att stå ut tills de tar bort det.
    41 år har det väl funnits nu, det räcker så.

    Ett glas vin i hallen låter ju fint, ja för sjutton, ett i varje rum inklusive badrummet, sen är man nog i lagom form 😉

    SV: Glömde ju badrummet igår,
    den som spar han har som det ju heter 😉

    Ha det bäst Ama.

    • Ama de casa skriver:

      Vi har ganska få elektronikaffärer här, det gör att MediaMarkt har fått en framstående plats (för vissa… 😉 ).
      Tidsomställningen är helt onödig! Fast inte när man åker i sidleds, då fyller den en funktion.
      Minns när dom införde den. Bönderna sa att kossorna skulle bli helt förvirrade, fast på den tiden jobbade jag på Skansen och varje söndag började vi klockan 08:00 istället för 07:00, och kossorna på Skånegården tog ingen skada av det. Men visst är det onödigt att dribbla med tiden!

      Hmm… Jag har nog druckit vin i varenda rum, fast i badrummet? Det tror jag inte. Det är nog där jag snarare gör plats för att få rum med mer vin 😉

      Tack detsamma!

  13. Ruth i Virgiinia skriver:

    Jag kommer ihåg ditt inlägg om pumpor, när ni var i USA. Själv tycker jag det är roligt, när småungar klär ut sej och kommer och vill ha godis. De flesta är ganska blyga, men den del, lite äldre, grabbar tag i så mycket dom kan och fyller örngotten.
    Jaja mensann, en del kommer med örngott.

    (du påminde mej om att jag bara har en halv
    putell med vin; måste fylla på, så att säga)

    • Ama de casa skriver:

      Det var en helt fantastiskt utsmyckad pumpapark där i Dallas!
      Jag har aldrig stött på trick-or-treat-ungar men jag tyckte påskkärringarna var jobbiga på den tiden det begav sig. Hade jag gått runt i barndomen hade jag nog hellre valt ett påslakan än ett örngott 😀

      Hoppas verkligen att du har hunnit fylla på förrådet vid det här laget!

  14. åsa skriver:

    Halloween 🎃 känns väl inte så speciellt 🤔 även om jag sett spöken och pumpor 🎃
    Troligtvis mer i halloween känsla i USA 🇺🇸

    Jultältet känns väl tidigt men även häromkring har ju tomtarna kommit fram då det är väl juletid 🎄

    Trivas är bra, bäst är det om man trivs hemma tillsammans med sin familj 😃

    svar Frost får inte träffa Teddy riktigt än… men snart, vilket jag tror kommer bli en upplevelse 😜 nu har de inte fått umgås på drygt två veckor..

    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Halloween är väldigt stort i USA, men det eskalerar även här i Europa. Tycker att det är ett kommersiellt jippo som är tämligen onödigt…

      Jultältet var kul att titta in i, men jag hittade ingen Rulla till Rulle, så det blev inget inhandlat 🙂

      Du har så rätt! Att trivas tillsammans med nära och kära är helt klart det bästa.

      Hoppas det går bra med återföreningen av doggsen!

      Kram

  15. Susjos skriver:

    Det var ett rejält vinglas du sitter med där i hallen, kanske bra så du inte behöver kliva upp på ett tag, för det är lite krångligt att ta sig upp numera….fråga mej inte varför?!
    Snyggt skyltat med temat trivas, gillade de där träskyltarna, inte minst att läsa din blogg varje dag ;-), och jag trivs nog ocks hellre i jultältet, fast jag inte köper massa julgrejer numera, men hellre att gå runt där än på media markt!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Har man väl kommit ned på golvet så är det bra att ha ett stort glas så man inte behöver försöka komma upp så ofta 😉

      Tack Susjos! Dom hade verkligen fångat det där med Ama Siempre (Alltid Ama) 😀
      Jultältet är sååå mycket bättre än skruvar och sladdar 🙂
      Tack detsamma!
      Kram

  16. Jag har inte barnen denna helg så vi får fira nästa istället. Men lite hall å vin kanske jag ska unna mig.

  17. BP skriver:

    Halloween i ett flerfamiljshus som vi bor i existerar inte. Enda gången vi fick påhälsning av ett gäng ungar var de kanske 10 år. Nu är dom 18 och har inte säkrat återväxten än;-)
    Jag hänger nog med Anders till skruvavdelningen hos Leroy och dataavdelningen på MediaMarkt. Då får du ha juldekorationerna helt för dig själv. Ser dock framemot Rolle eller om han hette Rulle. Saknar Bruce;-)
    Som alltid ett toppen bidrag till båda teman:-) Tusen tack för länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Då slipper ni alltså busande tiggare vid dörren även ni 🙂
      Jag kollade efter en Rulla till Rulle, men hittade ingen snygging. Får kolla lite senare, närmare jul. Bruce har det bra i barskåpet hemma hos Ami och Patrik 😀
      Tack själv BP!

  18. Jag busade till det (det får man på halloween ? 🙂 ) och drack vin framför tv´n istället 🙂

  19. mycketyck skriver:

    Verkar mer trivsamt att fira Hall å vin på ditt sätt och med lite stöd kommer man väl upp tillslut. Jag shoppar helst i olika Jardin och JR på byggmarknader.
    Har aldrig ätit pumpa och saknar inte det heller.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, med lite hjälp kommer man upp, det är tur att det finns sån att tillgå 🙂
      Jag shoppar helst i mataffärer. Pryttlar är också skoj att kolla in, även om det sällan blir nåt inköp i såna affärer.
      Jag har inte ätit pumpa särskilt ofta, men dom gånger jag har gjort det så har det varit gott.

  20. Sussi skriver:

    Tänk att man kan tycka så olika vad gäller vad som är trivsamt i en butik eller inte. Jag är med på din linje..
    Jag firar inte halloween men när jag ser ditt sätt att fira på så tänker jag bestämt börja 😉

    • Ama de casa skriver:

      Skruvar och sladdar är väldigt bra att ha och är i vissa lägen ett måste, men ack så trist att köpa sånt och framför allt svårt att lyckas hitta rätt grejer!
      Mitt sätt att fira har jag haft som tradition i många år nu har jag konstaterat utifrån dom minnen som kommer upp när vi tittar på ”Den här dagen” i bildarkivet 😀

  21. yfronten skriver:

    Har du köpt några nya julpynt? Vi får se hur det går för mig att låta bli… 😉

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det blev inget inhandlat. Jag letade efter en Rulla till Rulle men hittade ingen lämplig partner. Kanske måste jag lägga ut Rulle på Tinder eller nåt? 😉
      Övriga juldekorationer är förbjudna före första advent här…

  22. Åke skriver:

    Happy får mig att tänka på Happy Jankell. Hon är med i några avsnitt med Leif & Billy om du sett dem på SVT? Mediamarket ja, då kan inte Anders flytta till Sundsvall för där lade dom ned. Kul blandning 🤗

    • Ama de casa skriver:

      Happy Jankell har jag hört talas om, men Leif och Billy har gått mig förbi.
      Det finns inte så många varianter av elektronikaffärer här som i Sverige, men MediaMarkt har etablerat sig rätt starkt på många håll. Vi har inga planer på att flytta till Sundsvall – inte just nu i alla fall 😀
      Tack Åke!

  23. Haha, ja har man firat en stund ör det en del saker som blir svårare. Men å andra sidan brukar man inte inse det just då.

  24. Paula Merio skriver:

    Din blogg bidrar själklart till trivseln för pörteborna! Men nu blir jag förskräckt över hur vig du är! Wow säger jag bara, blev så impad att den roliga texten nästan föll i glömska! Ja nu får du frottera dig bland alla tomtar i flera månader, måste vara himmelriket för dig!

    • Ama de casa skriver:

      Du skulle ha sett när jag skulle ta mig upp därifrån golvet… Nästa år släpar jag nog dit en stol, fåtölj eller varför inte soffan? 😉
      Jag väntar med julen ett tag till – före första advent är julpynt förbjudet här hemma hos oss. Var in en sväng i tältet för att reka lite bara 😀

  25. byblixtra skriver:

    Kul sista bild! 🙂
    Å, gillar första bilden med de stora bokstäverna, ”HAPPY”.

  26. kajsalisasblogg skriver:

    Första bilden passade ju bra in på bägge utmaningarna. Usch har dom till och med börjat med jultält hos dig redan.
    I sista bilden så har du ju uppfunnit en ny högtid, dricka vin i hallen är ju inte fel.

    • Ama de casa skriver:

      I och för sig är det liiite tidigt med jultält även för en julfreak som jag, men det är betydligt roligare att gå runt där än när det är trädgårdsmöbler under den övriga säsongen.
      Hall-å-vin är det bästa sättet att fira den sista oktober 🙂

  27. Du skriver att du trivs på resa, och det kan jag gott förstå. En period tyckte jag att jag hade rest så det räckte, men nu vill jag gärna ut igen …

Lämna en kommentar