Skyltsöndag – tänder

 

Så var det dags för Skyltsöndag med BP igen och ännu en gång blir det en kombi med Sannas Weekly Photochallenge där veckans tema är Tänder.

Som oftast blir det en blandning av arkivbilder och färska bilder från veckan som gått. Den senaste veckans bilder består uteslutande av ”skyltar” i form av muralmålningar från vår senaste lilla tur i Spaniens inland.

1

När man ler visar man ofta sina tänder. I alla fall man ler stort.

Fast det finns leenden som ljuger också, som här:

Inte fasen är tänderna så där glada när dom är hos tandläkaren! Inte Amas bissingar i alla fall. Tandläkarna vill nog helst sätta dit en sån där grej som på sista bilden… Inte över den enskilda tanden utan snarare över hela munnen.

Fast självklart är Ama glad att tandvården finns!

Här har Ama fått den bästa tänkbara vård av tänderna. All heder åt dom på Tandläkeriet i Torrevieja! Inte deras fel att en elak tant på Folktandvården skrämde livet ur Ama i barndomen.

4

Krokodiler har en hel drös med vassa tänder.

5

Fast en del kan le och se rätt snälla ut trots allt, grisen till vänster ser inte ett dugg rädd ut. Ja, nu har vi kommit över till veckans skörd av mural-skyltar.

6

Ni ser väl den där filuren i mitten som visar tänderna och skjuter hejvilt?

7

En dräglande arg varg som visar sina gaddar samtidigt som han sprejar taggar.

8

Unga kvinnliga tänder…

10

… och några av en lite äldre modell.

9

Tänder av blandade varianter…

11

… och tänder på en (sannolik) hamster.

12

Marilyn döljer sina tänder, men vill nog att någon tänder hennes cigg.

Då kan man till exempel använda en sån här:

En tändsticka.

Men om det går så olyckligt som på skylten ovan när man tänder…

14

… då kan det vara bra att ha nåt till hands som släcker också.

Ja, det var veckans tolkning av skyltar på temat ”tänder”.

Nu är vi hemma igen från den minitripp vi gjorde under veckan. Mer från den kommer framöver, men nu tar vi och hedrar vilodagen va? Ha en fin söndag!

Gomorron!

64 Responses to Skyltsöndag – tänder

  1. Annica skriver:

    Ja, inte går man till tandläkaren med ett leende på läpparna
    iallafall 😳
    Vissa väggmålningar är lite småfräna 🙂
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Nej det gör man inte, men leendet är desto större när man går därifrån 🙂
      Visst är det roligt med väggmålningar (som inte är klotter), ofta är det många skojiga detaljer.
      Kram

  2. Znogge skriver:

    Snyggt skyltat hos dig som vanligt med passande bilder!
    Välkomna hem från er resa 😀

  3. Mamma c skriver:

    Säger som Annica om ett leende till tandläkaren. Men jag har hittat en superbra tandläkare här med och då känns det inte lika jobbigt att gå dit.
    Ha en bra söndag.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Dom på Tandläkeriet är också helt suveräna, men tyvärr sitter min tandläkarskräck benhårt fast sen skräckupplevelserna i barndomen.
      Tack detsamma!
      Kram

  4. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama! Det låter nog lite konstigt, men jag längtar faktiskt till att få besöka ”Tandläkeriet”! 😀

  5. LillaSyster skriver:

    Ja idag kör vi vilodag =) Inte klokt så många elaka tanter/tandläkare det funnits i folktandvårdensregi. Hu, man kan undra om de hade provision på att skrämma barn. Tack och lov att det finns andra ställen att gå till där de är vettiga.
    Snygg tolkning och sista bilden jag köpte två släckare förra veckan, satte en i varje bil. Nästan varje dag senaste veckorna har jag läst i tidningen om bilar som börjat att brinna under färd.
    Ha en skön slapp söndag=)

    • Ama de casa skriver:

      Man ska passa på att vila när det är ett sånt påbud 😀
      Dom på Folktandvården har säkerligen blivit mycket, mycket bättre, men på den tiden det begav sig så lyckades dom nog skrämma upp en hel generation.
      Bra köp där!
      Tack detsamma!

  6. Yvonne skriver:

    Det var många tänder du hittat. Jag gillar ju inte heller tandläkare men Bengan på Tandläkeriet är nog den bästa jag någonsin haft och gruvar mig därför aldrig när jag ska dit. Hoppas verkligen han inte slutar på många år än.

    Ha en fin söndag på hemmaplan, här lyser solen så jag ska ta mig ut på en prommis innan regnet kommer vid 16-tiden (om SMHI får rätt)

    • Ama de casa skriver:

      Jag har bara gått hos Sören (som är jättebra han med!), men det var många år sen nu. Nu går jag hos Alla (tandhygienisten) som undersöker och gör tänderna renare. OM det skulle vara några hål eller så, då blir det tid hos tandläkaren. Det har inte hänt än. Peppar, peppar…
      Anders går hos Bengan och är av samma åsikt som du.

      Tack och ha en fin promenad och dag!

  7. Eld är jag rädd för det, tänder inte ens riktiga ljus längre… var nära tända eld på en spårvagn, när min handväska började ryka efter besök på en toalett med levande ljus…. Min nya tuffa tandhygienist för någon vecka sedan gjorde inte mina tänder speciellt glada….

  8. friochlycklig skriver:

    Jaha då blev jag påmind (detta har jag nog aldrig skrivit och det ser jättekonstigt ut. Fast med 2 n ser det också konstigt ut så jag låter det vara såhär och hoppas att någon vet säkert hur det stavas)om att jag behöver gå till tandläkaren. Tack!

  9. Viola Cornuta skriver:

    Jag slutar aldrig att förvånas över hur många elaka tanter från barndomen som finns. Min hette Helga. Hur många Helga finns det i världen, liksom? 😝
    Men nu tar vi och helgar vilodagen 😆
    Kram

  10. Ami skriver:

    Nej, desto större leende har man när man går ifrån tandläkaren…..om det inte blir ett återbesök 🙊
    Ses snart!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Återbesök undanbedes å det bestämdaste. Hos tandläkaren och doktorn, vill säga 🙂
      Ska bli kul att ses igen – det var länge sen nu. Ja om man bortser från igår då 😉
      Kram

  11. Biggeros skriver:

    Vilken bra kombi av tänder. Nej, inte visar jag tänder om jag inte bli bedd till att göra det hos fabror tandläkaren. Smilet sitter långt inne=(
    Vilka konstnärliga klotter bilder på tänder. Otroligt tändande )))))
    Trevlig söndag<3

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket! Smilet sitter som längst inne hos mig just när jag är hos tandis… 😉
      Visst är det fina målningar! Finns väldigt många såna runt om i det här landet 🙂
      Tack detsamma!

  12. Geddfish skriver:

    En alldeles förträfflig skyltsöndag som jag tror att BP tänder på 😀 Ja, även jag, förstås. Tänder, det är ett bra och trevligt ord 😀
    Med det så tänder man ett hopp, om en bättre värld ❤

  13. skåningen skriver:

    Jag har en bra tandläkare så min ”skräck” har jag blivit av med..
    Man kan ”tända” på olika saker
    Kramar till er båda

  14. åsa skriver:

    Här hedrar vissa av oss vilodagen medan andra blir väckta redan kl 6.15 av en kund med lite bekymmer som han ville resonera om å kunden blev ytterst förvånad då J sa att det var söndag och kl var drygt 6 och om det inte var akut så ville han gärna sova en stund till.

    Tänder är ju bra å ha och tandläkarrädsla är ju inte det mest roliga… tro om tandläkaren var värre förr då jag liksom Du är rädd medan Elin inte alls tycker det är något att oroa sig över.

    Muralmålningar är ju väldans fina och välgjorda, gillar den där hamstern 🙂 liksom vargen 🙂

    kram

    • Ama de casa skriver:

      Men jösses… Har folk inte vanligt folkvett nuförtiden? Hoppas J kunde somna om.

      Förr om åren så ”daltade” man inte ett dugg med ungarna hos tandläkaren tror jag. Hoppas verkligen att det är bättre idag och mer pedagogiskt.

      Hamstern (om det nu är en sån?) var himla söt och vargen var kanske lite tuffare… 😀
      Kram

    • ullie skriver:

      nej men gud va är det för fel på folk

  15. Micke skriver:

    Nä, mitt första besök hos en tandläkare för första gången när jag var liten var ju som det var…hujeda mej…men det gick ju bra sen till sist trots allt.
    Idag tycker jag att de mest är några som skapar hål istället, i plånboken 😉
    Men man måste ju gå dit, bara att bita ihop med över och underkäke…usch 😉

    Ha det bäst Ama och tack för denna bildkavalkad inom skyltsöndag.

    • Ama de casa skriver:

      Jag har verkligen hemskeminnen. Mamma tog mig därifrån och blodet rann ur munnen. Sen tog hon mig till en privattandläkare, fast då var skadan redan skedd. Tandläkarskräcken sitter i sen dess.
      Jag brukar säga att jag betalar ”vad som helst” bara dom släpper ut mig och säger ”Inga hål!”. Fast det behöver du ju inte berätta för min tandis 😉

      Tack detsamma!

  16. Ditte skriver:

    Härligt bidrag och bra kombo av tänder i variation och syltar. Och tänder finns det gott om i olika sammanhang. Kul att så många muralmålningar har så många tänder i sig. kanske populärt.
    Även jag har haft stor hjälp av Tandläkeriet efter att blivit vettskrämd i barndomen hos Folktandvården. Jag kräver en bedövningsspruta öfr att ens gapa.
    Önskar er en fin söndag.

    • Ama de casa skriver:

      Det finns så många detaljer i dom där målningarna så dom klarar nog vilket temaord som helst, tror jag 🙂
      Jag skulle göra en rotfyllning en gång i Sverige och då ville inte tandläkaren ge mig bedövning. Nerven är död! Sa han. Du kommer inte att känna ett dugg! Jag ville inte gapa. Okej, sa han då. Om du känner det allra minsta så får du bedövning. Jag gapade och jag undrar om han ens kom fram till tanden med borren innan jag skrek rakt ut. Jag fick min bedövning. Efteråt så frågade han ifall det verkligen hade gjort ont? Jag svarade att jag inte riktigt visste… 😉
      Tack detsamma!

  17. Jag blir lite lätt avundsjuk på alla de som kan spraya och måla så där! Själv är man ju nöjd om sprayningen blir jämn och fin på det man önskar färgbytet på.

    Undrar bara över hamstern i vattenmelonen med cocktailbär och parasoll …?

    • Ama de casa skriver:

      Visst är dom duktiga! Fast du behöver inte vara avis, du är så kreativ på så många andra vis.
      Det senaste jag sprejmålade (såvitt jag kan minnas) var för måååånga år sen i Sollentuna. Jag sprejade en gul flaggknopp på en fasadflagga i guld. Flaggknoppar SKA vara i guld 😀

      Hamstrar kan man alltid undra över. Jag har haft flera som rymt så jag undrat vart dom tagit vägen. Fyra stycken hittade jag inne i mitt piano där dom boat in sig rejält. Dessutom hade dom gnagit sönder ett fiss 🙂

  18. byblixtra skriver:

    Jag håller med dig, inte är tänderna så där glada hos tandläkaren som på skylten, men de är glada när de får gå därifrån! 😉

  19. BP skriver:

    Är tokförtjust i muralmålningarna. De är helt fantastiska! Å de flesta är inte ens gjorda på släta murar/fasader utan på tegelstenar, vilket är så mycket svårare. Var har du hittat målningarna. i Torrevieja?
    Sedan skrattade jag gott åt dom fyra blå skyltar med tänderna. De första två förstår jag, men inte de sista två. Är ju aningen trög som du vet.
    Kombon är totalt lyckad! Stort tack för den och länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Nej, målningarna kommer från vår senaste tripp. Just dom i det här inlägget är från Albacete. Det kommer nog fler om du orkar hänga med på vidare turer från förra veckan 🙂

      Dom fyra blåa, dom kommer från Benidorm. Jag blundade när jag tog bilderna så jag vet inte riktigt vad som menas 😉

      Tack själv, BP! 🙂

  20. mycketyck skriver:

    Fina muralmålningar tycker jag. Vi har fem stycken i vår by.
    Jag har finfina tänder och har aldrig haft hål i dem. Men vid vissa tillfällen har jag gnisslat tänder och då är jag öm i munnen.
    Det finns godis som är som löständer, gott tyckte jag förr då jag åt godis.

    Ha en fin ny vecka !!!!

    • Ama de casa skriver:

      Du får visa målningarna i bloggen.
      Skönt att ha sluppit tandläkarborren! Gnisslat tänder har jag också gjort ibland 🙂
      Löständerna gillar jag också, fast det var länge sen jag åt den sortens variant av lösgodis.

      Tack detsamma!

  21. yfronten skriver:

    Jag förstår att man inte gillar tandläkaren om man blivit skrämd som liten, men jag har haft tur och har aldrig haft några hål, inte som har behövt lagas i alla fall.

    • Ama de casa skriver:

      Lyllo dig! Nu var det väldans länge sen jag hade nåt hål, men gamla plomber har en tendens att ramla ur till slut. Länge sen det hände också. Peppar, peppar…

  22. Susjos skriver:

    Snyggt skyltat som vanligt, snacka om att du hittade många tänder!!
    Ja, som barn lagades det en himla massa små hål i tänderna, idag skulle de visst inte göra på samma sätt!
    Min syster var så rädd för tandläkaren så henne fick de söva innan de lagade några hål!
    Ha det gott!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Tack Susjos! 🙂
      Det lagades nog på tok för mycket i onödan när vi var barn.
      Ojdå, så hon sövdes? Mig gav dom valium och jag höll på att somna i tandläkarstolen. Hörde lite avlägset hur tandläkaren ropade GAPA! Efter behandlingen sov jag typ ett dygn…
      Tack detsamma!
      Kram

  23. ullie skriver:

    fina skyltar som vanligt skoj
    så fina bilder
    har vänner som nyligen köpte lägenhet i toreveja så hoppas de får åka dit snart

  24. Paula Merio skriver:

    Muralmålningar is Da shit! Men man måste tillräckligt nära för att urskilja de olika konstverken…
    Annars har du fått med det mesta inklusive tandläkarskräcken. Den blev jag av med för ett par år sedan, så ge inte upp hoppet!

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det trevligt med dom häftiga konstverken! Jag kommer nog aldrig att bli av med skräcken, men tack för att du gav mig hopp ändå och grattis till dig som lyckats!

  25. kajsalisasblogg skriver:

    Konstig att tänderna i den blå bilden ser så glada ut 🙂 Måste säga att dom har fantastisk Streetart i Spanien. Vargen och tjejen med sprayburk var fantastiskt gjorda.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, visst är det märkligt att dom är så glada i det läge som dom befinner sig i…
      Det finns verkligen många fina konstverk på murar och väggar här i Spanien. Fantastiskt att kunna få till det så bra.

  26. Janne skriver:

    Jag tänder på de fina bilderna. 🙂

  27. Anki skriver:

    En alltigenom härlig skyltning … och du är bra på det där att få till både det ena och det andra!
    Mig var den en läskig farbror som skrämde från vettet hos skoltandläkaren … ryser vid blotta minnet.

    • Ama de casa skriver:

      Tack Anki! 🙂
      Farbröder kan också vara läskiga, men på vår folktandvård var det en elak tant. Skit samma vilket, synd att dom skrämde en hel generation…

  28. bjorgnin skriver:

    Heisann, ;:OD, et tannløst smil fra meg….

Lämna en kommentar