Den nya tidens protein

 

Anders ropade utifrån terrassen:

1

– Lunchen är serverad!

2

Mums!!! Ama började med ett spröt och två ben för att kunna dra ut på den fantastiska måltiden extra länge (insekter har sex ben som ni säkert alla vet, har dom fler är dom antagligen spindlar eller tusenfotingar…)

Vad äter ni så här i påsktider?

30 Responses to Den nya tidens protein

  1. 😀 😀 insekter vet jag inte vad jag tycker om 😀 men lever det gillar jag.. det ska vi äta nu … Trevlig kväll till Er

    • Ama de casa skriver:

      Jag älskade lever när jag var liten, men var sen emot inälvsmat länge (sen jag började förstå vad dom användes till i kroppen…). Ända tills jag råkade äta njure av misstag (är inte så duktig på franska…). Hur gott som helst ju! 🙂
      Ha en god spis och en god kväll 😀

  2. skåningen skriver:

    Inte äter jag insekter i helgen i alla fall!
    S…Alla borde lära sig självförsvar!
    Kram!

  3. BP skriver:

    Det var då en väldigt fin – ja, jag skulle kalla insekten för bagge. Men inte visste jag att du ägnade dig åt djurplågeri;-) För insekten ser i högsta grad levande ut.
    Tror där går gränsen vad gäller mat. Ja inte vid djurplågeri då, utan vad jag skulle kunna äta. Det måste ju ändå knastra nå’t så förfärligt mellan tänderna.

    PS. Ja, jag vet att gräshoppor och syrsor är delikatesser i vissa länder.. DS.

    • Ama de casa skriver:

      När jag vände mig om så smet den rackaren, så han kom undan. Får leta reda på en ny idag 😉

      Jag skulle nog ha svårt att äta insekter också. Fast visst har jag testat! En och annan småfluga när jag var liten och cyklade samtidigt som jag pratade… 😉

      Den typen av ”delikatesser” tror jag nog får vara för min del.

  4. Mariama skriver:

    Den blir du inte mätt av 🤣 Vi satsar på Nan Kin i Guardamar. Trevlig spis

  5. surridurr skriver:

    Det sägs ju att vi kommer behöva äta insekter i framtiden. Kommer absolut helt säkert bli vegetarian innan dess!!!
    Inte påsk riktigt ännu ju…. men här blir det då grönsakspaj, äggröra, rostad potatis med kyckling samt en påsktårta.
    Kramis

  6. surridurr skriver:

    PS Linser är det hög proteinhalt i …… kan jag äta hur mycket som helst av om jag slipper insekter

  7. åsa i åsele skriver:

    😀 😉 😀

  8. yfronten skriver:

    Det ser ut ungefär som en bärfis, i så fall: ät inte! Fin röd färg!

    • Ama de casa skriver:

      Den var väldigt fin 🙂 Glääää… Bärfisar är verkligen inte goda dom. Och duktiga på att gömma sig bland bären, tyvärr…

  9. Susjos skriver:

    Blev du mätt?
    Googlade och hittade en skinnbagge med en liten vit fläck på bakpartiet, alltså ska detta vara en Riddarbagge! Den suger saft från tulkörtens(?) blommor och omogna och mogna frön, födan gör den giftig, vilket ger den ett gott skydd mot att bli fågelmat!
    Ama, du åt den väl inte?

    • Ama de casa skriver:

      Jo, jag blev mätt. Men på annat 😉
      En riddarbagge! Jo, man tackar – då vet jag vad dom heter. Ser dom rätt ofta här, förmodligen för att fåglarna låter dom vara. Det ska nog jag också göra i framtiden… 😉

      Nej, jag lät den flyga iväg. Eller vad den gjorde, den smet i alla fall 😀

  10. ogamotoga skriver:

    Hu jeda mig.

  11. farfar hebbe skriver:

    Nä,inga insekter för mig..Nöjer mig med att kunna fika ute en solig dag som den idag..Haé Kram.

  12. ullie skriver:

    åhh nää insekter hoppas ja nog aldig på att äta bläää o har dessutom fobi för spindlar

  13. Anette skriver:

    Har testat en gräshoppa, här i Bangkok. Den var så jäkla torr att det var omöjligt att svälja ner den, just benen var värst. Det krävdes en stor Chang för att lyckas.
    Hoppas din var lättare att få ner 😜

  14. Inger Rozén skriver:

    Hej!Nej usch!Inger

  15. paulamerio skriver:

    Vilken vacker bagge! Ja du, jag följer nya Robinson på tv, och härom dagen skulle ena laget äta levande kryp. Inte vilka som helst, allt från kackerlackor till maskar långa som…och detta medan de ännu krälade omkring livslevande. En del tog beslutet att inte tävla, andra kämpade tappert, en del lyckades bra andra spydde som grisar.
    Men, därmed inte sagt att jag inte skulle äta insektsprotein. I Finland har man insektsmjöl i brödet och det lär vara mycket saftigt och gott enligt mina kompisar där. I Sverige får man ännu inte sälja insekter som människoföda…Så nej, det blir inga såna i påsk, det blir lax i olika former, inhandlade på marknaden, det blir en marinerad lammstek, det blir ägg i långa banor o inte en enda godisbit, för det slutade jag äta för tjugo år sen! Och ni då? Bor ni permanent därnere eller kommer ni hem till Svearike till sommaren? GLAD PÅSK

    • Ama de casa skriver:

      Jag såg också det programmet. Fy vad äckligt! Om jag skulle ge mig på insekter så skulle jag i alla fall se till att dom var döda…
      Men jag föredrar nog allt att som du ge mig på lax och ägg 🙂 En och annan godisbit kommer nog att slinka ned också då jag har en pralinpåse i kylen.

      Vi bor permanent här nere sen hösten 2006, och nu har vi inte varit till Sverige på snart fyra år. Det är nog dags att åka dit igen… Har absolut inget emot Sverige, men det har bara inte blivit av, vi har åkt åt andra håll istället.
      GLAD PÅSK!

Lämna en kommentar