Idag var vi på VM

 

1

VM i Rubik’s kub.

2

Massor med folk som satt och tränade på att snurra dom där grejerna fortast möjligt.

Och ser man på!

3

Vi träffade en av deltagarna. Adam är son till Ama’s barndoms- och nudomskompis Sanna.

4

Han var grymt snabb på att snurra den där grejen rätt. Här har han lyckats få till just den här kuben rätt och det på under fyra sekunder. Han var så snabb så han blev till och med lite suddig.

Det är flera ”grenar” (eller vad det heter) som han deltar i. Så vi håller tummarna hårt för dig, Adam! Det var dessutom väldigt kul att träffas på ett sånt här – något oväntat – ställe.

5

Sen gick vi hit. Till det här tornet. Jättehögt! Klart man måste upp i ett sånt, trots höjdrädslan som bara blir värre och värre med åren.

6

Här hade man en fin utsikt över strip-en.

7

Liite läskigt var det allt.

Men det blev värre…

8

Där längst till höger ser ni Ama. Kanske inte världens bästa idé att åka en slänggunga på 109:onde våningen som gick utanför tornet. Men utsikten var fin.

9

Och det som inte dödar stärker, sägs det ju. Ama’s ”leende” kanske ser nååågot ansträngt ut.

10

Anders (som sitter där vid pilen) valde istället att åka ett typ av uppskjut med världens acceleration. Men den höll sig åtminstone innanför tornet.

Fegisen!

33 Responses to Idag var vi på VM

  1. Mallan skriver:

    Men Gud att du vågar åka sådant med höjdrädsla! Imponerande 🙂 Coolt att de ordnar tävlingar med de där kuberna, trodde inte ens det var möjligt att lösa den på 4 sekunder!

  2. camilla skriver:

    Ojojojoj…att du vågade!
    Tufft!
    Men utsikten var enastående!
    Håller verkligen tummarna för Adam.
    Kram!

  3. camilla skriver:

    Tvåa och trea…det är inte fy skam, det heller 😉
    Kram!

  4. Ingrid skriver:

    Ohhhwowwww, vågar knappt titta. Svindel, svindel…

  5. gunilla skriver:

    Men vilken tuff brud…jag hade inte ens vågat åka upp i tornet 🙂

  6. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Nja…….Leffe är inte alls övertygad. Visserligen ser det ut som om du åkte, men det är säkert fejk.. 🙂

  7. Melody&M.E skriver:

    Jag blir bara mer och mer imponerad av er…
    Vad jag får uppleva genom din blogg! VM som jag aldrig hört talas om och slänggungor som jag inte skulle sätta mig för allt i världen!
    Oj, oj säger jag bara!
    kram M.E

  8. skåningen skriver:

    Icke du hade fått mej så högt upp!!! NEVER!!! ……Passa på att spela ,du vinner säkert.. Kram!

  9. Villa Freja skriver:

    Nej fy bubblan. Höjdrädd är du då inte!!! Modigt.

  10. ♥ Carina ♥ skriver:

    Men OMG!! Är ni klok nån av er? Jag tycker det såg nog läskigt ut att stå där vid fönstren…
    Heja Adam!! Så duktig han är! Jag har aldrig fixat den där kuben, för det gills inte om man plockar isär den va?
    Kram

  11. Inger Rozén skriver:

    Fina kort!Varifrån?
    Inger

  12. Znogge skriver:

    Vilken mardröm säger jag bara! Hissar, höga torn och slänggungor. Nej, inget för mig. Knappt att titta på ens…

  13. ansepanse skriver:

    ALDRIG att jag skulle ha varit med på den där slänggungan, neeejdå
    vad duktig han är Adam, helt suverän

  14. Karin skriver:

    Bra jobbat, jag får ont i magen bara av att se bilderna:-)
    Ni verkar ha en kanonbra resa!
    Kram karin

  15. Freedomtravel skriver:

    Jag är impad av de där Rubiks kub-genierna! Fast jag är ÄNNU mer impad av de som vågar åka de där läääskiga sakerna hög upp!!

  16. moi skriver:

    Jag har fortfarande inte blivit klar med min Rubik som jag började snurra på på 70-talet. Ingen idé för mig att ställa upp i VM, alltså.
    Men jag håller tummarna för Adam, han verkar grymt skicklig.
    Jag börjar misstänka att du inte alls lider av höjdrädsla.
    Undrar vad som får mig att tro detta…….

  17. Preciosa skriver:

    Hola Ama!
    Jag tror inte heller att du har höjdrädsla…no no no…du bara säger
    det. Luras alltså 😀 Ha en fortsatt bra resa.
    Kram P ♥

  18. Diana skriver:

    Allt för bloggen? Jag har inte höjdrädsla men aldrig att jag satt mig i den där ”karusellen”…. fy fasiken! Du är galen Ama!!

    Jag har aldrig rett ut en sån där kub heller. Blir bara arg och frustrerad. Tror det har varit nåt fel på de jag testat.

  19. Bp skriver:

    Gud såååååå modig du är! Det hade jag aldrig vågat, å då är jag inte ens höjdrädd.
    Håller tummarna för Adam. Verkligen ett ovanligt och roligt event att träffas på:-)

  20. Mita skriver:

    Men vad är det för dumheter att göra nåt så vansinnigt och riskera livet,nu får Ama skärpa sig…du behöver inte göra allt för bloggen**
    Märkte du att jag blev lite förgrymmad där…
    Men utsikten var i alla fall vacker..*L*..
    Kram o sköt dig nu♥

  21. Tack för att ni agerade ställföreträdande föräldrar och hejaklack! Er kan man verkligen lita på!

    • Ama de casa skriver:

      Vi gör vårt bästa 😀

      Det var verkligen ett oväntat sammanträffande, och vilken tur att du skrev den kommentaren som du gjorde, så vi visste att Adam var här 🙂

  22. jenfan75 skriver:

    Åh jag fick ont i magen bara jag ser dig sitta i den ..

    SV Ama snart kommer ju mina barn ner och våldgästar Torre.

  23. Robert skriver:

    Sånt vågar jag inte åka. 😉

    Goeftermiddag! 😀

  24. moi skriver:

    Stämmer det verkligen att ni bara ”råkade” stöta på Adam där?
    Verkar för bra för att vara sant!
    Liksom att han klarar kuben på mindre än 4 sekunder.. 😉

  25. Ruth i Virginia skriver:

    Du och Adam är väldigt lika varann. Släkt?

    Betr. utsikt – När jag levererade den begagnade bilen i Las Vegas år 1952, fanns det ETT hotell på den s.k. Strippen. Nu ser det hemskt ut (min åsikt). Det sånt ställe håller ingen dragkraft för mej.

    Jag tror Ama has en ”death wish”. Förvånad att hon inte gjorde ett bungy-jump från bron vid Hoover Dam!

    Snygg kille som sitter bredvid dej, förresten.

    • Ama de casa skriver:

      Nejdå. Vi är inte alls släkt. Sanna (Adams mamma) började i samma klass som jag när halva första klass hade varit. Då kom hon från Norrköping och pratade lustigt 😉

      Jag tycker Las Vegas är fascinerande. En fantasivärld, på nåt vis. Men några dagars besök vart 25:e år räcker.

      Du skulle ha köpt lite mark här i Vegas när du passerade 1952… 😀

      Jag brukar tänka som så, att varför ska den ramla ner just nu? Och hittills har det funkat.

      Grabben var både snygg och trevlig 🙂

  26. Anki skriver:

    Heja Adam håller på dig! Jag kan också lösa kuben (ibland) men det tar inte 4 sek kanske 4 timmar eller dagar.

    • Ama de casa skriver:

      Du får öva mera 😉

      Fast den där tresekunders-grejen var inte en fullstor kub. Men impande ändå. Adam lyckades göra rätt på nio av tolv kuber där man först fick undersöka den, och sen fick man ögonbindel när man skulle lösa det hela…
      Imponerande!
      🙂

  27. Kaisa skriver:

    Aldrig i livet att ens tio vilda hästar hade fått in mig i den korgen!!

    Vilken mardröm!

    Djupt skakig tassar jag ut härifrån med fötterna på stadig mark. Kram ❤

  28. Soffie skriver:

    Wow att du våga…min son ären hejare på kuben,kram

Lämna en kommentar