Skyltsöndag – spets

 

Så var det dags för Skyltsöndag med BP igen och ännu en gång blir det en kombi med Sannas Weekly Photochallenge där veckans tema är Spets.

Alla bilder kommer från veckan som gått, vilket den har gjort i Torrevieja, Andalucia och Extremadura.

Ibland (ganska ofta, faktiskt) dyker en låt upp i skallen på Ama när hon hör eller ser ett ord, så även denna gång:

1

♫ ♫♪♪ Du är så söt när man ser spetsen på din tu-u-unga ♫ ♫♪♪

Hmm… Nu var kanske inte tungan på vespan sådär jättespetsig?

Ama gör ett nytt försök:

2

♫ ♫♪♪ Fem spetsiga små fingrar på en spetsig liten hand ♫ ♫♪♪

Hmm… Även om fingrarna är rätt spetsiga så var dom nog vid närmare eftertanke smutsiga i visan. Det går ju bra det här… Även om Ama faktiskt lyckades få med en pilspets på skylten i bakgrunden så är det nog bäst att ge upp sångtemat.

3

Dekorationen med spetssjalar var både kul och annorlunda.

4

Här kunde man köpa sig en spetssjal eller en spetsblus om man så ville. Det ville inte Ama och tur var väl det, för det var siesta och därmed stängt.

5

Mer spetsiga kläder. Inte heller i den här affären blev det nån affär. Inte riktigt Amas stil, om hon ens har nån sån vill säga. Men oooo… Ser ut som om Stalkern är lite sugen på den klänningen?

6

Speglingen i fönstret på La Sureña reflekterade spetsarna på taket av det roliga huset i bakgrunden.

7

Fin röd mikro och fin röd gitarr, men det som Ama egentligen fotade var dom där spetsiga köksredskapen oppanpå mikron.

8

En sån där kniv bor alltid i vår necessär. Man får inte längre ha med sig såna där spetsiga grejer i handbagaget på ett flygplan och necessären måste vi ändå alltid ha i det incheckade bagaget. Även när vi inte flyger så bor kniven där, då vet man var den är, liksom.

Efter nine-eleven åkte vi runt jättelänge med en minivariant av överlevnadskniven som nyckelring. Efter ett helt gäng med flygresor så upptäckte dom till slut kniven som vi faktiskt glömt bort att vi hade. Var var dom så noggranna då, kan man undra? Jo, på Skellefteå flygplats av alla ställen…

9

En snöflinga har många spetsar. Ingen flinga lär vara den andra lik, sägs det, vem som nu har kollat det? Men på dom här skyltarna som vi såg lite varstans såg alla precis likadana ut. Lite onödig skyltning såhär års kan Ama tycka, inte snöar det väl när temperaturen pendlar mellan plus 35 och 40 grader?

10

En rondelltjur med spetsiga horn. Hoppas för trädgårdsarbetarens skull att det var en snäll Ferdinand-variant som stod där.

11

Hunden på skylten kanske inte är en spets, men den har i alla fall en spetsig svans.

Ama brukar som regel lyckas undvika att trampa i hundbajsar (ibland med Anders hjälp som styr henne runt pruttarna när hon ser upp mer än ner), men det är andra grejer som hon betydligt oftare trampar i:

12

Tuggummin. Inte alls trevligt att få såna under skospetsen.

Mycket irriterande att folk varken plockar upp efter sina hundar eller kan hitta en papperskorg till sina tuggummin.

Om ”vanlig” nedskräpning med papper, burkar, tuggummi och sånt kan ge några böter det vet inte Ama…

13

… men att inte plocka upp efter sin hund kan bli rätt dyrt. Fast om man tolkar skylten på ett mer tillspetsat vis – får man ens låta hunden bajsa överhuvudtaget? Svårt att avgöra, faktiskt. Tur att vi inte hade nån hund med oss.

Sist men inte minst: Ett STORT GRATTIS till dom svenska fotbollstjejerna till VM-bronset!

En snabb Amalys: Dom svenska tjejerna ägde matchen under första delen av första halvlek och spelade helt suveränt bra. Tyvärr blev dom av med två nyckelspelare i ett tidigt skede och när England reducerade till 1 – 2 så tog England mer eller mindre över spelet. Målvakts-Hedvig var väldigt labil i sitt spel men som tur var så kom Nilla Fischer in som en räddande ängel på mållinjen och såg till att Sverige slapp en förlängning av matchen, svenskornas ork var typ helt slut vid det laget.

14

Stort GRATTIS igen tjejer! Smart att ha en lagkapten med det lämpliga namnet ”Seger” i spetsen!

Gomorron!

58 Responses to Skyltsöndag – spets

  1. Znogge skriver:

    Spetsigt värre här hos dig i dag och en snygg kombination! Här spetsar vi in oss på en söndag med lilla S.

    Ha en bra dag!

  2. farfar hebbe skriver:

    Ja grattis till tjejerna till Seeger och segern,bra jobbat..Så har även du gjort,som spetsat till inlägget så bra..Haé Kram.

  3. "LillaSyster" skriver:

    Vilken rolig skyltsöndagdkombo! Mycket olika sorters spets här, men så besitter du ju spetskompetens i att få ihop de här utmaningarna vecka efter vecka – så bra jobbat! 👍 Tjejerna gjorde det bra! Åååå det där med att det ploppar upp en sång det känner jag igen mig i. Den röda micron fick väl följa med hem? Eller var det siesta även där? Ha en bra söndag! Nu ska jag kolla till min långpanna med kålpudding i ugnen. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket! Spetskompetens är verkligen att ta i, men jag tycker det är kul att kombinera dom två temana 🙂
      Visst var dom duktiga tjejerna! Sååå spännande det blev! 🙂
      Mikron fick inte följa med hem, har en (vit) som fungerar så det känns lite onödigt. Däremot kanske jag skulle börja spela gitarr? Förutom att gitarren var fin så kan det vara bra att kunna spela gitarr när dom där sångerna ploppar upp 😉
      Lycka till med kålpuddingen och ha en braig söndag du med!
      Kram

  4. friochlycklig skriver:

    Ha en fin söndag och ta det lugnt, idag ska det bli varmt (varmare). 🌡☀️🤤👍🇪🇸

    • Ama de casa skriver:

      Oj! Jag kanske måste ställa in min planerade joggingtur klockan 14? Attans också, det var väl synd… 😉
      Ha en finfin söndag ni med!

  5. Smart med en sån där hopfällbar kniv. Problemet är bara att jag aldrig lyckas fälla upp verktygen. De sitter liksom fast för hårt. Skulle behöva ett av verktygen till att få upp de andra…

    • Ama de casa skriver:

      Samma här – jag brukar anlita Anders. Mina naglar är så värdo så det är stört omöjligt att veckla ut grejerna. Fast det har hänt att jag har pillrat ut pincetten (som är lätt att få loss) och använt den för att få ut det jag egentligen är ute efter. Svårt även med den, men det lyckas oftast 🙂

  6. farfar hebbe skriver:

    Jag ska åka hem om någon timme,ser ut som det ska bli regn i Uppsala senare idag.Haé Kram.

  7. Biggeros skriver:

    Grattis Sverige till bronset!! Det var en givande match i första halvlek. Jag trodde inte att Sverige skulle lyckas ta bronsmedalj med tanke på att de hade nyligen spelat ut sig mot Holland. Dvs all energi hade gått ur dem. Tydligen hade de extra energi dolt i bagaget och lyckades ta sig igenom spelet och vann bronset. Bra spelat av svenska dam landslaget!! Med tanke på att jag även befinner mig i England så blev det inga sura miner mellan oss och engelska supportar.
    Oj, vad du har fått till spetsiga föremål samt matchande sånger=)))))) Jag gillar verkligen din härliga fantasi: fem spetsiga små fingrar…..
    Tur att man inte har någon hund för det kan stå en dyrt om man inte tar sk**ten efter sig. Tuggummi däremot borde vara förbjudet att slänga på backen…..dyra böter! Ha det bäst Ama!

    • Ama de casa skriver:

      Visst var det en bra och spännande match! Väldans nervpirrigt där på slutet… Skönt att det inte blev några sura miner – engelska fotbollshuliganer har man ju hört talas om, men dam-fansen är nog snällare 🙂

      Visst kan det bli dyrt, fast hur svårt kan det vara att plocka upp bajset egentligen? Tuggummi kliver jag ganska ofta i, inte ett dugg kul!
      Tack och tack detsamma!

  8. Mamma c skriver:

    Mycket bra spetsat inlägg.
    Ha en varm, klibbig och skön söndag.
    Kram Carin

  9. vilken fyndig rolig tolkning

  10. Den där handen gillar jag! Och Bernt Stafs gamla låt, självklart. Det var spets på honom också!

  11. Annica skriver:

    Här är det inte någon direkt risk för värmeslag 😉
    Kram
    Ps, kanske ska jag göra ett nytt försök med ”du-vet-vad” 😂

  12. Så roligt att se alla spetsiga saker du tänkt till på. Sedan skyltarna gillar jag, för hund har man ju även sett i Sverige men inte för tuggummi, borde finnas här med. Verkligen jättebra skylt för nog är det mindre trevligt med begagnade tuggummin under skorna.

    Förresten såg att du kommenterat hos mig, men det var blank kommentar :).

    • Ama de casa skriver:

      Jag hade väl inget att säga? 😉 Nejdå. Jag HADE skrivit nåt men det försvann nånstans. När jag försökte skriva om kommentaren så påstod din blogg att jag redan hade sagt det där. Försökte då lägga kommentaren på inlägget efter, men då såg det ut att ha blivit blankt igen?

      Nåt sånt här försökte jag säga:
      ”Se där ja… Tomt och innehållslöst, får väl försöka igen då. Undrar vad jag skrev? Nåt sånt här var det:

      Andra i trafiken anser jag vara… ivägen! Haha! Här nere kör folk verkligen inte bra. Trafikskyltar och trafikljus verkar dom se som trevliga dekorationer i gatubilden. Dessutom ser man många som sitter och hinkar i sig i på barerna för att sen sätta sig bakom ratten och köra iväg… Av den anledningen försöker vi undvika så gott det går att köra på kvällar och nätter, då är barlivet som livligast.

      Håller med dig angående cyklister – dom är inte rädda om livet, varken sitt eget eller andras.”

      😀

  13. Gillade de fina sjalarna där över gångstråket! Allt för att skapa lite skugga. Säkert fint när det fläktar lite i fransarna också.

    Handen var ju hur cool so helst!

    • Ama de casa skriver:

      Visst var dom fina, sjalarna! Kul och annorlunda sätt att skapa skugga 🙂

      Handen gillade jag också. Kanske därför jag fotograferade den… 😉

  14. surridurr skriver:

    Hahaha nu måste Ama börja spela gitarr då det finns en röd och fin sådan. Den fina klänningen tycker jag också du ska köpa. Till Anders alltså.
    Så praktiskt att bilisterna varnas för att det kan snöa NU
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag blir nog så illa tvungen att lära mig spela gitarr 😀
      Anders skulle säkert passa alldeles utmärkt i den dressen 😉
      Känns liiite överdrivet med snövarning vid den här tiden på året….
      Kram

  15. Augusta skriver:

    Så du är fotbollsintresserad? Jag har inte sett på en enda match. Är helt ointresserad. Det var många bilder på teamat spets, lite omgjorda sånger som kunde tillföras ordet spets också. I alla fall om man börjar ha dåligt minne och inte minns dom rätta orden i sången 😀
    Fortsatt trevlig dag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tittar gärna när det är stora evenemang (VM, EM, OS) och det finns nån jag hejar på (Sverige eller Spanien), annars är det inte så kul. Såg inte finalen igår, till exempel.
      Orden i sångerna är det lite si och så med ibland 😀
      Tack och ha en fin start på veckan!

  16. åsa skriver:

    Spetsigt värre… spetssjalar trodde jag var omoderna… kommer ihåg att min farmor hade sådan.
    En röd mikro ❤ här har ju jag/vi flera röda hushållshjälpmedel och yes färgen var viktigast 😀
    Bra med spetskompetens 🙂
    kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror dom är rätt vanliga här, spetssjalarna. Till flamencoklänningarna till exempel 🙂
      Vad fint med röda hushållsgrejer! Måste göra det mycket roligare att laga mat och så… 😀
      Kram

  17. jessica skriver:

    Spetsen på din tunga är annars en mycket fin visa… Härliga tolkningar som alltid. Grattis till tjejerna!!

  18. yfronten skriver:

    Visst är det lätt hänt att man får en sångtext i skallen lite då och då. Maken tittade förundrat på mig när jag plötsligt utbrast ”Jag är lite mager om bena, tillika om armar och hals” (Nils Ferlin) när jag satt och klämde i mig en kebab i Filipstad.

  19. byblixtra skriver:

    Läcker skulptur med handen.
    Skylten med snöflinga var lite otippad och skulle passa bättre i Norrbotten. 😉
    Rondelltjuren är jätteläcker och helt klart min favorit!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tyckte handen var rolig 🙂
      Snöflingeskylten ser man lite överallt här i Spanien. Det snöar faktiskt mer här än vad folk tror, fast det är mer på högre höjder och inåt landet.
      Rondelltjuren var fräck! 🙂

  20. Veiken skriver:

    En riktig spets på det här inlägget!
    Vi har sett samma match helt klart. GRATTIS till bronset säger även jag! 🙂

  21. Ditte skriver:

    Stort grattis till de spetsiga fotbollstjejerna. Härlig match! Och spännande!
    Kul med den spetsiga och skyltrika resan men härliga och roliga bilder och texter.
    Önskar er en trevlig kväll.

  22. Geddfish skriver:

    Du är en riktig spetsbloggare. säger inte mer .D Heja heja!

  23. skåningen skriver:

    Tjejerna är duktiga
    Svar.Man kan kramas flera gånger .
    Kram kram!

  24. paulamerio skriver:

    Vilket spetsfyndigt inlägg kära du! Har aldrig sett en trafikskylt med en snöflinga, så gullig! Och inte har jag sett böteshot på 500 euro för en hög hundbajs, ajabaja. uschabuscha. Gillade de spetsiga tjurhornen mycket. Och spetssjalen föll jag också för. Ja oj så många spetsar, funderade själv på knivspetsar, men sen tänkte jag att för en finska är det ju självklart med en puukko i stövelskaftet och det ska ju inte alla andra veta om….Och nu ser j ag att USA vann vm-finalen, inte helt otippat. Vad ska Trumpen nu säga? Han som inte är kompatibel med deras kapten!!

    • Ama de casa skriver:

      Dom där skyltarna med snöflingor på ser man rätt ofta. Bra varning på vintern på sina håll, men på sommarn är dom lite överdrivna 😉
      Det är dryga böter på att inte plocka upp efter hundarna, men jag tror aldrig att det har delats ut en enda. Dom hundägare som är så slarviga plockar nog upp när dom är iakttagna av nån…
      Haha! Klart en finska har en kniv med sig i alla lägen, det vet ju alla, vad du än tror… 😉
      Ja, USA vann. Anders kollade på matchen medan jag kollade på masterchef på datorn… 😉 När det inte är nåt lag som jag håller på då är fotboll inte lika intressant.

  25. BP skriver:

    Underbart inlägg! Härligt tillspetsat:-) Var får du idéerna ifrån? Du är verkligen kreativ i ditt tänkande… och himla rolig dessutom:-)
    Den rostiga utsmyckningen med den långa armen och fingrana är ju skitcool
    Å precis som du har jag också alltid en Victorinox i min handväska. Å precis som du blev vi av med setet på en flygplats – Stansted. Å hur skulle man hota eller angripa någon med dessa ”små” delar. Suck.
    En sådan skylt med tuggummi har jag aldrig sett, men jag måste medge att jag trampat i det ett antal gånger. Ett helvete att få loss från skorna.
    Sedan ska du ha en eloge! Din analys av matchen är klockren. Instämmer helt. Gud så mycket du lärt dig av mig – hahaha!
    Idag efter finalen hyllades Lindahl till skyarna av Grankvist och Marklund.. Okej, hon räddade straffen mot Kanada, men annars – nej! Undrar om du och jag jag sett samma match som kommentatorerna… Dessutom har hon hotat med att fortsätta i landslaget. Suck!

    Tusen tack för en skyltning med spetskvalitet och länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Tack BP, så snällt skrivet 🙂
      Det jag har blivit mest förvånad över att dom ifrågasatt i säkerhetskontrollen var en gång på 80-talet mellanlandat i Bombay och skulle gå ombord på planet igen. Hade en liten handledsväska som jag la på bandet men en manlig kontrollant slet genast åt sig den och gick nogsamt igenom alla fem facken. Plötsligt slet han upp en grej, höll upp den och frågade:
      – VAD är det här för nåt?
      Det var en tampong. Haha!
      Jag visste inte riktigt hur jag skulle förklara, funderade på att inleda med ”You stick it up…” men innan jag hade börjat meningen kom han fram till att jag nog inte skulle kunna döda piloten med den i alla fall, och la tillbaks den i väskan 😀
      Jag tackar stort för allt du lärt mig om fotboll! 🙂
      Hedvig gjorde mig nervös genom hela matchen. Hon var ute och for när hon inte skulle och när hon borde ha sprungit ut så gjorde hon inte det… Nåja. Det gick bra i alla fall 😀

  26. Susjos skriver:

    Fiffiga spetstolkningar och skyltar som vanligt! Å visst var det underbart att de svenska tjejerna fixade en bronsplats! Suveränt kul! Å idag vann USA guldet, lite väntat kanske.
    Tyvärr har jag fortfarande ont i ryggen…men det går väl över!
    Ha det gott!

    • Ama de casa skriver:

      Tack Susjos! 🙂
      Ja det var kul och rättvist att dom vann bronspengen. Finalen såg jag inte, valde att titta på masterchef medan Anders kollade på matchen. Har jag ingen att heja på (Sverige eller Spanien) är det liksom inte lika kul 🙂
      Ajdå med ryggen… Vänta inte för länge med att gå och undersöka det hela, det där ”Det går över” funkar inte alltid…
      Tack detsamma!

  27. Helen skriver:

    Mycket bra inlägg på temat spets! De där spetssjalarna över gatan var verkligen läckra men passar kanske bäst i ett land där det inte regnar så mycket. Jag tror det är förbjudet att låta sin hund bajsa på den sista skylten, har sett sådana på andra ställen och där gäller det att snabbt passera med jycken så den inte släpper en plutt.

    • Ama de casa skriver:

      Tack Helen! 🙂
      Om det regnar på sjalarna så hänger dom ju bra på tork där dom hänger sen när regnet upphör 😉

      Du har nog rätt i din tolkning av hundbajsskylten. Fast om man är snabb på att plocka upp så borde det ju inte spela så stor roll egentligen.

  28. Anki skriver:

    Ett härligt inlägg – gjort med riktig spetskompetens! Snyggt jobbat som alltid!

  29. kajsalisasblogg skriver:

    Dom verkar ta problemet med folk som skräpar ned på allvar, gillar handskulpturerna.

Lämna en kommentar