Borta bra…

 

… men hemma är inte så tokigt det heller och hemma för oss sen snart tretton år är:

1

Torrevieja.

2

Stans stränder är ”ganska” populära, men vi gick vidare…

3

… och kunde konstatera att dom hade öppnat ute vid udden bortanför Playa del Cura. Ja, nästan i alla fall, det var åtminstone enkelt att smita in.

4

Där till höger om parasollerna var det tidigare en smal gångväg som delade utrymmet med en bilväg som alltid blev vattenfylld när det regnade. Den ”gropen” är utfylld nu och bilvägen är ett minne blott.

5

Dom har nästan-öppnat avspärrningarna vid en av våra favoriter också – Ruta al Sur. Ännu så länge verkar dock inte så många ha hittat dit. Bilvägen som gick utanför är ersatt med en gångväg, så det blir nog lugnare att sitta där än vad det varit tidigare.

Ofta har restaurangerna sina uteserveringar typ mitt ute i gatan. Ibland blir det ”lite” stökigt då när exempelvis skolbussarna kör runt på eftermiddagarna för att lämna av barnen.

Eller som här:

6

När dom utryckande brandbilarna kör förbi med sirenerna på högsta volym.

7

Igår fick Anders nåt som han inte ätit på länge – sardinas. Det var ännu längre sen Ama åt såna, dom har på tok för många små otäcka ben som killar i halsen.

Det finns ju annat på menyn också, så även Ama var glad och nöjd, inte minst när hon fick se detta:

8

Syns lite otydligt, men man kan skymta en polis där bakom bilen. Han skrev ut parkeringsböter – det ser man verkligen inte ofta i den här stan.

Sen funderade Ama på att köpa sig en ny blåsa:

9

Men det verkade lite jobbigt att köpa en blåsa som man måste blåsa upp själv.

Till slut tänkte Ama visa en del av djurlivet här i Torrevieja.

10

Här klappade Anders en enhörning.

11

Vi såg en glassig häst. Eller glasig kanske är rättare att säga.

12

En katt på hett plåttak tegeltak. Den var mest intresserad av duvan som satt uppe på antennen. Den ylande skedanden struntade katten högaktningsfullt i.

13

Den här hunden var mest nyfiken på oss.

Jodå. Borta bra, men hemma är inte så tokigt det heller och man kan verkligen se många skojiga och intressanta saker även på hemmaplan…

14

… det gäller bara att hålla korpgluggarna öppna.

Gomorron!

58 Responses to Borta bra…

  1. Annica skriver:

    Det finns mycket att upptäcka i ens hemstad bara man ger det en chans. Och skulle man tröttna kan man ju alltid åka bort 😉
    Kram och trevlig fredag

  2. friochlycklig skriver:

    Jag har hört ett nytt uttryck: hemester heter det, att semestra på hemmaplan, men det har Ama säkert redan hört. 😉

    • Ama de casa skriver:

      Jomen Spanien är ju hemmaplan… Det senaste året har jag hemestrat för hela slanten 😀 Det var nära att spricka nu senast, men vi hann hejda oss innan den portugisiska gränsen… 😉

  3. farfar hebbe skriver:

    Ja att ”Hemestra2 är ju inte så dumt,jag gör det flera gånger om året,men oftast på samma ställe.Det finns ju ofta mycket att se hemma,bara runt hörnet,men det är även ofta man blir hemmablind..Haé Kram

  4. Det är ju resorna bort, som får en att uppskatta det man har hemma när man kommer hem 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Speciellt förut då vi tältcampade en hel del. Att komma hem och ha en privat, egen toa och rinnande vatten till hands hela tiden – vilken lyx! 🙂

      • Precis, vi har ju den semestern framför oss, om två veckor tar vi vårt nya ”stora” tält och drar till Smögen 🙂 Vi har dock uppgraderat till en lyxigare madrass också, och elkyl och tältar numera med el, lyxigt 😉

      • Ama de casa skriver:

        Haha! Jag känner igen det där. Vi uppgraderade oss också till ett större tält, bekväma madrasser och en elkyl. Tog även med en fläkt att ha i tältet när vi ändå skulle betala för elen. Den var guld värd när vi campade i 40-gradig värme sommaren 2010 😀

        Hoppas ni får en härlig campingsemester! Själva idkar vi ju uteslutande hotellcamping nuförtiden 😉

  5. Yvonne skriver:

    God morgon, man ser nog mycket mer på hemmaplan när man inte är där hela tiden utan som ni, vidgar vyerna lite då och då. Jag gillar också sardinas, men de där benen gör att jag verkligen inte äter det ofta, vart annat år kanske 🙂 .

    Ha en fin fredag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Smaken på dom där sardinas är det absolut inget fel på, men benen gör att jag väljer nåt annat istället.

      Tack detsamma!

  6. Geddfish skriver:

    Du ser, du ser! Det lär väl röra på sig i den sommarstaden? Här i min stad är det livat värre nu. Jag har underhållning till min balkong både torsdag (igår) till och med lördag.
    Det bästa är – solen skiner idag 😀

    • Ama de casa skriver:

      Ja, nu börjar det vara riktigt mycket folk i farten här och mer lär det bli framåt augusti.
      Kul med underhållning från balkongen 🙂

      Ha en skön, solig dag! 😀

  7. "LillaSyster" skriver:

    Ååå tänk att få ligga på stranden =) Här är det iskalla vindar. Fingervantarna åkte på idag på morgonpromenaden bara +8
    Nu är det lite varmare men vinden är som sagt iskall. Modig katt som går på taket. Ha det gott!

    • Ama de casa skriver:

      Stranden lockar mig inte nämnvärt längre. Men att gå utmed havet piggar alltid upp 🙂 Fy att behöva använda vantar när det är juli och ska föreställas vara högsommar…
      Jag blir alltid lite nervös när jag ser balanserande katter, men just där är det en ganska stor, plan yta så den var inte lika modig som den såg ut att vara 😀
      Tack detsamma!

  8. Znogge skriver:

    Visst stämmer uttrycket in även om man tycker om att se och uppleva nya platser. Hoppas ni får en skön fredag nu på hemmaplan 😀

    Kram

  9. såg ut som kondomutställning, om jag nu minns hur de ser ut 🙂

  10. farfar hebbe skriver:

    Ja nu är jag i Uppsala igen,10 dagar sen senast,,nu är det gråväder,så vi pysmyser nog inne idag.Haé Kram.

  11. skåningen skriver:

    Ha ha En sån blåsa vill jag inte ha!!
    Ge ett leende och du får ett leende tillbaka.
    Kram!

  12. Anneli Häggkvist skriver:

    Vilken härlig semestertripp ni har varit på 😀 Så många fina ställen och vackra vyer. Tack för att du ger en så gedigen rundvandring på alla platser. Du får nästan byta namn till Ama la Dama det passar ju jättebra! Ha en härlig fredag!

    (här håller jag på att frysa ihjäl i stormen)

    • Ama de casa skriver:

      Det var verkligen en härlig rundtripp, om än lite i varmaste laget emellanåt. Men så är det ju här i Spanien på sommaren.
      Ama la Dama kanske slipper slita som hemmafru också? 😉

      Ha en fin – och förhoppningsvis varm! – fredagskväll!

  13. surridurr skriver:

    Snygga glajer! Skönt med gågata längs med uteserveringarna. Mr X hävdade alltid att hästar är opålitliga, att de bits i den ena änden och sparkas i den andra. Men den där hästen du fotade ser ju snäll ut. Så den kanske han skulle ha vågat sig fram till? Klättra efter katten skulle däremot inte jag våga. Usch för höga höjder, men den faran förstår katter väldigt sällan. Det som förvånade mig mest var att Ama satt kvar där i lugn och ro, istället för att rusa fram till polisen och hjälpa honom med böteslapparna.
    Lite lustigt att det är poliserna som sköter sådant förresten, och inte parkeringsvakter. Men å andra sidan kanske det är i Sverige som det sköts lustigt? Det kanske bara är vi som har p-vaktsbolag till sådant?
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Visst var dom tjusiga 🙂
      Hästen stod i en glasbur, så jag kom inte åt att klappa den… Taskigt! 😉
      Katter är för nyfikna för sitt eget bästa…
      Jag smygfotade polisen och det får man inte göra, så jag vågade inte gå fram.
      Parkeringsvakter har jag bara sett i städer där dom har parkeringsområden med blåa streck, där är det avgiftsbelagt. Såna har vi inte här i Torrevieja, utan det är antingen gratis eller inhägnade parkeringar alternativt parkeringsgarage. Dom fåtal gånger jag sett nån fått böter ute på gatan här så är det poliser som delat ut dom.
      Kram

  14. Härligt med rikt djurliv.

  15. Ditte skriver:

    Visst är det trevligt att komma hem igen. Kul att se att lite händer här vi bygget. Men det ser fortfarande ganska trist ut. Kanske lite grönska kan komma på plats. Tycker också att ruta al Sur är väldigt bra men just nu ser det väldigt vitt ut.
    Vad gäller stränderna så är det ju mer plats på La Mata och stränderna söder om stan. Men jag tror spanjorerna gillar att trängas och trivs som sardiner. Jag gör det inte, men är å andra sidan sällan på stranden.
    Kul att en polis var ute och ”lappade” . Känns lite ovanligt. Kanske tar de sig även an hundlortarna snart.
    Och visst finns det mycket att se. Bara man tittar.
    Trevlig fredag.

    • Ama de casa skriver:

      Hemma är som sagt var inte så dumt det heller 🙂 Såg att du hade tur som kom hem med en kryssning som faktiskt kunde lägga till i Visby.
      Ja, lite mer kunde dom fixa med utsmyckningar och/eller grönska där på udden.
      Vi är också väldigt sällan på stranden nuförtiden. Ibland tar vi dock en prommis mellan La Mata och Guardamar utefter stranden. Där är det bara fläckvis trångt 🙂
      Jag har bara sett poliser som lappar ett fåtal gånger här i stan.
      Det gäller att se sig om noga – alltid finns det nåt intressant 😀
      Tack detsamma!

  16. åsa skriver:

    Att bli ”hemmablind” är nog lätt och att tro ”gräset är grönare” nån annanstans är ju vanligt 😉
    Att åka bort och få lite miljöombyte är ju icke dumt, om inte annat så värdesätter man sin egen säng så mycket mer vid hemkomsten 🙂

    Lilla vovven var söt och jag tror Anders ser mycket lite om han ska ha kapsyler framför ögonen 😀
    Den där hästen såg glittrande grann ut.

    kram

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det så! Fast jag trivs både hemma och borta 🙂 När vi åker runt med bilen så har vi alltid våra egna kuddar med, så man kan ju säga att delar av den egna sängen är med på resan 😉
      Hästen är jättefin! Vet var jag kan köpa en sån, men den kanske tar liiite för stor plats 😀
      Kram

  17. Veiken skriver:

    Den där klänningen hade kunnat bli ett lyft på många sätt för AMA, men att blåsa själv är ingen hit!
    Gott på hemmaplan. Dessutom snyggt med den nya promenaden utan bilar! 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Ja, man kunde ju ha fyllt ballongerna med gas – sen hade jag kunnat bli min egen drönare 😀
      Trevligt att det blivit bredare gångväg och bilfritt där. Bara dom blir klara nån gång också… 🙂

  18. Ami skriver:

    Jag, ibland är det kul att åka bort, men bara för ett tag….sen vill jag ju hem igen 😀

  19. Janne skriver:

    God eftermiddag! Det ser mysigt ut i Torrevieja. Har ni inte stött på ”Isse” från SB där. De har en lägenhet där sedan några år. 🙂

  20. Mamma c skriver:

    Hemma är alltid bäst. Men några små avstickningar är inte fel alls.
    Ha en bra fredag.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Jag gillar att vara hemma – men hemmet behöver inte nödvändigtvis vara där vi bor permanent. Jag går ofta ”hem” till hotellet också 😀
      Kram

  21. Biggeros skriver:

    Ja, visst är det skönt att vara på hemmaplan=) Även om sirenerna tjuter i bakgrunden. Jag är även känslig för fiskben men fisk utan ben i all sin ära. Katter äter nog allt med eller utan ben. Det var många intressanta djur i Torrevieja och att ni har bott där redan i 13 år. Tiden går fort precis som allt annat i racerfart=))

    • Ama de casa skriver:

      Min favoritfisk är marulk – den har väl typ bara en brosksträng och är härligt befriad från småben 🙂
      Visst går tiden fort! Tycker inte alls att det var så länge sen vi flyttade ned 🙂

  22. bpz3 skriver:

    Alltid kul att kolla upp (och dokumentera) om någonting har hänt på hemmaplan medan man var borta. Å i Torrevieja hade det ju ändå hänt en del under de åtta dagarna ni var borta.
    Absolut älskar den där ballongklänningen. Vilken kreativ skyltning som du kunde ha sparat till Skyltsöndag, för det fanns ju några spetsiga saker med också;-)
    Sardinerna blev jag väldigt avis på måste jag säga, älskar sardinas. Tror att du tycker lika mycket om sardiner som jag tycker om strömming – kattmat alltså;-)

    • Ama de casa skriver:

      Visst var den läcker, klänningen! Fast inget för mig tror jag, trots att jag gått och blivit en klänningstant sen förra sommaren 🙂
      Aj då… Där slarvade jag visst bort en bild tills imorgon, tänkte inte på det. Får se om jag kan hitta nån annan istället.
      Strömming och sardinas är lika beniga båda två. Det enda som funkar för min del är surströmming 😀

  23. trollet skriver:

    Ha ha, verkar finnas en hel del djurliv även på hemma plan;)

  24. yfronten skriver:

    Se där en riktig partyblåsa! Det blir knappast mer party än hundratals uppblåsta ballonger! Men som sagt, ska man behöva blåsa själv?

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det en tvättäkta partyblåsa! Eller jag vet inte säkert, kunde inte se nåt tvättråd… 😉
      Verkar jobbigt att blåsa själv, dessutom vill jag inte framstå som en uppblåst typ, så den fick vara kvar i affären 😀

  25. paulamerio skriver:

    Om du lovar att klä upp dig i den blåsan och bära den en kväll i stan så lovar jag komma och blåsa upp den åt dig! Deal?
    Sen undrar jag, tretton år, det är ganska lång tid! Kanske inte för en by i glesbygden som där jag bor, men i en stad som säkert växer för varje år? Så , vad har hänt?

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Det var verkligen ett lockande erbjudande 😀
      Jo, nog har det hänt en hel del här sen vi kom hit. Från 2009 finns det dokumenterat här i bloggen 😉

  26. MariArne skriver:

    Kul att se bilder från udden när den är klar. Marika som var där för några dagar sedan berättade om ombyggnaden men hon tycks ha glömt att man kan använda mobilen som kamera också. Kram Marianne

    • Ama de casa skriver:

      Helt klart är det inte, men nu kan man i alla fall passera där hela vägen runt udden. Hoppas dom piffar till med lite mer växtlighet, det ser ganska sterilt ut… Men helt klart mycket finare än förut 🙂
      Kram

Lämna en kommentar