Lorca

 

Vi var i Lorca för ett tag sen.

1

En trevlig stad att besöka.

Ni ser kyrktornet där borta, va?

Vi tittar närmare.

2 (2)

Ser ni nåt speciellt?

Vi tittar ännu närmare:

3 (2)

Det ser lite hopknytt ut, eller?

Vi kollar ett annat kyrktorn:

3b

Nån sorts renovering pågår.

Varför då?

Förklaringen finns i den här filmen:

Under dom första trettio sekunderna ser man hur båda dessa kyrktorn rasar.

Den 11:e maj 2011 var det en jordbävning i Lorca som uppmättes till cirka 5,2 på Richterskalan.

Ama som bor över 10 mil därifrån kände av den där hon satt i soffan.

Nio människor miste livet.

4

Fortfarande var stora delar av stan ganska ”ihålig”.

5

Fast dom verkar försöka bevara dom gamla husen så gott det går.

6

Husfasaderna var uppallade och ihopspända på nåt vis.

7

Förmodligen försöker dom rädda dom gamla fasaderna. (Vad alla dom där tunnorna på ställningen gör där funderade Ama en stund på utan att komma på nån rimlig orsak)

8

Men vissa delar av stan gick nog inte rädda överhuvudtaget.

Naturens krafter är inte att leka med.

Fast denna gång hade människan ”hjälpt till” enligt vissa experter. För mycket uttag av grundvatten hade orsakat det hela.

Inte första gången som människan har ställt till det, och säkerligen inte den sista.

40 Responses to Lorca

  1. Decdia skriver:

    Föööörst!!! 🙂

  2. Decdia skriver:

    Naturens krafter är verkligen läskiga!
    Tragiskt med de förlorade liven men också att gamla byggnader föll ihop. Hoppas de lyckas restaurera staden så att det blir som förr.

    En högst amatörmässig gissning är att tunnorna är för att ge stadga åt det hela. Men vad vet jag? 😉

  3. Ett tag sen jag var inne hos dig och har missat en hel del…
    som din vackra uttrycksfulla måne !!!
    Och nu en stad som har blivit omskakad av en jordbävning, något vi här iallafall blir skonade ifrån.
    Hemskt, hemskt det som händer i naturkatastrofer och ännu mera hemskt att det ofta är människor bakom katastroferna.

    Tjingeling från en sekunda Rantamor…

  4. Inger Rozén skriver:

    Hej
    Förstås väldigt hemskt.Men siffran var magisk.
    Kram,Inger

  5. Preciosa skriver:

    Hola Ama!
    Äntligen får vi se hur det ser ut i Lorca…mer bilder tack 🙂
    Tror inte på teorin om grundvattnet 😦
    Gracias P ♥

  6. Robert skriver:

    Minns inte om jag skrev om detta, men det var faktiskt jordskalv här för några månader sen. Fattade inte vad det var först, men det lät som de höll på med nån sprängning alldeles i närheten. Nästan glad att huset stod kvar efter ”sprängningen”. 😉

    Var tvungen att kolla ut för att se om allt var som det skulle. 😛

  7. Småländskan skriver:

    Ja, när människorna (vi) försöker att hjälpa till, ställa allt tillrätta, då kan det bli fel, väldigt fel! Förhoppningsvis har vi lärt oss att låta bli att tillrättalägga alltför mycket. Annars blir det nog kaos och mer därtill av allt. Eller blir och blir, det är redan på väg vad jag förstår av alla rapporter…
    Kramar om…

  8. Ami skriver:

    Men fy vad hemskt! Och vilken panik det måste blivit för de som bor där.
    Men roligt att få se dina bilder därifrån!

  9. Lena & Jan skriver:

    Just det, den händelsen minns jag för vi hade passerat Lorca i April 2011, väl hemkomna visade man kyrktornskraschen på Sv TV. Det kändes som vi kom undan med blotta förskräckelsen, tänker ALLTID på det då vi passerar Lorca!
    2012 på sensommaren, i Lorca omr, blev en motorvägsbro med betydande vägavsnitt underminerat/översvämmat av skyfall. Området är känt för att vara ”seismologiskt aktivt” precis som oväder dras ditåt, synd på en så vacker stad :-[

  10. Bp skriver:

    Först reagerade jag på att ettans kyrktorn inte har en ”knopp”, men sedan blev det ju ett ledsamt inlägg. Hemskt med jordbävningar och förödelsen de ställer till med. Toppen att man vill bevara skalen av husen, det kan inte var lätt eller billigt för den delen.
    Tunnorna – om de är fyllda med cement används dom till att ge väggen stadga – tror jag.

  11. Susanne P skriver:

    Jo, du…moder Jord har verkligen krafter!
    Och sen när människan varit och pettat i det de inte har med att göra så kan det gå som det gå.

    Kram

  12. Kors och Tvärs skriver:

    Usch vad läskigt! Har tack och lov sluppit var med om något sådant.

  13. Ylva skriver:

    Det ser fint ut med de där knutarna, tycker jag. Bra om de kan bevara de gamla fasaderna.

  14. Alina skriver:

    fina bilder!

  15. Gilla skriver:

    Det är alltid hemskt, när sådan inträffar. Synd om de efterlevande och skadade. 5,2 på Richterskalan är inte litet. Tur att det inte blev värre än vad det blev.

    Den 16 december 2008 var det en jordbävning i Skåne också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vningen_i_Sk%C3%A5ne_2008. Jag vaknade på morgonen av att sängen skakade så jag åkte fram och tillbaka från huvudet till fötterna. Vad jag förstår av Wikipedia här ovan var det 4,3 på Richterskalan.

    En gång var vi på Kefalonia i Grekland. Då vaknade jag mitt på natten av att det mullrade och skakade. ”Gubben” sov gott. På morgonen frågade grannarna om vi hade märkt jordbävningen. Jag tänkte först att det var nån stor lastbil som skakade förbi, eller ett tåg. Men det fanns ju varken en väg eller järnvägsspår, så jag undrade förstås.

    Kram/Gilla

  16. moi skriver:

    Fy vilken otäck film….
    Känslan av vanmakt och förtvivlan kommer verkligen fram.
    Vilket i och för sig den mäktiga musiken hjälper till med.
    Jag tycker vi ska byta ut 13 som otursdatum, den 11:e verkar vara en värre datum….

  17. moi skriver:

    Jag trodde först att bild två var den sista. Att det där till vänster skulle vara det ”speciella” 😉

  18. Freja skriver:

    Ibland ryter naturen ifrån och då har vi inte mycket att säga till om! Vi hade en storm i höstas som rev av taket på hus här i byhåla, den kvällen var jag glad åt ett litet stabilt enplanshus av mexitegel…

  19. ♥ Carina ♥ skriver:

    Jag är glad att du var 10 mil därifrån då det hände. Usch vad otrevligt…
    Kram

  20. aurora skriver:

    Det ser ut som filmkulisser. Otäcka krafter. Kram

  21. soffie skriver:

    jag kollade mer på apelsinerna på bild nr 2 det ser så underbart ut:) men usch vad otäckt himla tur du inte var där, å att det kändes så långt därifrån, naturens makter är verkligen läskiga.

  22. Znogge skriver:

    Människan lär vara världens farligaste djur så nog kan även vi ställa till det. Men naturens krafter är inte att leka med…

  23. Ja, fy vad läskigt! Tur att ni inte var där just då.

    Sv: Ja, ett sådant myller av plan i luften, tur att det finns flygledare som håller ordning på dem 🙂

  24. Ditte skriver:

    Minns att jag läste om jordbävningen, men kommer inte alls ihåg några detaljer. Men naturens krafter är starka och inget vi människor kan påverka. Kanske kan det hjälpa lite om vi tar bättre hand om ”Moder jord”. Men det är nog tveksamt.

  25. Gilla skriver:

    Sv: Visst känns det läskigt, när man märker av en jordbävning. Costa Rica. Usch att behöva uppleva nåt sånt.

    Men du märkte väl, att jag blev inspirerad av dej i det här inlägget. Jag hade inte mycket annat att berätta, så jag letade upp de gamla bilderna, så de kunde illustrera mina minnen.

    Kram/Gilla

  26. Mita skriver:

    Hemskt med jordbävningar och den förödelse som blir, dom som drabbas är otroligt duktiga på att röja och bygga upp igen
    Kramar**

  27. En plats i solen skriver:

    Haha ja det är nackdelen att det måste städas med 😦

  28. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Kul att du påminde mej om det där med jordbävningar nu när jag har börjat packa för japanresan. .:-(
    Tunnorna tror jag används bara för att stabilisera byggetl lätta att ställa dit och se’n fylla med vatten. 🙂

  29. ansepanse skriver:

    det är läskigt med jordbävningar 😦

  30. Hörni skriver:

    Det där minns jag mycket väl, blev ju orolig för dig ju.

Lämna en kommentar