Nationaldagen

På eftermiddagen gick vi till Kalmar Teater på Larmtorget.

Där skulle Kalmar Kulturskolas symfoniorkester hålla en konsert. Anders systerdotter Nova spelar med där, hon sitter trea på bakre raden med sin fiol.

Här syns hon bättre i sin fina, rödorangea klänning.

Dom spelade sommarlåtar med mera, och dom var verkligen jättejätteduktiga!

Konserten avslutades på ett mycket lämpligt vis för just nationaldagen:

Den svenska nationalsången. Klippet är förkortat så det är hela första versen och sen själva slutklämmen. Nämnas bör också att musikerna hördes bättre när inte alla i publiken skrålade och sjöng med.

Efter konserten var det fullt drag ute på torget med bland annat underhållning, körsång och blåsorkester.

Efter ett tag kom Nova ut och fick motta folkets jubel, bland annat från sin lillebror Leo.

Det blev verkligen en trevlig eftermiddag och Ama undrar om hon någonsin sett så många firande människor på nationaldagen. Fast då har hon exempelvis aldrig varit uppe på Skansen och kollat.

Det har varit hektiska dagar, så vi bestämde att ta en lugn hemmakväll. Anders gick in på Maxi och köpte en räkmacka. När han kom ut blev det ett hiskeligt liv med sirener från en brandbil. Han hade ingen aning vad som hade hänt, men en liten flicka som var i sällskap med sin mamma hade full koll och utbrast:

GLASSBILEN!!!

Haha! Tänk vad härligt det är med egna, trevligare tolkningar.

Hoppas att ni också hade en braig nationaldag.

Gomorron!

54 Responses to Nationaldagen

  1. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Det var ett mäktigt firande ni hade. Riktigt så stort var det inte här, men vi alla två firade så gott vi kunde här också. 😀

  2. Yasmine Johansen skriver:

    Godmorgon fina
    Åh vad skojigt att få gå på konsert och lyssna. Jag kan tänka mig att dom var duktiga . Så fint att få lyssna till vackra sommar sånger. Kram

  3. Yvonne skriver:

    God morgon, så duktiga de var i den orkestern, riktigt pampigt!
    Nationaldagen firades inte så mycket, flaggan hängdes upp och vi åt god middag, that´s it.

    Nu väntar studentuppvaktning hos grannen och sen imorgon är det dags för avresa mot Solens Land igen.

    Ha en fin onsdag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Dom var faktiskt över förväntan. I dom andra styckena framgick deras skicklighet ännu mer, men jag tyckte att nationalsången passade bra i det här inlägget 🙂

      Ha en fin dag med studentuppvaktningen och flyg sen försiktigt imorgon.

  4. Anna i Portugal skriver:

    Pompa och ståt, som det sig bör i svedala 🙂 En fin konsert förstår jag och roligt att få uppleva lite extra firande när ni nu är där.

    • Ama de casa skriver:

      Nu var det ju länge sen jag var i Sverige, men förut tyckte jag att nationaldagen gick rätt spårlöst förbi. Det var skoj att se att det var mer livat nu 🙂

  5. Annica skriver:

    Vilken fin nationaldag ni fick 🙂
    Kram

  6. friochlycklig skriver:

    😀 Det var lite önsketänkande från den flickans sida. Härligt! 👍🇸🇪 Kram

  7. skåningen skriver:

    Vilken fin dag ni hade!

  8. skåningen skriver:

    Ha en fin dag idag också!
    Kram!

  9. LillaSyster skriver:

    Leo är lite lik sin farbror =)
    Jaha brandkåren kör ut glass i Kalmar – det kan ju vara bra att veta. (Släcker ju sötsuget och ger ju svalka varma dagar)
    Du ha en bra liten lördag!

  10. Znogge skriver:

    Vilken bra och trevlig nationaldag. Nog syns släktdragen alltid 😀
    Ja, det var en intressant och alternativ tolkning 😉

    Ha en bra dag!

  11. Glassbilen! Haha, underbart!
    Man ser att Anders är släkt med Nova och Leo, de liknar.
    Ni fick en fin nationaldag minsann. Larmtorget? Haha, igen. Roliga namn som torg kan ha.
    Ha en fin dag!

  12. Mamma C skriver:

    Vilket firande ni hade av nationaldagen.
    Hon måste varit bra sugen på glass den lilltösen.
    Ha en bra onsdag.
    Kram Carin

  13. Geddfish skriver:

    Glassbilen, ja! Något tröttsamt ljud, om du frågar mig, haha!
    Vad trevligt nationaldagsfirande som du fick vara med om, kul!
    Ha det fortsatt fint!

    • Ama de casa skriver:

      Brandbilar låter rätt mycket dom med…
      Det var verkligen trevligt! Första firandet jag varit med om på länge, å andra sidan har jag ju inte varit i Sverige på 8 år, i Spanien uppmärksammas den inte lika mycket.
      Tack detsamma!

  14. skåningen skriver:

    Aha! Nu vet vi varför du är så klok.!
    Kram!

  15. Alltid kul när man känner någon som spelar 🎷🎺🎻

  16. Veiken skriver:

    I vårt hus gick nationaldagen nästan spårlöst förbi. Vi visste ju att det var just den dagen, men det blev liksom inget drag!

  17. åsa skriver:

    Jag tar hellre glassbilen 🍦 än brandbil 🚒 ifall jag nu inte är i nöd… då är räddningstjänsten bästa valet 👍
    Så det var därför Ni plötsligt hamnade i Sverige… så fick jag svaret på den gåtan 🤔 💭
    Sveriges nationalsång är bäst i världen ❤️
    Vårt land är tryggt 👍
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det beror ju på omständigheterna vilken variant man föredrar…
      Det var väl bra tajmat att åka till Sverige så vi var där på nationaldagen!
      Nja… Jag tycker att strofen ”du tronar på minnen från fornstora dar” är lite deprimerande…
      Kram

  18. Paula Merio skriver:

    Så högtidligt och fint firande ni fick vara med om!Och fantastiska vyer har du fotat. Hoppas ni inte fryser häcken av er i det småkyliga sommarvädret, ni är ju inte vana vid svensk sommar längre..

    • Ama de casa skriver:

      Det var både högtidligt och fint.
      Det har varit varmt och skönt, fast lite väl vassa vindar emellanåt. Fast våra häckar är kvar 😀

  19. bmlarsreseblogg skriver:

    Vilket fint Nationaldagsfirande! Jag tror det var fullt med folk på de flesta ställen i år, kanske bidrog fint väder, kanske längtade folk extra mycket att få umgås och fira efter de senaste pandemiåren; hur som helst mycket trevligt!

  20. Ditte skriver:

    Låter som en väldans trevlig nationaldag. Och förstås roligt med konsert där nova spelade.
    För min del passerade dagen ganska obemärkt vad gällde festligheter. Lite bubbel och skaldjur blev det men jag hade inläsning inför jobbresan. Så jag tar nationaldagen en annan dag. Går nog bra det också.
    Trevlig onsdag.

    • Ama de casa skriver:

      Det var nog det största firandet jag varit med om på plats och det var väldigt trevligt. Konserten var väldigt bra och dom spelade jättefint.
      Bubbel och skaldjur lät inte heller fel. Sen förstår jag att du behövde plugga in lite fakta. Att fira retroaktivt är fullt tillåtet 🙂
      Tack och ha en fin torsdag!

  21. Anette skriver:

    Jag tycker nog att man kan se att Anders är släkt med det unga syskonparet.
    Så trevligt ni hade det 😀

  22. yfronten skriver:

    Vilket trevligt nationaldagsfirande! Det är så fint med Kulturskolan i Sverige som odlar en massa duktiga musiker. Här finns det till och med berättande på Kulturskolan, kopplat till Sagomuséet. 🙂

  23. Susjos skriver:

    Vilket trevligt firande ni fick, och jag tycker också att Leo liknar sin morbror Anders!
    Ha det fortsatt fint!
    KRAM

  24. mycketyck skriver:

    Det var ett fint firande av nationaldagen som ni inte gjort på flera år.

  25. Å så fint! Och det är verkligen lill-Anders där på bilden!

    Ska se om jag kan skärpa mig och bli lite mer aktiv igen. Haha!

  26. Småländskan skriver:

    Hej och välkommen till Kalmar ! En gång för många år sen fikade du och jag här. Jag har inte kommenterat här på evigheter, men läser vartenda inlägg. Så kul att ni är tillbaka och så kul att känna igen allt…Många välkomstkramar till dig och Anders.

    • Ama de casa skriver:

      Hej och tack så mycket! 🙂
      Jag minns mycket väl när vi var och fikade. Det får vi göra om, men den här gången hinner vi inte eftersom vi åker hem idag.
      Tack och kramar tillbaks!

Lämna en kommentar