Sköna gröna Kalmar och Öland

Det är verkligen grönt och skönt här nu och vi har haft härliga dagar.

Här kommer ett litet urval av bilder från vår vistelse:

Amas favoritsymbol som bevisar att vi verkligen är i Kalmar är det ståtliga vattentornet som numer är ombyggt till bostäder.

Även domkyrkan är pampig…

… medan många andra byggnader är mer små och pittoreska.

Lugna fina vattendrag flyter genom stan.

Vattentornet kan man se från många håll.

Vi åkte ut till havet, men tyvärr var det inte riktigt badväder.

Så vi nöjde oss med att titta på den lilla båthamnen.

Sen åkte vi över en inte helt obekant bro…

… och hamnade på Öland.

Där ute på ön finns det väderkvarnar.

Mängder av väderkvarnar.

Vi stannade till i Mörbylånga och tittade närmare på en fin, röd kvarn. Försökte vänta ut personen som smög i busken i bakgrunden till höger, men det var stört omöjligt. Det var en holländska, och vi har aldrig sett en person fota en byggnad från sååå många vinklar. Framifrån, bakifrån, från sidan, underifrån… Vi tror inte att hon missade att fota en endaste skruv eller mutter i närbild heller. Jösses… Ama tycker att hon tar många bilder ibland, men där låg hon helt klart i lä…

Vi har gjort en massa andra grejer också, men mer om det en annan gång.

Gomorron!

56 Responses to Sköna gröna Kalmar och Öland

  1. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Näedu, dendär blå himlen är helt klart en Powerpointpresentation av Ama de casa! .-D

  2. Yvonne skriver:

    God morgon, Kalmar är en vacker stad och nära till glasbruken, ja nu för tiden finns det ju inte så många kvar, men det är vackra omgivningar i glasriket. Öland går ju inte heller av för hackor.

    Vädret ser ju ut som typiskt svenskt sommarväder, inte för hett, inte för kallt utan bara LAGOM.

    Ha en fin nationaldag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Visst är Kalmar en vacker stad! Glasbruken har vi besökt många gånger, men nu finns det inte plats för fler glas hemma och dessutom blir dom lite besvärliga att frakta hem så det är lika bra att låta bli att åka dit och titta.

      Lagomväder är ju det bästa 😀

      Tack detsamma!

  3. mamma C skriver:

    I Kalmar har jag inte så många gånger. Men däremot Öland, som vi semestrade på när barnen var små.
    Ha en fin måndag.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Kalmar fungerar ofta som en ”passera-på-väg-till-Öland-stad”. Men det är synd att inte stanna till här i den fina stan.
      Tack detsamma!
      Kram

  4. bmlarsreseblogg skriver:

    När jag ser de fina byggnaderna i Kalmar inser jag mer och mer att det måste bli en resa dit!
    Fina Öland är ju aldrig fel och holländskan som fotade hade kunnat vara jag ( kom hem med 150 bilder på ramslök och guckusko från Kinnekulle i lördags och Lars med lika många, kommer på bloggen i morgon…)

    • Ama de casa skriver:

      Kalmar är verkligen värd ett – eller flera – besök. Finns mycket att titta på.
      Jag tror inte att 150 bilder räckte för holländskan… 😉

  5. Trevliga ställen ni vistas!

  6. Znogge skriver:

    En nitisk och fotograferande turist kan det vara svårt att vänta ut 😉

    Ha en finfin måndag!

  7. skåningen skriver:

    Jag har varit på Öland några gånger!
    Har en bloggare Marianne som bor där !
    Sv..Det ska bli intressant och se vem som flyttar in.
    ha en bra dag!
    Kram!

  8. Annica skriver:

    Sverige är vackert just nu (när solen skiner)
    Kram

  9. Anna i Portugal skriver:

    Så häftigt med lägenhet i tornet! Kan tänka mig det är en magisk utsikt därifrån, både mot havet och gröna fälten.

  10. Örjan skriver:

    Det är alltid lika trevligt och intressant att läsa din blogg om livet i Torrevieja och era spännande resor runt om i världen. Hoppas ni hittade något ätbart även i Mörbylånga!

  11. Violacornuta skriver:

    Åh älskade Kalmar och Öland! 💜
    Fortsatt njutbar resa och glad nationaldag! 🤗

  12. Tack Ama för Kalmar och delar av Öland. I Kalmar har jag varit och känner faktiskt igen mig från bilderna du visar. Jag har t.om. badat där en natt vid midsommartaget, bild 4 (jodå, spiknykter) – följande dag skulle jag göra det igen men blev förskräckt. Det fanns massor av krossat glas på botten. Förhoppningsvis så finns det inte kvar där längre. Jag klarade mig med blotta förskräckelsen. Hela fötter trots nattlig simtur bland glasskärvor.
    Ha det fint där ni är!

    • Ama de casa skriver:

      Oj vilken tur att fötterna klarade sig! Jag har fått sy i en stortå när jag trampade i glas när jag sprang barfota genom högt gräs. Jag var också spiknykter och konstigt vore det väl annars för jag var väl en sisådär 6-7 år 🙂
      Tack detsamma!

  13. Ditte skriver:

    Vad trevligt! Och så fint att nu spendera dagar tillsammans med den svenska sommaren och i vackra omgivningar. Är i morgon på väg till Öland på jobbresa några dagar och ser mycket fram emot det . Passerar ju även Kalmar.
    Önskar er fortsatt fina dagar.

    • Ama de casa skriver:

      Trevligt med en jobbresa hit! Att komma till Öland utan att passera Kalmar är rätt svårt, ja, om man inte tar färjan från Oskarshamn då 🙂
      Tack och ha en bra jobbresa!

  14. LillaSyster skriver:

    Holländskan kanske skulle hem och bygga en kopia 🙃Ha en fortsatt skön nationaldag 🇸🇪

  15. Hannas krypin skriver:

    Kalmar är en sådan mysig liten stad. Tycker dock inte att domkyrkan ser ut som en kyrka, hehe. Älskar små gulliga byggnader.

  16. åsa skriver:

    Härligt härligt härligt 💖
    Så passande att befinna sig i Sverige när det är Sveriges Nationaldag 🇸🇪
    Öland skulle jag villa ta mig till, tyvärr tar ju redan ner till ”södern” så många dagar med bil att det typ knappt är lönt ifall J inte har så många dagar ledigt.
    Kram

  17. Yasmine Johansen skriver:

    Åh vad fina bilder och pampiga byggnader. Finns mycket fint att se. Ha en underbar nationaldag

  18. Micke skriver:

    Kul att de tar tillvara gamla byggnader oavsett vad det är och ordnar bostäder där istället.
    Öland ska ju vara fint, nån gång åker vi väl dit och kollar läget. 😉

    Ha en fin fortsatt vistelse i fosterlandet.

    • Ama de casa skriver:

      Det är ju jättebra, då förfaller dom inte dom gamla, fina husen.
      Jag tycker ni kan åka hit och kolla in både Öland och Kalmar 🙂

      Tack så mycket och ha det gott!

  19. Janne skriver:

    Fint i Kalmar! Ha en fortsatt trevlig vistelse! 🙂

  20. BP skriver:

    Gissar att det är bostadsrätter i det vattentornet. Där skulle jag absolut tänka mig att bo. Så läckert! Gärna högst upp:-) Och som Micke säger – kul att man bevarar gamla byggnader i Kalmar. Det gör man tyvärr ytterst sällan i Stockholm.
    Holland är ju vida känt för sina kvarnar. Därav kanske kvinnans intresse. Å det här var ju en kvarn tillverkad av trä. De holländska kvarnarna är ju byggda av sten – mig vetande alltså.

    PS. Vilken tur med vädret ni har! DS

    • Ama de casa skriver:

      Jag är också övertygad om att det är bostadsrätter. Dyra och säkerligen ingen större omsättning på dom heller.
      Att bevara gamla byggnader borde alla göra, såvida förfallet inte har gått för långt.
      Holländskan hade säkerligen en stor vurm för väderkvarnar av födsel och ohejdad vana 😀

      Jodå, vi har haft jättetur med vädret, fast nu på morgonen har det faktiskt regnat en skvätt.

  21. yfronten skriver:

    Kalmar är jättefint! Jag hoppas kunna bjuda in mig själv till en kompis som har stuga på Öland. 🙂 Haha, visst är det fascinerande när man försöker vänta ut någon som aldrig går ur bild. 😉

  22. Susjos skriver:

    Tack för alla fina bilder från Kalmar, det enda jag har foton på från Kalmar är slottet!
    Ja, snacka om väderkvarnar! Å så har de en del fyrar också , kanske kommer det en bild på en sån också?
    Ha det fortsatt fint!
    Kram

  23. Paula Merio skriver:

    Kalmar är helt okänt, men vilket häftigt vattentorn, kan tänka mig vilka vyer som öppnar sig från de lägenheterna! Öland har jag bara besökt en gång, tyvärr för jag förälskade mig i ön! Och tänk, baddräkten blev kvar i Spanien förstår jag…

  24. Geddfish skriver:

    Åh, Öland, sååå längesen för mig nu, jag som var där stup i kvarten förr. Alla väderkvarnar, så mysiga. Undrar vad den där proffsfotografe skulle ha sitt bildspel till? Värva holländare?
    Go tisdag!

    • Ama de casa skriver:

      Öland är verkligen fint och det kryllar av vackra väderkvarnar. Ja, vad skulle hon ha alla bilder till? Hon kanske har en blogg 😉
      Tack detsamma!

  25. Anki skriver:

    Så fint på Öland! Speciellt så här i försommartid – ni missar väl inte att äta öländska kroppkakar – och kolla efter orkidéer!
    Ha en fin tisdag!

    • Ama de casa skriver:

      Ja har inte hunnit med några kroppkakor ännu, det har varit så mycket annan mat… Men jag pratar om dom varje dag 🙂
      Några orkidéer har vi inte sett. Inte än i alla fall.
      Tack detsamma!

  26. Öland är något alldeles speciellt ❤

  27. Härliga Öland ! 🙂

  28. MariArne skriver:

    Konstigt jag tänker alltid referenser i Spanien numer. Domkyrkans bild påminner om min på Noveldakyrkan. Och väderkvarnarna ja då tänker jag på Don Quijote. Ha det så gott nu innan ni åker till värmen igen. 33 i Torrevieja nu. Kram Marianne

Lämna en kommentar