Mer från påsken

Påskafton:

Så här såg det ut på påskafton vid Playa del Cura. Lite mer folk än en vanlig lördag hittills i år, men den befarade massinvasionen av påskfirande spanjorer uteblev.

Man kan ju jämföra:

Påskafton 2017. Liiite fler människor på stranden och det trots att vädret inte var så jättebra den dagen.

Playa del Cura från andra hållet i år…

… jämfört med påskafton 2017.

Nog är det andra tider nu alltid. Bland annat har det tillkommit en omtvistad regel om att munskydd är obligatoriskt även när man solar på stranden.

Det kan bli lustiga solbrännor i år… Fast dom flesta struntar i munskydden när dom solar och det verkar inte vara nån som reagerar på det.

Det solande paret tog av sig munskydden så snart badvakterna hade passerat. Nu tror inte Ama att det hör till livräddarnas uppgift att bevaka hur folk sköter sig när det kommer till munskydd, dessutom har Valenciaregionen protesterat mot regeln, så vad som verkligen gäller på stranden har Ama ingen aning om. Spelar ingen roll för oss som ändå aldrig är nere på playan.

Påskdagen:

Ama tycker det är märkligt att man ska behöva sätta upp parkeringsförbudskyltar som gäller för vissa dagar på vissa ställen. Ja, dom här står ju i ett gathörn där det dessutom är ett spärrområde. Där borde man väl aldrig få parkera? Tydligen ska nån busslinje dras om temporärt och om det står parkerade bilar där kommer dom inte förbi i den korsningen.

Men ändå… Ska det verkligen behövas?

Svar: Ja! Spanjorer parkerar verkligen var och hur som helst.

Att dubbelparkera mitt i ett körfält är inga som helst problem, fast då ska man helst sätta igång varningsblinkersen.

Annandag påsk:

Då hittade Ama en parkering som hon verkligen tyckte om!

Då parkerade vi oss nämligen tillsammans med Susan och Jörgen på Svensken på hörnet där vi åt en supergod trerätters lunch och hade det hur trevligt som helst.

Att vi sen fick med oss Jörgens supergoda biskvier hem blev liksom pricken över i-et.

Ja det var lite blandat bandat fotat från påsken som passerat. Nu är vardagen här igen och den är inte så dum den heller.

Gomorron!

48 Responses to Mer från påsken

  1. LillaSyster skriver:

    Sola med munskydd…..då kan det nog kvitta att gå till stranden. Biskvier mmmm!
    Din parkering var bäst 😄

    • Ama de casa skriver:

      Jag vet som sagt var inte vad som gäller när det kommer till munskydd på stranden, men eftersom vi aldrig är där nere så orkar jag inte ta reda på reglerna om detta. Det är många andra regler som berör oss betydligt mer.
      Jörgens biskvier är dom absolut godaste jag har ätit! Fantastiska!!!
      Eller hur, så ska man parkera 😀

  2. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Ni verkar ha haft en riktigt bra påsk trots allt och alla restriktioner.
    Svensken på hörnet har vi aldrig besökt, men det verkar vara mycket fint folk som hänger där, så ett besök är infört på ”att göra listan”. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Jodå, påsken var bra med mestadels finväder och lagom mycket folk.
      När ni kommer ner hit igen måste vi absolut göra sällskap dit!

  3. Annica skriver:

    Påsken är över och den verkar ha tagit solen med sig 😦
    Kram

  4. friochlycklig skriver:

    Vi älskar våra munskydd……….not. Trevliga dagar tycker vi om. Kram

  5. farfar hebbe skriver:

    Oki,sola med munskydd,,kan bli roliga kontraster i nunan därefter..Jag har jättefint väder just nu graderna på väg upp,+3,0 just nu,,ska visst mulna på senare idag,jag ska få 1:a Covidvaccinet idag,känns bra..Haé Kram.

  6. mamma C skriver:

    Vi såg inte en kotte som solade med sina munskydd på när vi var på stranden heller.
    Det verkar vara fulväder på G. Lite fram och tebax med solen.
    Ha en bra torsdag.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Vi såg nån enstaka som solade med munskydd. Dom som promenerade på stranden hade skydden på, men det kanske man måste då man går? Har som sagt var ingen aning om vad som gäller när det kommer till strandreglerna.
      Ja, vi har typ aprilväder även här just nu som det verkar…
      Tack detsamma!
      Kram

  7. Znogge skriver:

    Munskydd på stranden tycker jag verkar vara att ta i faktiskt och brännan kommer onekligen att bli lite intressant. Nog för att man ska ta smittspridningen på allra största allvar men det finns gränser.
    Vilka bra dagar ni hade. Biskvier är ju bara så gott! Tror faktiskt jag ska baka sådana igen vid tillfälle….
    Ha en bra torsdag!

  8. Anki skriver:

    En bra påsk även hos er … och de där biskvierna får det att vattnas i munnen!
    Sola med munskydd … det ser avancerat ut …liksom spanjorernas parkeringsmoral – den är avancerad!
    Ha det gott!

    • Ama de casa skriver:

      Biskvierna som Jörgen gör är helt otroligt goda!
      Eftersom det är lag på munskydd så kommer vi nog alla att se lite… lustiga ut när sommaren kommer 😉
      Spanjorernas parkeringar är något överkreativa kan jag tycka 😀
      Tack detsamma!

  9. Micke skriver:

    Minns en del bussar från mina resor i grekland och spanien, undrar så hur de lyckas komma fram ibland, jag hade inte ens tagit mig fram till fots nästan ju 😉
    Fin påsk där ser jag, här blev det inget besök på stranden fast dit går jag aldrig ändå förstås 😉

    Ha det jättefint Ama.

    • Ama de casa skriver:

      Jag skulle verkligen inte vilja framföra något större fordon här. Inget mindre heller när jag tänker efter… 😉
      Vi är inte heller på stranden nuförtiden. Precis när vi flyttade ned var vi ned alla dagar efter att jobbet var slutfört 🙂

      Tack detsamma!

  10. åsa skriver:

    Blandat bandat eller gott å blandat 😀
    Parkeringsreglerna i Spanien verkar luddiga… lite som om det beror på humöret 😜
    Skönt anstormning av soldygns påskfirare uteblev.
    Att sola och ha ansiktsmask 😷 blir galet…
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Mmmm… Nu blev jag godissugen 😀
      Dom verkar alltid vara på humör för att parkera hur som helst, spanjorerna 😉
      Det var verkligen skönt att det inte blev nån massinvasion här. Phu!
      Solbrännorna kan bli rätt skojiga 😉
      Kram

  11. Ditte skriver:

    Helt klart mindre besökare i år och många får ju inte lämna sina regioner. Tycker de borde fått göra det med ett PCR test. För med ett sådant negativt test kan man ju flyga in i Spanien.
    Konstig regel med munskydd på stranden. Men kanske blir det polisens nya jobb att där i badkläder gå runt som civilklädd för att se efter och bötfälla.
    Verkar lika märkligt som en del parkeringar.
    Trevligt med S&J träff och förstås även med Jörgens biskvier. De är verkligen försvinnande goda.
    Önskar dig en trevlig torsdag. (Här känns det extra trevligt idag för jag fick tid idag för Covid vaccin ute på Älvsjömässan. Men jag hoppade det och tar på VC på onsdag. Bosse har fått sin första spruta så nu kan en del av begränsningarna snart släppa för vår del- )

    • Ama de casa skriver:

      Jag kan förstå att spanjorerna är upprörda att turister från EU kan komma hit med ett test men att dom själva inte får chansen. Samtidigt ser jag att spanjorerna inte alls kan låta bli att kindpussas med alla…
      Jag vet som sagt var inte vad som gäller på stränderna, men visst är det en konstig regel – i alla fall så länge det inte är nån trängsel.
      Jörgens biskvier… Mmmm… Fast självklart är det kul att träffa dom också 😀
      Oj vad bra att ni är på gång med vaccinet nu! Då ses vi kanske snart 🙂

      Ha en fin kväll!

  12. yfronten skriver:

    Jag fick lustiga bilder i huvudet av en nudiststrand med munskyddstvång. 🙂

  13. Violacornuta skriver:

    Gillade er parkering bäst! Att föredra alla dar i veckan, enligt mig! 🙂
    Haha! Synnerligen komiska solbrännor att vänta eventuellt alltså. 😄 Där hade dock min fåfänga tagit överhanden totalt.

    • Ama de casa skriver:

      Eller hur! Den parkeringen är allra bäst 😀
      Jag kanske ska använda papperspåsen för hyperventilering så jag täcker hela ansiktet? Blir jämnare bränna då 😉

  14. Anette skriver:

    Fina biskvier herr Jörgen gjort, de ser väldigt mumsiga ut.
    Påsken gick fasligt fort tycker jag nu dröjer det ett tag till nästa ledighet, om man bortser från vanliga helger förstås.

  15. BP skriver:

    Att sola med munskydd är ju tämligen värdelöst. Då kan jag lika gärna sola på balkongen, där man även slipper få sand mellan tårna. Gissar att det var för mycket jobb med att lägga ut kvadrater där folk fick ligga, så som man gjorde ifjol.
    Spanjorernas parkering är oslagbar.
    Att göra biskvier – fantastiskt duktigt gjort av Jörgen. Det kan inte vara det lättaste. Duktig kille!

    • Ama de casa skriver:

      Vi ser fortfarande att folk gör sina egna rutor på stränderna – människor är väldigt lättdresserade tror jag 😉
      Jag tror att dom ”organiserade” rutsystemen på stränderna kommer att återuppstå när det kommer fler folk hit framåt sommaren.
      Jag vet att du gillar spanjorernas parkeringskreativitet 😀
      Jörgens biskvier är helt oslagbara!

  16. Susjos skriver:

    Galet om man måste ha munskydd när man ligger på stranden?
    Å så mycket färre människor på stranden jämfört med förr.
    ”Minnena kommer så ofta till mej”, var tvungen att googla, å kom direkt på ”Lyckliga gatan”, kände igen den direkt!

    Susan och Jörgen, är det samma par som Ditte brukar träffa i Stockholm? Gör Jörgen egna biskvier? Wow! Det är min mans favoriter, jag låter gärna bli dem…
    Ha det gott i solen!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det är många konstiga regler som florerar här, fast hur det är med maskerna på stränderna har jag inte riktigt koll på.
      Visst var det en riktigt härlig gammal schlager med Anna-Lena Löfgren! 😀

      Jäpp. Du har helt rätt. Susan och Jörgen brukar umgås med Ditte och Bosse. Både här och i Stockholm. Du är uppmärksam på många vis 🙂
      För din mans skull borde du ta upp kontakten – godare biskvier finns inte att få! 😀
      Tack och ha det fint!
      Kram

  17. Geddfish skriver:

    Jag måste ju säga att jag beundrar spanjorernas parkeringsmoral. Hoppas du har slutat med papperspåsar nu, för det bara ÄR så, det hjälper inte att hyperventilera 😀 haha!
    Just som det regnar som kom det en skur här, uppå den soliga iskalla blåsiga dagen!
    God kväller!

  18. Susan skriver:

    Hola! Vilken parkering vi hade på annandagen! Godaste maten och bästa sällskapet! ❤️😊❤️

  19. mycketyck skriver:

    Men vilken bra parkering ni hittade då och slapp dubbelparkera till och med. Biskvier jag bara dör så gott….

  20. Ja dessa masker, det är tjafs här med om stranden. Jag går med på mycket men där är min gräns nådd…

    Biskvier är inte riktigt min grej men det spelat ju ingen roll i det stora hela. Jag kan dock konstatera att de är riktigt snyggt gjorda och falker denna typ av bakelse en i smaken så är de säkert delikata! Så hatten av för konstverkstillverkaren!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det är verkligen en urlöjlig regel med munskydd på stranden.

      Jörgens biskvier är både snygga och supergoda! All heder till honom 🙂

  21. Veiken skriver:

    Vilken skillnad på stranden. Det ser mycket trevligare ut i coronatider! Om någon har på sig munskydd hela tiden vid solning, skulle jag vilja ha en bild på den solbrännan! 🙂 🙂
    Ja tack till en biskvi eller två! Mums!

    • Ama de casa skriver:

      Det är verkligen fullsmockat på stränderna i stan här under högsäsong, vilket påsken i normala fall brukar vara.
      Tror nog att dom flesta solar utan munskydd, annars går dom nog inte ner på stranden.
      Biskvierna var otroligt mumsiga!

  22. FREEDOMtravel skriver:

    Oj, ja snacka om intressanta solbrännor! Hur är det med matchning munksydd/bikini – är det en grej?

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Det vore ju en grej för strandförsäljarna 😉 Det säljs verkligen en himla massa varianter av mönster på munskydden i affärer och marknader, fast vi köper dom vanligaste som är trist blåa.

Lämna en kommentar