Dymmelonsdagen…

… då gick vi ut på en promenad.

Det var soligt och fint, men det blåste en hel del.

Vi såg att campingsäsongen tydligen hade dragit igång.

Stegen styrde vi hit:

Till vattenfallet/blå bänkarna. En inte alltför ovanlig mötesplats här i Torrevieja.

Där mötte vi upp med Susan och Jörgen

… och hittade en skön plats i lä på El Muelle bara några steg bort från mötesplatsen. Ser ni att Ama har lyckats få med oss alla fyra i bild, samtidigt som hon vinkar? Imponerande va!

Ama åt bara en god tapa som serverades på en vackert röd tallrik.

Eller nej förresten, det är fult att ljuga…

… det kaaan tänkas att Ama tjuvade lite av Anders pizza också.

När vi hade ätit upp maten så gick vi vidare upp till torget vid vita kyrkan. Där kunde vi konstatera att El Faro hade investerat i nya möbler. Dom var fina, men vi undrade hur varma dom kommer att bli till sommaren…

Det blev en väldigt trevlig dymmelonsdag!

Igår var det skärtorsdag.

Då trotsade Ama reserestriktionerna och åkte iväg till Blåkulla.

Därifrån får ni inga bilder, för ni vet väl: ”What happens in Blåkulla stays in Blåkulla”. Eller om det kanske var ”Vegas” som det talesättet gällde? Strunt samma, Ama tänker ändå inte skvallra om vad vi kärringar hade för oss.

Idag har det gått och blivit långfredag…

… och det här är den längsta fredagen som finns i bildarkivet. Den är från den tiden som vi hade fredagsmarknaden på gatan nedanför vår terrass.

Ha en fortsatt fin påskhelg!

Gomorron!

48 Responses to Dymmelonsdagen…

  1. Susan skriver:

    Buenos dias! En trevlig dymmelonsdag blev det – om än med Carola-fläktar på turbo! 😉 Idag ska vi ha en ”chilldag” på hemmaplan. Jörgen ska baka biskvier och jag ska typ inte göra någonting. Vi håller tummarna för att mannen som bilar bort mosaiken i poolen är ledig idag… 😳

    Kram ❤️

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Susan! 🙂
      Väldans trevligt var det 😀 Vinden var lite väl yster, men i lä satt vi ju himla bra där på El Muelle 🙂
      Ååhhh… Lyllo dig som får Jörgens supergoda biskvier idag!
      En poolbilningsman kan väl ändå inte jobba på en långfredag? Håller tummarna för det.
      Kram

  2. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Oj, jag trodde först när jag såg den tredje bilden att det var containerfartyget från Suezkanalen som hade seglat fel igen!
    Fint och glatt sällskap ni fick till middagen, men jag tycker allt att Susan ser lite frusen ut? 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Haha! Det kan man nästan tro va? Fast det är en massa visdomsord (som har börjat rosta) som hänger där i fallet.
      Det blev lite svalt där på kyrktorget när vindarna kom och störde… Men det brydde vi oss inte så mycket om 😀

  3. LillaSyster skriver:

    En perfekt dymmelonsdag med tapas, sommarkläder vad mer kan man önska…… jag vet inte? Som sagt idag är det en låååång fredag…. Bara temperaturen stiger lite till så ska jag gå ut. Just nu +2 så det känns inte så lockande. Ha en bra dag!

    • Ama de casa skriver:

      Det blev verkligen en perfekt dymmelonsdag 🙂
      Hoppas solen jobbar på ordentligt hos dig idag då så du får en riktigt skön promenad!
      Tack detsamma!

  4. farfar hebbe skriver:

    Oki,Tapas och kanske en snyltbit av Anders Pizza,i finvädret,det sitter säkert bra i magen..Idag får du försöka nöta ut den Lååånnga Fredagen,på ett bra sätt..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Det satt fint i magen och vi satt fint där i lä när vi åt 🙂
      Jag ska göra mitt bästa för att få ut så mycket som möjligt av den här dagen 😀
      Kram

  5. bmlarsreseblogg skriver:

    Tänk att jag missade dig på Blåkulla igår, trots att det inte var någon trängsel, eller skämt åtsido; I år får Lars behålla häxan hemma och tur är väl det för igår sen em kom vi iväg för en lite premiärtur med husbilen!

  6. Annica skriver:

    Ha en fortsatt trevlig påskhelg ni med
    Kram

  7. Lena i Wales skriver:

    inte dåligt att få med alla fyra på en bild, bra gjort!
    Godis på den röda tallriken, mums.
    Ska du iväg till Blåkulla? Nu blir jag lite avundsjuk, brukar vara så roligt där, men jag får inte lämna Wales just nu, så i år kommer jag inte. Ha det trevligt på berget och ta det inte lugnt!

    • Ama de casa skriver:

      Samtidigt som jag vinkar också! Jag är oerhört stolt över min bedrift 😀
      Såna musslor är verkligen smarriga.
      Vi får inte lämna Valenciaregionen – men det struntade jag fullständigt i! 😉
      Tack och ha en fortsatt fin påsk på hemmaplan!

  8. Viktigt att hålla liv i traditioner.

  9. Violacornuta skriver:

    Det var minsann en sällsynt vacker tallrik minsann! Och vilka skills du har! Multitasking på hög nivå. ☺️
    Så mysigt ni har det. Hoppas denna lååånga dag oxå blir fin, trots utebliven fredagsmarknad. 🤗

    • Ama de casa skriver:

      Visst var den fin tallriken! 🙂 Min multitasking är inte alls så dum – simultanförmåga på hög nivå 😉
      Fredagsmarknaden finns kvar, fast nuförtiden tar det 20 – 25 minuter att gå till den.
      Ha en fin dag ni med!

  10. skåningen skriver:

    Ha en bra Helg!
    Kram!

  11. Micke skriver:

    Fick ju googla lite på Blåkulla under en lektion i veckan, fick förklarat för kidzen var det låg, finns tydligen två specifika ställen här i fosterlandet där det tydligen ska vara.
    Antagligen två ställen så att inte resvägen ska bli för lång för alla häxor på sina kvastar.
    Blir ju lite krångligt annars för flygledartornen som har koll på det där 😉

    Tapas har vi planerat lite inför nästa lilla familjeträff, påsken får vi fira ensamma även denna gång här hemma men snart så kanske det är dags igen, jäddra covid-19.

    Ha det bäst Ama och Glad påsk på er.

    • Ama de casa skriver:

      Jag har många gånger gått förbi Blåkulla i Solna, men då har jag aldrig haft nån kvast med mig 😉
      Flygledarna måste ha haft det stressigt igår…

      Tapas är aldrig fel. Vi kommer nog också att fira påsken mestadels för oss själva, det är ju såna tider nu, tyvärr. DUMMA virus!

      Tack och tack detsamma!

  12. Anneli Häggkvist skriver:

    Go middag! Resan är inställd och kvasten likaså 🐤🐣 En fortsatt härlig påskhelg till Er! 🌞😎

    • Ama de casa skriver:

      Gokväll Anneli! 🙂
      Jag tog mig en liten sväng med kvasten. Trots att den vanligtvis är golvrelaterad och inte ingår i min befattningsbeskrivning 😉
      Tack detsamma! 😀

  13. Znogge skriver:

    Vilken bra inledning på påskhelgen! Själv avstod jag Blåkulla men efter vad jag har hört så missade jag inte så mycket 😉

    God långfredag!

  14. Anki skriver:

    En bra dymmelonsdag alltså! Bra jobbat att lyckas få med alla fyra på samma bild!
    Långfredagen är inte såå långsam numer … mer som en ganska normal fredag faktiskt, men röd i almanackan 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Dymmelonsdagen var det inte alls nåt fel på, inte skärtorsdagen eller denna långfredag heller 🙂
      Visst lyckades jag bra! Jag är väldigt stolt över bedriften 😀
      Barndomens långfredagar var himla långtråkiga. Som en typ av karantän, nästan… Idag blev det mycket bättre 🙂

  15. Ditte skriver:

    Vilken trevlig onsdag tillsammans med S&J. Ja, det kan ju inte bli annat. Och fint att få till en bild där ni alla fyra kom med plus att du vinkade. Begriper att det ligger mycket träning bakom detta.
    Blåkulla avstod jag till förmån för annat på närmare håll.
    Önskar dig en trevlig fredag. Och att den blir lång- Här är jag glad för att den är det idag. Mycket på dagordningen.

    • Ama de casa skriver:

      Det blev en mycket trevlig dag! Konstigt vore det ju annars 😀
      Jag har övat länge, och ”säkerhetsbältet” till telefonen har hjälpt till en hel del 😉
      Du som har så nära till Blåkulla… Till Solna har du ju inte särskilt långt. Men ibland är det såklart andra saker som lockar.

      Tack detsamma! Hoppas du hann med allt som fanns i agendan 😀

  16. Yvonne skriver:

    Trevligt med lunch utomhus och med trevligt sällskap dessutom, kan ju inte bli bättre en onsdag. Blåkulla hoppade jag över även i år, hade liksom ingen tid att dra iväg heller.

    Hoppas ni har en trevlig långfredag

    • Ama de casa skriver:

      Onsdagen blev verkligen jättetrevlig!
      Oj… Så du hade en stressig skärtorsdag alltså. Men jag hoppas att den var fylld med trevligheter ändå 🙂

      Tack detsamma!

  17. kajsalisasblogg skriver:

    Jag har ingen aning om vilken betydelse Dymmelonsdagen har i påsken, men det verkar vara en utmärkt dag att ta en promenad med uteserverings-häng i det vädret.
    Glad Påsk.

    • Ama de casa skriver:

      Jag är inte heller så hemma på vad dom olika dagarna har för betydelse, men att hänga på en uteservering passade oss hur bra som helst i onsdags 🙂

      Tack detsamma!

  18. åsa skriver:

    Långfredag var en otroligt lång dag då jag var barn… idag har fredagen inte varit speciell lång, men allt är väl relativt 😜
    Ert väder verkar vara bra mycket trevligare för utomhusaktiviteter än vårt… rejält busväder aka aprilväder vi har väl haft alla ”väderlekar” som är uppfunna denna dag…
    kram

    • Ama de casa skriver:

      Långfredagen var ungefär lika tråkig som juldagen. Då, när man hade fått julklappar som krävde batterier och allt var stängt… 😉
      Vi har haft riktigt bra väder på sistone, förutom att det har blåst en hel del. Men allt är väl bättre än det svenska (norrländska) aprilvädret kan jag tro.
      Kram

  19. BP skriver:

    Yummie, yummie för musseltapasen. Dregel, dregel:-)
    Gjorde också en liten story (läs: en bildtext) om Blåkulla;-)
    Det är faktiskt lite otippat att restaurangägarna satsar på bland annat nya utemöbler efter ett 2020 som ju knappast kan ha gått med vinst. Men jättekul att dom gör det såklart och att de verkar ha råd.

    • Ama de casa skriver:

      Musslor i vinegrett är verkligen gott! 🙂
      Lite trist att vi inte träffades där, fast det är nog minne som är kort 😉
      Jag hoppas att det kommer att gå bra för alla våra favoritställen. Tufft att våga satsa!

  20. mamma C skriver:

    Glad Påsk
    Kram Carin

  21. Ni ser ut att njuta av livet, härligt att se 🙂
    Gillar vattenfallsbänkarna.

    Glad påsk!

  22. mycketyck skriver:

    Bra att ha fått i sig gott i magen innan flygturen till Blåkulla. Visst hade vi det mysigt där? Fast det pratar vi inte högt om precis som du skrev.
    Ha en fin påskaftonsdag/kväll!!!!

  23. Susjos skriver:

    Det var du och BP som vågade flyga iväg till Blåkulla, jag var alldeles för trött efter natten för at torka hänga med, men nästa påsk kanske vi ses?
    Ha en fortsatt Glad Påsk där nere i solen!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det var klokt av dig att stanna hemma och vila upp dig, men nästa år så… 😉
      Tack detsamma! Hoppas solen är hos dig också 🙂
      Kram

  24. Paula Merio skriver:

    Hej där upp i det blå! Du hade allt en bra lång resa hit till BLåkulla, bra jobbat

Lämna en kommentar