En lång och skön helg

 

Den långa och sköna helgen började med en långpromenad i lördags.

1

Vi gick förbi en ny väggmålning. Ett färgglatt inslag i gatumiljön.

2

Ama fotade en kamera.

3

Vi traskade vidare. Vägen var lång och rak.

4

Tur då att det fanns vattenhål utmed vägen, det är viktigt med vätskebalansen i värmen.

5

Anders studerade växtligheten och saknade sin sekatör. På tok för mycket grönt på det där fikonträdet.

Så småningom kom vi fram till…

6

… stranden i La Mata.

7

Där fortsatte vi efter den härliga gångvägen som går längs med stranden.

Det slutgiltiga målet var såklart…

8

… ett mål mat. Närmare bestämt en varsin trerättersmeny på vår favoritasiat där i La Mata. Anders tog budgetvarianten med omelett som huvudrätt för 5,50 euro. Ama slog till på stort och tog pekingankan för hela 8,50, men det var hon värd efter alla dom där stegen (ett par hundra fler än Anders till och med. HA!). I priset på menyerna ingår det även förrätt, efterrätt eller kaffe samt en halv flaska vin per person. Helt överkomligt, faktiskt.

9

Sen tog vi bussen hem med doggybagen i högsta hugg. Fast egentligen var det mer en duckybag när man betänker innehållet.

I söndag gjorde vi också en liten utflykt, men då tog vi bilen både fram och tillbaks.

10

Vi åkte till Pilar de la Horadada där det är bilträff den sista söndagen varje månad.

11

Hälften av dom bilar som visas upp är blå och hälften är röda. Det verkar i alla fall så, va?

12

Igår upptog loppisen större utrymme än bilarna, fanns mycket smått och gott att titta på. En hel del skräp också, vem köper till exempel en sån där liten tjock-TV nuförtiden?

Man träffar inte bara bilar på dom där bilträffarna.

Nejdå.

13

Man träffar vänner också och kan prata bort en stund i det härliga och lagomvarma solskenet. Trevligt att träffas!

Ni kanske undrar varför vi inte ställde ut vår fina, röda bil när vi ändå var där?

Det skulle vi absolut ha gjort…

14

… ifall vi bara kommit ihåg att tvätta den först.

Ja, det har varit en lång och skön helg och den är dessutom inte slut än. Idag har vi en lokal helgdag här i Torrevieja, så det är bara att helga vilodagen ännu en gång. Dom duggar rätt tätt och emellanåt ganska oväntat alla dom spanska helgdagarna.

Har ni haft en bra helg så här långt?

Gomorron!

62 Responses to En lång och skön helg

  1. Anki skriver:

    Jajamensan – även vår helg har varit bra! Inga långpromenader vid havet, inget besök på restaurangen och ingen kul bilträff, men annars så 🙂
    Alltid så kul att få hänga med på era dagliga äventyr! Tack för det!

    • Ama de casa skriver:

      Det finns så oerhört mycket saker som kan göra en helg bra, skönt att ni också har hittat såna även om det inte var precis samma 🙂
      Tack för att du följer med!

  2. Muralmålningar kan vara riktig konst.

  3. friochlycklig skriver:

    Prova och kör in bilen nästa gång. Det hade varit kul att få höra hur de reagerade! (Förlåt)

  4. Yvonne skriver:

    God morgon, ni gick här i våra hoods och vi åkte in till stan och gick på strandpromenaden där och åt god glass bl a. Sen åt vi på vår favvo asiat ”Big House” i La Mata, gick både dit och hem och totalt i lördags fick jag ihop 19 183 steg, så igår när latmasken kröp i mig så blev det bara 8 100 steg, men kände mig nöjd iaf.

    Jäkla piloter, vi som har hemresa på fredag och måste hem senast lördag. Nu gav vi upp imorse när de sa på TV att det troligtvis blir hela denna vecka också, så nu bokade vi nya biljetter med Iberia, surt med 270 euro till, men, men. Jag åker till Skåne på söndag och Per har 3 typ läkarbesök inbokade på måndag som inte är lätta att ändra på så vi kände oss lite tvungna att vara säker på att vara hemma i tid. Hoppas bara de är klara till 15 maj då vi ska till NY, eller så har de väl gått i putten då och då kan piloterna sitta där och vara arbetslösa.

    Ha en fin måndag

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Jag kom upp i 10.218 steg i lördags eftersom vi fuskade med bussen hem. Duktigt traskat av dig!

      Men fy så surt… Håller verkligen tummarna att den här strejken är över snart, så många som drabbas 😦

      Förstår att ni ändå tog det säkra före det osäkra när ni har så mycket på gång där i Sverige. 270 euro lät inte så jättedyrt ändå (fast väldigt onödigt såklart). Har ju läst om hur exempelvis Norwegian har chockhöjt priserna.
      Hoppas det går bra med Pers läkarbesök!

      Ha en härlig ”söndag”! 😀

      • Yvonne skriver:

        Att det inte blev dyrare är att vi åker tors kväll och tillbringar natten på flygplatsen i Madrid och flyger mot Sthlm på morgonen, ingen drömtillvaro, men hellre än att betala 320 euro/pers för enkel biljett så valde vi det med 135 euro/pers

      • Ama de casa skriver:

        Okej, jag förstår. Men ni sparar ju en hel del på att övernatta på Barajas. Om man ska tänka positivt så är det ju inte så dumt att ha lång tid på sig på den bautaflygplatsen 😉 Tur att det ordnade sig i alla fall.

  5. Vad fin gatukonst! Gillar att det finns så mycket av det i Spanien. I Estepona försökte vi se alla när vi cyklade runt men missade massor. Tur att det finns fler att se när vi återvänder 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Visst finns det mycket fin gatukonst här. Kul när dom målar fint. Klotter, däremot, det är en helt annan sak.
      Alltid bra att ha en anledning att återvända, så det var ju tur ändå att ni missade en del 😉

  6. Mamma c skriver:

    Vilken härlig helg ni haft och så härligt att den fortsätter även idag här.
    Pekinganka är bra smarrigt tycker vi med.
    Kram Carin

  7. Janne skriver:

    God mor/middag!
    Mysigt ni hade. Jag tycker ni skall slå till på den sista röda bilen på utställningen. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Goförmiddag Janne! 🙂
      Ingen dum helg alls. Men vi nöjer oss nog med att slå till på en tvätt av den bilen vi redan har. Jamenvisstja! Det var ju den sista i inlägget, alltså har vi redan slagit till på den 😀

  8. Annica skriver:

    Visst har helgen varit underbar. Både väder och sällskap har varit till belåtenhet 🙂
    Och idag blir det oxå en härlig dag. Gå inte vilse nu 😉
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Eller hur! En perfekt helg 🙂
      När det gäller det där med att ”inte gå vilse” så förlitar jag mig på Anders. Själv är jag helt klart en guldfisk när det kommer till att hitta rätt 😉
      Kram

  9. Geddfish skriver:

    Verkligen en färgsprakande helg och mycket bil(ar) saknar min Volvolina, snyft, så röd och grann.
    Du är en baddare på att gå många steg. Tröstar mig med att det blir fler här i värmen frampå, om jag pratar snällt med hälsenan 😀
    Glad måndag!

    • Ama de casa skriver:

      En härlig helg blev det och en hel del steg 🙂 Hoppas din hälsena skärper till sig så du också kan stega runt snart!
      Ha en glad måndag du med 😀

  10. "LillaSyster" skriver:

    Nästa gång får ni tvätta och ställa ut pärlan. Lugn bara lugn Dahliorna kommer tids nog, satte 10 nya sorter igår att driva upp, de gamla får nöja sig med utplantering direkt – men det är lite kallt än. Bara +3 idag på morgonen. Nu jobba igen! Ha en bra helgdag 🌞

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror nog inte att vi ens blir insläppta på utställningsområdet med vår bil. Inte ens om den är tvättad 😉
      Okej. Skönt att höra att du inte glömt bort Dahliorna! Jag blev lite orolig där… 😀
      Tack och du får ha en bra jobbdag!

  11. Znogge skriver:

    Jag gillar verkligen den tilltalande prisbilden som finns i Torrevieja. I Sverige kostar det skjortan att äta och några vänskapspriser på dryckerna är det verkligen inte heller. Härligt många steg ni avverkade och då får man inte slarva med vätskan!

    Ha en bra start på veckan och en trevlig olkal helgdag!

    • Ama de casa skriver:

      Nackdelen med prisbilden här är att det nästan alltid blir ”dyrt” när man åker nån annanstans. Bortsett från små icke-turistiga byar här i Spanien då 🙂
      Visst är det viktigt med vätska när man är ute och steppar runt 😀

      Tack! Även om du inte har nån lokal helgdag så hoppas jag att starten blir bra ändå 🙂

  12. VHS-filmer i husvagn eller sommarstuga 🙂

  13. skåningen skriver:

    Härlig helg ni har haft!
    Ha en bra måndag !
    Kram!

  14. Ditte skriver:

    Vilken fin och trevlig promenad ni fick till La Mata. Och med både vattenhål längs vägen och god mat så blir det ju en ”njutflykt”. Sträckan är ju inte så lång och det är ju en bra sträcka att samla steg på. Omväxlande också. Vi går ju hit då och då, ja även tillbaka och ibland blir det en cykeltur. Men fint att bussen kan var behjälplig.
    Kul med bil och vänträff.
    Strålande fint väder i Stockholm, men ingen helgdag idag. Men vädret kan vi njuta av ändå.
    Trevlig måndag!

    • Ama de casa skriver:

      Verkligen en skön promenad. Fast har man ett busskort så måste man ju använda det också 😉
      Åhå! Där hängde jag inte med i svängarna… Så ni är i Stockholm igen? Det förklarar att ni inte var hemma när vi gick förbi tidigare idag 🙂
      Tack och ha det så himla bra i det vårfina Stockholmsvädret!

  15. Ni ser ut att tagit över det varma vädret igen, sköna dagar med promenader och förfriskningar !

  16. farfar hebbe skriver:

    Tackar jag ska göra så gott jag kan,för att jag ska få en bra Cypernvistelse..Haé Kram.

  17. surridurr skriver:

    Alltid roligt att titta på loppisar, även om fet är mest skräp. Extra roligt om man träffar på kompisar och stolar där man kan slå sig ner med kompisarna en stund. Vad var det för prislappar på dom då, ja jag menar inte stolarna utan kompisarna? Eller var de till gratis utlåning en liten stund?
    Synd att bilen inte kunde visas upp på den där bilutställningen.
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det är skoj att gå runt där och titta – finns faktiskt en del ”fynd” även fast jag aldrig har shoppat något där.
      Kompisarna var alldeles gratis och väldans trevliga också. Kul att träffas!
      Jag tror inte riktigt att vår bil platsar där på bilutställningen. På loppisdelen, kanske… 😉
      Kram

  18. Susjos skriver:

    Mer och mer funderar jag på att flytta till Spanien…priserna är ett skäl! Vädret en annan, fast nu ska vi inte klaga alltför mycket, har ju haft strålande vårväder här uppe i norr! Något svalare nu kanske…men vad gör det, snart dags för GC!
    Min helg har varit underbar…och ledigheten bara fortsätter….underbart! Fast ikväll ska jag svettas lite på F&S! Hej och hå!

    • Ama de casa skriver:

      Det är bra priser på mycket här, och vädret är oftast bra (fast i påskas var det rent bedrövligt).
      Härligt att GC är på G!
      Du är sååå värd ledigheten! Fast att vara ledig på F&S vete tusan om jag skulle välja… 😉

  19. Anette skriver:

    Nu blev jag faktiskt sugen på asiatisk mat, det har jag inte ätit på två månader. Nu är det nog dags att leta upp ett bra ställe här i Linkan.
    Jag kommer nog att få betala ett helt annat pris än ni.

    • Ama de casa skriver:

      Jag gillar asiatisk mat, men kan förstå att du kanske var mer sugen på svensk och europeisk mat när du kom hem.
      Tror nog att Sverigepriserna är något dyrare…

  20. BP skriver:

    Vilken början på inlägget – dregel, dregel:-) Graffiti när den är som bäst, speciellt den första. Så otroligt läckert! Mera sådant åt folket!!!
    Peking anka – mums där också. Förstår att det blev en doggy bag hos dig också. Asiater verkar tro att européer är undernärda och måste äta (och dricka) upp sig. Här hemma gäller bara det förstnämnda.
    Spanska loppisar skiljer sig en aning från de svenska kan jag säga, men jag tycker de är så himla charmiga. Har dock aldrig köpt nåt på en spansk loppis.

    PS. Har alla gått över till vatten och cola? Har ni blivit sjuka kanske;-) DS.

    • Ama de casa skriver:

      Jag blev glad när jag såg den blåa muren – så mycket roligare än en vit/grå halvsmutsig variant.
      Vi tar ofta doggybags. Både gott och lättlagat med rester. Onödigt att slänga god mat eller att trycka i sig så mycket så man nästan inte kan röra sig.
      Jag har inte heller köpt nåt på loppis här, men på marknader har jag handlat en hel del genom åren. Dock var det länge sen nu.

      Haha! Chauffören drack vatten, colan var öl… 😀

  21. Sarah skriver:

    Vilken mysig promenad ni gick och så mycket fint ni fick se 🙂 Stranden var riktigt härlig 🙂

  22. yfronten skriver:

    Lite så där blir jag också på bilträff; kollar på fina färger. Vi får se om jag går på Mekonomendagen här i maj, när de har veteranbilträff. De brukar ha en munkvagn också. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Det som är bra med bilträffen i Pilar de la Horadada är att dom har både serveringar och musikunderhållning utöver loppisen. Ja, åsså har dom bilar där också då… 🙂

  23. åsa skriver:

    Gillar verkligen graffitin, så läckert… häromkring är det mest klotter och ”fula ord” då det klottras, inget att direkt bevara.

    svar Med tanke på hur blött det blev efter Frost duschade så var det kanske synd han inte fick ligga på mattan 😉 men eftersom även mattan numera är ren… dock fick den åka in i tvättmaskinen, så kommer mattan att läggas ut på sin plats 🙂

    kram

    • Ama de casa skriver:

      Klotter är sååå trist! Här städas det också bort en himla massa taggar och fula ord runt om på hus och annat.

      Skönt att Frost får tillbaks sin matta då när båda är torra 😀

  24. Helg? En måndag? Nä, har jobbat hårt i dag faktiskt. Tjafsat med en leverantör, minsann.

    Alltså vilka fantastiska priser ni har på maten! Tror vi går till fel ställen….

    • Ama de casa skriver:

      Den här gången var det vår tur att ha en lokal helgdag, ni har säkert också en (eller flera) såna. Det är lite marigt när man åker runt i Spanien, helt plötsligt kan det mesta vara stängt på en – som man tror – helt vanlig torsdag 🙂

      Vi har dyrare ställen också, men oftast väljer vi dom billigare som vi vet har bra mat 🙂

  25. Åke skriver:

    Så mycket kul ni hinner med 🙂 Vi har firat min livskamrat lite tidigare, ja ingen här är ledig under veckan 😉 Nu idag ska jag ställa om för tandläkarbesök… jag slog en volt i påsk på en isfläck som vart o-bra. Farbro doktorn måste jag också beställa tid för då armen/axeln krånglar ännu… Hur utrycker man sig: Ont krut försågs inte så lätt 🙂 Hur gör Ni på Valborg då, firas sådant?

    • Ama de casa skriver:

      Likaså att passa på att fira när man är ledig. På veckan kan man ju småfira lite till tycker jag 🙂
      Huvvaligen… DUMT med den där vurpan! Hoppas det går bra hos både tandis och farbror doktorn och att du inte har alltför ont!

      I Spanien firas inte Valborg. Men det finns flera arrangemang som svenskar anordnar. Vi själva har aldrig gått på nåt sånt firande här nere.

  26. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Jootack, helgen har varit perfekt! Vi har ju klivit ur regnrocken nu och satt oss i solen! 😀

  27. Elisabeth skriver:

    Vilka trevliga utflykter och promenader ni gjort! Verkligen tur att det finns vattenhål efter vägen. Det är mer tätt med sådana i Spanien än här i Sverige!

  28. paulamerio skriver:

    Hej bästaste Ama! Om du visste hur många tjockteven vi fick in till byns loppis innan jag bestämde att inte en endaste en kommer över vår tröskel mer! Helt omöjliga att sälja! Däremot gamla cd-spelare, vhs-spelare och grammofoner, högvaluta! Vad är det för gräs/vass som växer där längs strandpromenaden? Så gott med duckybag, nu läser jag vidare, du är ju så flitig skribent så jag inte alltid hinner med….är ju en mycket upptagen passionär

    • Ama de casa skriver:

      Hej finaste Paula! 🙂
      Klokt av dig att säga stopp, dom tar ju rätt stor plats också tjock-TVarna.
      Det som växer vid strandpromenaden är väl… gräs/vass? Jag är ingen fena på flora, men det KAN även vara nån sorts… lavendel? 😉
      Jag har minskat skrivandet så det bara blir ett inlägg om dan (fast det har en tendens att bli ”rättså” långt. Är en mycket upptagen hemmafru 😀

Lämna en kommentar