Äntligen!

 

För en vecka sen låg Ama på det här viset:

1

Med en massa slangar och grejs på intensiven (alla mojänger som dom hade kopplat till Ama kom inte med i bild). Där fick hon ligga i ett drygt dygn innan hon åkte upp till en ”vanlig” kuppe på sjukhuset.

2

I förrgår var bilden en annan. Ama var befriad från det mesta och var ute och kollade dom intressanta routerinstallationerna i korridorerna.

Och igår:

3

Äntligen! Efter ytterligare en vecka på sjukan blev hon utsläppt – weehooo! Hon fick till och med beröm av en sköterska på avdelningen som sa att hon hade piggat på sig ovanligt fort. Folk som hamnar på intensiven efter en operation brukar som regel ta betydligt längre tid på sig innan det kan bli tal om hemgång.

Vad hände? Det skulle ju bara vara en enkel titthålsoperation för att stänga till ett bråck? (Obs! Vill ni slippa rätt läbbiga grejer och en onödigt lång text så kan ni sluta läsa nu. Ama skriver det här nedanför mest som en dagbok till sig själv).

Jo. När dom öppnade för att täppa till bråcket såg dom att tarmarna hade tjorvat ihop sig alldeles. Tydligen hade dom velat komma ut genom det där bråcket allihopa på en gång. Läkarna var mycket förvånade att Ama inte hade haft ont av detta. Nåväl, dom trasslade ut tarmarna, lagade bråcket med ett nät och efter några dagar fick Ama åka hem med ett dränage kvar som dinglade på magen.

Hon åkte tillbaks på kontroll efter några dagar då dom kunde konstatera att dränaget fortfarande behövdes. Dom bytte påse och Ama åkte hem igen. Hon kom dock raskt tillbaka då det nya dränaget gick sönder direkt efter hemkomst.

Då konstaterades att tjocktarmen hade varit tämligen aggressiv och attackerat det där ”stänga-bråck-nätet”. Tjocktarmen hade trasats sönder och en infektion hade uppstått. Läkarna hade aldrig sett nåt liknande. En ny operation genomfördes där 10 cm av tjocktarmen togs bort och bråcket syddes igen, denna gång utan nät. Dessutom förärades Ama med en stomipåse för att den trasiga tjocktarmen skulle kunna läka i lugn och ro. Två påsar på magen, alltså.

Där är vi nu. Det återstår en lååång resa innan Ama är på banan som vanligt igen. Nu i första skedet kommer det att bli besök på sjukan varje dag för att pyssla om dom (minst) 26 stygn som nu finns lite här och där på Amas mage. Återbesök på tisdag då kanske det extra dränaget tas bort (jäpp, det är två påsar plus ett extra ”dräneringsrör” på magen just nu).

Efter att stygnen är borta kommer Ama att kunna leva precis som vanligt, med den skillnaden att toabesöken blir lite annorlunda. Det kommer dock att ta en tre – fyra månader innan det är dags att ta bort stomin och sy igen innandömet i buken till det normala.

Men nu ska Ama sluta tjata om en massa sjukhusgrejsimojs. På grund av en viss matthet så är det fortfarande ett tämligen lågt läge här, fast tack och lov på hemmaplan. Betydligt skönare här, även om all personal på sjukhuset har varit otroligt gulliga, snälla och omtänksamma. Ama har dessutom haft några veckor med intensiva spanska språkövningar vilket har lett till många skratt i sjukrummet.  Inget ont som inte har nåt gott med sig, haha! (Tilläggas bör att större delen av personalen pratar en utmärkt engelska och när det har varit ”extra viktigt” så tillkallar dom alltid en svensk tolk. En sån kan man alltid be att få när man så önskar oavsett hur viktigt eller oviktigt det nu kan tyckas vara)

Sjukhusbloggen tar nu sommarlov, och Ama ska försöka hitta nåt roligare att skriva om. Finns trots allt en hel del grejs i arkivet som kan bli betydligt trevligare läsning.

4

Men som sagt – OJ vad det är skönt att vara hemma igen! Ama berättade för Syster Anders att när man har blivit opererad så ingår glass i rehabiliteringen. (Att den kuren gäller när man har opererat bort halsmandlarna, det sa hon inget om, och ni skvallrar väl inte?)

Tack ännu en gång till er alla – ni har varit så härligt stöttande, sånt både värmer och underlättar tillvaron. PUSS på er!

Imorgon: Nåt annat än sjukhus. Förhoppningsvis!

Gomorron!

104 Responses to Äntligen!

  1. Annica skriver:

    Godmorgon
    Välkommen hem. Förstår att du längtat 🙂
    Kram

  2. farfar hebbe skriver:

    Mors,,säger bara.Välkommen hem.Borta bra,men hemma bäst.Krya på dig nu,,Fort..Haé Kram.

  3. friochlycklig skriver:

    Vilken tråkig historia (för dig dvs) men skönt att du slapp därifrån nu. 👍🌹🍦🍧🍨

  4. Susan skriver:

    Godmorgon! Härligt att du är hemma igen! 👍🏻 Själv laddar jag för fredagsmarknaden och Jörgen är ute på en ”pirtur”!
    Kram ❤️

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron och tack Susan! 🙂
      Trevliga saker på gång alltså. Tack för påminnelsen också – ska strax åka för omplåstring och idag är inte Valecianas den bästa vägen för att ta sig till Quirón 🙂
      Kram

  5. "LillaSyster" skriver:

    Du med facit i hand har du ju haft en himla tur och tur att det hände på hemmaplan och inte på ett kryssningsfartyg eller någon annan strapats. Att leva med en stomipåse må ju vara tråkigt men man lever och du tillhör ju inte den som slänger dig i havet frivilligt varje dag =) Du ha det nu så gott och skönt att höra att du är hemma och syster Anders får fortsätta att pyssla om dig, men du är väl snäll och delar med dig av glassen till honom. Kram kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja det kunde verkligen ha blivit värre. En riktig akutattack på främmande ort.
      Stomin känns fortfarande lite läskig och ovan, men jag lär ju komma in i rutinerna rätt snart.
      Jag försökte skylla på det där med stomi för att ”slippa bada”, men tydligen finns det små, nätta påsar som man kan använda för detta ifall andan nu skulle falla på 🙂
      Hur menar du nu? Skulle Anders få glass??? Han har ju inte opererat sig… 😉
      Tack och kram!

  6. Znogge skriver:

    Så skönt att du äntligen är hemma igen men vilken röra det blev av alltihop. Men jag tänker ändå att det var tur att det dels hände på hemmaplan, dels att de faktiskt upptäckte ”röran bland tarmarna” innan det blev värre. Stomin är ingen katastrof och den blir du av framöver. Nu får du verkligen återhämta dig och syster Anders bör lyda minsta vink när det gäller glass eller annat! Det är kanske han som ska lägga till ”de casa” på sitt namn 😉

    Kram och njut av en fredag på hemmaplan!

    • Ama de casa skriver:

      Javisst blev det rörigt, men jag tänker som du. Tur att det inte hann bli akutläge med tarmarna, då lär det ha blivit ännu värre.
      Syster Anders de casa? Ja, det är kanske inte så dumt. Jag kan vara Ama de cama ett tag 🙂 (cama = säng 😉 ).
      Kram och ha en finfin fredag du med!

  7. Karin skriver:

    Hej
    Men vilket elände du råkat ut för🙁. Skönt i alla fall att sjukvården i Spanien verkar vara i toppklass. Och med Anders som sköterska hemma kan du ju inte vara i bättre händer🙂! Sköt om dig ordentligt så håller vi tummarna för att du piggar på dig snabbt.
    Kram Karin och J-A

    • Ama de casa skriver:

      Hejsan! 🙂
      Ja, nog blev det eländigare än det var tänkt med den ”lilla bråckoperationen”. Men jag känner att jag är i goda händer både på sjukhuset och på hemmaplan. Jag känner mig piggare för var dag, sen kommer jag nog att vänja mig med den nya situationen rätt snabbt tror jag. Vet flera som har grejat det alldeles utmärkt utan alltför stor förändring av tillvaron under tiden.
      Tack och stor KRAM till er!

  8. Yvonne skriver:

    God morgon och så skönt att du är hemma igen, vilken pärs du gått igenom. Nu ska du se att din privatsköterska ser till att du kommer i gammal, god form, även om det kanske tar tid, men sen så kommer du att vara i toppform igen.

    Fortsätt krya på dig, nu kommer brevduvan att bli lite förvirrad när kramen inte ska till Quiron, men ska dirigera in honom/henne in till stan med kryakramen ❤

    • Ama de casa skriver:

      Gomiddag och tack Yvonne 🙂
      Gammal god form? Jag har som plan att komma i ung god form 😉 Okej, vi kan väl enas om ”god form” rätt och slätt 😀

      Fast jag har varit uppe på Quirón en sväng nu så duvan hittade mig 🙂
      Kram tillbaks!

  9. Ingrid skriver:

    Vilka underbara nyheter ! Du är hemma igen! Även om du får vara konvalescent ett tag till – men du är hemma! Sen har du ju en fantastisk syster i Anders! Massor med kramar från mig och Mark

    • Ama de casa skriver:

      Visst är det skönare att få vara konvalescent hemma! Nu har jag inte särskilt ont längre, det som gäller nu är att ”lära sig situationen” och det ska väl gå bra det med 🙂
      Mängder av kramar tillbaka till er båda!

  10. Kulramen skriver:

    Du, vänta med resorna även om jag gillar att läsa om dem. Njut av att vara hemma. en bra ljudbok i kombination med soduko? Anders har väl inte glömt bort fotbehandlingen/pedikyren.

    • Ama de casa skriver:

      Just nu gör jag bara kortare resor varje dag – upp till Quirón – men dom är rätt trista att skriva om 😉
      Jag får nog sjå mig lite med längre turer då det är ett himla flängande med dom dagliga kortresorna 🙂
      Jag har min läsplatta som underhållning så jag klarar mig fint, sen är ju datorn rätt underhållande den med 😀

  11. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama och välkommen hem! Jag anar att syster Anders kommer att få en tuff tillvaro med en så krävande patient. 😀
    Jag har Googlat lite och efter en tarmoperation är det absolut förbjudet att äta glass! 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Gomiddag Leffe! 🙂
      Anders har det inte lätt just nu, men han är en man behäftad med en ängels tålamod.
      Haha! Allt som man läser är faktiskt inte sant (utom allt som står i den här bloggen… 😉

  12. Ann- Kristin skriver:

    Åh, så skönt att se dig hemma igen och strålande glad med glass i handen. Hoppas du inte skrämmer magen med en kall glass.
    Kram/A-K

  13. Robert skriver:

    Härligt och Grattis! 😀

    Goförmiddag! 😀

  14. annettejuhlin skriver:

    Jösses vilken resa du har gjort! Av alla tips om resor från dig, är jag inte särskilt sugen på just den här… 😉 Så skönt att du är hemma igen, och så skönt att se att du har glittret tillbaka i ögonen ♥ Jag blir både väldigt lättad och väldigt glad att läsa ditt inlägg. Stor kram!

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Av alla resor jag har gjort är nog den här den jag minst rekommenderar 😉
      Ja, nu känns det betydligt bättre än för en vecka sen 🙂
      Kram på dig!

  15. Men, oj oj vilken pärs, men nu är det bara att vila, läka och käka glass, låt syster Anders sköta om dig nu, fast det vet jag att han gör, du verkar ha hittat en riktig klippa i honom 🙂 (då får man ta att han stalkar lite ibland)

    Mamma hade en tillfällig stomi för ett antal år sedan, det gick jättesmidigt att op. tillbaka igen sen 🙂

    Ha en trevlig o lugn helg nu !!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, jag har verkligen hittat en klippa i Anders och jag är så glad och tacksam för allt han gör och fixar för mig! Om jag nu bara kunde hitta en avvänjningskur mot borgar till honom så skulle det vara HELT perfekt 😉
      Skönt att höra att den operationen (förhoppningsvis) inte är lika påfrestande som den här andra jag gick igenom för att lappa och laga och få påsen på plats.

      Tack och detsamma! (Fast du kan ju passa på att fira runt lite 😉 )

  16. MariArne skriver:

    Skönt att se dig hemma om än under tarmvila. Det där lär du dig fixa enkelt sen. Vadå sitter inte halsmandlarna i magen? Iaf efter att man tagit bort dem. Klart de måste underhållas med glass. Kram Marianne

    • Ama de casa skriver:

      Det är underbart att vara hemma igen även om den här resan är långt ifrån över.
      Tack för infon om halsmandlarnas placering och vad dom vill ha! 😀
      Kram

  17. GeddFish skriver:

    Glass i stora lass, det är du värd, så sant jag heter Gerd 😀
    Välkommen hem! Oj, så trassligt du har haft det, meeen så gott att vara hemma!
    Varm kram ❤

    • Ama de casa skriver:

      Hittills har jag bara fått en liten glass, men det blir det nog ändring på snart 🙂
      Tack det är sååå skönt att vimsa omkring på hemmaplan 🙂
      Kram

  18. Ami skriver:

    Välkommen hem igen ❤
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket! Såg du förresten hur jag rundade ert hus med hoppsa-steg? 😉
      Kram
      PS: Okej. Det är fult att ljuga, men en dag så kommer jag studsandes förbi 😀
      Kram

  19. Jisses människa vad du råkar ut för! Men läget är under kontroll, du är hemma och väl värd varenda glass! De där minisarna är jättebra, brukar också köpa (om än av annat märke, den där känner jag inte igen) för vanliga Magnum är nästan för stor.

    Skönt att du nu är hemma!

    • Ama de casa skriver:

      Det fanns bara just den sorten (som jag inte heller kände till) när Anders shoppade på Mercadona. Lite nyttigare (inget extra socker stod det, vilket passar mig), men inte fullt så god som dom vanliga. Lite syrligare, lite frozen yoghurt, typ. Men himmelskt god ändå 🙂
      Tack – det är verkligen toppen att vara hemma igen!

  20. camillaclown skriver:

    Hej Ama! Så skönt för dig att vara hemma igen, o tryggt med de dagliga återbesöken på sjukhuset. Var rädd om dig, vila, ta det lungt o samla nya krafter! 🌻🌻Allt gott till dig från Clownen i Skåne! 😄

    • Ama de casa skriver:

      Idag blev det ett riktigt bra besök. Dom kallade på min doktor som kom och spolade rent rejält och sen fick vi en extra stomi-hanterings-kurs på avdelningen där jag låg. Den underbara och mycket kompetenta ”Syster Yrväder” förklarade och visade mycket pedagogiskt hur man går tillväga och vilka alternativ som finns. Med hennes hjälp och svenska tolken Begoña fick vi nog bra kläm på det hela. Allt är ju nytt och rätt okänt såhär i början.

      Vila är det jag är nästan bäst på 😉
      Tack och detsamma!

      • Camillaclown skriver:

        Hej igen! 🌸☘️
        Så bra för er med en riktig ”utbildning”, viktigt att känna sig trygg när man ska fixa o dona med sådant hemma. Jag skickar några morötter till din ”klippa” 🥕🥕🥕🥕o du , dear Ama, du får en banan!!🍌… ok, en liten, liten tårtbit 🍰 också!!😊

      • Ama de casa skriver:

        Ja vi känner oss betydligt mer trygga i det här nu, även om det nog krävs lite mer övning för att bli helt säker. Men alla är vi ju barn i början som det heter 🙂
        Anders kommer att bli glad över morötterna, men även jag. Det finns annat man kan göra med morötter än att äta dom:

        Matförberedelser

        Bananen, eller ja åtminstone tårtbiten, den behåller jag för mig själv – tack så mycket! 😀

  21. åsa i åsele skriver:

    Välkommen hem ❤

    Tänk så fort det kan ändras från enkel titthålsoperation till akut allvarligt läge. Skönt Du befann Dig på ett bra sjukhus med kompetent personal.

    Krya på kram ❤

    • Ama de casa skriver:

      Tack Åsa! 🙂
      Ja, det blir inte alltid som det är tänkt, men nu känns det onekligen som det är på rätt väg i alla fall 🙂 Jag är väldigt nöjd med den vård jag fått, ingen kunde väl förutse att mina tarmar skulle vara både trassliga och aggressiva när dom kikade in genom dom där hålen…
      Tack och ha en fin fredag!

  22. Fia skriver:

    Åh herregud vilken pärs du gått igenom! Men nu kan det bara bli bättre, och så jätteskönt att vara hemma! Massor med kramar till er båda, och en och annan glass kan aldrig skada!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det blev bra mycket värre än vad nån trodde från början. Men nu är jag helt klart på bättringsvägen efter den pärs som det blev.
      Hmmm… Anders har gått till Más Amigos… Undrar om jag ska smyga mig ut till frysen? 😉
      Kramar till er också!

  23. Agneta K skriver:

    Men så mycket du fått gå igenom 😦 Jag säger som några andra här i bloggen att tur att du var på hemmaplan och inte iväg på någon resa. Det blev ju väldigt allvarligt och det snabbt. Så skönt att läsa att du är hemma igen och får vila dig i form. Det kommer säkert att ta lite tid, men snart är du återställd. Sköt om dig.
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det blev betydligt större det där än vad jag (och alla andra) hade trott från början. En enkel titthålsoperation? Pyttsan. Samtidigt är jag helt klart medveten om att det egentligen inte finns några ”enkla” operationer.
      Men visst var det tur att krånglet inombords upptäcktes innan jag själv fick akutont på nåt konstigt ställe i världen. Tur i oturen, kan man säga 🙂
      Jag jobbar på att bli återställd, just nu mest genom att vila mig i form 🙂
      Kram

  24. mamma c skriver:

    Så skönt för dig att vara hemma igen.
    Kram Carin

  25. Carina J skriver:

    Skönt att du blivit bättre och fått komma hem, men vilket elände du varit med om!!
    Och 3-4 månader innan du blivit återställd… Vi håller alla timmar för att du kommer att läka bra och tiden flyga fram! Sköt om dig!!!
    Många kramar C o C

    • Ama de casa skriver:

      Ibland blir det inte fullt så enkelt som man trott. Men nu är jag helt klart på rätt väg (både som det känns och enligt läkarna).
      Bara jag blir av med stygnen och vänjer mig vid den uppkomna situationen så kommer nog tiden att flyga fram tills det är dags att bli mig själv igen 🙂
      Tack för omtanken och kramar tillbaks!

  26. skåningen skriver:

    Hmm… undrar vad du har för ”verkmästare” du har i magen som kastar ut tarmarna!
    Ha en riktigt skrattig dag! Inte för mycket skratt då kanske tarmarna åker ut igen..
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Jag funderar på att ge den verkmästaren sparken! 😉
      Haha! Jag får skratta lite lagom. Nu börjar det åtminstone göra lite mindre ont att garva – alltid något 😀
      Kram

  27. farfar hebbe skriver:

    Ja du Ama,jag är ganska less nu på dessa findagar,,skulle gärna ta några fuldagar nu på direkten..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Fuldagar är inte dumma dom heller. Här nere är vi mer vana med ”soligt och tokvarmt länge”, så när det kommer en fuldag så är det sååå skönt 🙂
      Kram

  28. farfar hebbe skriver:

    Ja alla säger att vi är väldigt lika varandra,,undrar bara varför,ser inte jag detta lika tydligt..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror man blir ”hemmablind”. Alla sa att jag var så lik min mor, det såg jag inte själv. Förrän nu. Vissa bilder av mig skulle lika gärna ha varit på mamsen 🙂
      Kram

  29. Inger Rozén skriver:

    Hej!Äntligen hemma ser jag.Kram från Inger

  30. Mariama skriver:

    Var rädd om dig nu och se till aty bli bortskämd ordentligt. Lycka till
    😘 puss från Östergötland

  31. Christel skriver:

    Att du är så pigg redan. Och skönt att syster Anders tar hand om dig, hårt arbete för honom nu. Glass är bra för mycket. Ha det gott Kram 😘

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det är skönt att det trots allt har gått rätt fort att pigga på sig när det nu gick såpass galet som det gjorde. Anders har inte mycket lugn och ro nu… 😉
      Glass är inte dumt det! 🙂
      Tack detsamma och kram!

  32. Anki skriver:

    Skönt att det verkar ordna upp sig för dig och fått komma hem igen.
    Önskar dig en god bättring.
    Kram Anki o Cliff

    • Ama de casa skriver:

      Ja nu verkar det ordna till sig, men jag är fortfarande rätt matt och orkar inte så mycket. Egentligen ingen större skillnad från tidigare, alltså 😉
      Tack för omtanken och kramar tillbaka!

  33. Ditte skriver:

    Välkommen hem igen! Och vilken röra det blev där nere hos verkmästaren i magen. Rejält roddigt! Hoppas nu att det hela ordnat upp sig och du kan fokusera på att hämta krafter och bli bättre dag för dag. Visst är det kämpigt med stomipåsen och ovant . Hoppas på god läkning.
    Månag tankar från Bosse och mig.
    Stor kram!

    • Ama de casa skriver:

      Tack Ditte! 🙂
      Det har i alla fall halvordnat sig. Återstår en del, men det värsta är nog gjort (hoppas jag innerligt!).
      Ja, visst är det ovant och konstigt med påsen, men det är ju många som klarat ut detta på ett bra sätt, hoppas det även gäller mig 🙂
      Tack för tankarna och kram till er båda!

  34. glas är bra mot alla åkommor.

  35. BP skriver:

    Härliga bilder:-) Ja inte den första då, men definitivt den andra och tredje, speciellt den sista!
    Du har tagit första steget till att bli helt återställd, och det är jag oerhört glad för. Dessutom med Syster Anders som lär skämma bort dig. Å du, några månader går fort – i vår ålder:-)

    PS1. Skrattade gott åt klänningen du bär utanför sjukhuset. Det är nog bara andra gången jag ser den på bloggen;-) Klänningen är ju perfekt för att dölja alla ”mojänger” som du har under den. Den är faktiskt riktigt snygg också:-) DS1.

    PS2. Du hade en cliffhanger där – med toabesöken alltså. Ja, jag undrar… DS2.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, snart är nog detta förhoppningsvis ett minne blott. Ibland är det faktiskt inte så dumt att tiden går fort 🙂
      Klänning lär bli sommarens och höstens dresscode. Tror inte att det är så kul att klämma fast påsen i ett par shorts. Som tur är så har vi ju kryssat en del på sistone, så jag har några varianter av klänningar att ta på mig 😀 Kanske blir jag en klänningstant efter det här? 😉
      Det där med toabesöken lär förbli en cliffhanger. Har inga som helst planer på att göra ett inlägg om det. Fast å andra sidan…

      … varför inte?

      Jag verkar inte ha tvekat att blogga om det tidigare? 😉

  36. Oj vilken pärs vad du har varit med om. Tur att allt gick så bra och så himla skönt att du är ute från sjukhuset nu. Fortsatt krya på dig. Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Ja det blev allt lite kämpigt. Men det är tur att det finns hjälp att få när det trasslar till sig på det där viset.
      Tack för omtanken!
      Kram

  37. trollet skriver:

    Men så härligt! Grattis till hemkomst, håller tummar och tår att allt nu går snabbt åt rätt håll ❤

  38. Emma Engström skriver:

    Jättehärligt att du fått komma ut nu äntligen!

  39. Åhhh….vad härligt att höra att du är på banan igen, jag menar hemma! Vilken resa du har gjort…kanske inte den bästa men viktigast är ju att du är vid god vigör! Håller med att rehab kräver glass i stora lass 🙂 Hoppas nu att du slipper åka ”dit” mer än du behöver.
    Massor av kramar!!!!!

  40. åsa i åsele skriver:

    Nu har jag gjort ett blogginlägg bara till Dig 😀
    Då Du trodde jag skämtade aprilo med Dig så var jag ju tvungen å fixa till en bättre bild 🙂
    samma bild, bara lite mer fokus på lilla fru katt.
    Du får ta det som en kombinerad VÄLKOMMEN HEM och KRYA PÅ DIG present ❤ 😀

  41. Men det är då för väl att du äntligen är på bättringsvägen nu på riktigt och att du fått lämna sjukhuset.
    Kramis

  42. yfronten skriver:

    Välkommen hem! Det låter väldigt plågsamt med hoptrasslade tarmar så det är ju härligt att du inte har haft mera ont. Sköt om dig!

    • Ama de casa skriver:

      Tack! Dom hoptrasslade tarmarna har jag aldrig känt av – tack och lov, tarmvred lär vara väldigt plågsamt har jag hört.
      Det som gör ont är operationssåren. Fast det är mycket bättre det nu också. Kan faktiskt skratta nu. Åtminstone småfnissa ostraffat. Sen får jag inte panik längre när jag känner att en nysning eller hostattack är på gång.

  43. Susjos skriver:

    Ja jösses vilken resa du har gjort den sista veckan! Skönt att det finns bra expertis även i Spanien, och att de t.o.m ser till att ha svenska tolkar när det behövs, bra där! På mitt jobb försöker vi också fixa med tolkar om det går, det är lite svårare på natten, men somaliska tolkar går att få tag på via telefon nästan dygnet runt, det är värre med de lite udda språken…

    Påse på magen har en jobbarkompis till mej på natten som har ulcerös colit (kronisk tarminflammation) och efter att ha haft ont i magen så länge, så är hon så tacksam för påsen på magen-colostomin.
    Bra att din tjocktarm får vila lite nu, och så småningom så ska stomin bort också, bara kul grejer att se fram emot!
    hoppas ni har lindrigt varmt inomhus nu,
    Här i 08-området pågår fortfarande extremvärmen, men det är bara att bita ihop. Har tagit åt mej av tipset ”kylklamp i handduk”, och det hjälper rätt bra!
    Så skönt att se dej på hemmaplan, och jag är säker på att Syster Anders kommer att ta hand om dej alldeles utmärkt, kanske du t.o.m slipper trava upp till borgar i framtiden?
    Kram och välkommen hem!!

    • Ama de casa skriver:

      När jag tänker efter så är det nog rätt tunt med tolkar på nätterna och på helgerna finns bara en ”jourtolk”. Har man tur då och behöver en tolk så är det en skandinavisk på plats. Alla tolkar kan dock engelska. Det är ju synd om dom som behöver tolk och inte kan engelska då på helgen. Vet inte om det finns telefonjour-tolkar utom kontorstid, har liksom inte haft behovet.
      Det finns i och för sig ”privat-tolkar” som står var och en fritt att anlita. Men då får man såklart betala för det också.
      En påse på magen är faktiskt en anings chockartat att ”bli utsatt” för, men alternativet är betydligt värre. Det är allt en himla tur att det finns den hjälpen att få.
      Vi har en behagligt sval temp inne. Fast stackars Anders får allt klä på sig lite – han tål den där värmen bättre och föredrar när det inte alltför svalt (läs: kallt 😉 ).
      Kylklampen lät smart!
      Ja, att kliva upp på borgar ligger nog i träda ett tag framöver 😀
      Kram och tack!

  44. paulamerio skriver:

    Underbara alltid lika positiva Ama, jag är säker på att även du har dina dippar, men dom tar du utanför bloggen. Att du blivit så fint behandlad på sjukhuset beror förstås på att du är vänligheten själv, man får som man förtjänar, inget att orda om. Men det var en himla massa komplikationer på en sån liten mänska. Inte kul alls. Jag gjorde en gång en operation där man tog bort livmoder och äggledare o så, sen fick jag åka hem och så hostade jag, och så gjorde det infernaliskt ont, o så kom räddningstjänsten o körde mig tillbaka till lasarettet och då hade operationssåret spruckit helt så tarmar na for omkring hejvilt i magen. Då blev det också ny op, direkt, pronto, nu! Lite blek blir man… Sköt om dig nu ch var snäll med din hemmasköterska, men det är du förstås. Styrkekram mitt i alltihopa

    • Ama de casa skriver:

      Det underlättar (i alla fall för mig) att tänka positivt och försöka se dom roliga sakerna mitt i allt elände. Självklart har jag också dippar, men skriver sällan om dom i bloggen utan tramsar på som vanligt så långt det nu går. Jag tror att om jag skriver ned det tristaste så ”drar jag ned” mig själv, jag föredrar att försöka se positiviteterna i alla lägen. Det kan ju (nästan) alltid ha varit värre. Många ”tråkigheter” (som exempelvis morötter 😉 ) är dessutom definitivt små, bagatellartade i-landsproblem.

      Men fy vilken hemskeupplevelse för dig! Skönt att det gick bra ändå trots att du fick lida bra mycket där. Som nyopererad är hostningar och nysningar ett h-vete. För att inte tala om skratt! Gjorde misstaget en gång att som nyopererad på sjukan kolla på klipp med Johan Glans. Men är man så korkad så får man faktiskt skylla sig själv 😀

      Jodå. Jag är snäll mot Syster Anders, men känner mig väldigt dum och lat som sitter typ som en pascha och styr och ställer. Men han är hur gullig som helst och viftar bort det hela 🙂
      Kramar tillbaks!

  45. Kolonilotta skriver:

    Men fy vad hemskt!!! Hoppas verkligen att allt blir bra nu och att du kryar på dig snabbt.
    Skickar en massa stora kryapådig kramar!

  46. Janne skriver:

    Vad skönt att det ordnade till sig så att du fick komma hem. Det var en riktig otäck resa där med magen. Krya påse nu så du slipper påse!

  47. Janette skriver:

    Älskar ditt underbara humör efter allt du varit med om dom senaste veckorna. Glass i stora lass!!!❤️

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror att ett positivt tänkande och ett glatt (så glatt som möjligt) humör underlättar läkningen 🙂
      Dags för en till glass, tror jag 🙂

  48. Sophie skriver:

    Så härligt att du fått komma hem igen 🙂

  49. Anette skriver:

    Så skönt att du är hemma och på bättringsvägen. Det kunde ju gått riktigt illa.
    Hoppas nu allt blir bra ❤

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var ju tur att jag kom iväg och kollade upp det hela innan det blev akut där inuti mig. Nu blir det bara bättre och bättre dag för dag 🙂

  50. ullie skriver:

    men oj oj lilla gumman va du råkade ut för ❤ skönt att det är på bättringen nu då kramar igen

Lämna en kommentar