Skyltsöndag – gammal

 

Söndag igen och dags för ännu en kombiutmaning med BP’s Skyltsöndag och Sannas Weekly Photochallenge.

Vi inleder med några hyfsat nya (!) bilder på veckans tema – Gammal:

1

Det Casa Rural som vi bodde på i Agost hette La Fábrica. Boendet var beläget i ett gammalt krukmakeri.

2

Den här byggnaden var förmodligen en nyare fabrik än La Fábrica, men skylten var gammal och gisten nog för att platsa i det här inlägget.

3

I Agost fanns också en mycket gammal barberare. Över hundra år – imponerande! Ama minns en gammal bok med ”bra att ha-fraser” på spanska som en kompis hade. Den var uppdelad i olika områden, som till exempel i affären, hos bilhandlaren och så vidare. I avsnittet som gällde ”hos barberaren” fanns en fras som Ama fnissade mycket åt. Tydligen är det bra att kunna fråga ”gör det mycket ont?” där. Haha!

Nu grottar sig Ama lite djupare ned i arkivet, till vår lilla roadtrip i USA i höstas och startar med vårt besök i White Sands.

4

Där hade dom den här gamla ordbehandlaren. Eller som en väninnas barnbarn utbrast när han fick se en skrivmaskin:

– Kolla mormor! En skrivare med inbyggt tangentbord!

5

Skylten säger att det där är en bärbar kalkylator. Ja, nog har utvecklingen gått framåt alltid…

Och apropå bärbar, mobil, alltså:

6

Nog är dagens mobiler liiite smidigare än dom gamla telefonerna och telefonväxlarna?

7

Nu hoppar vi till den gamla kvarnen utanför Little Rock där inledningsscenerna till ”Borta med vinden” spelades in. Det var ett jättefint ställe, men det Ama var allra mest nöjd över var det där med ”No Running”. Passade alldeles utmärkt.

8

Många gånger är det gamla mycket vackrare än det nya. Som den här affären i bröderna Wrights hemstad Dayton. Dagens snabbköp ser inte riktigt lika trevliga ut, och förpackningarna var finare förr även dom.

Avslutningsvis ett gammalt knep som dom tar till överallt i USA:

9

Dom ser till att man inte kommer ut från museer och andra ställen utan att passera presentshoppen. Den här skylten kunde ha varit precis var som helst, men Ama tror att den togs när vi skulle gå ut från Johnny Cash-museet i Nashville.

Ja, då var denna veckas kombiutmaning avklarad. Nästa vecka blir det extra marigt, för då är temat Skylt

Gomorron!

53 Responses to Skyltsöndag – gammal

  1. Leffe skriver:

    Gomorron Ama!

  2. Leffe skriver:

    Ja, skyltar har jag ingen större erfarenhet av, men GAMMAL känns tyvärr bekant. 😦 Jag fick i alla fall börja dagen med en vinst! 😀

  3. Janne skriver:

    God morgon Ama! Kul med skyltar, speciellt om det finns passande kommentarer till dem. 🙂

  4. Tove Olberg skriver:

    Välkomponerad intressant kombo.
    Skrivare med inbyggd tangentbord tar priset! Ja, tänk så mycket det har skedd på utvecklingsfronten … bärbar begreppet blir lättare 🙂
    Ha fina dagar!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, jag tycker att den reflektionen angående en skrivmaskin är helt underbar 🙂

      Bärbar har blivit mer rätt på senare år. Fast ett tag var mobiltelefonerna så små att man knappt kunde hitta dom… 😉
      Tack detsamma!

  5. farfar hebbe skriver:

    Oki,mobila lösningar var tyngre förr..
    Ja bacon är en höjdare i matlagningen,kyckling o bacon passar så bra ihop..Smarrigt är ordet..Haé Kram.

  6. farfar hebbe skriver:

    Ja man ska inte dömma hunden efter håren,,eller snarare tanten efter hunden,,eller tvärt om,,kanske..Haé Kram.

  7. Härliga gamla saker! Speciellt kalkylatorn 🙂
    Och jag tycker mig se att skrivmaskinen saknar en tangent? Skulle vara svårt att knacka på den!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Designen och storleken på grejerna är liiite annorlunda nu 🙂
      Det är förhoppningsvis inte en sån viktig tangent som saknas. Man får försöka formulera sig på ett sånt vis så att den bokstaven inte behövs 😀
      Kram

    • Ruth i Virginia skriver:

      Kommer i håg, att min far hade en sån där kalkylator.
      Fick vara ytterst försiktig, var man satte fingrarna.
      ”Ordbehandlare” ! Har aldrig hört det ordet, men den
      där skrivmaskinen på fotot ser ut som den jag begagmade
      på Irano Swedish i slutet av 40-talet.

      ”Exit through the gift shop” – Ja, dä kom en int från nånstans. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Nån liknande räknemojäng hade en barndomskompis pappa, och den hade vi jätteroligt med 🙂

      Ordbehandlare kallades dom ”skrivprogram” som fanns för datorer då när jag inledde min karriär i den branschen. Knöliga att jobba med, och har nu utfasats av Word och liknande. Som i och för sig även dom är ordbehandlingsprogram.

      Anders pappa hade en liknande skrivmaskin också. En Halda, tror jag att det var 🙂

      Nej, man kommer inte ut nånstans ifrån, utan att passera giftshoppen. Oftast lämnar jag dom dock tomhänt – men inte alltid 🙂

  8. La Dolce Musica skriver:

    Haha, portable calculator! Det var det roligaste. Undrar hur det skulle vara att bära en sådan till en tentamen 😀

  9. Robert skriver:

    Haha, åt kommentaren från barnbarnet. Kan tyda på att barnbarnet är mycket yngre än en själv. Inte bra. 😉

    Gomorron! 😀

  10. Fia skriver:

    Härliga gamla grejer! ”Gör det mycket ont?” hos barberaren, underbar fras!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, jag skrattar åt den frasen fortfarande ibland. Fastän det var i början på 90-talet som jag såg den boken (som var gammal redan då 😉 ).

  11. Haha, en skrivare med inbyggt tangentbord. Praktiskt och väldigt framåt i tid 😉

  12. Geddfish skriver:

    Mitt arkiv är inte tillräckligt GAMMALt eftersom jag städat upp där 😀 jag gläder mig åt dina prylar och skyltar 😀
    Skyltsöndagskram!

    • Ama de casa skriver:

      I mitt arkiv finns både gammalt och nytt, och städningen är det inte jag som sköter. Likaså bra det – eftersom det är en himla bra ordning där 😀
      Kram

  13. trollet skriver:

    En skrivare med inbyggt tangentbord, jag dör så gulligt!!

  14. Znogge skriver:

    Det har onekligen hänt en del på tangentbordsfronten 😀 Tack och lov!

    Glad söndag!

  15. Vet du! Jag såg ett tangentbord som såg ut sådär! Åh, det ville ha jag ha!

    Titta! Qwerkywriter:

    Undrar vad som händer när man drar i spaken. Flyttar sig skärmen då, eller?

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Helt underbart tangentbord! Ett sånt skulle jag också vilja ha. Fast det kanske inte finns den varianten till laptopar… 🙂

    • Jodå, det går till alla datorer och plattor, kopplas bia Bluetooth. Haha! Nu blev jag spanifierad och kan inte skilja på b och v!

      Det finns dock ett litet krux. Priset. 250 € ungefär … Ett inte så litet krux. Fast du kan ju önska dig det på din brors jämna födelsedag i efterskott.

    • Ama de casa skriver:

      Men ÅÅÅHH!!! Varför berättade du inte det här tidigare? Kunde ju ha fått en sån där fin istället för wettexar… Eller helst både och 😀

  16. Susanne skriver:

    Du är ju fantastisk att kombinera två utmaningar på en ggr Tack för länk och att du är med i gemsweeklyword med fantastiska gamla skyltar KRAM

  17. Inger Rozén skriver:

    Hej!Gammalt blir som nytt som på Tv!Kram,Inger

  18. åsa i åsele skriver:

    Go mitt på dan 🙂 trevlig skyltpromenad bland gammalt, Helt underbart, den där affären… jag gillar det gamla stuket på affärer från Amerika 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Goeftermiddag! 🙂
      Visst är det fint med det gamla stuket. Men man kanske inte ska ta nån av konserverna längst ned i pyramiderna… 😉

  19. Underbart med en skrivare med inbyggt tangentbord. Skulle passa mig bra, för jag får inte igång min skrivare. Har köpt en ny och trots att jag har fått hjälp av Dennis, som faktiskt fyller år idag. Han är Berts Barnbarn.

    Kram/Gilla

  20. Ditte skriver:

    Vilken trevlig, rolig och informerande skyltning med gammalt som tema. Och en del i resväg blev det också. Gillas verkligen. Perfekt kombo!
    Trevlig söndag och dags att börja leta inför nästa vecka tema och skyltning.

    • Ama de casa skriver:

      Det fanns en del gammalt i arkivet 🙂

      Nästa veckas tema är ju ”Skylt”. Vete tusan om det går att kombinera med skyltsöndagen… 😉

      Ha en härlig söndag ni med!

  21. Ami skriver:

    Haha! Ja, skrivare med inbyggt tangentbord 😀
    Kram och trevlig kväll

  22. BP skriver:

    Ytterligare ett suveränt kombiinlägg. Älskar den bärbara kalkylatorn och skrivaren med inbyggt tangentbord – hahaha!!! Sedan håller jag helt med dig om den gamla ”lanthandeln”. Så otroligt mysigt och ”kultig”.
    Ja, nästa vecka lär det bli svårare att kombinera;-) Men som jag känner dig lär du klura ut nå’t riktigt fyndigt så också.

    Tusen tack för härlig skyltning och länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Tack BP, och tack för att du håller skyltsöndagen igång så jag har nånstans att göra av alla mina skyltar 😀

      Nästa vecka blir svår…

  23. surridurr skriver:

    Så underbart att höra barns tolkningen. En skrivare med inbyggt tangentbord, hahahaha!!!
    Kramis

  24. Susjos skriver:

    Såklart klarade du både skyltning och ordet Gammal med bravur! Men nästa vecka blir det svårt, hihi!!

Lämna en kommentar