Vad är det där gula?

 

Ama ställde den frågan i det HÄR inlägget.

Det här gula var det som frågan handlade om, alltså.

Vi backar ut en liten bit:

Se där ja. Redan mycket tydligare (om än lite suddigt…).

Vi backar lite till:

Jahaja. Det gula sitter tydligen i en palm.

En sista backning:

Eftersom dom är för små för att vara kokosnötter så är det rätta svaret dadlar, eller rättare sagt blivande dadlar.

Det hade ingen gissat på. Men eftersom dadelpalmer också är en typ av lavendel så har vi en hel drös av vinnare:

Maria, Stattinskan, Småländskan, Preciosa, Husfrun, Thakock, Tomtan, Ellis, Karin, Åsa, Sussi, Mia systeryster och Dansbandsfrun.

Tänk att det finns så många duktiga botaniker som läser min blogg, jag är stum av beundran och säger Grattis till er! (Och eftersom jag sa grattis så kanske jag inte var så stum av beundran trots allt? Men beundrar er, det gör jag verkligen!)

Här kommer priset:

Grattis igen!

44 Responses to Vad är det där gula?

  1. Småländskan skriver:

    Tack! Jag älskar cerisfärgad lavendel!

  2. Preciosa skriver:

    Vaya,vaya..dom såg ju precis ut som kokta garbanzos.
    Lexiano brukar som delikat lunch äta kokta kikärter
    direkt ur burken..plus bröd då förstås som all andra spanskar. När jag inte orkar laga nå´t. ♫ ♫..
    Det får han snart göra igen då P drar norrut snart..
    Va´smal han ska bli och jag tvärtom..
    Ciao P 🙂

  3. Tomtan skriver:

    TAckar och bockar!!!! Det är inte ofta jag har rätt 😀

  4. soffie skriver:

    å va snygg lavendel du har där 🙂
    jag älskar palmer men jag skulle aldrig gissat på att det var dadlar(blivande),
    kram

  5. Znogge skriver:

    Vad var det för fel på mina gula, spanska blommor 😉

  6. Mufflo skriver:

    Ok hundar har ju inte så bra färgseende. Ha en skön kväll!

  7. Glimz skriver:

    Men hallå, jag missade ju det inlägget, var ju å hämtade hunden jöh. Jag hade ju gissat på dadlar 😀 Åååå jag ljuuuuger sååå bra 😀 😀 😀

  8. Mickan skriver:

    Jaså, var det dadlar. Där ser man. 😀

    Ja, de är jättebra presenter om man är ute efter något lite mer personligt. 🙂
    Och ja, middagen med vännerna var lyckad. God mat, trevligt sällskap och en film och snacks på det. 🙂

  9. veiken skriver:

    Sablar också. Vi som lever utan palmer och knappt vet hur dom ser ut, har ju ingen chans. Ska komma ihåg Dadellavendel till nästa gång!

  10. Preciosa skriver:

    Apropå botaniker så har ingen löst gåtan
    med träden på C/ Caballero de Rodas åt mig. Alltså dom som jag får andnöd av..Det är inte lavendel säger jag med en gång..:(
    Kan du inte lägga ut en bild på dom som jag mejlar dig.
    Tänk om jag får veta nå´ngång 🙂 INGEN har kunnat lösa
    problemet på Spanienforum…(gråtsmiley här).
    Du måste inte men om du saknar blogginlägg..♫♫

    Ciao P 🙂 PS. du kan ju skriva att det är jag som tagit bilden så du slipper skämmas :(..
    Ciao P

  11. Diana skriver:

    Jag tycker att jag ska få en länkning för mest orginella svaret… *mutter*

  12. Husfrun skriver:

    Åh jag tackar och bockar och bugar för denna fina bukett med lavendel. Doftar härligt ända hit 🙂

  13. 4U2 skriver:

    Hum, missade det. Hade gissat rätt för sånt växte överallt i Egypten och jag gillar inte dadlar så gör som alltid: minns det jag inte gillar, vill inte bli lurad! 🙂

  14. farfar0hebbe skriver:

    Håller fortfarande på att det är en Pelar-Gon.Haé Kram.

  15. farfar0hebbe skriver:

    Men du då måste dom ha världens bästa stötdämpare,,för han smattrade så in i bomben..Haé Kram.

  16. Diana skriver:

    länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk länk

  17. maria skriver:

    :))

    ha det bäst fina du ❤
    kramisar

  18. moi skriver:

    Grattis ALLA glada vinnare. Blev jag förvänad att inte vara en av dem? Gissa!

  19. anne skriver:

    Hahahahaaaa!!!!

    Så underbart att veta att palemrna tillhör lavendelsläktet!!! 🙂

  20. Åsa skriver:

    Vad roligt att det finns lavendel som man kan äta också =)

  21. Elisabeth skriver:

    Tänk att lavendel kan förklä sig i en massa olika skepnader, från lila till gul. Ha dé!

  22. Sussi skriver:

    Åhhhhh jag vann!! Äntligen!! Som jag har väntat på denna stund 😉

  23. mitha53 skriver:

    Ha,ingen tur som vanligt,jag vinner aaaaldrig,snyft..
    Blivande dadlar,phaaa..
    Nåja,det är bara att spotta på nävarna och komma igen..
    Kram på dej!

  24. krulli skriver:

    Dadlar i bacon är min favoriträtt! Jag borde vetat

  25. Diana skriver:

    Va, har det inte blivit uppdaterat med en länk till mig än???
    Hoho, var är Ama!?

  26. Mia systeryster skriver:

    Åh tack för de fina tulpanerna=D

  27. Gun skriver:

    Ja, dadelKNOPPAR. Jag sa ju det! 😉

  28. Diana skriver:

    Suck, då får jag aldrig någon länk… för icke att det heter krokar!!!! Ostbågar är gott, ostkrokar låter skumt.
    Så Ama har varit ute och nattsuddat. Fast jag hoppas att det nattsuddet inte bestod av några sura miner (sudda och sura miner apropå Bornemark då).

  29. Fenixmona skriver:

    Jag har ju sett sådana palmer men aldrig sååå nära så där gick jag bet och inte visste jag vad de hette heller! kramiz

  30. Aurora skriver:

    Hade inte en aning. men man lär så länge man lever. Kram

  31. Camilla skriver:

    Nu kan du väl ta en tävling som jag kan.
    Men jag får väl säga grattis till alla som vann.
    Grattis!
    Kan du inte visa en Änglatrumpet?
    DÅ kommer jag att gissa rätt 😉
    Kram!

  32. moi skriver:

    Jag kan garantera att i min koloni växer inte en enda dadel, palm eller ens lavendel (jo där ljög jag på slutet)

  33. carina skriver:

    Grattis alla vinnare!
    Nästa gång kanske det blir min tur? :))
    Kramen på dig♥

  34. Stattinskan skriver:

    Jag visste väl att jag skulle vinna 😀
    TACKAR!

  35. Thakock skriver:

    Woho!

    Det hade jag aldrig kunnat lista ut 😛

    Godmorgon!

  36. ansepanse skriver:

    där ser man 🙂

  37. Ellis skriver:

    Haha grym jag är! 😀

Lämna en kommentar