Grattis till mig!

Ama de casa har namnsdag idag! Ja, nästan-namnsdag i alla fall. Johanne är ju inte så jättelångt från Johanna, så det får duga.

Man kanske kan tro att jag har norskt påbrå, Johanne är ju liksom Norgevarianten av Johanna. Men så är inte fallet. Jag skulle ha hetat Johanna egentligen. Ändringen av sista bokstaven kom sig av att det fanns en gammal tant i den lilla byn Ersmark där jag tillbringade mina första tre år som uttalade namnet så fult.

– Ska det bli en till Schooaaana här i byn, sa hon. Varvid min mamma raskt bytte sista bokstaven. Hur tanten uttalade Johanne, det förtäljer inte historien.

Det var inte lätt att heta Johanne när jag växte upp. Ingen kände liksom till namnet, hur det skulle uttalas. Min vanligaste mening under hela uppväxten tror jag var:

– Jag heter JohannE!!!

Pinsamt var det också när dom ropade upp exempelvis Johan eller Johann på skolor, hos tandläkaren eller så. Min högsta dröm var då att få heta Anna, Maria eller Eva som många hette utan några som helst problem eller missuppfattningar.

När jag började skolan så flyttade vi från Byske till Skellefteå och jag kände inte en kotte i hela stan. Just innan flytten hade jag klippt håret kort (som kompensation för att mamma inte tillät att jag färgade håret blått).

Första skoldagen trodde alla att jag var en kille. Eftersom jag alltid varit lite blyg så vågade jag inte säga rakt ut hur det var bland alla dessa främmande barn.

Dag två hade jag bett mamma göra en rosett i håret, hon lyckades klämma dit ett rött band mitt uppe på huvudet och jag gick glad och nöjd iväg i visshet att alla skulle fatta.

Jag levde i villfarelsen att alla hade begripit direkt i många år. Det var på vår 10-års reunion från att vi gick ut nian som en klasskompis berättade att hon hade tyckt att jag var en ovanligt dum kille som hade en rosett i håret.

Nåja. Nu är jag bara glad över mitt namn, och över att jag har namnsdag idag. Märk väl – jag skulle ju egentligen ha hetat Johanna om inte den där tanten hade öppnat mun!

Så – GRATTIS till mig!

Tjej eller kille?

47 Responses to Grattis till mig!

  1. Marianne skriver:

    Vad kul att läsa historien om namnet! Den har jag inte hört tidigare och vad söt du var (är) på bilden

  2. Nattis 2.0 skriver:

    GRATTIS!

    SVAR: Det är ju för djävligt att det BARA är 28 grader! Och att du inte får semester sen. I Sverige har vi lagstadgad semester på 5 veckor, SYND ni bor i Spanien..;P

  3. Ailas skriver:

    Grattis söta JohannE! Klart att vi ska fira dig idag. Var på en fikastund idag och tog en bit jordgubbstårta, som sig bör… men inte visste jag att det var dig jag firade!

    Hon leve, hurra!

  4. diana skriver:

    Grattis. Absolut en charmig tjej 🙂

  5. Gilla skriver:

    Grattis på namnsdagen söta lilla Johanne.
    ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪

    ♥VAD ÄR DET HÄR FÖR DAG♥

    ♥VAD ÄR DET HÄR FÖR DAG♥

    JO DET ÄR JOHANNES NAMNSDAG

    FÖR JOHANNE HAR NAMNSDAG IDAG

    ♥HURRA, HURRA,HURRA♥

    ♥HURRA, HURRA,HURRA♥

    ♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫♪i

    PS. Jag hade namnsdag i går. Margareta som mellannamn. Det betyder pärla. DS.

    Kram/Gilla

  6. Gilla skriver:

    Jag blev ju så till mej att jag glömde svara på din kommentar.

    Slängde ni verkligen diaoriginalen? Tänk om datorn pajar!!!!!!! Här blev det några utropstecken också.

    Kram/Gilla

    • Ama de casa skriver:

      Tack för den fina skönsången 🙂

      Vi har backup på alla bilder. Ifall det händer nåt otrevligt här så finns bilderna även på annat håll, en backup finns också hos ett par vänner. Vi uppdaterar backupen med jämna mellanrum. Här riskeras inget 🙂

  7. Preciosa skriver:

    Hola!

    Jag känner igen det där med namn som inte är som andra namn..Min dotter har haft samma problem…dumma mig..Hon heter nästan likadant men det fattas ett H.
    Hon ville heta Pia när hon gick i skolan. Varför just det vet jag inte…Hon tyckte väl allt var bättre.
    Nu har hon själv gett en dotter ett namn som också har en bokstav olik det i ”normala” namnet Julia, alltså
    har dottern vissa problem..vet inte vad hon skulle vilja heta..egentligen..

    Ciao P som heter ett namn som jag uttalade på annat sätt än min mamma gjorde och gör än i dag.

    • Ama de casa skriver:

      Konstiga namn blir klart mycket roligare när man blir äldre. Jag har träffat folk som jag mött i min barndom som inte skulle ha känt igen mig om det inte vore för namnet 😉

      Kram!

  8. Preciosa skriver:

    Glömde…Felicidades!!
    Que tenga un buen dia!!

    P och Lex

  9. Gun skriver:

    Grattis Johanne! Ett jättefint namn tycker jag. 🙂

  10. Carina skriver:

    Grattis på namnsdagen!!
    Kram

  11. Em skriver:

    Ett underbart charmigt och vackert barn, men faktum är att på den bilden skulle inte jag kunnat påstå att det var en tjej ELLER en kille. Lite unisex över dig där. Grattis på namnsdagen!!

  12. Roggan skriver:

    Då säger man grattis på namnsdagen.

  13. anne skriver:

    Ja, jag har fått heta både Ann och Arne, vet inte vilket jag tyckte sämst om. Jag tror faktiskt Ann.

    Grattis på namnsdagen Johanne! 🙂

  14. Petra skriver:

    Helt klart har du namnsdag idag 🙂
    GRATTIS!!!
    Helt klart mycket snyggare att heta Johanne än Johanna!!!

    Kram

  15. Ingrid skriver:

    Så du hade också problem med att bli tagen för kille. Hände mig långt upp i tonåren och då hade jag långt hår! Fast det hindrade inte några gamla tanter (säkerligen lika unga som jag idag)säga ”den unge mannen” till mig. När jag var liten så hade mamma dock hört att man skulle få tjockt hår om man klippte det kort så det var korthår hela uppväxten…
    Kram

  16. Maggan skriver:

    Tänk att någon som var då blyg kunde bli så framåt.

    • Ama de casa skriver:

      Jag var nog inte så blyg då heller egentligen. Men jag minns att jag inte vågade berätta att jag var en tjej.
      För många intryck, tror jag 🙂

  17. Kina skriver:

    Grattis på namnsdagen jag har också namnsdag i fruntimmersveckan, närmare bestämt den 24/7.
    Kram

  18. Britt skriver:

    Grattis på namnsdagen!

    Själv brukar jag fira på Birgitta och Brittas namnsdag, sen de tog bort min namnsdag. Jag fick ha namnsdag i några år…men sen var det någon som tyckte det var onödigt så nu är jag utan.

    sv: Nej han blir inte i Kina länge. Nej jag märks nog inte så mycket i Kina…men Mannen som är över 180 cm lär märkas 😉

    Han gör ett jobb för Sandvik

  19. Glimz skriver:

    Nämmen, se här inne firar vi för fullt, härligt, det tycker jag om 😀 G*R*A*T*T*I*S på namnsdagen!! Hurra hurra hurra hurraaaaaaaaaaa!!!!

  20. Yvonne skriver:

    Det var en härlig historia om ditt namn.Visst är du söt på bilden man ser helt klart att du är en tösabit……..nä nä man får inte kissa i poolen.Men jag tror att det är många som gör det på riktigt(alltså kissar i poolen)Kram!

  21. Pia skriver:

    Min dotter heter Johanna, men grattis till dig ;)dessutom har hon och jag namnsdag på lördag, man får ju se till att ens barn har många namnsdagar, allrahelst i fruntimmersveckan. >Grattis Ama på din ”nästan namnsdag”

  22. soffie skriver:

    GRATTIS på din namnsdag å guu va söt unge det måste va en liten tjej

  23. Ellis skriver:

    Awwwwww vilken söt kille på bilden ❤

    Jag tycker Johanne är fint!!!! 🙂 Skulle aldrig uttalat det som Johann…

  24. Ruth i Virginia skriver:

    Grattis på Namndagen! Firas dom fortfarande?

    Det är ingen som heter ”Ruth” nu för tiden. Mitt mellannamn är ändå värre. Vad säjer ni om Ottilia? Fick ärva det efter Mor. Hennes systrar var Hulda, Hanna och Frida. Nästan kriminellt!

    Jisses vad gullig du är på kortet! What happened?

    • Ama de casa skriver:

      I Spanien firas namnsdagar mer än födelsedagar. Här tycker dom att åldern inte spelar nån roll – vilket ju är helt rätt 🙂
      Även i Sverige firas det en del, men inte så jättemycket som här, tror jag.

      Själv heter jag Liz i andranamn. Efter hon Taylor, tror jag. Det var inte heller så kul.
      Ottilia tycker jag är fint!

      Vad som hände? Åren… 😉

  25. Camilla skriver:

    Det är ju roligt med lite annorlunda namn.
    Johanne är ju jätte fint!
    Grattis i efterskott!
    Kram!

  26. Diana skriver:

    Ett försenat grattis på namnsdagen! Jag som trodde jag var en av utvalda få att få reda på ditt riktiga namn, vet inte… känner mig lite sviken på något sätt. Hmmm. 😉
    Rolig historia med ditt namn. Och du har en förklaring dessutom till varför det är så udda. Tänk om det varit så att du hette det ”bara för att”. Mina tankar går till de stackars ungarna idag där föräldrarna överger de vanliga stavningarna och lyckas lägga in z,c, w och h där det inte bör vara…

  27. frunatmaken skriver:

    Grattis till dig!

  28. Renee skriver:

    Jag har också haft problem med mitt namn, Renée,
    nu har jag till råga på allt fått reda på att jag inte heter Renée utan jag heter Rene, jag vet inte ens vem jag är längre. Jag har blivit lurad i 50 års tid.

  29. Stattinskan skriver:

    Så klart en tjej 🙂 Min syster skulle heta Eva Kristina men prällen skrev fel så det blev Eva BIRGITTA istället. Själv kallades jag alltid för Nina så det var först när jag skulle börja skolan som jag fattade att jag hette Catarina … när det var upprop i aulan och jag inte reagerade på mitt namn så mamsen fick stöta en armbåge i sidan på mig med en förklaring ;-D

  30. Huskatt skriver:

    Det där lät väldigt bekant. Min far är dansk, så mitt namn har en dansk stavning. Dvs, att ”Å” blir ju ”Aa”…och så danskt efternamn till det. Faan vad jag hatade det.

    Bilden, nja…jag tycker det är tydligt att du är flicka. Men det kanse är för att jag VET att det ska vara en flicka på bilden. Så…det är en rasande söt unge på bilden 🙂

  31. Mia systeryster skriver:

    Vilket fint namn=D Och GRATTIS!! Kram

  32. ansepanse skriver:

    även jag blev tagen som kille när jag var i 10 – 11 årsåldern, grattis till dig
    kramar

  33. Ulrika skriver:

    Hurra för dig i efterskott!! JohannE är ett fint namn, lite snyggare och märkvärdigare än JohannA!Undrar om tanten med talfelet nånsin begrep vad hon ställde till med..?:D Vansinnigt söt var du iallafall, med eller utan rosett!!
    Kram!

  34. Sussi skriver:

    Jag gillade Johanne.. Tycker det var jättefint. Det är kul att heta något som inte alla andra heter. Även om du inte tyckte det när du var liten..

    Men vart är rosetten på söta lilla du??

    Kramisar

  35. Fru Gårman skriver:

    Ditt namn är superduper fint!

  36. TantGlad skriver:

    Kul att läsa om ditt namn. Hur det kom till och så.
    Johanna hette min mormor som andra namn. Tycker det är ett fint namn.

    Kram.

  37. ogamotoga skriver:

    Hahahaha … förlåt, Ama. Men så här i efterhand är det väl lite roligt. Men kan gott förstå dig, på den tiden. 🙂 :-*

  38. lilian skriver:

    Jag ska saknar dig Ama. Vila i frid❤️

Lämna en kommentar