Castillo de Almodóvar del Rio

23 juli 2010

Vi hade ju tagit in på en camping with a view ett par mil utanför Córdoba. Bland annat såg vi ett slott i fjärran.

Självklart måste vi också…

… titta närmare på Castillo de Almodóvar del Rio.

En pampig entré.

Här är kaserngården. Ama de captenslöjtnant har beordrat givakt!

Många torn och tinnar var det.

Och en vidunderlig utsikt.

Här ser man själva byn Almodóvar del Rio som ligger vid bergets fot.

Här ser man (nåja…) campingplatsen där vi bodde. Jag lovar, den finns där i den röda ringen.

Så då var det väl bara att åka hem då.

Och titta på stjärnorna.

Det var jättevarmt!

Tur då att Ama de casa hade tänkt till angående det att vi hade elektricitet. Om jag nu misslyckades att komma på den elektriska pumpen i tid, så var i alla fall fläkten med.

Troligen kan det bero på att jag själv hade stor nytta av den…


Vad var det för nåt då?

23 juli 2010

Den här manicken som inhandlades häromdan?

Här kommer svaret:

Här ser ni hur Anders håller på att pumpa upp våra campingmadrasser för hand för fot. Det är ett tufft jobb, speciellt när det är över 35 grader varmt.

Om inte jag kunde hjälpa till? Jodå, men jag hade ju fullt upp med att dokumentera.

Häromdan gick det upp ett litet liljeholmens för Ama de casa. Eftersom vi ju har kylen med så har vi ju alltid eluppkoppling. En liten elektrisk pump vore kanske enklare ?

Vi kollar:

Den lilla manicken (som visade sig vara batteridriven och uppladdningsbar) appliceras till madrassen.

Look! No hands feet!

På en halvminut eller så var madrassen uppblåst och klar. Något fortare och mindre svettigt än att använda den inbyggda fotpumpen.

Liiite synd bara att idén slog mig först när campingsemestern var slut… Aja. Det kommer ju fler tillfällen.

Det var flera som gissade på detta. Duktigt jobbat!

Först ut, reptilsnabb faktiskt, var Diana som skrev:

Min första tanke är en AC, men det ser väldigt konstigt ut så jag säger att det är en pump till tex luftmadrasser (om sängarna på era hotell är obekväma).

Grattis till dig! Det kunde nästan inte ha blivit mer rätt än så!

Priset? Ja, vad vill Diana helst ha?

Det vet ju allaen länk till!


Men?

23 juli 2010

Är det verkligen…

… fredag? Igen?

Eftersom vi har flyttat ut till sommarresidenset så hörde vi att dom började väldigt tidigt med att montera ihop marknaden. Hur tidigt? Det vet jag inte. Klockan som lyser i taket glömde vi kvar i vinterbostaden och att sträcka sig efter nåt som kunde förtälja hur mycket klockan var, det var alltför jobbigt.

Nu är hon i alla fall kvart i nio.

Gomorron!