Bara en gång till…

Här var det ju jättefint! Vad är det för nåt?

Jomen den här måste ni ju känna igen? Eller?

Jag gör det liiite lättare:

Visst är det han! Osbornetjuren. Brandyn Veterano, ni vet?

Lite lustigt var det. Vi försökte hitta destilleriet när vi var i Jerez och såg en reklamlapp. Sen visade det sig att det var ”nån annanstans”. Jag tog med lappen så vi kunde kolla med GPS-en senare, vart precis det låg. Det visade sig ligga på 20 minuters gångavstånd från den camping vi nu råkar bo på.

Det måste ju helt enkelt vara meningen att vi skulle gå dit.

Här kommer en bild som Ama de casa har döpt. Jag kallar den:

”Dom två tjurskallarna”.

Fast på ett snällt sätt med glimten i ögat.

Den här tjuren har blivit något av en symbol för Spanien. 1956 skapades den i samband med lanseringen av brandyn Veterano. Den 14 meter höga reklamtjuren kan man se både här och där i Spanien. Från början stod det Veterano eller Osborne på den men 1988 förbjöds reklam för alkohol på det viset. Då målades dom helt enkelt svarta, alla vet ändå vad det är.

Vi frågade hur många dom var, dom stora tjurarna som står runt om i Spanien. Till vår förvåning var dom 93 stycken. Bara 93 stycken. Jag tycker att dom finns överallt…

Många tunnor fanns det. Ännu en timmes rundtur. Jaja. Vi vet! Dom nedersta tunnorna kallas Solero efter det spanska ordet suelo (golv) och det är bara där man tar ur sherryn. Man tar bara en en tredjedel, sen fyller man på med en tredjedel ur det övre lagret och så vidare. Vi börjar fatta det där nu.

Över till väsentligheterna:

Provsmakningen.

Den här provsmakningen var en som hette duga:

Guiden ställde fram fyra flaskor blandad Sherry, en Gran reserva brandy och sa: Help yourself!

Tur att det var bara 20 minuters 40 minuters gångväg hem till campingen 😉

12 Responses to Bara en gång till…

  1. Petra skriver:

    Gångväg som var krypbar 😉

    Kram

  2. Ailas skriver:

    Härligt, härligt… ni mår som ni förtjänar! 🙂

    Himla flax att ni slapp ta med bilen!

  3. Thakock skriver:

    Haha, ja det var ju tur ;D

  4. Gun skriver:

    Hahahaha, vad generöst. Förstår att det tog tid att ta sig hem sen.:)

  5. Marianne skriver:

    Jag förutsätter att du menade att den svarta tjuren skapades 1956 för den andra skapades väl 1958 med leverans 59? Jag noterar att vägen hem var dubbelt så lång som vägen dit. Kan väl ana att du också gick dubbelt så många steg varav hälften i sidled efter provsmakningen. Synd att man inte är med! Men det går ingen nöd på mig iaf. Drink Mojito i poolen för en stund sedan. Nu grillad lax och ett gott iskallt vitt vin. Om jag orkar lyfta på röven så ska jag rensa jordgubbar och vispa grädde. Ha en trevlig kväll i tältet, från uterummet i Saltsjö-Boo

  6. Ellis skriver:

    Jag hade somnat på plats av att HELPA MIG SELF där haha

  7. Camilla skriver:

    Hahaha…20 minuter dit och 40 minuter hem…..undra varför 😉
    Ha det bäst!
    Kram!

  8. Heidi skriver:

    Vilken härlig provsmakning, du skulle ha tagit ett före o ett efter kort på det där provbordet!

  9. Diana skriver:

    Jag har aldrig hört talas om den där tjurdrickat, men så är man inte uppväxt med sånt fint utan snarare suspekta dunkar… Men men, jag kan tycka det är coolt att testa ödet om man ska bli blind eller inte. 😉

  10. Sussi skriver:

    Ett steg framåt och två åt sidan.. Ja då tar det ju ett tag att ta sig hem igen..
    Hoppas inte det är allt för tunga huvuden idag? 😉

    Kramisar

  11. Nattis 2.0 skriver:

    Mmm det tar dubbels så lång tid när man vinglar och stannar för att..
    kissa… ;P

Lämna en kommentar