Frivillig karantän

 

Eller snarare husarrest. Anders hade nämligen beställt hem grejer från nätet och leveransen skulle ske ”nån gång under dagen”. Vi väntade och väntade och väntade…

Prick klockan två kom budet och levererade detta:

1

Ett paket från Anders favoriter nuförtiden – PC Componentes.

2

Paketet innehöll en datapryttel, en ryggsäck och lite skojig bautastor bubbelplast. Sladden på bordet hade Anders fyndat i sitt eget sladdförråd i garaget.

3

Ryggsäcken har många fack.

4

Visserligen är den något mindre än den gamla, gaffatejplagade ryggan till vänster…

5

… men den rymmer både Amas dator, våra jackor och ett par vinare. En hel del annat finns det också plats för, men det där är väl ändå det viktigaste?

Fanns det inga leksaker till Ama i paketet då?

6

Nej, den där fick man inte leka med.

Förut har dom på PC Componentes skickat med godis till Ama. (Arkivbild från mars när klippmanicken kom i vår ägo).

Men den här gången…

7

… var detta det enda extra som Ama hittade i försändelsen.

Anders må gilla PC Componentes, men Ama är allt lite besviken på dom. En förmildrande omständighet är ändå den roliga bautastora bubbelplasten.

Gomorron!

60 Responses to Frivillig karantän

  1. bmlarsreseblogg skriver:

    Bra ryggsäckar är inte lätt att hitta. Vi letar ständigt efter den perfekta dagsryggsäcken, men ibland tror jag inte den är uppfunnen. I vårt förråd finns då ett helt batteri med ryggsäckar, allt från stora 70 liters vandrarsäcken och säck som packas som resväska till mindre o ch mindre varianter!
    Lite småaktigt att dra in på godiset till Ama😠😡

    • Ama de casa skriver:

      Vi har letat väldigt länge efter en ny, helst en likadan som den gamla (fast hel 😉 ). Den där kom väldigt nära i alla fall, nu vill vi bara ut och testa den med nån liten minitur här i Spanien. Men det tar nog ett tag till innan vi är i Fas för det.
      Vi backpackade med ryggsäckar förr om åren men sen kom Anders på att det var enklare att dra EN resväska än att bära två ryggsäckar 😀

      Visst var det taskigt av dom!

  2. Yvonne skriver:

    God morgon, vilken tråkig attityd att inte skicka lite godis till dig, kunde ju ha fyllt upp lite i ryggsäcken, som förresten såg väldigt praktisk ut. Tyvärr är inte mina axlar tänkta för ryggsäck, den hasar ner hela tiden om jag inte knäpper ihop bandet under bysten och då blir det ju genast besvärligt med ryggsäck så jag avstår.

    Ha en fin lördag, här har vi haft jättefint väder i 2 dagar, men idag är en annan dag och regn och rusk är på ingående och verkar stanna över hela helgen iaf.

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Eller hur! Hade dom fyllt ryggan med godis hade jag inte varit det minsta besviken på dom 😀
      Jag är lite ”allergisk” mot ryggsäck själv sen jag blev ryggsäcks-pockad i Paris när jag hoppade på kryckor. Anders bär alltid ryggar framtill när det blir trångt och är det halvtrångt så går jag bakom och håller kollen (med handväskan på magen). Man lär av sina misstag.

      Här ser det ut att bli fortsatt finväder ett bra tag framöver.
      Ha en fin lördag trots ruskvädret!

  3. Anki skriver:

    Men va´? inget godis! Nu får nog Anders byta leverantör 🙂
    Ser ändå ut som en bra rygga med plats för livets nödvändigheter!

  4. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Man undrar ju hur världen såg ut innan dom uppfann bubbelplasten? Träull används väl bara I hundkojan och i exklusiva vinförpackningar numera. Hunden gillar säkert inte att ligga på bubbelplast, men jag undrar om vinpavan bryr sig? 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Jag minns också dom roliga ”frigolitchipsen”. Det var kul att fylla sådana i kollegornas hurtsar med jalusidörrar. När dom öppnade den så rasade alla chipsen ut. En annan favorit var att byta plats på ett par närliggande tangenter på tangentborden. Haha! Det var faktiskt ganska kul att jobba i databranschen 😀
      Ooops! Där for jag visst iväg i nostalgins tecken 😀

      • mittlillautrymme skriver:

        Jag börjar förstå varför dom pensionerade dej så tidigt! 😀

      • Ama de casa skriver:

        Hur menar du nu? Jag förstår det lika lite som jag förstår varför dom kallade vår avdelning för ”Engbergs café”? (Engberg hette chefen). Sen var det ganska kul att leka ”kast med liten skrivring” i korridorerna också 😀

  5. LillaSyster skriver:

    Perfekt ryggsäck! Bubbelplast är roligt, men den mindre variant är bättre! Jag sa två glas Cava, inte två flaskor- men jag är inte knusslig! Skål skål! 🥂 idag är det inneväder….

    • Ama de casa skriver:

      Den mindre varar längre men den större smäller högre. Båda har sina fördelar 😀
      Oj… Tänk så fel jag mindes, men tack för din generositet – skål på dig! (Fast i te just nu) 😀
      Här är himlen oskyldigt blå 🙂

  6. Rena julafton för Anders, hittar inte du några roliga prylar 🙂

  7. Annica skriver:

    Kul att ni båda blev nöjda med innehållet i paketet.
    Bubbelplast kan man bara inte låta bli att trycka på när man får chansen 😂
    Kram och trevlig lördag

    • Ama de casa skriver:

      Bubbelplast är oemotståndlig! Finns att köpa som metervara på chinosarna – har varit sugen många gånger 🙂
      Kram och tack detsamma!

  8. farfar hebbe skriver:

    Oj,håller med dig Ama,visst var det lite fisigt att inte skicka med lite små röda godisar..Men du fick ju jäkligt mycket bubbelplast som du kan sitta och pluppa med..Haé Kram.

  9. Mamma c skriver:

    Berättade för gubben vilket ställe Anders beställde grejer ifrån, och det var visst samma som min gubbe beställde sina datorprylar ifrån. Så nu blev jag megabesviken, jag har aldrig fått någon godispåse. Eller det kanske är så att gubben tagit den lilla påsen också. Nu blir det till att pressa honom.
    Ha en bra lördag i finvädret.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror att gubben har passat på medan du tittade bort… Du måste vara mer med på noterna när paketen öppnas! 😉
      Tack detsamma!
      Kram

  10. skåningen skriver:

    Bra ryggsäck! Tråkigt att det inte blev något till dig Ama Men du får ju ha dina saker i ryggsäcken!!
    Svar..Det var med spänning man gick och kollade brevlådan!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  11. Geddfish skriver:

    Bra rygga! Jag kunde ha skickat en härifrån annars 😀 har alldeles för många. Ett tag hade jag hysteri på att skaffa rejäla kvalitetsryggor.
    Skräp att du inte fick något gott, Ama! Trevlig lördag ändå! 😀

    • Ama de casa skriver:

      Vi har alla våra cravings. Att ha en braig rygga är inte dumt det 🙂
      Jag hittade lite choklad i kylen, så jag kommer förmodligen att överleva ändå 😀
      Tack detsamma!

  12. friochlycklig skriver:

    Jag gillar också bubbelplast. Vem gör inte det liksom? Typiskt lockeri det där med godiset. Dumma lurendrejare! Men om du beställer godis från godisaffären så får ni kanske dataprylar på köpet? 🙄🤔

    • Ama de casa skriver:

      Den som uppfann bubbelplasten borde få nobelpriset! I vilket ämne struntar jag i, men nåt av prisen borde passa 🙂
      Haha! Har sett att affären ”Godis” har hemkörning och beställning via nätet. Borde nog testa – kanske Anders kan få nån liten sladd på köpet? Han gillar sladdar… 😉

  13. Znogge skriver:

    Du får beställa något till dig själv så att det inte bara är Anders som får roliga paket. Fast ryggsäcken kan du ju också ha nytta av. När husse beställer snus brukar det följa med olika choklad så dem brukar jag fokusera på 😀

    God lördag!

  14. Du får skaffa dig en godisleverantör när inte Anders leverantörer skicka med något kul och gott till dig. De är lite träligt de där när mans ska vänta leveranser eller sotaren med för den delen. De skriver oftast kommer mellan 7 och 12..
    Kramiz

    • Ama de casa skriver:

      Här får man oftast att leveransen ska komma ”på morgonen” (8 – 14) eller på kvällen (16-20) men ibland får man bara veta vilken dag dom kommer och då kan väntan bli väääldigt lång.
      Kram

  15. Micke skriver:

    Aldrig fel med en ny ryggsäck när den gamla ”ger upp” och har man då även plats för ett par vinare så är det ju en bonus.

    Har också en besvikelse att redovisa av samma karaktär, alltid när jag köpt snus online så har det kommit med ett par kolor i paketet, så är inte fallet längre, de sista två gångerna jag beställt har det varit tomt på godis…egentligen borde jag ringa och fråga om de glömt av det men jag tror jag låter bli 😉

    Ha det fint nu.

    • Ama de casa skriver:

      Att få plats med ett par vinare är ju ett måste 😉
      Vart är mänskligheten på väg??? Inget godis, inga kolor… Kan man stämma dom på nåt vis? 😀

      Tack detsamma!

  16. åsa skriver:

    Inget godis 🧐😔
    Bubbelplast 👍😁
    Frivillig karantän i väntan på nått roligt är väl okey… men avsaknad av godis gjorde det mindre gott 🍫 🍭
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var ju tur att jag fick lite bubbelplast som kompensation i alla fall… 😀
      Tur att jag åtminstone hade köpt hem själv så jag kunde tröstäta lite choklad…
      Kram

  17. Nu är ju frågan, vart ska ni ta vägen med Amas dator, två vinare och jackor? Är det en liten provinsresa som lockar?

    PC Components har vi också handlat på, sonens dator byggdes ihop av dem. Datorn är bra men när mannen min skulle installera nytt grafikkort på den i julas upptäckte han att där satt plast kvar invändigt och allt var inte fastmonterat som det skulle vilket rörde till det när det andra skulle installeras … Mannen min var lite sur för många timmar gick åt att pillra med något som borde fungera men inte gjorde det. Hade gått lite fort där tror jag. (Jag minns det för att det var jag som med smalare händer fick trycka till en kontakt som satt och glappade …). Nåväl, de har många roliga saker och bra dessutom. Tycker du ska skriva till dem och fråga var din godispåse är! Det ju lördag, ju! Visst ja! Undrar vad jag ska bjuda på i dag ….?

    • Ama de casa skriver:

      Jag är jättesugen på att åka iväg nånstans snart, men avvaktar nog läget lite till…

      Oj! Jobbigt när det inte är rätt gjort från början… När vi precis hade kommit hem efter Sierra Nevada och det olyckliga armbrottet så skulle Anders göra nåt med datorn. Då fick jag rycka in och sätta dit nån sladd av nåt slag. Kände mig som en riktig expert som lyckades byta plats på en HDMI-kabel och en… DVI-sladd 🙂 (Jo, jag kollade nu med Anders och det var tydligen det jag gjorde 😉 ).
      Ser fram emot din godispåse!

  18. Lena i Wales skriver:

    Vad tråkigt att inte du också någon present!
    Nu måste ju Anders ut och handla något fint till dig. Vad önskar du dig?
    Trevlig helg!

    • Ama de casa skriver:

      Orättvist om du frågar mig! 😀
      Vad jag önskar mig? Tja… Kanske fred på jorden och en coronafri värld? Fast det är nog svårt att köpa nåt sånt… 😉
      Tack detsamma!

  19. Biggeros skriver:

    Det var en bra dataväska som rymmer det mesta mer än en dator=) Så tråkigt att det inte kom något smått ochvgott till dig÷( Dessa plastbubblor är väldigt underhållande.
    Trevlig lördag ❤

  20. BP skriver:

    Ryggan är snygg och funktionell. Men jag avundas inte Anders som får kånka på den. Och vem bär Anders laptop? Dålig service med att inte skicka med lite godis, byt leveranör;-)

    • Ama de casa skriver:

      Anders har ingen laptop. Ingen som han har med sig utanför lägenheten i alla fall. Som tur är så ryms även hans surfplatta i ryggan 🙂
      Jag tror jag ska leta upp nåt roligare ställe på nätet där man kan beställa hem varor 😀

  21. Ditte skriver:

    Perfekt med en sådan rygga. Snygg och praktisk. Har ett par liknande men från ”Samsonite” och i två olika storlekar. Bra med flera fack som gör det lättare att hitta. Hoppas ryggan blir till belåtenhet.
    Men trist att de dragit in godiset.
    Ha det gott och trevlig lördag.

    • Ama de casa skriver:

      Ryggan verkar bra, men den är inte testad på riktigt ännu. Hoppas den dagen kommer snart 🙂
      Frånvaron av godiset är jag väldigt besviken över…
      Tack detsamma!

  22. Annika skriver:

    Hej Ama
    Trevligt med paket, även fast det var dåligt med godis. Mina axlar är inte heller gjorda för att bära ryggsäck.
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Hej Annika! 🙂
      Jag bär inte ryggsäck heller. Fick en ”knäpp på näsan” när dom snodde saker ur min rygga när jag hoppade på kryckor i Paris på 80-talet. Sen dess har jag allt i fickor eller i en handväska som jag har framtill på magen.
      Kram

  23. FREEDOMtravel skriver:

    Hmm, så ni längtade redan efter lite hemmakarantän? 😉 Väskan var ju fin, men synd att de glömde ditt godis!

    • Ama de casa skriver:

      Det har varit sååå jobbigt att behöva gå ut på stan! Soffhörnet är ju otroligt bekvämt 😉
      Väskan verkar bra, men fasen också att det inte kom med nåt godis! Tänker inte anlita dom igen… 😉 😀

  24. Huvudsaken är väl att vinet får plats, då är det en bra ryggsäck 🙂

  25. Veiken skriver:

    Bubbelplast i all ära, men ryggsäcken var väl ändå viktigast…. utan den inga jackor, dator eller vin. Tänk på det! 😉

  26. mycketyck skriver:

    Det är viktigt med bra ryggsäck. Jag har skaffat en ungefär lika stor till JR. Helt fantastisk när han cyklar och handlar på Super-U. Köpte ju en el-cykel till honom också så han inte behöver bli helt slut eller vägrar att handla.
    Tycker du ska maila och klaga på att de inte skickade med något ätbart till dig.

    Ha en varm härlig lördagskväll.

  27. yfronten skriver:

    Ja, ryggsäcken har en perfekt storlek! Jag har en liten picknickryggsäck med all utrustning man behöver för en picknick inklusive en liten rutig duk och två vinglas i plast. Tyvärr får inte själva picknicken plats så den får man ta i egen väska, men ändå. 🙂

  28. paulamerio skriver:

    Haha, jag ser att långpromenader med rygga stundar, lycka till! Får ni plats med ett par vinare så är ju allt okej! Jag kämpar varje år mellan: midjeväska, axelväska, rygga, plastkasse. Helst skulle jag ha en hovmästare som dök upp när jag var hungrig eller törstig..

Lämna en kommentar