Skyltsöndag – kalla

 

Så var det dags för Skyltsöndag med BP igen och ännu en gång blir det en kombi med Sannas Weekly Photochallenge där veckans tema är Kalla.

Det första Ama kom att tänka på i samband med temaordet var snö och gärna då i kombination med skidåkning.

1

Fast visst är det taskigt när man tagit sig ända längst upp i backen och sen får man inte åka ned igen?

2

Efter en härlig dag i den kalla snön är det väldigt trevligt med Afterski. Hmm… Undrar just hur Ama tog sig ned där? Inte kan hon väl ha kört mot enkelriktat?

3

För att fixa till kalla varor är det bra att ha en kyl. Märkligt märke där på kylen. Telefunken associerar Ama mer med TV, radio och den typen av pryttlar.

4

Öl ska serveras iskall ifall ni frågar Ama. Och efter någon/några såna är det inte konstigt om havet lutar.

Sen kommer här några kalla fakta:

5

Cool Ridge är ett bra namn på ett vatten.

Vi tittar lite närmare:

6

Vattenflaskan må ha ett braigt namn…

7

… men om man ska smusseldricka vin så har Mercadonas bubbelvattenflaska en mer praktisk färg. Inte fullt lika avslöjande att innehållet är nåt annat än vatten.

Jodå. Det var kalla fakta det, och både vatten och vitt vin avnjuts bäst kallt.

För att leta upp fakta och andra personers åsikter om tänkbara utflyktsmål så är Google till stor hjälp. Stället som Ama här har saxat ut en bedömning från ville vi gärna åka till:

8

Delfiner som badar har vi sett och det är alltid skoj. Men vem vill väl inte se delfiner som dricker kaffe och äter bakverk som tittar på pittoreska vikar? Tyvärr hann vi aldrig åka dit, men man ska väl ha nåt kvar att göra också.

Okej, det var ett sidospår som Ama råkade in på i samband med ”fakta”.

När Ama ändå är ute och virrar en bit från ämnet så kan hon lika gärna passa på att önska er alla:

9

Ett riktigt trevligt upplopp på Halloweenweekenden! (Kors i all sin dar! Inget rödkrull under det ordet? Det var oväntat).

Gomorron!

56 Responses to Skyltsöndag – kalla

  1. Znogge skriver:

    Vilka spännande delfiner det finns 😀 Då vet man vad man har att se fram emot!

    Kram och ha en bra söndag!

  2. Preciosa skriver:

    Gomorron!
    Blåsigt i dag! 40 km/tim vad det nu blir i meter per sekund (11 kanske?) På fm alltså sen bara 20.
    Roliga bilder du hittade◄☼►Du har att ösa ur!
    Kram P ♥♥

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron P! 🙂
      Jo det blåser… Får se ifall sängkläderna hänger kvar uppe på taket senare idag, eller om jag måste köpa nya… Dom lär i alla fall torka snabbt 😀
      Jodå, jag har tillgång till ett gediget bildarkiv som dessutom är i en fantastisk ordning tack vare Anders 🙂
      Kram

  3. Annica skriver:

    Välkommen hem 🙂
    Kram

  4. "LillaSyster" skriver:

    Antar att du bara är hemma och tvättar för att sedan dra vidare till de spännande delfinerna? Det här var ett kallt och bra inlägg mycket faktamässigt =)

    • Ama de casa skriver:

      Jag måste nog skynda mig tillbaks och kolla in delfinerna, fast ännu är det inte slut på tvätten. Det blir det väl aldrig, när jag tänker efter, en never ending story… 😉

  5. Haha Google 🤣. Alltså det är ändå ofta humor, ännu mer när vissa förlitar sig helt på saken 😅.

  6. Mamma c skriver:

    Bra tips på att smussla lite i vattenflaskorna 👍.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

  7. skåningen skriver:

    Bra tips med flaskorna..
    Svar:Jag var bra på jojo.
    Ha en skön söndag!
    Kram!

  8. farfar hebbe skriver:

    Oj det var mångsidiga Delfiner..Tro det eller ej,men när jag kollade ditt inlägg och såg snöbilderna,då började det snöa här,så snälla inga fler snöbilder på ett tag..Haé Kram.

  9. Jag undrade just hur det kom sig att det var annan färg på vattnet i den ena flaskan. Lite för trött för att komma på själv hur det var ställt. Ja, Mercadonas är för ändamålet mer passande! 😀

    Hehe, valar som käkar bakelser!

  10. Ami skriver:

    Oh, de där kaffedrickande delfinerna vill jag också titta på 😀
    Kram

  11. Anki skriver:

    Ja, tänk så mycket man lär sig när man googlar! Kaffedrickande delfiner … det skulle jag gärna se!
    Härligt inlägg!

  12. Elisabeth skriver:

    Fyndiga skyltar kombinerade med kyla!!

  13. Geddfish skriver:

    Det var delfiner med fin uppfostran, minsann. Undrar vilken skola de har gått i??? Delfinläroverk?
    Härliga skyltar 😀

  14. Ditte skriver:

    Kul skyltar. och kalla tolkningar med fakta Och stort tack för tipset om delfiner som dricker kaffe och har annat skojsigt för sig. Ska anteckna så att jag vet om jag är i trakterna och behöver en upplyftande utflykt.
    Vad gäller de kalla tipsen med fakta så är de riktigt bra. Men vi kör ibland med helt blå vattenplastflaskor och då syns inte vilken färg drycken har. (Dricker ju mest rött vin)

    Önskar er en fin söndag.

    • Ama de casa skriver:

      Det var himla synd att vi inte hann med att åka dit och kolla, men det är ju trevligt att ha nåt kvar att titta på också ifall man återvänder 😉
      Blåa är såklart ännu bättre, men nu hade vi inga såna att tillgå just där och då. Mercadona har ju dom blåa också, men det var deras bubbelvattenflaskor vi hade med oss. Klantigt egentligen! 😀

      Tack Ditte och tack detsamma!

  15. Anneli Häggkvist skriver:

    😀 du är fenomenal! 😀

  16. Janne skriver:

    Välkomna hem! Nu behöver du inte fota för du har väl 1000-tals bilder från resan. 🙂

  17. Augusta skriver:

    Ja nu är ni hemma igen ser jag 😀 Hoppas det känns bra efter er långa och händelserika resa. Kanske är det kallare i Spanien än de länder ni besökte. Då jag såg ordet ”Kalla” började jag frysa. Är rätt kallt här i fritidshuset, har inte satt på full värme. Det skall bli mycket kallare ute också.
    Ha en riktig trevlig kväll!

    • Ama de casa skriver:

      Jo, vi är hemma igen. Det är faktiskt helt perfekt sommar här nu. 25 – 30 grader på dagarna, just nu är det 18.
      Hoppas du får bättre sprutt på värmen då när kylan blir ännu värre. Inget kul att frysa…
      Tack och ha en fin start på veckan!

  18. BP skriver:

    Smart med Mercadonas vattenflaska – multifunktionell, helt klart, å absolut med bästa möjliga återvinning i åtanke såklart. Precis som Ditte kör vi med de snygga blåa flaskorna, då maken endast dricker rödvin;-) Som sagt, alltid med recycling och plastens påverkan på naturen i åtanke;-)
    Google Translate är en höjdare. Hur ofta har jag inte fått mig ett gott skratt där, så även nu:-)
    En iskall öl när det är 25-35 grader efter en lång fotvandring är ett absolut måste. Okej, en Mojito är inte så dum heller, men den kan man ju alltid ta efter ölen;-)
    Tusen tack för en suveränt kall Skyltsöndag och länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Dom blåa är ännu mer praktiska, såklart. Men småflaskor köper vi bara bubbelvatten av. Vi har annars 8-litersdunkar som vi fyller över i en behållare med hällpip som vi har i kylen. Fyller på bubbelflaskorna när vi ska ha ”promenadvatten”. ”Resa-bort-vatten” köper vi i 2-litersflaskor 🙂
      Visst blir det roligt ibland med translate! Men det är jättebra att ha som vägledning i alla fall 🙂
      En välförtjänt öl i värmen är inte dumt 😀

  19. yfronten skriver:

    Haha! Jag vill också ha bakverk som tittar på pittoreska vikar!

  20. tvättmaskin kan vara rolig att titta på… med stirra på diskmaskin ??

  21. Susjos skriver:

    Sådär ja, nu är ni hemma i det soliga Spanien, fast du lägger ut bilder på snö ! Hua! Okey, förstår att det är temat kalla, haha!
    Visst ska vin och öl vara kallt, och mycket smart med både vin och vatten i flaskorna.
    Delfiner som fikar? Ja, inget förvånar en längre, haha!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Fast snö är trevligt när man får åka skidor (och afterskin är inte så dum den heller 😉 ).
      Petflaskor är användbara till mycket 😀
      Dom fikande delfinerna hade jag gärna sett faktiskt 😉
      Kram

  22. åsa skriver:

    Så nu laddar vi för delfinsafari 😀 det passar mig perfekt för delfiner är liksom kängurus mina favvodjur och jag tycker det är sällan jag ser dem häromkring 😉

    kram

  23. Klara Ovidia skriver:

    Jahaja – här blev det rödkrull under ordet 🙂 så har du ännu en gång fått ihop det. Det är så mycket på en gång så jag nästan behöver … så jag öppnade frysen för att kalla ner mig 🙂

  24. byblixtra skriver:

    Kul översättning av Google. 🙂

  25. paulamerio skriver:

    Hahahahaha, google-översättningar borde få Nobels skratt-pris! Fast oftast är dom inte riktigt så här roliga, just annoying….
    Ser en massa snö o is också, o hemligt vin, men delfinskylten var bäst

  26. kajsalisasblogg skriver:

    Du och snö inte sett den combon tidigare tror jag. Hade ingen aning om att delfiner gillar kaffe, själv blev jag törstig av ditt inlägg 🙂
    Vintipset med petflaskan tar jag till mig.

    • Ama de casa skriver:

      Vi brukar åka skidor en vecka per år i alperna med vårt skid- och båtgäng och inför det brukar vi tjuvträna i Sierra Nevada. Förra säsongen gick dock bort för vår del eftersom jag var krasslig och nyopererad.
      Petflaskor som är ofärgade kan med fördel användas till GT också. Då ser man ännu mindre skillnad än om man har vitt vin. 😀

  27. Veiken skriver:

    Ett coolt inlägg!
    Lite för alla bilder med snö, men tycke och smak är olika!
    Bra jobbat tycker jag! 🙂

  28. Helen skriver:

    Så roligt inlägg och googles översättning var verkligen klockren! 🙂 Skönt att få fnissa lite innan arbetsdagen kör igång.

Lämna en kommentar