Saker man inte vill se när man bor på en camping

 

Eller nån annanstans heller, för den delen.

Ama skulle bara gå och hämta en handduk, vänder sig om och får syn på detta:

Ser inte bra ut. Verkligen inte.

Det ökar…

Där i röken syns en helikopter.

Den satte ner en gubbe (troligen för att styra det hela)…

… åkte och hämtade vatten…

… och släppte ner över det brinnande huset. Bilden är inte tagen med zoom, elden var nära. Mycket nära… Vi var på vippen att evakuera åtminstone oss och bilen. Men efter att helikoptern hade kört två – tre varv, så kändes det som dom hade kontroll. Totalt körde den nog 15 varv, eller så.

Vissa varv körde den tämligen rakt över oss. Vi blev lite nedstänkta…

… men framförallt orsakade rotorbladen oreda i vårt hem. Å jag som hade nystädat…

Jag har alldelens nyss sagt det, och jag säger det igen: Tack och lov att det finns brandmän!

Det här var faktiskt en aaanings mer spänning än vad vi hade bett om.

47 Responses to Saker man inte vill se när man bor på en camping

  1. Moi skriver:

    Usch, mer dramatik än man önskar sig!

  2. Moi skriver:

    Det är vid sådana tillfällen man ska ha tänkt igenom vad man skall rädda och i vilken ordning. Tja kanske det gäller mer där hemma.

    • Ama de casa skriver:

      Vi hade såklart tagit oss själva först. Och värdesakerna, dom finns samlade. Bilen fanns det mesta övrigt i och den hade vi inte lämnat (eftersom det fanns tid till det). Tältet hade fått brinna upp 😉

  3. Moi skriver:

    Helikopterns rotorblad fungerar ungefär som takfläkten jag har. Allting flyger ju omkring när man startar den. MEN det blir svalt och skönt så det gäller att välja oreda eller outhärdligt.

  4. Diana skriver:

    Men fy vad läskigt! Värsta actionen på semestern ju!
    Haha, jag ser att mamma och jag är lika där (igen)… jag har också en evakueringsplan och vilka grejer jag ska rädda först redo. 🙂

  5. Loppan skriver:

    Usch, tur det inte blev värre i alla fall. Läskigt…

  6. Robert skriver:

    Läskigt var ordet… 😦

  7. Ingrid skriver:

    Så otäckt!
    Men fina bilder fick du, så att vi fick följa dramat.

  8. 4U2 skriver:

    Men det där med nystädat … tar vi med en nypa vatte… salt menar jag! 🙂

  9. Mystjejen skriver:

    Oj såg verkligen illa ut, det e bara till att städa igen =) Kram

  10. Thakock skriver:

    Oj vad läskigt! Jag hade stuckit direkt! =P

  11. Znogge skriver:

    Nej, det var verkligen för nära inpå. Gräsbränder kan sprida sig otroligt snabbt när det är så torrt. Skönt att det gick vägen.

  12. biggan skriver:

    fy så otäckt, ja sånt vill man inte se nån stans hoppas det gick bra för dom inblandade med, kram biggan

  13. Marie-Louise skriver:

    Vilken tur att allt gick bra. Sådan där spänning kan man gärna vara utan 😦 Kram

  14. Britt skriver:

    Brandvarnare i tältet?

  15. Diana skriver:

    Sv: Haha, ja så heter det nog! Vi har så många ”hemmasnickrade” ordspråk att jag blandar ihop dem. 🙂

  16. anneliestankar skriver:

    Men oj vad dramatiskt!!! Skönt att den inte spred sig till där ni var, men så hemskt för dem som förlorade sitt hem!!!

  17. moi skriver:

    Visst har jag en sk evakueringsplan här hemma, men den funkar inte i realiteten. Jag hittar nämligen inte de viktigaste sakerna, sen fllytten har de ingen naturlig plats. Och Sigge ser nog till att rädda sig själv först….

  18. Vicke skriver:

    ja, då fick du uppleva lite spänning, ha en fin kväll nu

  19. ♥ Carina ♥ skriver:

    Usch då! Sån där action ser man helst bara på film…

  20. Marianne skriver:

    Riktigt ruggigt men eftersom det hela slutade lyckligt för er del så kommer jag att tänka på en låt från slutet av 60-talet med Lena Granhagen: ”Det brinner i min grannes hus” Minns du den eller är du för ung?

  21. Bibbi skriver:

    Lite väl mycket dramatik det där. Tur att nu slapp elden i alla fall. Städa efter virvlande luft från en helikopter kan man ju stå ut med.
    Kram

  22. Ninni skriver:

    Åhh fyyy va läskigt!! Tur att det gick bra, trots att din städning gick åt pipsvängen!

    Kram

  23. Karin skriver:

    Fy sjutton!!!
    Tur att det var så nära till vattnet, så helikoptern kunde ”tanka” ofta.
    Lite oreda i den nystädade tältet är inte hela världen.
    Tror du fick ordning igen därinne rätt snabbt faktiskt. 😉

  24. Husfrun skriver:

    Usch nej, sån spänning är en spänning på tok för mycket. Hur gick det – blev huset totalförstört?

  25. diana skriver:

    Läskigt. Det är vid sådana tillfällen man börjar tänka…

  26. Stattinskan skriver:

    Ja, jädrar vilken dramatik! Jag säger som dig – tacka gud för skatteåterbäringen … nej, jag menar brandmännen 😉
    Har du stoppat mig på din sida? Jag får fylla i mina uppgifter varje gång jag kommenterar hos dig!?1?
    Nåja, jag har väl viss förståelse för det i så fall ;-D
    Kramen

  27. Marianne skriver:

    Sattiniskan jag har funderat på samma sak!

    • Ama de casa skriver:

      Jag har inte stoppat någon av er. Vet inte varför wordpress gör så helt plötsligt? Om det nu var det du också funderade över.
      Annars kan jag bara instämma om det där med brandmännen 😉

  28. Freedomtravel skriver:

    Campinglivet är dramatiskt… ibland 😉

  29. Pia skriver:

    Nämen usch.. läskigt värre!!! 😦 Jag hoppas verkligen att det inte blev några personskador av branden..
    Kram!!

  30. Sussi skriver:

    Skönt när det finns en sån stor vattenkälla så nära! Bra att det inte spred sig till ert tillfälliga hem.

  31. Gun skriver:

    Oj hjälp, lite väl dramatiskt det där. Var det snygga brandmän? I så fall kan du väl be dem städa tältet efter sig. 🙂

  32. Ingrid skriver:

    Vad orättvist att du fick se brandmän i arbete! Fast jag är inte så där jätteavis med att sova i ett tält när det precis har brunnit bredvid en.
    Kram

  33. Beate skriver:

    Shit eller ska jag säga skit. Bra att ni klarade er. Å du – det finns en tipslinje till Aftonbladet för superfärska 100% uppdaterade bilder. Tycker du borde var med där. BBC har också en hotline – bara så du vet om det börjar brinna igen alltså;-)

  34. Carina J skriver:

    Läskigt! Inte kul när det är så nära. Tur att allt gick bra (utom för stackarna som hade ett hus…)

    Du och Ander kanske borde lyssna lite på Brandsta City Släckers lite för att fira ;o).

    • Ama de casa skriver:

      Tack för tipset! Anders hälsar och tackar ”så jättemycket” han med 😉

      (Anders vill dessutom påpeka att schlagerspelet är med, så ni kommer inte heller att klara er! 😀 )

  35. Carina J skriver:

    Gaaah! Schlagerspelet! Hur ska vi nu göra? Inte ens med ”Alla mot Ama” lyckades vi ju vinna…

    Här har vi ett äkta ”Kommer aldrig att gå” ;o)

  36. Christine - 29° skriver:

    Oj vilken upplevelse och så nära dessutom. Tur att det gick bra.

Lämna en kommentar