Operation skedand

 

Ni minns väl den här?

Den ylande skedanden som bor på huset tvärs över gatan.

Här ser vi den från ett nytt perspektiv. Saken är den att den har börjat gnissla. Ett mycket irriterande ljud. Ja, för Anders i alla fall. Lomhörda Ama störs inte så mycket.

Men hoppsan då… Vad är det som händer här?

Anders: Om du inte slutar yla så ska du få på moppo!

Och tänk, det hjälpte. Skedanden är knäpptyst nu. Tänk vad bra det är med hot.

41 Responses to Operation skedand

  1. Britt skriver:

    Där moppa han till den rejält! 😉

  2. Znogge skriver:

    Vissa måste veta sin plats…

  3. Husfrun skriver:

    Ibland är det praktiskt med skurmoppar 😉

  4. Diana skriver:

    Alltså, är inte skedänderutrotningshotade? Jag är osäker på om Anders verkligen får lov att göra sådär…

  5. ♥ Carina ♥ skriver:

    Ja, hota är mycket bättre än att muta. Billigare i alla fall 😉

  6. moi skriver:

    Det gäller att mopsa upp sig vid rätt tillfälle! Och NU vet jag vad man ska ha den där långa, håriga grejen i städskåpet till! Fast jag har ingen skedand så Sigge ska få sig på moppo!

  7. Nett skriver:

    Hot är alltid bra, speciellt om det är på moppo 😉

  8. Aurora skriver:

    Bra med en karl som vet hur man hanterar en skurmopp. Kram

  9. Men va sjutton är ni redan hemma igen??? Jag förstår att det inte blev så länge när ni reser med tält. Nej tacka vet jag husbil det vore väl något för er? Ser fram emot när jag får se er komma farande i en, men då får ni inte åka i så trånga gränder.

  10. Preciosa skriver:

    Hola i värmen…
    Nu vill P veta eftersom skedanden sitter på mitt tak..Hade Anders olja på moppen eller skojade ni bara med den? Hur som helst så är det ju bra att
    den inte gnisslar nu då. Fast ni får säkert gör om det efter ett tag. Vi får tacka
    snälla grannen D som släppte upp er på taket. Min grannes gallergrind
    gnisslar och jag brukar då smyga dit olja eftersom han också är lomhörd.(.läs
    inte bryr sig) men man får göra om det efter ett tag.
    Snart ska jag smörja lite igen :).
    Svar emottages tacksamt om hur ni gick till väga 🙂
    Förresten..måste man ha den där mojängen på röret egentligen? Vad är den till för..säger en som aldrig frågat förr. Kanske kommer ner en massa sopor
    där?
    Ciao P 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Tanken var att olja skedanden med hjälp av moppen. Men det behövdes inte – den var redan tyst. Vi tyckte oss se fingeravtryck på den, som om nån hade varit där och grejat… Det måste ha gjorts när vi var ute och övningscampade. Kan det vara Lex som har pratat med presidenten hos er eller nåt? Det är ju lite besynnerligt att den tystnade just nu, liksom. Fast skönt!

      Ja, det var jättesnällt av D, och jättesnällt även av dig som förmedlade kontakten 🙂

      Jag har ingen aning om vad den där snurrande mojängen som sitter upptill har för uppgift att fylla…

  11. Preciosa skriver:

    Hola igen.. 🙂
    Hit tycker jag ni ska åka när ni campar..den första blåmålade byn..allt är blåmålat för en film om smurfarna som ska spelas in. Kanske sen att byborna vill ha kvar färgen…Júzcar heter byn.
    http://www.spaniaavisen.no/wip4/verdens-foerste-smurfeby-etablert-i-spania-em/d.epl?id=772599

    Lite kul tycker P 🙂 ♥

  12. Camilla skriver:

    Haha..ja..med hot och våld kommer man långt med 😉
    Kram!

  13. Ma skriver:

    Det var ett hot som verkligen hjälpte. Kan den där snurrande saken ha något att göra med ventilationen? säker på saken är jag inte…

  14. Beate skriver:

    Tycker den är en vacker … sak. Men nu vet ju att den ska hålla tyst. Annars får den väl på moppo igen då;-)
    Dina spindelkonster var då imponerande måste jag säga!!!

  15. Svorskan skriver:

    Bara han inte gör så med dig! Vi vill ju inte att DU skall bli knäpptyst! Kommer han med moppen närmare än tre meter så SKRIK!

  16. skåningen skriver:

    Han ser ut att ha hanterat den förr! …..Smörgåstårtan hade en strykande åtgång! Japp bra att ha billig arbetskraft.♥kram!

  17. Preciosa skriver:

    Hola!
    Vafalls, är säker på att ingen i huset fixat nåt med skedanden. Jag tror det kan vara aticon miiemot er som ledsnat. Vilket sammanträffande i så fall va?
    Är dom hemma där? Asså jag menar i nya huset..Ut och speja..Dom måste väl bli ännu mer störda.. Vet inte Anders som är så teknisk var mojängen är till för som sitter på röret?

    Ciao så länge/ P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Jodå. Dom är hemma mittemot. Men visst skulle det vara ett otroligt sammanträffande om det är dom som ledsnat precis samtidigt…

      D hade en teori att hela röret kommer från restaurangen i botten. Anders nickar instämmade och säger att skedandens uppgift är att se till att skydda såtillvida att den alltid vänder sig från vinden. Om jag fattade det hela rätt…
      🙂

  18. soffie skriver:

    haha hoppas den slutade moppa nu då)

  19. Tomtan skriver:

    De som inte kan lösas med våld löser man med mera våld 😀

  20. Huskatt skriver:

    Och är man sen inte höjdrädd kan man komma långt med en mopp 😀

  21. mitha53 skriver:

    Att göra samma sak som Peppe klarar jag med,hehe….men det Anders gör med moppen det kräver träning och en viss fallenhet,*ler*…
    Kramiz!

  22. Elisabeth skriver:

    Vad man kan ha en mopp till mycket!! Trevlig helg!

  23. ansepanse skriver:

    kan inte Anders komma hit och hota kyrk-klockan som ding-dongar varje morgon klockan 7 nu på sommaren, han kommer att få en belöning om han lyckas, jag lovar 🙂

  24. Leffe skriver:

    ett litet tips……..om den inteslutar gnissla, använd Araldit (tvåkomponents lim) Den slutar garanterat att gnissla. Den slutar förstås vända sig med vinden, men vem ser det? 🙂

    • Preciosa skriver:

      Hahahaha! Du är för rolig Leffe 🙂 Ingen dum idé..Men dom har så lite gäster i denna restaurang så dom lär få ännu mindre då och kanske måste stänga..Det är nog redan på gränsen faktiskt…
      Men ett sätt att dryga ut maten kanske om det dimper ner allehanda
      ”småsaker”. Usch vad elakt..fy på mig, men det var du som började 🙂

      Ciao P ♥

  25. marie skriver:

    Han ser rätt skräckinjangande ut med den där moppen….

    Japp, La mata marknaden är alldeles lagom men i morgon drar vi på citronmarknaden sedan blir det Los Locos stranden…..
    Har du vägarna förbi så heja gärna! mannen i illgröna badbrallor med vita blommor, jag en mönstrad svart och dottern i tjusig regnbågsfärgad randig…
    Vilken underbar värme vi har!!!! Jag njuter. kram

  26. Diana skriver:

    Sv: Jag förklarade redan i affären väldigt tydligt att denna var till E. Batman har veckopeng som har får spara på eller avvakta tills jul/födelsedag. Man ska inte skämma bort dem. 😉

  27. Vicke skriver:

    så den blev skrämd till tystnad

  28. Kina skriver:

    Haha! Ja ibland kommer man längre med hot :). Hoppas du får en härlig söndag.
    Kram Kina

  29. Svorskan skriver:

    Vart är du? Jag som trodde du var morgonmänniska? ;D God morgon!

  30. Sus skriver:

    Det är bra!
    Bara på den, bara ge den vad den tåååål!
    ”Våld löser det mesta” 🙂
    Kraaam

  31. LiLo skriver:

    Fast nu är det ju inte alls en skedand, utan en helt vanligt skorstensapa!

  32. Sussi skriver:

    Trodde nästan han skulle använda moppen som golfklubba och slå den där plåtsaken som en golfboll 😉

  33. Mia systeryster skriver:

    Han slog ner den? Eller hur? Med golvmoppen?;);)

  34. diana skriver:

    Vad bra att den slutade mop(p)sa upp sig 🙂

  35. Loppan skriver:

    Hahaha!!! *skrattar högt*

Lämna en kommentar