Skyltsöndag – plugg

 

Så var det dags för Skyltsöndag med BP igen och ännu en gång blir det en kombi med Sannas Weekly Photochallenge där veckans tema är Plugg.

Det blir en blandning av bilder igen. Dels från arkivet och dessutom nytagna sådana.

Vi börjar med ”plugg” som i ”skola”.

1

I slutet på 60-talet pluggade Ama på lågstadiet. Inte bara vanliga ämnen utan hon lärde sig också den ädla konsten att spela blockflöjt. Ser ni vem som är Ama? En ledtråd kan vara att hon faktiskt hade en flöjt och dessutom ganska nyligen hade kommit hem från ett jullov på Bahamas.

2

I slutet på 70-talet gick Ama sin andra tvååriga gymnasieutbildning – djurvårdarlinjen. Ser ni vem som är Ama? En ledtråd kan vara att hon tydligen var hungrig redan på den tiden och verkade gnaga på ett getöra. Det är förresten kusin Nikki som står vid sidan av henne på bilden.

3

Här är det en skola för yngre barn inom en kilometer hemifrån. Fick ju inte gå längre bort nu i veckan.

4

Bredvid ligger en skola för lite äldre barn. Men den där bilen? Aj, aj, aj…

5

Parkeringsförbud på busshållplatsen. Men Ama tror inte att det är skoltider här just nu, så den parkeringen var nog helt okej den här gången.

6

Runt hörnet där på plugget fanns en annan ingång. Anders införlivade sig i ledet med dom andra barnen.

Det finns andra betydelser av plugg också.

7

Potatis, till exempel.

8

Och det här. Nu kanske ni undrar, men om man har pluggat spanska så vet man att en av betydelserna av det spanska ordet ”taco” är ”plugg”.

9

Den här skylten i New York ovanför ett pluggställe (en tacobar, alltså) gör kanske inte att man blir så jättesugen på att äta där. Enligt Ama ser det både kladdigt och oaptitligt ut.

10

Här har vi en plugg som Ama kanske blir ensam om i den här veckans utmaning. Den till höger alltså. Det är en home-plug. Den gör så att Anders kan få internet in till kontoret via elnätet. Vete tusan hur det går till, men det fungerar.

Till sist tar vi det första Ama kom att tänka på när det kommer till ”plugg”.

11

Såna kan man köpa här. På affären som är namne med Anders, fast på spanska. Den var dock stängd.

12

Eller den här. Den är också namne med Anders på spanska, fast även den var stängd.

Det var alltså helt kört att köpa plugg den här veckan. Attans otur!

13

Fast å andra sidan fanns verktygslådan åtkomlig. Ni ser facket längst till vänster ovanför skylten va?

14

Voilà! 

Jodå. Det kan tänkas att Ama har haft liiite för mycket tid över den här veckan. Hoppas att det blir mindre fritid över från och med imorgon.

Gomorron!

72 Responses to Skyltsöndag – plugg

  1. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Jag håller tummarna för liite mindre fritid i framtiden, och vi får aldrig glömma att det var Ama som uppfann plastplugg-skriften 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Ja det ser verkligen lovande ut för mer frihet imorgon 🙂
      Hmm… Jag kanske borde söka patent på den skriften? Tror den kommer att bli väldigt populär… 😉

  2. farfar hebbe skriver:

    Oki,hoppas att du får begränsat med fritid då framöver,så det blir mindre plugg..Ja det smakade jättebra,det på plankan och det i glaset..Haé Kram.

  3. farfar hebbe skriver:

    Det fanns en Esbjörn som jobbade på Gevaliarosteriet i slutet av -70 talet.Han var/är den ende Esbjörn jag känt..Haé Kram.

  4. plugg-pussel var nytt 🙂 blockflöjt fick våra barn inte lov att spela för mig, de gick direkt till trumpet och saxofon!

    • Ama de casa skriver:

      På min tid och där jag gick i skolan var blockflöjt obligatoriskt att börja med ifall man ville fortsätta med andra instrument inom den kommunala musikskolan.

    • (som tur var musikläraren mer överseende här, så jag slapp lyssna på blockflöjten… nu har vi ju även säckpipa i familjen ❤️

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Jag är glad att jag i alla fall slipper ha säckpipa i familjen, och Anders har gett bort sin fiol till en systerdotter med större behov av en sån. Så det är rätt lugnt här trots allt 😀

  5. friochlycklig skriver:

    En av våra döttrar spelade blockflöjt. En spelade trummor. Den tredje spelade fiol . Jag har inga kommentarer angående detta. Det är ff smärtsamt. 😲

  6. Mamma c skriver:

    Själv lärde jag mig att spela piano i den åldern.
    När jag gick gymnasiet hade jag mina praktikveckor på Kolmårdens Djurpark (på kontoret). Sedan blev det sommarjobb där, med att sitta och räkna kassorna och massa annat kontorsarbete. Mats Amundin hälsade man på ett fler tal gånger. Vi kanske var där samtidigt?
    Ha en bra söndag och i morgon åker pluggen bort och vi går in i Fas 1.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Jag övergick till piano när jag började mellanstadiet. Det var verkligen inget för mig. Varken koordination eller taktkänsla…
      Se där! Vi kanske sågs till och med? Jag var där från HT 1978 till och med VT 1980 och det hände att vi var uppe på kontoret nån gång.
      JAAA!!! Imorgon pluggar vi ur 😀
      Kram

  7. bmlarsreseblogg skriver:

    Herre Gud, vad mycket extra tid du måste ha för att över huvud taget komma på tanken att skriva med plastplugg….🙄
    Hoppas det problemet kommer att avta i nästa vecka.

    • Ama de casa skriver:

      Ja, man börjar ju fundera över hur det står till i skallen efter denna långvariga karantän… 😉
      Nästa vecka kommer jag nog inte ha tid att skriva med pluggar 😀

  8. skåningen skriver:

    De flesta barn i Sverige har spelat flöjt i skolan!
    Svar: Visst kan det bli bra med dåliga saker ,man ska bara ha tålamod.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  9. Biggeros skriver:

    Jag kunde faktiskt finna dig på båda bilderna i plugget=)
    Du fick även tid över att forma pluggen till plugg.
    Vibhabn precis komma inaför dörren innan skyn öppnade sig. Det blev en morgonpromenad =)
    Trevlig söndag ❤

    • Ama de casa skriver:

      Snyggt jobbat att hitta mig 😀
      Vår morgonprommis blev inställd. Jösses vilket oväder det blev! Har kunnat sitta ute på terrassen i sol/moln nu på eftermiddagen. Får se om vi får ändan ur och ger oss ut på en kvällspromenad. Men å andra sidan är det ju Mästarnas mästare ikväll… 😉
      Tack detsamma!

  10. Elisabeth skriver:

    Wow vad pluggbilder du fixat till! Kul att läsa och se!

  11. Znogge skriver:

    Snyggt skyltat som vanligt! Längst fram i mitten skulle jag vilja säga 😀

    God söndag!

  12. Jag tycker bättre om skolplugg än väggplugg. Jag är nämligen inte det minsta händig.

  13. Men så söt du var där med flöjten! (Hittade dig på båda utan dina ledtråd!) Jag tvingades också spela det innan jag fick sätta fingrarna på pianot. Gillade dock inte min lärare så jag skolkade faktiskt ibland. Min storebror hade samma lärarinna, han gillade inte henne heller så det måste ju ha varit fel på henne. Tror han också skolkade ibland, Fast han skolkade nog på andra ämnen också, det gjorde inte jag … Jag gillade plugget, det gjorde inte han.

    Anders-pluggen, det är väl en förstärkare, en sådan plugg har vi med i sovrummet för annars är det inte mycket till Internetåtkomst där och det är dumt eftersom mannen min har sitt kontor där (sovrummet är lite delat, liksom).

    Ser fram emot nya spännande Fas 1-bilder imorgon!

    • Ama de casa skriver:

      Tack Emma och duktigt hittat! 🙂
      Jag hade inget emot mina lärare, hade fyra olika dom fyra år jag spelade. Förmodligen gillade dom inte mig eftersom jag fick byta varje år…
      Jag skolkade inte, men jag fejkade ”ont i armen” med ett bandage ett tag. Tog det på vänsterarmen eftersom jag var extra usel på basklaven, den hade vi inte lärt oss på flöjtlektionerna. Funkade några veckor, men sen mötte jag pianoläraren på stan en dag då jag såklart inte hade det där bandaget på.
      – Så du är bra i armen nu, sa han och flinade.
      Sen gick det inte komma undan med det längre 😀

      Jag har ingen aning om home-pluggen, men frågade Anders. Han säger att det snarare är en förlängare istället för en förstärkare. Används istället för en lång sladd in till nästa rum… Frågor på det? Onödigt. Jag har ändå inga vettiga svar 😀

      Fas 1 kommer att bli spännande. Undrar egentligen vilka regler som gäller…

  14. Ditte skriver:

    Många fina pluggiga bilder! Jodå jag hittade dig på båda bilderna. Och bilden där du flöjtade var verkligen gullig.
    bilderna från Torrevieja har hög igenkänningsfaktor allihop. Mycket välkända kvarter-
    Bra att du vilat dig i form i veckan för i morgon blir det som jag förstått det vidgade vyer.
    Trevlig söndag.

    • Ama de casa skriver:

      Snyggt hittat! 🙂
      Dom välkända kvarteren är ganska oigenkänliga i dessa dagar. Hoppas det lättar ordentligt nu – fast med avstånd.
      Ser fram emot imorgon!
      Tack detsamma.

  15. LillaSyster skriver:

    Sista bilden så fyndig…. men det är tråkigt när man först ska plugga för att få upp sina tavlor/hyllor eller vad det nu må vara.
    Snart är det måndag=)

    • Ama de casa skriver:

      Fast pluggar är ändå bra att ha. Ja, om man behöver skriva nåt viktigt meddelande i alla fall 😉
      JAAA!!! Måndagen är bara några fjuttiga timmar bort nu 😀

  16. Karin Eklund skriver:

    Jadå, jag hittade dig jag också, på båda bilderna. Du fick till det bra igen, som vanligt, i din kombo av två teman. Mycket bra plugg-ar blev det.
    Ha det gott där söderut i världen!

    • Ama de casa skriver:

      Jag verkar inte kunna gömma mig så bra eftersom jag blir hittad hela tiden 😉 Duktigt av dig!
      Tack så mycket och ha det gott ni med!

  17. åsa skriver:

    Så bra Du är på plugg och skyltar blev det dessutom 🙂
    Nu blir det kanske mer uteliv för Er del… här sägs vintern i princip vara på väg tillbaka så frågan är om jag blir hemmasittare.
    Getter är skojjsiga djur.
    kram

    • Ama de casa skriver:

      Tack Åsa! 🙂
      Lite mer uteliv lär det bli, men det gäller att vara fortsatt försiktig och hålla avstånd.
      Usch då, mer vinter låter onödigt om du frågar mig. Fast här hade vi faktiskt lite hagel idag…
      Jag gillar också getter! Roligast är dom när dom svimmar 😀
      Kram

  18. Geddfish skriver:

    Har också hittat dig! Musicerande Ama, så söt, så! Ja men musik var ju kul. Jag har spelat blockflöjt, piano, orgel och gitarr.
    Bra skyltat som vanligt 😀 och nu blir det en spännande dag för er i morgon med vidgade vyer! Man vill ju se ljuset i tunneln, liksom, förstår jag.
    Önskar er vackert väder!

    • Ama de casa skriver:

      Duktigt hittat! 😀
      Jag övergick till piano efter blockflöjten, men det var verkligen inte min grej. Fortsatte faktiskt med blockflöjten samtidigt då ett par klasskompisar valde altflöjt och behövde nån som spelade själva melodin. Följde även med en kompis som spelade fiol och tutade med blockflöjten till det. Måste ha låtit heeelt förskräckligt! 😀
      Tack Gerd, och hoppas att du också får en fin dag imorgon!

  19. Anneli Häggkvist skriver:

    😀 Har smärtsamma minnen från tiden med blockflöjten 😀 fick bakläxa varje gång eftersom jag inte fick träna hemma 😀 😀 sista bilden tog skruv !

    • Ama de casa skriver:

      Jag var faktiskt en fena på blockflöjt (tyckte jag själv) men när det kom till piano så var jag totalt värdelös.
      Visst var den skruvat kreativ den sista bilden! Jag är rätt nöjd själv 😀

  20. Afrodite skriver:

    Som vanligt härligt att läsa Ama:s blogg, även om det var längesen. 😄
    Plugga på!

  21. BP skriver:

    Inga problem att hitta dig på båda bilderna. Du är dig lik, eller så har du visat ett antal bilder från yngre år, så att jag nog skulle känna igen dig även som bebis – hahaha!
    Har också spelat blockflöjt, men inte särskilt länge. Är man tondöv, så är man;-)
    Älskar muralmålningen till förskolan/skolan. Så fräscht och fantasifullt. Sånt borde man göra här också. Det är många förskolor på Costa Blanca som har sådana fantasifulla och färgglada ”inramingar”.
    Sista bilden – hahaha! Jag byggde ju en raket, men jag måste medge att ditt konstverk är aningen vassare. Men åt andra sidan så har jag ju inte lika tråkigt som du har haft;-)
    Nu ser jag framemot en avrapportering av morgondagens ”frigång”.

    Tusen tack för skyltningen och länken:-)

    • Ama de casa skriver:

      Det finns inte så många bilder på mig som liten, så det blir en del repriser. Har man hängt med länge så finns det en ”risk” att man känner igen dom. Men du är så observant, så du grejar det nog ändå 🙂
      Blockflöjt var jag rätt duktig på. Men skulle nog inte grejade idag. Testade hemma hos Ruth i Virginia och det gick verkligen inget vidare 😀
      Visst har dom många roliga målningar runt ikring på skolorna här – dom piggar upp!
      Ur tristessen föds nog kreativiteten skulle jag tro. Min Plugg-skylt roade mig en stund i alla fall 😉
      Imorgon blir det frigång… Men rapporter därifrån kommer nog inte förrän i övermorgon – imorgon blir det sovmorgon! 😀

      Tack själv – älskar Skyltsöndagen!

  22. mycketyck skriver:

    Se där många olika plugg blev det ju. Sista bilden var bäst tror jag.
    Ja, i morgon kan JR susa ner till bageriet med elräkningen i fickan för att köpa färskt bröd. Elräkningen är vårat personbevis här i Frankrike. Har du en sådan så är et bevis för att du bor här nere.
    Snälla fråga mig inte, men så är det här 🙂

    Endast några timmar kvar till frigång för er.

    Ska bli roligt att läsa morgondagens inlägg.

    • Ama de casa skriver:

      Sista bilden höll mig i alla fall sysselsatt en stund 😀
      Jag tror inte vi behöver ha några bevispapper med oss, men våra spanska körkort torde bevisa att vi är residenta här.
      Ja, nu nalkas frigången för vår del – härligt! Fast vissa begränsningar kvarstår, frågan är bara riktigt vilka dom är? Som vanligt är reglerna inte helt tydliga.

      Första rapporten om frigång kommer nog tidigast i övermorgon. Jag skriver ju mina inlägg på morgonen och imorgon handlar det med största sannolikhet om idag då frigången inte har inträtt än 🙂

  23. byblixtra skriver:

    Det var en aggressiv skylt utanför tacobaren!

    Kreativt att skriva ”plugg” med plugg. 😉 Snyggt blev det också!

  24. yfronten skriver:

    Åh, vilken fin getbild! Har du lyckats gå två gymnasieutbildningar! Ja, jag önskar dig också lite mindre tid… Ibland undrar jag om maken har för mycket tid, som nu när han målade insidan av avgasrören på båten röda… 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Jag har nästan gått tre gymnasielinjer. Började på natur, fast där stod jag bara ut två veckor, haha! Hoppade över till 2-årig social linje och det var ju bra, för då började jag på samma skola där Anders gick 4-årig teknisk linje. När jag var klar på social linje flyttade jag till Norrköping och gick den 2-åriga djurvårdarlinjen och också var en gymnasielinje 🙂 Det hette ”linje” då och inte ”program” 😀

      Haha! Maken hittade verkligen en nyttig syssla där 😀

      • yfronten skriver:

        Nu får man inte ta flera examen, det kanske man fick då eller också utgjorde du ett undantag? Jag gjorde en lite konstig flytt från universitetet i Göteborg där jag läste svenska/nordiska språk och sedan samma sak i Växjö. Det fick man egentligen inte så jag fick gå en termin extra och har nästan tolv högskoleterminer men en fyraårig magister… Krångelikrångel…

      • Ama de casa skriver:

        Jag vet faktiskt inte om det fanns några begränsningar på den tiden. Men djurvårdarlinjen var ju en ”yrkeslinje”, så det var kanske därför det gick bra? Ingen aning…
        Oj… Du är väldigt välutbildad då 🙂

  25. paulamerio skriver:

    Alltså, vem åkte till Bahamas på jullovet på 60-talet??? Jo Ama förstås, det ska börjas i tid….inte avis ett dugg, näää
    Eller bääää för jag älskar ju getter och jag tror att du viska söta ord i örat. Du hittade förstås en himla massa plugg i olika former och tydligen är Anders väldigt poppis där ni bor. Även om de inte lärt sig stava…
    Nu är det strax måndag morgon, undrar om du kan somna ikväll…Snart är frihetens timme här, lycka till!

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror det var mina föräldrar som väckte reslusten hos mig. Vi åkte ganska ofta utomlands på loven.
      Jag gillar också getter, skojiga och underhållande djur 🙂
      Spanjorer döper om dom flesta, exempelvis heter vår svenska kung Carlos Gustavo här 😀
      Tack! Jag inledde friheten med sovmorgon 😀

  26. kajsalisasblogg skriver:

    Blockflöjten var nostalgi, morsan har en sån. Gillar streetarten, sista figuren ser levande ut 🙂 Samma tacomärke som i Sverige, sen tycker jag din sista pluggbild var kreativ.

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Visst var den sista figuren väldigt naturtrogen 😀
      Man kanske blir mer kreativ när man är rastlös? Eller rastlös förresten… Det var ju egentligen rast mest hela tiden 🙂

  27. Så roligt att ta del av sin tolkning av plugg 🥰. Sedan extra kul att se dig som barn. Djurlinje alltså, spännande har du haft glädje av utbildningen sedan gymnasiet? Och blockflöjten spelar du på ofta antar jag 😅🤣🤣🤣.

    • Ama de casa skriver:

      Tack så mycket! 🙂
      Ja, jag har jobbat både i Lycksele djurpark ett tag och sen på Skansen några år. Sen övertalade Anders mig att skola om mig till programmerare 🙂
      Haha! Ja, blockflöjten kommer ofta fram här 😀

  28. Anki skriver:

    Här var det minsann välpluggat! det var inte svårt att hitta dig på bilderna – du är dig lik!
    Vår yngste son spelade blockflöjt och var riktigt duktig, men slutade när kompisarna började ge gliringar.
    Själv tvingades ja att spela piano, vilket jag gjorde för att jag måste! inget pianospel- inga ridlektioner – utpressning!
    Ha en fin dag!

    • Ama de casa skriver:

      Duktigt hittat 🙂
      Blockflöjt var i princip obligatoriskt ifall man skulle börja med musik i kommunens regi, så det var både killar och tjejer som spelade. Då blev det inga gliringar, det var ju helt normalt om man så säger 😉
      Oj, snacka om utpressning!
      Jag kände mig tvungen att spela för jag hade fått ett piano i födelsedagspresent av pappa. Då kunde jag ju inte ge upp! Fast när jag till slut gjorde det efter fyra år då var ALLA glada 😀
      Tack detsamma!

  29. Ullie skriver:

    Ja wow vilken parkering . Såg en här om dagen under ett träd uppepå trottoaren

    Fattar inte om de tror moder jord ska suga upp allt decdlängrr

    Kram fina du

  30. Maria Eriksson skriver:

    Så klart man känner igen dig och Susanne! Men hon som står till höger om Susanne, heter hon möjligen Elisabeth? De andra vet jag inte.

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror såhär (från vänster till höger)
      Övre raden: Anders, Gulli, eller om det var Gulli, Lena Forsman
      Nedre raden: Erik, Anna-Lena, jag, Sanna, Birgitta.
      Men det är inte helt säkert 😀

Lämna en kommentar