Djurlivet då?

 

Hur ser det ut såhär i dessa tider?

Tja…

1

Dom första sju veckorna såg Ama inte så mycket av det. Bara den ylande skedanden och en eller annan katt på grannhusets tak.

Men i lördags när vi fick gå ut lite friare och hela en kilometer hemifrån, då blev det genast mer fauna att studera.

2

Här låg en katt och slappade på en bänk…

3

… och här låg en katt och slappade under en bänk.

Dom är duktiga på att slappa, men dom bryr sig verkligen inte mycket om regler, katter.

4

Denna katt låg och slappade på ett bord i en bar. I barer får vi inte vistas nu…

5

… och dom här katterna struntade högaktningsfullt i polisens avspärrningar.

Illa…

Fåglarna då?

Lika stor civil olydnad där, faktiskt.

6

Den här hägern må se oskyldig ut…

7

… men tittar man från en annan vinkel syns det tydligt att den plaskade i kanten för sitt eget höga nöjes skull. Det får man inte heller göra – motionssim eller surfning ska det vara.

8

Även dom här duvorna såg ut att ta ett nöjesdopp i den lilla sjön.

Men en sak ska man ändå ge dom, djuren:

9

Dom verkar vara duktiga på det där med att tvätta sig – och då inte bara händerna.

Gomorron!

66 Responses to Djurlivet då?

  1. mittlillautrymme skriver:

    Gomorron Ama!
    Det var ett intressant djurliv, ungefär detsamma som vi brukar ha i Marquesa, ja förutom hägern då, men det kanske beror på att han inte hittar någon strand att var olydig på. 🙂
    Hos oss brukar inte djuren hänga upp sig på tork, det är grannen som hänger ut sina kalsonger och det är ju inte riktigt lika roligt. 😀

  2. Karin Eklund skriver:

    Det är just det som är det fina i kråksången att djuren gör som de själva vill, om de har det bra vill säga. Presidenter och styrande kan liksom flyga för dem. Tack för trevligt och humoristiskt fredagsinlägg.
    Ha det fint !

    • Ama de casa skriver:

      Visst har dom det bra dom fria djuren som får göra som dom vill. Nästan. Vi bråkar med duvorna som vill sitta och använda vår terrass som toalett… 😉
      Tack Karin och ha det fint ni med!

  3. FREEDOMtravel skriver:

    När katterna är borta dansar råttorna på borden. Djuren har väl vant sig vid att få vara ifred nu 😉

  4. LillaSyster skriver:

    Det är det som är det fina med att vara katt, man gör precis som man vill! ( det är därför jag ska bli katt i nästa liv och bo på ett bra ställe) Nu kaffe efter min långpromenad 16 km , så tur att jag inte bor i Spanien.

    • Ama de casa skriver:

      Katter är så härligt självständiga 🙂 WOW!!! Det var ingen dålig promenad det! Fast här kan man också få ihop den sträckan ifall man utnyttjar hela tidsintervallet (och eventuellt kompletterar i garaget 😉 ).
      Hoppas kaffet satt bra!

  5. friochlycklig skriver:

    Nu har vi varit på morgonpromenad men vi såg endast lite fåglar, i luften då. Det var skönt med promenad och nu ska jag plocka fram frukost och sedan njuter vi av fredagen och hoppas att ni gör detsamma. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det är skönt att få komma ut och röra på sig, men tiderna… Hoppas det öppnar upp mer snart 🙂

      Vi njuter av fredagen såhär långt i alla fall 🙂
      Kram

  6. Katter är speciella. Jag har bara en och den är lugn o ligger alltid där jag lagt den 🙂 Djur är mina favoriter, ibland känner jag gillar dem mer än människor 🙂
    De sista djuren på dina bilder, de har tagit en redigt tvätt de. Så hänger de där och ser ut över takåsen. Inte illa de.
    Kramiz

  7. Yvonne skriver:

    Vilket djurliv! Bara undrar hur alla de där bortskämda vildkatterna har fått mat under dessa karantänveckor när ingen fått vara ute, kanske har beståndet minskat ordentligt. De har ju blivit alldeles för lata för att jaga råttor och dyl när folk matar dem med en massa gott kattkäk.

    Någon som har Coronaskräck som tvättat alla gosedjuren tro? Härligt med nytvättade och friskluftsdoftande djur att gosa med.

    Ha en fin fredag hälsar jag från ett soligt (än så länge) Åkersberga.

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror nog att kattmatarna har varit i farten även under karantän, katterna ser välmående ut. Eller så har dom väl tagit upp det där med råttjakt igen.
      Det var säkert mysigare att gosa med djuren efter att dom blivit tvättade 🙂
      Tack detsamma! Här skiner solen och det är… 22 grader. Skönt!

  8. Mamma c skriver:

    Här har vi grannens katter som vi schasar bort stup i kvarten. För vi vill inte att de gör vår tomt till deras toalett.
    Ha en fin och bra fredag.
    Kram Carin

    • Ama de casa skriver:

      Nej, nån kattoalett vill man inte ha på tomten. Men jag hade nog gosat lite med katterna istället för att schasa bort dom ändå 🙂
      Tack detsamma!
      Kram

  9. Härligt med slappande katter, de kan verkligen njuta av tillvaron och dessutom nu när det inte är en massa folk ute som skrämmer bort dem!

    Som Yvonne skriver, någon som har bacillskräck!? Spanjorerna är verkligen konstiga. De tvättar och fejar hela tiden, herregu så mycket rengöringsmedel det finns och alla dessa doftmojänger – kolla utbudet i butiken! – och alla tvättmedel med extra dofter och kroppssprayer, det är ju så man storknar. Bokstavligen! Men att hålla för när de nyser eller hostar …? Tvätta händerna efter toabesök? (Det är nästan intressant att vara på offentliga toaletter och se hur många som använder sig av handfaten. För handtvätt, alltså.)

    Vet du, i morse var jag ute och gick! Gick till Mercadona för att se om de hade jäst (nej, det har de inte) och tog en extra sväng. Nästan impad över mig själv.

    • Ama de casa skriver:

      Visst är katter sköna livsnjutare 🙂
      Vår granne tvärs över gatan misstänkte vi ett tag för att bedriva tvätteriverksamhet. Tvättade mängder varje dag. Men det visade sig mest vara åt barn och barnbarn som bodde hos henne ett tag.
      Tvätt- och städgrejer finns det verkligen mängder av, och väldigt effektiva sådana också – se bara på KH7.
      När dom har städat i trapphuset… Oj, oj, oj vad det luktar rengöringsmedel!
      Haha! Jag undviker offentliga toaletter så länge det bara går. Men ibland måste man bara, om inte annat så bara för att tvätta händerna innan man ska äta nåt efter att exempelvis ha åkt buss 🙂

      Duktigt traskat! Synd att du inte fick tag i nån jäst bara.

      • Jag har alltid med mig våtservetter, de kan komma till pass vid de mest konstiga situationer.

        Jag tror faktiskt jag ska beställa jäst på Amazon …

      • Ama de casa skriver:

        Våtservetter har jag med mig ibland, när jag är på ”konstiga ställen”. Men visst är det bra att ha med sig såna i alla lägen.

        Beställ jäst du. Eller så kan du ta en ny promenad till Mercadona imorgon och kolla om dom fått in jäst. Men det kanske inte är så sannolikt på en lördag?

      • Har gett upp på butikerna och har nu beställt jäst!

      • Ama de casa skriver:

        Kan förstå dig. Undrar om jag kan beställa wettex på nätet? 😉

  10. skåningen skriver:

    Djuren har inga coronaregler..
    Vi får gå ut men inte i stora folksamlingar!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Det borde vi ha fått göra här också – hela tiden. Bara vi hållit avstånd så kan jag inte se nåt problem i att vara ute i friska luften.
      Tack detsamma!
      Kram

  11. Gosedjur kan bli en bakterie/virushärd så dom behöver nog en omgång i maskinen ibland 🙂

  12. vad gör sonens katt där borta…?!?

  13. farfar hebbe skriver:

    Ja det är väl ett ämne som är värt att fira..Vi firar väl också att vår rörelsefrihet har ökat,dock marginellt..Haé Kram.

  14. farfar hebbe skriver:

    Två mörka ögon,det är em melodi som håller än idag,skönt gung i den..Haé Kram.

  15. Geddfish skriver:

    Man får glädja sig åt det lilla i tillvaron 😀
    Min yngsta dotter har fått nya kelgrisar – jag menar gullefjun. Två till kläcktes i morse och fler ska det bli. Men jag kan ju inte klappa dem. För långt bort för en kram 😀
    Ha det gott!

  16. Biggeros skriver:

    Ja, regler är till för att följas=)
    Alla är vi däggdjur mer eller mindre =♤
    Visst tar katterna sig friheter när människorna är borta.
    Idag tog vi en morgonpromenad vilket är första gången=) Vi brukar gå sent på kvällen.
    Hoppas att ni får en fin Fredag ❤

    • Ama de casa skriver:

      Eller hur! Dumt av både katter och fåglar att bara strunta i dom sådär… 😉
      Sent på kvällen är jag för lat för att gå ut för att ”bara” promenera. Min favorittid är på dan…
      Tack detsamma!

  17. Christina skriver:

    Hihi man skulle varit katt :)) då gör man som man vill o ingen kan stoppa en , väldigt svårt i alla fal att åka fast. Undrar vad dom där stackars gosedjuren varit med om då :)) Ha en fin fredag //Christina.

    • Ama de casa skriver:

      Katter är härliga som gör precis vad dom vill – och kommer undan med det 😀
      Gosedjuren hade säkert blivit neddräglade… 😀

      Tack detsamma!

  18. Anki skriver:

    I mitt nästa liv vill jag nog bli katt! De gör som de vill – eller fågel – de gör också som de vill och kan flyga vart de vill!
    Ha en fin fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Fågel vore kanske det bästa, då kan man flyga vart man vill när som helst och dessutom slippa säkerhetskontrollen 😀
      Tack detsamma!

  19. louisechf skriver:

    Hahahaha härligt!!! 😂👏🏼 Och en Burger King skylt kunde jag visst se på ett par bilder, typiskt mig att bara se maaaat (.men tur ändå att jag inte relaterade katterna med detsamma ;))

  20. Ditte skriver:

    Katterna och även resten av djuren verkar ha det bra och de har säkert vilat upp sig när det varit lugnt på gator och torg.Och att de sedan har egna regler verkar ju fungera. Men bra att de anammat det där med att tvätta sig.
    Önskar er en fin fredag.

    • Ama de casa skriver:

      Katterna ser det inte ut att ha gått nån nöd på 🙂 Välmående, och förmodligen har nån kattmatare sett till att dom har fått en viss tilldelning i alla fall.
      Tack detsamma!

  21. Znogge skriver:

    Skönt att hygienen är god men det där med social distansering fungerade väl inte fullt ut på sista bilden 😉

    Trevlig fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Nej dom hängde på tork på tok för nära varann! Men dom kanske hörde till samma familj och bodde tillsammans? 😉

      Tack detsamma!

  22. mycketyck skriver:

    Tror katterna mår extra bra när hundarna levt i karantän så länge. Verkar som att någon kramat djur i alla veckorna och nu behövde de tvättas 🙂
    Vi har en groda som bor bakom plattorna vid grillen. Han pratar ofta när solen är framme.

    Vive La France säger vi här idag !!!

    I morgon är de lördag och så endast en dag kvar tills vi inte behöver passersedel när vi går ut.

  23. BP skriver:

    Kul är ju faktiskt att katterna ser så välmående ut, trots att ingen har matat dom under två månader. De klarar sig alltid.
    Å det är väl ingen som sagt att människor inte på ligga under bänkar;-)

    Så jag skrattade åt sista bilden. Personen som har tvättat alla gosedjuren har antingen bacillskräck eller som var h*n totalt uttråkad i karantänen. Hoppas h*n spritar alla djur också;-)

    • Ama de casa skriver:

      Katter är duktiga överlevare, helt klart. Katten både på och under bänken skötte sig exemplariskt, det var dom andra som bröt mot reglerna… 😉
      Jag tror att det nog kan vara bra att tvätta gosedjuren även om det inte är corona ute på vift 😀

  24. yfronten skriver:

    Jag körde hem från stugan med vår nya monstertruck ikväll och såg tre rådjur och en älg. Kan inte minnas att mina gosdjur någonsin tvättades när jag var liten, fast det nog hade behövts. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Läskigt att se såna när man är ute och kör. Annars är dom fina 🙂
      Jag kan inte heller påminna mig att dom tvättades i min barndom 🙂

  25. paulamerio skriver:

    Civil olydnad, bara älskar uttrycket, det sätter igång både pulsen och hjärtfrekvensen. Om den dessutom involverar söta katter, än bättre! Ja jisses, ha en skön helg!

  26. Augusta skriver:

    Vilka olydiga katter och fáglar men det är deras charm att inte följa regler. Vad härligt för er att kunna lämna bostaden. Men hur blev det, máste ni fortsätta stanna inne sedan? Önskar er en trevlig helg!

    • Ama de casa skriver:

      Katter är katter och några regler bryr dom sig inte om 🙂
      Det kommer att lätta betydligt för oss nu på måndag – ser verkligen fram emot det!
      Tack detsamma!

  27. Ruth i Virginia skriver:

    Det där gänget på taket i sista bilden tycks ha
    det festligt värre. Kunde inte finnas en bättre plats
    att hänga ut en solig dag i Spanien,

  28. Skogsälvan skriver:

    God morgon!
    Det är vackert där du bor. Mycket katter 🤗
    Ha en fin lördag

  29. Själv träffade jag på ett gäng olydiga kor igår. Höll minsann inte avstånd till varandra och en av dom nyste rakt ut, dock hade den inte mycket till armveck att nysa i.

Lämna en kommentar