Fågelskådning

 

Ama tycker det är kul att studera fåglar och deras beteenden. Här kommer några bilder som hon hittade i en bortglömd mapp på datorn.

1

Den här flöjtkråkan tiggde mat.

2

Barnet vinkade glatt till den, men det var mat den ville ha. Det fick den inte.

3

Den här rörhönan var ute och spatserade för att leta upp mat på egen hand, men det behövde den inte göra själv…

4

… för den fick sällskap på promenaden.

5

Hägern liftade med Titanic istället för att promenera runt.

6

Det var nog enklast, för den hade bara ett ben. Eller hade den ens det? Det kanske var ett vassrör som det bredvid – möjligen svävade den där hägern, eller så var det en hägring.

7

Ingen av dom här påfåglarna verkade ha några ben dom heller?

8

Jodå, det hade dom, Ama såg det senare. Hela gänget var nog helt enkelt på solsemester.

Det är som sagt kul att studera fåglar och deras beteenden.

Fast vad den här pippifågeln hade för sig, det vete tusan.

Slut från Amas ornitologhörna för denna gång.

Gomorron!

44 Responses to Fågelskådning

  1. Mamma C skriver:

    Håller med dig, vi hade en gång i tiden 8 st parakiter och papegojor av olika sort när vi bodde i huset.
    Ha en bra onsdag.
    Kram Carin

  2. Robert skriver:

    Gomorron, Gomorron! 😀

  3. friochlycklig skriver:

    Så lärorikt! Inte visste jag att fåglar är så intressanta typer. 🐣🐔🐓🦆🦅🕊🦃🐦🐧🐤🐥🦉🤔😊 Pingviner är mina favoriter. Fast dem har jag bara sett i djurpark.

    • Ama de casa skriver:

      Vi har sett en hel del pingviner irl, dom flesta av dom vi sett befann sig på Falklandsöarna. Ett exempel:

      Jag bara älskar dom vackra kungspingvinerna! 😀

  4. Janne skriver:

    God morgon! Fåglar är lustiga. Första gången jag sett påfåglar lighta. 🙂

  5. "LillaSyster" skriver:

    Fina fågelbilder. Det var ena slöa påfåglar… ja, ja alla behöver ju solsemester! Här väntar jag ännu på Ärlan! Ha en bra lille lördag! Kram

  6. Ami skriver:

    Fåglar är kul att studera. Även om duvorna här nere på paseon kan vara rätt jobbiga så är de ganska gulliga också….en del av dem i alla fall 😀
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Dom är vackra, turkduvorna. Men jag gillar inte när dom är påflugna och svischar runt skallen på en… Dom är ute efter nötterna, och dom vill jag ha själv! 😀
      Kram

  7. Inger Rozén skriver:

    Hej.Trevvligt med fåglar.Här har vi måsarna och skator.Kram,Inger

  8. Jag hade hellre varit på solsemester än rest med Titanic.

  9. Ditte skriver:

    Tack för dessa personliga fågelbilder. Och visst är kan fåglar vara roliga att studera och oftast är de tämligen prsonliga. Här hade du lyckats få till roliga och personliga bilder. Men den extra bilden av kungspingvinerna gillar jag allra bäst.
    Trevlig onsdag.

    • Ama de casa skriver:

      Kungspingvinen fanns inte i den bortglömda mappen på datorn, därför fick den inte vara med förrän jag blev påmind om pingviner 🙂
      Jag gillar att titta på fåglar och gärna mata dom också. Fast INTE på restauranger 😀
      Tack detsamma!

  10. Znogge skriver:

    Imponerande fågelkunskaper minst sagt! Nästan så att man får pippi 😉

    Kram

  11. kajsalisasblogg skriver:

    Kul fågelbilder, djur och barn blir alltid bra ihop. Påfåglarna var vackra och bilden på kungspingvinerna jättesnygg.

  12. farfar hebbe skriver:

    Kuliga fågelbilder,,jag var ner till slätten i morse,inget nytt,såg ett gäng tranor på långt håll,tyckte jag hörde Lärkan men är inte 100,säker..Ja du ser inte bara du som fyller länge..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Kul ändå att flyttfåglarna är på väg tillbaka 🙂 Så kallar vi även dom svenskar som håller till här nere på vintern och åker till Sverige över sommaren – flyttfåglar 🙂
      Grattis igen då, Hebbe 😀
      Kram

  13. farfar hebbe skriver:

    Ja nu är solen hungrig,käkar snö som bara den..Haé Kram.

  14. Annica skriver:

    Många fåglar är dessutom väldigt vackra att titta på. Att dem sen är småroliga är ju ingen nackdel 😁
    Kram

  15. Anette skriver:

    Kommer att tänka på en sketch från nöjesmassakern (?) där Sven Melander är fågel. Riktigt träffande och underhållande.

  16. Augusta skriver:

    Påfåglar är ju en favorit. Det var många på samma plats. Finns dom i ert område i Spanien? Sista fågeln, ser ut som en fågelunge som vill ha mat, lära sig flyga. Allt på en gång 😁🐦

    • Ama de casa skriver:

      Påfåglar är vackra – fast lite farliga. Jag blev sparkad i huvudet av en så att blodsvite uppstod. Jag skulle ju bara fånga den… 😉

      Det kanske är en fågel som klarar av det där med multitasking 😉

  17. Susjos skriver:

    Tycker också att det är kul att titta på fåglar numera…kan det vara åldern?
    Känner igen hägern från mina nya hemtrakter!!!! ;-D

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror det. Snart kommer vi sitta på en parkbänk och mata fåglarna hela dagarna… 😉
      Fast jag blev nog gammal för många år sen, eftersom jag har gillat fåglar länge 😀

  18. åsa i åsele skriver:

    Alla fåglar förutom duvor har någon form av existens berättigande 😉 dock gillar jag flamingos bäst… dem där rosa i plast 😀

  19. BP skriver:

    Så bra dy lyckades med att fånga fåglarna. De var skarpa också, bilderna alltså. Åt andra sidan vände ju några fåglar ryggen till, och påfåglarna sov i solen;-) Har då aldrig sett påfåglar som ligger på marken. Det var en riktigt häftig bild faktiskt:-)

  20. ullie skriver:

    ja men vilka fina fåglar. o lilla bebis så gullig kanske ville ge dem mat
    hi hi ja såg flamingos i lila här är det rosa som är mest o dem gillar ja såååå mycket =)

    • Ama de casa skriver:

      Barnet bara vinkade till fågeln, jag tror nog att pippin hoppades mer på föräldrarna… 🙂
      Mer vanligt med rosa flamingosar överallt tror jag 🙂

  21. Christine - 29° skriver:

    Men vilken rolig bild på hägern som liftar med Titanic. Och vad sjuttsicken gör påfåglarna, de ser nästan lite fulla och vingliga ut. 😂

  22. surridurr skriver:

    Jag tror att den där sista pippin helt enkelt övade på en lite operett.
    Kramis

Lämna en kommentar