Vardagsspänning

 

Nu när påskhelgen är över så kan man fortfarande hitta spänning i tillvaron bara man går ut och ser sig omkring lite.

1

Det här ser kanske inte sådär jättespännande ut?

Men bara man zoomar lite…

2

… så ser man att den där pricken på himlen hade nåt spännande för sig.

3

Vad händer här då?

Ama vet inte riktigt, men zoomar igen:

4

Han uppe på taket verkar hålla i trådarna…

5

… medan han längre ned grejsar med något hängandes i dom där trådarna. En spännande variant av marionettdocka kan man tycka.

6

Ooo… Ser ni vad spännande! En sån där tvåvåningslångtradare som fraktar bilar ger sig in på gatan där, man kan se den bakersta bilen på andra våningen. Det kommer aldrig att gå!

7

Det är minsann inte Torreviejas bredaste gata det där. Dessutom är det alltid en massa bilar parkerade på båda sidor. Ja, där det inte är uteserveringar då. Men det gick tydligen vägen att ta den vägen. Åtminstone stod det ingen långtradare kvar där lite senare.

8

Här är det en som uppenbarligen gärna vill ha spänning i vardagen. Dom gula linjerna brukar innebära att det är parkeringsförbud och en skylt som talar om detta finns också på plats. Dom tre orangea lapparna på trottoaren är gamla meddelanden till tidigare felparkerare om var dom kunde hitta sina bortbogserade bilar.

Tufft att parkera där ändå…

9

… eftersom det kan sluta såhär.

Men man behöver faktiskt inte ens gå ut för att få lite spänning i tillvaron:

10

Den här bilisten hade lyckat köra över en sån där vägspärr på nåt konstigt vis så att bilen hängde i luften. Han fick hjälp ned från den av en till synes äkta hantverkare (klicka på bilden för att göra den större ifall ni undrar hur Ama tänkte där…).

Ja, man kan se spännande saker utan att behöva gå ut också.

11

Det gäller både människor och djur.

Har ni sett nåt spännande på sistone?

Gomorron!

42 Responses to Vardagsspänning

  1. friochlycklig skriver:

    Spänningen är minsann nästintill olidlig i Torrevieja tycks det. Vi får nog snart ta en tur dit och uppleva något spännande. 😉

  2. Mamma C skriver:

    Det är inte klokt vad mycket det händer runt omkring en hela tiden. Jag har inte kunnat zoomat in något spännande tyvärr.
    Ha en bra lördag.
    Kram Carin

  3. Inger Rozén skriver:

    Gomorgon.Håller med dig.Kram,Inger

  4. "LillaSyster" skriver:

    Jobbigt spännande ibland. Jo, det var sannerligen äkta hantverkare och synd att han som jobbade inte hade fått ett par byxor i rätt storlek =) Jag tycker du ska testa lite segling över havet – det är en härlig känsla! Men ta det en varm och solig dag. Det mest spännande jag sett här är väl vårtecken i form av bofink, stenknäck och tussilago! Ha en fin lördag, här är två Toscatårtor klara och snart trillar väl mamma och pappa in – de ska hämta lite växter och så har de med sig stora trollungen som varit hos dem på påsklov. Kram

    • Ama de casa skriver:

      Jag tror att det är meningen att hantverkare ska ha den där typen av outfit – så man känner igen dom 😉

      Jag testade det där med fallskärm efter båt 1987 på Bali:

      Det är i och för sig Anders på bilden, men jag testade också. Det var häftigt, men det får räcka liksom 🙂

      Härliga vårtecken där hos dig! Härligt med finbesök också 🙂
      Kram

  5. Robert skriver:

    Händer mycket spännande på min datorskärm ofta. Däremot vet jag inte om det händer sådana där saker utanför huset här. Inte kollat förresten. 😉

    Goförmiddag! 😀

  6. Behövde inte ens kolla närmare på bilden (även om jag ändå gjorde det) för att förstå vad du menade! Tänker alltid på denna t-shirten då:
    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQXET8MYpha-5ViwonzUL7-fWoh-vya0q1Wy-ZVKOMI9NDw8T2N

  7. åsa i åsele skriver:

    Spänningen är konstant, det är bara lite olika fokus 😉

    • Ama de casa skriver:

      Så är det verkligen – zoomar man får man mer fokus och därmed till synes mer spänning, fast det var egentligen precis lika spännande innan man zoomade 😉 😀

  8. Znogge skriver:

    Jag nog finns det mycket vardagsspänning. Minns när min svägerskas hund trillade ut genom bilrutan…

    Kram och tack för omtanke ❤

  9. skåningen skriver:

    Om man zoomar in eller tittar noga så kan man få se många spännande saker.
    S..Solen är här och jag har bunkrat upp med hundgodis!
    Ha det så bra
    Kram!

    • Ama de casa skriver:

      Det är viktigt att vara observant – annars hittar man just inget att zooma in 😉
      Ha en härlig dag i solen – förhoppningsvis i stolen 😀
      Kram

  10. Inget spännande direkt, tack och lov. Det ser läskigt ut. Men nåt bra har jag sett; Miniatyrmakarna, som fortfarande ligger på Svt Play ifall du vill titta.

  11. Preciosa skriver:

    Hej Ama!
    Muy emocionante! Konstigt vad små byxor en del har…fattas pengar kanske.
    Här är det mest spännande att jag inte får tårta i morgon. Ena av födelsedagsungarna har halsfluss, samme lille man hade svår influensa för 14 dagar sen…Suck! Ja mest synd om honom…
    Kram P ♥

    • Ama de casa skriver:

      Hej P! 🙂
      Men vad tråkigt att det är en sån sjukstuga där! Och extra trist såklart att du inte får nån tårta… 😉 Hoppas alla piggar på sig snart!
      Kram

  12. Ami skriver:

    Det där var så spännande att det nästan var obehagligt 😁
    Kram

  13. Annica skriver:

    Vad vore livet utan lite spänning 🙂
    Kram

  14. BP skriver:

    Marionetteatern känner jag igen från Benidorm. Uppenbarligen billigare än att hyra in en skylift. Men vilka arbetsförhållanden.
    Sedan kan jag ju inte låta bli att minnas att jag nästan – fast bara nästan – hamnade i samma situation som bilisten i näst sista bilden. Det var inte många millimeter kvar till ”clampen” innan jag ställde mig på bromsen och backade. Tänk så ärlig jag är att medge mina (nästan) misstag;-)

    PS. Tack för att du ställde tillbaka den blödande tjuren. Den hade jag som sagt totalt missat. Ska inte upprepas;-) Hoppas Ruth överlever åsynen;-) DS.

    • Ama de casa skriver:

      Jag slutas aldrig att förvånas över hur dom ”tillåts” arbetar här. Hur hemskt som helst ser det ut!
      Haha! Dina ”nästan-misstag” gör min dag, kan jag säga – fortsätt med dina erkännanden! 😉

      Hoppas att Ruth inte såg den… Vill inte göra nån upprörd, men vill gärna förklara vad det handlar om 🙂

  15. Sussi skriver:

    Här är det inte alls lika spännande som du har det. Det jag ser när jag tittar ut från vardagsrumsfönstret är träd, träd och några fler träd haha. Tittar jag däremot ut från andra sidan ser jag några villor också men inga bilar som bryter mot några regler. Jag lever liksom lite genom din blogg när det gäller parkeringsbrott 😉

    • Ama de casa skriver:

      Träd kan vara nog så spännande! Men om jag vore som du skulle jag hellre kolla in grannarna… 😉 😀

      Hmm… Kanske borde jag börja ta parkeringsavgifter? Ja, för alla dom här på bloggen som kollar in dom felparkerade bilarna… 😀

  16. farfar hebbe skriver:

    Ja det tar ordentligt på snön,är i Uppsala nu,nästan snöfritt här + 7,1 just nu kl 19:15..Haé Kram.

  17. farfar hebbe skriver:

    Ja gässen är det ingen ordning på,dom far runt som yra höns,svanar och tranor dom röt sig med lite mer finess lugnt o fint..Men klar det är ju enklare att räkna till 39 st mot ett 150 tal Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Jag kom nu på hur Pelle Palm på Skansen sjöng en rolig snapsvisa på en personalfest.
      Gäss te dej…
      Melodin var såklart Yesterday 😀
      Han var ganska fågelfixerad, Pelle 😀

      Kul att du har sett så många vårteckensfåglar!
      Kram

  18. Susjos skriver:

    Den där marionettdockan,mamma mia!!! Skulle väl aldrig hända här i Sverige,tror jag!
    Ja, parkera hur som helst verkar vara poppis hos er! JAg tar nu cykelvägen till jobbet och parkerar i cykelstället!
    Trevlig kväll!

  19. Ditte skriver:

    Visst är det lite uppfriskande med spänning i tillvaron! Tänk så trost det vore annars. Och att flyga i en sån här fallskärm över Alperna och över vatten har jag gjort ett par gånger och gör gärna om det. Man får en bra vinkel där uppifrån för foton. Å andra sidan har du ju provat och vet hur det är.
    Ha det gott och trevlig söndag.

    • Ama de casa skriver:

      Att få lite spänning i tillvaron livar upp 😀
      Åka fallskärm i alperna är det väl inte bara James Bond förunnat? 😉

      Ha det fortsatt toppenbra med HP och då tänker jag inte närmast på Houses of Parliament 😉

  20. surridurr skriver:

    Ja, det har jag. Din blogg
    Kramis

  21. paulamerio skriver:

    Haha, tänk så många klyftor man får se nuförtiden, tanten rodnar lite klädsamt…

Lämna en kommentar