Skepp å hoj!

 

Skepp (bild från idag)

… å hoj! (fotade ingen hoj idag, var tvungen att dyka ner i arkivet och  rota. Gambia 1983).

Ni kanske undrar varför Ama har ett huckle på huvudet?

Därför… Hahaha! Snyggt, va? Eller inte… 

Ama hade låtit fläta håret. Vi var där i mars när vi var som allra vinterblekast och solen var stark. Att sen ha en himla massa benor så att huvudsvålen som aldrig hade sett solen blev blottad… Det var inte så smart, kan man säga. Jösses vad jag brände mig i hårbotten!

Om det inte var särskilt snyggt med flätor i håret…

… så blev det inte värst mycket bättre när man tog ut dom.

Ojdå. Jag fastnade visst i arkivet och minnen en stund.

Vill  passa på att tacka Moi för gästinlägget och för att hon har tagit så väl hand om min blogg idag. Tack Moi! Du är välkommen tillbaka när helst du vill!

Som en liten present för din insats får du:

Sixten! En av min gamla katts bebisar. Hoppsan. Hoppas inte Sigge blir arg nu…

 

51 Responses to Skepp å hoj!

  1. moi skriver:

    Tack för förtroendet och en trevlig resa!
    Sixten ser ut att vara en harmonisk katt som jag tar till mitt hjärta!

    • Ama de casa skriver:

      Oj! Du vaktade min blogg ”to the bitter end” –en pålitlig vikarie som kan få fast anställning 😀

      Ha det så skojsigt ikväll!

  2. Robert skriver:

    Snygg du var på den tiden – och nu också givetvis. 😀

  3. Tomtan skriver:

    Vilka häftiga frillor!!!!! 😀

  4. Diana skriver:

    Hahahahahaha! Sorry Ama… men såna flätor ser bara så fel ut på vita! Men (förutom att du brände dig) så kan jag tänka mig att det var riktigt skönt att ”bli av” med håret när det är så varmt.
    Batman gick och spelade golf utan keps en gång med nysnaggat hår, några dagar senare roade jag mig med att plocka hudflagor från hans brända skalp (vilket faktiskt var ganska roligt, ja förutom att han hade ont då..)

  5. Stattinskan skriver:

    Haha … ser lite ut som ”Hej jag heter Rulle” på sista bilden ;-D … sötare än honung!

    😀

  6. Ailas skriver:

    Nja, den frillan var inte någon hit i mina ögon, om kära Ama ursäktar. Fast du var söt i alla fall. Skrev jag VAR SÖT? Jag glömde något, skulle lägga till lite och skriva ”var söt, då också”.
    Trevlig kväll i ”spanskornas land”!

  7. Diana skriver:

    Sv: Äsch, misstag är till för att göras! Och som sagt, varma sommardagar är det lockande att bli av med värmebomben man har på huvudet.

  8. Krönikören skriver:

    Bildbevis! Jag visste väl att det bor en liten trollfru i dig! 😀

  9. Fnulan skriver:

    HOn gjorde ett bra jobb Moi men jag saknade min Ama =)
    Jag tycker att du är skitsnygg på alla bilderna!

    Och ditt pris var bättre än ngt jag någonsin fått!!

  10. Diana skriver:

    Sv: Det är ju preskiberat nu. Tiden läker alla sår sägs det ju och efter en tid kan man skratta åt det. Som mitt blåa hår… Haha!

  11. Svorskan skriver:

    Lååååååååååååååååååååw your hairstyle! Hahaha! Visst är det roligt att kolla på gamla foton?

  12. veiken skriver:

    SKEPP???? Vilken världsdel kommer du ifrån???

  13. Roggan skriver:

    Du var mig en hejare på hårmode.

  14. 4U2 skriver:

    Så snygg! Menar det! 🙂

  15. maria skriver:

    Snyggt!!! Du e så härlig som bjuder på dig själv!! Blir impad över att du har sån ordning i arkivet. Har du digitaliserat alla gamla bilder? Sen undrar jag varför ni har rest så himmelens mycket…. har ni inget annat att göra?? 😉

    • Ama de casa skriver:

      När dom där hemska flätorna var på plats så tänkte jag – äh, vad tusan, det är ju ingen som känner mig här nere. Fast jag stod inte ut med dom mer än ett dygn… Och nu. Nu lägger jag ut bilderna i bloggen? Hahaha! Det där med vad som är pinsamt och inte förändras verkligen med åren 🙂

      ”Vi” (läs Anders) scannade in över 10.000 diabilder innan vi flyttade hit ner (och sen slängde vi originalen). Dom är i en hysterikst GOD ordning. Vi (du vet vad du ska läsa här, va?) Har dom indelade i övermappar på år och undermappar på månad/händelser. Det är jättekul att grotta i arkivet, och det är lätt att man fastnar där också.

      Vi (och nu är det verkligen VI) älskar att resa. Så enkelt är det. Vi hade aldrig semester hemma. Nån enstaka dag, bara.

  16. Ninz skriver:

    Wow, det där kallar jag flätor, vilket jobb! Gjorde du dem själv?

  17. Husfrun skriver:

    Jag har helt tappat bort mig i vad inlägget handlade om, men jag kan i alla fall passa på att önska en god kväll 🙂

  18. soffie skriver:

    sånna där flätor gjorde jag på Bali det va jätteskönt att ha sånna i 🙂
    fin du va på bilderna å haha håret stod verkligen rätt ut:)
    ha en toppenlördagskväll

  19. Thakock skriver:

    Haha, jag fläta håret ibland när jag var liten…Det såg förjävligt ut efteråt =P Men jag älskade det då tydligen =D

  20. farfar0hebbe skriver:

    Hejsan fanken va lurvig du var på huvudet..Ja vi säger lycka till i morgon när jag snurrar på hjulet.Haé Kram.

  21. Kina skriver:

    Ajajajajajaj! Det som gör så ont att bränna sig i en bena men att bränna så många, vojne vojne!
    Kram Kina

  22. Aurora skriver:

    Ama Troll;) Det var väl det jag trodde. Det är ngt vilt över dig. Kram

  23. Zarah skriver:

    1983…herregud, det var ju bara igår… Har 28 år passerat sedan dess, otroligt, tycker jag. Även jag har grävt i gömmorna idag, men inte riktigt efter samma som du… Minnen blev det i alla fall.

  24. Diana skriver:

    Sv: Nämen, lever du? Jag trodde du hade bättre saker för dig än att sitta vid bloggen en lördagskväll.
    Glöm att du får kortet, jag har hört historen… du stal min mamma!

  25. Marie-Louise skriver:

    Å vad du har rest mycket i ditt liv 🙂 vilka minnen. Kram

  26. Diana skriver:

    Sv: Vad sägs om att skutta in på fb och chatta lite? Fotbollen verkar vara till halv tolv (batman bad mig spela in det…)

  27. Micke skriver:

    sv:
    Ja september är ett tag till och om du vilar lite på vägen är du desto piggare då. 😉
    Ja, buljettfösäljningen slår slla rekord! 🙂

  28. Diana skriver:

    Ssv: fasen vad det bråkar… jag skrev senast… om nån ev resa!

  29. Diana skriver:

    Sv: Så typiskt! Jag är typ aldrig ute och så händer detta just den dagen man går in…

  30. Ingrid skriver:

    Är det livat där nere nu? Jag är iallafall med en glad att Barcelona vann ikväll :-)Du är säkerligen ute och dansar längs gatorna!
    Kram

  31. Beate skriver:

    Ja så du har också varit i Gambia. Det har vi också varit. Å minnena därifrån är allt ifrån håriga spindlar, underbar strand, lurade på marknad i Banjul, magsjuka, ungdomsfotboll på sand mitt i Serrekunda, kulspruta mot oss på hoj… å lite till…
    Tack för ”walking Memory Lane” i Gambia Ama!!!

  32. Augusta skriver:

    Men så söt du var i flätor och nästan 🙂 lika söt utan också 🙂

    Kram

  33. Gun skriver:

    Håller med Robert, så snygg och söt du var. 🙂

  34. anneliestankar skriver:

    Vad härligt det ändå är med gamla bilder… 🙂
    Ha en fin söndag!

  35. krulli skriver:

    Haha, hahahahah!

    Hahahaha, du passar inte i flätat.. om man säger det snällt!

  36. moi skriver:

    Nu har jag landat i verkligheten igen, både bildligt och bokstavligt talat. Tur jag missade flätorna de är väl inte så smickrande men som min käre mor säger ”det är insidan som räknas”. Nä förresten det är jag som brukar säga det! Nu bär det strax iväg till ett tufft möte med dottern, c:a 1 tim i bil med henne och sen Eeeeeeeeeeeslöv! Yeah.

  37. Vicke skriver:

    vilka fina bilder på dig

  38. skåningen skriver:

    Morn morn på dej ! Jaha då har jag snurrat till det som vanligt.Tala inte om det för Hebbe då får han vatten på sin kvarn om mina höns som är ute och springer 😉 .Inte smart att bränna huvudsvålen!!!….förlåt att jag inte svarade igår ,jag var inte hemma.♥Kram!

  39. Britt skriver:

    På 80-talet tror jag att jag såg ut sådär i håret utan att ha i flätor. Jag hade ofta en gammal permanent på utväxt. Stattinskans kommentar var klockren…du ser verkligen ut som Rulle i håret…men han var ju söt…helst när han var full 🙂

  40. Sussi skriver:

    Undrar varför jag kommer och tänka på Rulle?? 😉

  41. Ruth i Virginia skriver:

    Kom att tänka på att jag aldrig ser cykelåkare på dina bilder från Spanien. Terrängen verkar ju perfekt för cykel.

    Oh ja, du var verkligen gullig md corn rows!
    Ännu bättre när dom tog ut. Åsknedslag! 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Terrängen är bra, ja. Men innan man kommer dit är det en hemsk trafik… Jag vill INTE cykla här nere.

      Tack! Jomenvisst ser det ut som jag har fått en himla massa volt igenom mig 😀

  42. Mia systeryster skriver:

    Vilken snygging=D

  43. kloppan skriver:

    trodde att hon skulle hälsa på dig

Lämna en kommentar