Slut på äventyret

Idag hölls en ceremoni för Ama i Skogssalen som är ett kapell på Skogskyrkogården i Kalmar.

Hennes aska kommer att spridas i minneslunden som ligger i närheten. Även min aska kommer så småningom att spridas där. Minneslunden ligger ca 20 minuter hemifrån så det kommer att bli en fin morgonpromenad så jag kan hälsa på henne ❤️

Ama har alltid älskat att resa och vi har upplevt så mycket tillsammans. Skämten och skratten fanns alltid nära och livet var ett äventyr. Tyvärr tog det slut för fort 😢

Sista tiden var svår för Ama och till slut somnade hon in lugnt och stilla.
Jag satt och höll hennes hand hela kvällen medan vi lyssnade på gamla favoritlåtar på Youtube.
Just när hon somnade in lyssnade vi på Somewhere Over the Rainbow med United States Navy Band.

Farväl min älskling och tack för äventyret!

Tack för alla fina och omtänksamma kommentarer i föregående inlägg. Det värmer i mörkret ❤️ /Anders




76 Responses to Slut på äventyret

  1. Znogge skriver:

    Er gemensamma och spännande livsresa tog ett alldeles för snabbt slut och jag förstår att många drömmar fanns kvar. Fortsätta ert gemensamma äventyr men ledsamt nog blev det inte så. Livet är långtifrån enkelt men förhoppningsvis kan du en dag, när den akuta sorgen förbleknat för även om man inte tror det så gör den det, med glädje se tillbaka på allt ni upplevde tillsammans. Resorna, glädjen och alla skratten… Du hade en fin Ama som även gav oss i bloggvärlden mycket glädje och många skratt ❤

    Varma kramar

  2. 😭😭😭 så ledsamt 😭😭😭
    Så många härliga minnen att se tillbaka på och tiden ni fick tillsammans ❤❤❤
    Skulle vilja skriva mer men hittar inga ord just …Hoppas att du orkar och hittar glädjen i morgondagen 🍁

  3. Janette & Peter skriver:

    ❤️❤️❤️

  4. Susjos skriver:

    Så fint att du skriver en rad i bloggen i denna svåra stund. Tack Ama och Anders för alla härliga inlägg och glada skratt, du kommer att vara saknad. En underbar låt som ni lyssnade på….
    Varma Kramar ❤ ❤ ❤

  5. mittlillautrymme skriver:

    Så sorgligt Anders, Ama var en glädjespridare på sin egen och på så många andra bloggar. Hon kommer för alltid att vara saknad.
    Kramar
    Leffe och Ingrid

  6. Yvonne skriver:

    Fortfarande helt ofattbart att inte Ama finns längre. Så många hon gjorde glad och lockade till skratt med sina inlägg varje dag.

    Så fint slut ni fick tillsammans, med vacker musik och din hand i hennes och då var hon trygg och kunde släppa taget och slippa ha ont ❤

    Varma kramar
    Yvonne och Per

  7. Per-Åke skriver:

    Ama var den bloggare som jag följt längst, hennes kluriga och roliga sätt att uttrycka sig på, så det är med stor sorg jag läser dina rader, tack Anders för de fina raderna du skrivit ovan.

  8. BP skriver:

    Så fint och omtänksamt av dig att skriva ett inlägg. Ja, ert liv var verkligen ett äventyr – ett fantastiskt sådant. Det kan du alltid minnas och ”plocka fram” när du känner dig ensam eller när du har tråkigt. Ama kommer alltid pushar på dig så som du har pushat henne upp till varenda väg som ledde till en borg.
    Många varma kramar.

    PS. Ama var unik i bloggvärlden, åtminstone för mig. Du kanske vill till och med gå i hennes fotspår. Efter alla dessa bloggår är du ju insatt så att säga. Det vore kul om du fortsatte bloggen. Tror Ama skulle bli jätteglad över det. DS.

  9. Ulrika Mellqvist skriver:

    Så otroligt sorgligt. Jag minns henne som en varm, levnadsglad glädjespridare. Rolig och underfundig, minns exemplvis hennes trivsamma julkalender där man verkligen längate efter att se vad hon hittat på till nästa dag..Sov gott finaste Ama. Mitt varmaste deltagande i din stora sorg Anders.
    Vänligen, Ulrika/Fabulousforty

  10. Susan skriver:

    Vila i frid fina Johanne! ❤ Obegripligt att aldrig mer få läsa dina humoristiska klurigheter, dina spännande reseberättelser – eller dina roliga kommentarer på andras bloggar. 😊 Obegripligt att vi aldrig mer ska ses över en lunch eller för att rulla hatt en glad nyårsafton. 🥳 Du är saknad av så många! 💔

    Stor kram till dig Anders! ❤️❤️❤️

    Susan och Jörgen

  11. Erika Hemlin skriver:

    Så sorgeligt, den saknade och sorgsenheten du skriver om Anders känns ända ut i hårtopparna.
    Den glädje som ni hade i livet och som Nanne delade med sig av kommer jag alltid att bära med mig men allra mest de stunder vi delat.
    Vila i frid Nanne ❤
    Kramar till Dig Anders
    //Erika

  12. Agneta V skriver:

    Så sorgligt 😢
    Jag var där på begravning i somras, hädanefter kommer jag att tända 2 ljus.
    Varma kramar till dig Anders.
    Agneta

  13. Vilken fin musik.
    Tack för jag fick lyssna på den.

  14. Camilla skriver:

    Så otroligt sorgligt…
    Jag och Ama har i många år bloggat,följt och kommenterat varandras bloggar. Jag har slutat blogga, men följt Amas underbara och roliga inägg…
    Så rolig och underbar människa!
    Tack Anders för din fina uppdatering ❤️
    Minnet lever…

  15. Lotta skriver:

    Tänder ett ljus ikväll för Ama ❤

  16. Geddfish skriver:

    Ert gemensamma livsäventyr tog ett sorgligt slut 💔 Men minnena finns kvar och Ama är med dig 💖
    Den 5 november sjöng min lilla kör just denna vackra sång om Regnbågen fyrstämmigt i en liten kyrka.
    Tack och kram till dig, Anders.

  17. Anna skriver:

    Varm kram Anders❤️. Beklagar så att er gemensamma resa blev kortare än ni önskat. Allt gott framåt.

  18. Ditte skriver:

    Ert fina äventyr är slut! Och det tog slut alldeles för tidigt. Många tankar till Johanne och till dig Anders. Fina möten och rolig samvaro. Har färskt i minnet när vi sågs i Torrevieja ett par gånger i april. Humorn fanns kvar hos Johanne och kvickheten.
    Saknaden är stor och obegripligt att du Johanne inte längre är här med oss.
    Varm kram till dig Anders.
    Ditte och Bosse

  19. mycketyck skriver:

    Tack Ama för alla roliga inlägg och alla fina resor du fört med mig på. Jag har läst allt från början till nu detta slut. Kommer att sakna dig enormt.
    Tack Anders och jag hoppas du får en fin resa tills du återser din Ama.

  20. alla fina minnena har du kvar 💕

  21. Susanne skriver:

    Så sorgligt att ert gemensamma äventyr slutade alldeles för tidigt. Jag hittade Amas blogg samma år som vi köpte vår lägenhet i El Campello 2012 och har följt den sedan dess. Uppskattat allt från kryssningar till bowling i garaget under pandemin. Kram ❤️

  22. Violacornuta skriver:

    Livet ska vara just så – som ett äventyr! Tyvärr tar detta fantastiska äventyr ibland slut alldeles för fort och det är bara så jädra orättvist! 😔
    Tack för att jag fått hänga med på era resor och tokigheter genom bloggen! Det har verkligen varit roligt att följa ert äventyr!
    Nu saknas en stjärna i bloggisfären- Ama! ❤️ Vila i frid, fina du! ❤️
    Anders – ta hand om dig! Det är fruktansvärt att mista sin älskling i förtid och inga ord kan trösta…sköt om dig så gott du kan! 💜

  23. Mamma C skriver:

    Vila i frid Ama och du saknas i blogglandia ska du veta. Så kul att läsa om era resor som ni gjorde och alla roliga och fina kommentarer som vi gett varandra under åren.
    Stor styrkekram från oss till dig Anders.
    Kram Carin/Tommy

  24. Helene skriver:

    Vila i frid Ama. Bloggen var en självklar del av min morgonrutin. Hennes underfundiga inlägg blev man glad av. Hon gick runt Mercadonabygget och fotade till mig eftersom jag undrade vad som hände under Coronan. Har lägenhet nära där. Ta hand om dig Anders. Du gjorde verkligen allt för Ama.

  25. Anita B skriver:

  26. Preciosa skriver:

    Vila i Frid Ama!
    Ta hand om dig Anders!
    Preciosa

  27. Nettan skriver:

    Kära Anders.❤ Jag skulle vilja skriva något klokt och trösterikt här, som för dig framåt.
    Du har så många år av liv kvar. Drunkna inte i sorgen… Känn tacksamhet. Tänk så bra ni har haft det, så många år av lycka.❤ Få förunnat.
    Jag är säker på, att när ditt sorgeår är förbi, kommer du att finna kärleken på nytt.
    Det skulle Johanne ha velat. Inte vill hon se dig ensam och ledsen för resten av livet!! Hon vill se dig lycklig. Det tror jag är viktigt att fokusera på. Hon sitter i himlen och är bekymrad för dig nu, att du är så ensam och förtvivlad utan henne.
    Jag vet att det är alldeles för tidigt, men så småningom… försök börja dejta lite. Jag är säker på att dina systrar känner en hel drös av singel-tjejer som skulle älska att gå ut och äta en bit mat med dig!❤ Du är snygg, trevlig, humoristisk, varm, omtänksam.
    Jo, jag vet… det är för tidigt, sorgen måste få ha sin tid.
    Men sluta inte att leva!
    Du har så många år kvar.
    Två av mina ex är döda, en är dement.
    56, 58 respektive 70 år gamla.
    Förra året dog tre personer i min bekantskapskrets, alla mellan 60 och 65.
    Vi har nått den åldern nu, att folk börjar trilla av pinn. Att det sen skulle vara just din älskade Johanne – var chockartat, sorgligt, obegripligt.
    Men livet var inte igår, livet är idag. Och imorgon.
    Du har fortfarande ditt framtida liv, med så många möjligheter till kärlek och spännande resor. Det finns så oändligt mycket glädje kvar… sen, efter den oändliga sorgen och saknaden efter din älskade.
    Hoppas något av det jag sagt kan trösta.
    Amen.🙏❤🕊 Varm kram från Annette❤

  28. Ami skriver:

    Vila i frid ❤❤

  29. Janne skriver:

    Det var ett mycket fint äventyr som tog slut alldeles för fort.

    Kramar Lotta o Janne. ❤

  30. Micke skriver:

    Fint av dig att skriva en rad här, vi är ju många som saknar Ama här i bloggvärlden också, stort tack för detta och att vi fått följa er runt om i världen.

    Ta hand om dig Anders.

  31. Ann-Kristin skriver:

    Kära Anders så jobbigt det måste vara för dig. Nu är sorgen för stor men så småningom kan du kanske minnas och le åt alla underbara äventyr ni upplevt.
    Många kramar till dig från mig/A-K

  32. Katarina Beer skriver:

    All kärlek till dej Anders som tog så väl hand om Ama in i det sista, kommer och sakna er båda, ta hand om dej

  33. Ditte skriver:

    En undran till ”Nettans” kommentar.
    Var finns din respekt för Anders och Johanne?
    Tycker att den helt saknas.

    • Nettan skriver:

      Se min kommentar nedan. Jag menar om några år, att livet måste gå vidare.
      Jag är lika chockad som ni andra, det är ofattbart. Johanne var unik. De hade ett långt liv tillsammans. Sorgen tar sin tid. Självklart.
      Men de som lever vidare, måste leva.

      • Ruth i Virgiinia skriver:

        Jag håller med dig, Nettan, och ser ingenting respektlöst i det du skriver. Du skriver om nuvarande sorg, och du skriver om en ljusnande framtid, När man haft en vän vid sin sida så många år, känns det väldigt tomt efter det att allting blivit omhändertaget. Systrar är givetvis bra att ha, men man är iaf ensam, när man kommer hem. Inga barn som tröstar.
        Minnen är fina, men det kommer en tid, då man får lägga dom på hyllan och ta tag i dagen som är. Anders vet säkert det.

  34. BP skriver:

    Tankar till Nettans kommentar:
    Kan bara hoppas att du Anders och Ama känner/kände Nettan eller Annette. För en ”utomstående” känns hennes kommentar respektlöst. Men som sagt, om du Anders vet vem det är så förstår du kanske hennes försök till tröst och ”dejting”. Så himla smaklöst i mina ögon.

    • Nettan skriver:

      Jo, vi känner varandra, dock inte träffats på många år. Jag tänkte bara framåt, att livet inte tar slut. Jag har också gått igenom sorger.
      Jag repeterar gång på gång, att jag menar om några år. Livet är inte slut.

      • Monica skriver:

        Snälla Nettan/Anette säg aldrig detta någon mer gång till en sörjande som förlorat sin livspartner eller barn. Det skär och kan skada andra även om de kanske inte ”hör” dig just då för sorgen tar all plats. Det gjorde ont att läsa och inget du kan säga att du menade väl med att uttrycka dig så vid dödsfallet. Ja, det finns inga ord och hoppas att du aldrig mer gör om det. Hoppas att du förstår.

  35. Agneta K skriver:

    Så otroligt sorgligt att din älskade Ama har lämnat dig ❤❤❤

  36. Veiken skriver:

    Mina varmaste tankar går till er båda. Oerhört tragiskt att fina Ama lämnade dig alldeles för tidigt! Ta hand om dig Anders. ❤️

  37. Paula Merio skriver:

    ❤ ❤ ❤

  38. Geddfish skriver:

    Tankar till ”Nettans kommentar”.
    Var finns respekten för den sörjande efterlevande maken, där nyss hans älskad hustru gått bort, att börja prata om ”dejting”?
    Hade jag fått en sån kommentar när min älskade Pusselbit gick bort, hade jag nog exploderat.

  39. Vackra ord om tomheten om uppstått.

  40. byblixtra skriver:

    Fint skrivet och ett sånt härligt liv ni hade tillsammans, förstår att saknaden är stor.

  41. LillaSyster skriver:

    Ta hand om dig.❤
    Varmaste kramar.

  42. annika68 skriver:

    Massor med kramar ❤️

  43. Fia skriver:

    Finaste Ama, vila i frid och tappre Anders, all styrka till dig! Vi saknar så våra träffar vilket var extra påtagligt i Torrevieja där vi nyss varit några veckor. Varmaste kramar från oss/ Fia och Lasse ❤️❤️

  44. Vila i frid Ama – du är saknad. All styrka till dig Anders

  45. Monica skriver:

    Så fint att du berättade om avsked nu och hur du fanns där sista dagen med Johanne hand i hand.
    Och vilken ofattbar sorg och den finns alltid även om livet går att leva vidare men allt tar tid. Och en dag kan alla roliga och vackra minnen lysa mer igen sida vid sida med sorgen. Ord blir svåra att uttrycka vettigt och ingen vet till fullo vad någon går igenom men önskar dig Anders tröst och styrka och mycket värme från de dina i allt.

  46. åsa skriver:

    ❤️🤗

  47. Anki skriver:

    Så fint du berättar … och saknaden är förstås oändlig.
    Mina varmaste tankar till dig Anders.

  48. Småländskan skriver:

    Så fint du beskriver er sista tid tillsammans. Kärleken, omsorgen er emellan ”gnistrar” mellan raderna. Minneslunden på Skogskyrkogården ( en del av Norra kyrkogården, som vi gamlingar säger här i Kalmar) är otroligt vacker, liksom hela området. En oas i stan, där man kan finna lugnet, ta med sin fikakorg, bara ”vara”, insupa allt det fina. Brukar cykla dit, ta en prommis, tänka på morsan och andra nära vars aska spridits där, uppskatta allt vad kyrkogårdsanställda gör. Ta en stund på en soffa där, tänk på alla fina minnen, le åt alla dråpligheter, njut av allt du och din älskade Johanne upplevt tillsammans. Var rädd om dig Anders!

  49. farfar hebbe skriver:

    Mina tankar går till er båda. Oerhört tragiskt att fina Ama lämnade dig alldeles för tidigt!.Hon var en av mina första bloggvänner,saknar den glimt hon delade med sig i bloggen..Men alla fina minnen finns ju kvar..Vila i Frid Kära Ama..Stor Kram till dig Anders..

  50. ullie skriver:

    mina tankar går till dej det är alltid så jobbigt att mista en anhörig . Kommer bli fint med minneslund vila i frid fina Ama

  51. lilian skriver:

    Kram till dig Anders❤️

  52. Annette Juhlin skriver:

    Så otroligt sorgligt och hemskt 💔😢 Jag beklagar sorgen… Jag har under åren peppats och skrattat och blivit glad av att läsa om ert spännande liv skildrat med mycket och underfundig humor. Jag blir så ledsen att läsa vad som nu hänt. Tack för att ni har delat med er och tack för att du berättar vad som hänt så vi som följt er får någon form av avslut vi också. Kram ❤️

  53. Älskade Ama, så jag saknar dig!
    Lyssnar precis på ”You” med Ten Sharp och det är som att vrida på en kran, djup saknad väller ut.

    När jag kommer till Kalmar nästa gång ska jag ta mig till kyrkogården – där mormor och morfar ligger intill varandra – och tänka på Ama, tända ett ljus för henne.

    Nu när julen står inför dörren ska jag ta fram den bajsande gubben hon gav mig och ge den en hedersplats.

  54. Tack Anders för att du delar med dig!
    Styrkekramar!

  55. Ylva Ellneby skriver:

    Det är så vackert det du skriver, att hjärtat genomströmmas av den kärlek du kände för Ama. Jag är övertygad om att Ama kände det när hon lämnade livet med sin hand I din. Trösterikt att kunna hälsa på henne varje dag, så länge du behöver det. Så småningom är hon så integrerad hos dig i sin nya ”skepnad” att hon finns med dig var någonstans du än befinner dig i världen.
    Och som du skriver, en gång kommer du finnas bredvid henne igen. Men innan dess har du nu ett eget liv att leva. Kram Ylva ❤️

  56. skåningen skriver:

    Jag förstår din sorg!
    Min man dog för 5 år sen efter 52 år som gifta!
    Kramar!

  57. Violacornuta skriver:

    Kramar ❤️❤️

  58. Kulramen skriver:

    Tänk vad gamla vanor sitter i.
    I många år har jag följt Ama’s blogg på alla upptåg, resor och även hur stalkern utmanat höga höjder etc. Går fortfarande in då och då av gammal vana och blir lika ledsen varje gång. Delvis tack vare Ama har jag bestämt mig att sluta jobba redan vid 61 dvs nästa vecka. Man vet aldrig vad morgondagen ger och jag vill också hinna med lite upptåg.
    Redan i januari åker jag ner till lägenheten i Torrevieja.
    Inga dubbade skor i januari-längtar.

    Tack Ama och Anders för all inspiration!

  59. Maria skriver:

    Tittar in för att önska dig en god jul Anders! Jag förstår ju att det blir en jobbig och annorlunda jul och så måste det tyvärr få vara. Det tar tid att läka. Hoppas ändå att du kan finna små stunder av ro och tillit. Inget blir som förut men det kan bli okej ändå. Jag är säker på att vi är många som tänker på dig och jag skickar dig värme och styrka. God jul Anders!

  60. Katarina Beer skriver:

    Er blogg har jag följt länge och er kärlek till varandra va stor, alla era äventyr, sorgen för dej är stor förstår jag, men Ama är vid din sida det vet jag, idag och always

  61. Agneta K skriver:

    Anders, tänker på Dig och saknaden efter din älskade Ama. Sänder en varm kram ❤

  62. Så fint skrivet och så bra att du kan hälsa på henne ofta ❤ Den där sången är också vacker, den berör verkligen. Tack för att du delar allt detta med Amas vänner som är många.

  63. åsa skriver:

    Tittar in och lämnar en hög med kramar på Din tröskel och vill önska Dig Ett Gott Nytt År ❤️
    Kram Åsa i Åsele

  64. Anders skriver:

    Tack för alla fina hälsningar. Det har gjort sorgearbetet lättare. Utan alla snälla släktingar, grannar och kompisar skulle det ha varit mycket jobbigare. Tänk att det var så många omtänksamma personer som följde Ama’s blogg 🤗
    Tack allihop för allt stöd och hoppas att vi får ett bra 2023 🌞❤️

  65. Monica skriver:

    Önskar dig Anders ett gott 2023 och att du får mycket fortsatt närhet med familj, släkt och vänner som ger ljus och kraft. Tänkt på hur det är denna tid med alla helger, ett nytt år och alla minnen. Att orka. Ta väl hand om dig och önskar att du känner dig buren av all omtanke.

  66. Znogge skriver:

    Önskar dig ett gott 2023. Gott att höra att du har fint stöd av släkt, vänner och grannar. Det betyder oerhört mycket och gör tillvaron lite lättare. Vi är många som tänker på dig och som saknar din Ama ❤

  67. Paula Merio skriver:

    Med önskan att du Anders kan se ett ljus i mörkret och hittar fina upplevelser detta nya år.

  68. åsa skriver:

    Tittar in och lämnar 🕯️ och 💐 kram åsa i åsele
    Ungefär typ som om jag besökt minneslunden ❤️

  69. Hannele skriver:

    tänker på dig

  70. Violacornuta skriver:

    Lämnar några kramar till en saknad Ama och en Anders som jag hoppas finner livet igen. ❤️🤗🤗
    Jag var själv där för 10 år sen och trodde att livet var slut. Jag ville bara dö jag med.
    Men till slut såg jag livet igen. I ett annat ljus förvisso men ändå. 💜

  71. Agneta K skriver:

    En varm tanke till dig Anders. Jag miste min man för 6 år sedan. Man glömmer dem aldrig ❤

Lämna en kommentar