Att skapa sina egna traditioner

 

När Ama var ung  yngre, då gick allhelgonahelgen i stillhetens tecken.

Men sen var det nån som importerade det där med Halloween över hit till Europa.

1

Nu har Halloween blivit ett nytt halleluja-moment för köpmännen, och det håller på i flera veckor.

Men det där sättet är inte The Ama Way att fira.

Nejdå.

Man kan skapa sina alldeles egna traditioner.

Så nu önskar Ama er alla:

2

Ha en trevlig Hall-å-Vin!

(Fast det där med att hålla på i flera veckor… Det kan kanske få vara med i Ama’s tradition. Ingen dum idé alls)

PS: Bilden är en arkivbild – Ama har inte hunnit ut i hallen än, men snart så…

PPS: Får ni några konstiga kommentarer framåt kvällen så har nån förmodligen kapat Ama’s inloggning.

47 Responses to Att skapa sina egna traditioner

  1. Rolle o Carina skriver:

    Föööörst !! 🙂 🙂

  2. ♥ Carina ♥ skriver:

    Jag gillar ditt sätt att fira 🙂
    Glad Hall-å-Vin på dig!
    Kram

  3. Rolle o Carina skriver:

    Tvåååa !!! 🙂 🙂

  4. Rolle o Carina skriver:

    Yippie !!! Hela Pallen igen 🙂 🙂

  5. Inger Rozén skriver:

    Hej!
    Ett jävla otyg med Halloween.Nu fick jag nya ägg på fönstret!Nej,det tvättar jag inte bort!
    Kram,Inger

  6. Gilla skriver:

    Vi bor i ett hyreshus på fjärde våningen. Det bor inga barn i trappan och porten är försedd med ett hemligt lösen. Så vi brukar slippa det där med Halloween som väl är.

    Kram/Gilla

  7. Gilla skriver:

    Sv: Du borde kanske ha en sån där orange mössa, så du kan skrämma folk att du är ett halloweenspöke? De är faktiskt mycket poppis och är varma och goa.

    Kram/Gilla

  8. Ditte skriver:

    Skönt med fler som inte gillar Halloween. Jag gör det inte! Att det i Sverige kommer en och annan påkkärring på skärtorsdagen tycker jag är helt ok. Men sedan är det stopp. Halloween vill jag inte ha. Gör nog som du! Här skall det tillverkas köttfärslimpa idag och det är ett äventyr i sig..Mer behövs inte.

  9. Bp skriver:

    Gillar ställningen, sittställningen alltså;-) Lär bli lite jobbigt att förbli sittande i den i en hel vecka, men vinet kanske hjälper;-)

  10. Robert skriver:

    Detsamma! Det där med att fira högtider är nog inte riktigt min grej, men ändå(julen undantagen). 🙂

    Go-snart-kväll! 😀

  11. Ylva skriver:

    Eller Hall and win. Det ser ut som en win-situation! Jag hade nyss fyra rysligt söta små halloweenisar här. En skrek ”Jag hatar lakrits!”…

  12. TantGlad skriver:

    Hahaha……vad fyndigt med Hall-å-vin!
    Trevlig Hall-å-vin på dig hehe
    Kramen.

  13. Ami skriver:

    önskar er också en trevlig hall – å- vin 🙂

  14. moi skriver:

    Trevlig Hall å vin till dig med och ett allra sista GRATTIS på
    födelsedagsmånaden!! 😉

  15. Agneta skriver:

    Den traditionen skulle jag mer än gärna införa istället för den andra importerade grejen. Har inget vin hemma idag annars hade jag sällskapat i min egen hall! Skål och trevlig helg! Kramar
    (Har sett att det redan spridit sig som det gör i de sociala medierna. Hebbe har också börjat fira hall-å-vin:-)

  16. Afrodite skriver:

    Åh, din Hall å vin-tradition är helt och hållet i Afro-style! 😀
    Och jag håller med, den får mer än gärna hålla på i flera veckor!

    Ha en underbar kväll där i hallen! 😉

  17. Ruth i Virginia skriver:

    Hur kan du kalla det Hall-å-Vin när det inte finns en enda
    stackars liten putell i det där vadenuär?

    Antagligen tog det slut efter du fyllt det där STORA glaset. Amerikanska vinglas har vanligtvis in lika stor kapacitet.
    (tur att du satte dej ner, innan du drack ur det)

    Har just lagat till 18 deviled eggs att ta med mej till vårt
    årliga Halloween party hos grannen. En flaska Prosecco också.

    • Ama de casa skriver:

      Men jösses, Ruth. När man väl har kommit ner på rumpan där i hallen vill man ju inte behöva ställa sig upp så ofta. Lika bra att ha rikligt i glaset på en gång, liksom. 🙂

      Är det Disco-grannen du ska till? Hälsa i såna fall, och krama den lilla jycken från oss 😀

    • Ruth i Virginia skriver:

      Ibland är du så logisk så man nästan svimmar!
      Nej, det är en granne tvärs över gatan (nästan)
      Inte i det nedbrunna huset då!

  18. Susanne skriver:

    Jag gillar ditt Hall-å-vin mycket bättre.. 🙂
    Jag kör Hall-å-vin imorgonkväll istället. Den som spar han har.. 😉

  19. Diana skriver:

    En dag som denna måste väl vin vara ok!
    Eller vin är kanske alltid okej? 😉

  20. Britt skriver:

    Ingen kommer förbi här och spökar. Kanske för att jag är förskollärare? De är väl rädd att de ska få något nyttigt istället för godis. 🙂

    Jag äter upp godiset själv! Behöver ingen hjälp!

  21. Freja skriver:

    Här gillar vi Halloween. Godis, smaskigt godis!

  22. Susanne P skriver:

    Hahahaha!
    Glad Hall-å-vin på dej!

    Kram

  23. skåningen skriver:

    Hebbe har också hall-&-vin… Kram!

  24. *skratt*…
    du är rolig du, nu sitter jag här å ler så där ensamt och fånigt framför datorn…
    Skönt att få lägga sig med ett stort leende på läpparna, likt Mona-Lisa…

    Glad Hall å Vin på dig…

    Tjingelingen från Rantamor.

    • Ruth i Virginia skriver:

      Mona Lisa hade ett LITET leende / sägs att hon
      hade dåliga tänder. Glad iaf att DU hade ett stort
      leende på läpparna. 🙂

  25. Mita skriver:

    I morgon blir det hallå-vin här….nu är jag så trött att jag ser dubbelt..

    Kramar******

  26. fenixmona skriver:

    Jag gillar absolut ditt Hall-o-vin bättre än handlarnas! I år gör Hebbe dig sällskap fast han sitter i sin hall förståss…Kramiz

  27. camilla skriver:

    Och jag som har tre hallar..
    Du förstår att jag hade fullt upp i går 😉
    Kram!

  28. Znogge skriver:

    Precis min melodi när det gäller att fira Halloween! Jag såg det på facebook för någon vecka sedan och konstaterade att det är ett firande i klass! Speciellt när man inte äter socker 😉

  29. Villa Freja skriver:

    Jag gillar din tolkning av halloween mycket bättre 🙂

  30. Hörni skriver:

    Ett underbart sätt att fira, skulle ha tänkt på det igår..

    Godmorgon! 😀

  31. ansepanse skriver:

    hahahaha – men var är skorna? varför har Ama en skohylla UTAN skor? 🙂

  32. Ha..ha..!! 🙂 Du får göra som barnen…går runt med ett tomt vinglas och skrika Hall-o-vin… 🙂 Trevlig helg på Er! 🙂

  33. Gunilla skriver:

    Kommer precis på att jag har ÖL I HALLEN.. som jag inhandlade idag…. är jag fel ute nu ? den borde väl in i kylen, om den skall smaka när jag blir ölsugen. I kväll blev det mjölk istället 🙂

Lämna en kommentar