Turister i Los Angeles

 

Det första vi gjorde i morse var att hämta ut vår bil.

1

I denna fantastiskt tjusiga bild försökte Ama fånga tre saker i ett, som ett kinderägg, var tanken. Nåja. Tanken var väl bättre än bilden, kan man säga.

  1. Vår hyrbil.
  2. Vårt hotell.
  3. Flygplanen fortsätter att susa över skallarna, och ännu har inget ramlat ned på oss. Tack och lov.

Vi gav oss ut på tur här i Los Angeles.

2

Namnen känner Ama väl igen från diverse filmer och serier. Eftersom detta är skyltar och det fortfarande är söndag här så dedikeras denna bild till BP’s Skyltsöndag.

Just före den här bilden togs så hade vi kört över ett helt gäng med löpare som kämpade sig runt i LA Marathon. Som tur var sprang dom på en väg under motorvägen, så ingen kom till skada.

Sen bytte vi fordon:

3

Ama fick åka Lilla Tåget, och hon lyckades klämma sig in i första vagnen! WOW!!!

4

När tåget väl gick så upptäckte vi att det var förarlöst, men då var det så dags…

5

Tåget tog oss upp till Getty Center.

6

Där fanns en massa skulpturer.

Det var en massa konstverk också och vi tog en tur på en utställning med verk av den brittiske konstnären J.M.W Turner.

7

Ama hann bara fota det här paraplyet som kostade 45 dollar i presentshoppen innan en vakt påtalade att det var fotoförbud.

Inte för att det gjorde så mycket, Ama var inte särskilt imponerad. Särskilt inte av guiden som var utomordentligt vimsig. Han läste i sina papper och visste då att det fanns intressanta verk, men han hittade inte tavlorna som han skulle berätta om…

Så vi smet.

8

Fort och smidigt tog vi oss fram mot nästa ställe…

Jösses vad med bilar det är på vägarna i den här stan. Ama skulle bli gaaaalen av att bo här.

Men att vara turist här är trevligt. I alla fall om man inte har nån tid att passa.

35 Responses to Turister i Los Angeles

  1. Ruth i Virginia skriver:

    Hur kan nån frivilligt åka till Los Angeles?
    Och inte bara ÅKA – flyga över nordpolen för att komma
    till LA och blanda in sej i trafiken där?
    Måste finnas nån speciell orsak, annars hade ni ju
    kunnat komma till Herndon och gått på Taco Bell.

    Oh, well – klockan är 10 här på östkusten, så ni har väl
    precis börjat ert kvällsprogram.
    Ni är väl inte ute på LAs freeways, hoppas jag. Ciao!

    Hörrudu – blev jag först?

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Jag VET vad du tycker om LA, Ruth. Jag tycker att det finns mycket här att kolla på, men trafiken…

      Att flyga över nordpolen är trots allt den närmsta vägen. Anders demonstrerade det för mig då när han fick en jordglob i 40-årspresent 🙂

      Vi hade funderingar på att ta in på Ruth’s B&B igen, men vi kan ju inte dyka upp hur ofta som helst. Dessutom var det bra priser på Norwegians direktflyg från Köpenhamn till LA. Dom sa dock inte vid bokningstillfället att dom hade planer på att strejka precis innan vi skulle åka. Blev lite väl spännande där… 🙂

      Jomenvisst blev du först, Ruth – GRATTIS! 😀

    • Robert skriver:

      Någon hemma!!? Hoho!! 😀

  2. TantGlad skriver:

    Oj…vart lite svettig där…….när jag läste om löpare haha. Tur det gick bra.
    Ha det så gott nu.

  3. farfar hebbe skriver:

    Mors,,verkar som Ruth i Virginia vet vad som gäller,så skriver jag ordet hon inte använde,,”Galningar” som inte vet bättre..Haé Kram.

  4. Comsi Comsa skriver:

    Nej, det blir inte alltid som man tänkt sig. Men du fick iallafall fota ett ☔️ .

    Godmorgon ☕️

  5. camilla skriver:

    Wow…LA…då kanske du stöter på nån kändis 😉
    Hälsa i från mig, i så fall 😉
    Kram!

  6. Sofie skriver:

    Spännande att följa ert äventyr där. Men de där freeways alltså … fast Kalsongmannen fixar säkert det galant och håller lugnet, inte som mig som höll på att få hjärtstopp titt som tätt. 😉

  7. Tomtan skriver:

    å är det betydligt lugnare på vägarna i Uggen 😀

  8. Znogge skriver:

    Turners tavlor hade jag gärna tittat närmare på med eller utan vakt! Jag förstår dock inte varför man inte får fotografera. Jag menar finns det någon säkerhetsrisk i att föreviga ett paraply…

  9. Decdia skriver:

    Men det var ju ett väldigt snyggt paraply! 😉
    Tråkigt med guiden, meningen är ju att de ska hjälpa och inte stjälpa…
    God natt!

  10. Thommy LA Gunnarsson skriver:

    Ha det underbart i LA.

  11. bpz3 skriver:

    Tusen tack tjejen att du inte glömt Skyltsöndagen! Det är stort:-)
    LA har jag varit 1994 under fotbolls-VM och det är en härlig stad för att inte tala om omgivningen, Pasadena till exempel. Å japp, bilköer får man stå ut med där, men det flyter ändå på ganska bra…

  12. Robert skriver:

    Coolt… Men trafikpolisen Ama kan nog få en del att göra där. 😉

    Go-natt-morron! 😀

  13. Oj, vad ni flyger och far runt… 🙂

    Hoppas att ni har det trevligt. 🙂

  14. åsa i åsele skriver:

    Är efter den där läskiga flygplanshistorien lite allergisk mot lågt flygande plan så var snäll å akta Dig,

    LA är väl ett trevligt resmål, om inte annat kan man fortsätta därifrån till någon annan plats 🙂

  15. moi skriver:

    Ert hotell ser ut som en fågelholk på första bilden. Det måste bero på avståndet…
    Jag ogillar att ens köra i Malmö för den täta trafikens skull, kan tänka att LA är lite, lite värre 😉
    Men besöken hos J P Getty avundas jag er!
    Kram

  16. Men jösses va ni reser ni härliga människor, flera skulle nog vara som ni, att få se hela världen innan man bli instängt i den där ettan med jordvärme….

    Ha det bara gott, jag är inte ett dugg…..avis, ja inte på trafiken iallafall.

    Tjingelingen från Rantamor.

  17. Rolle o Carina skriver:

    Ohhh what a Nice place 🙂
    Have it Great over there 🙂

  18. Ditte skriver:

    Kul med LA, finns ju en hel del att göra. Har provar en gång att köra bil därmen åtog mig därefter jobbet att läsa kartor och skyltar. Blev lättare för alla då. Och trevligare.
    Ha det gott och kör försiktigt. Ja, visst ja; trafikpolis Ama är med och i LA glider man ju mer fram.

  19. Inger Rozén skriver:

    Hej!
    Å så kul nu får man resa med Ama och Anders!Kram,Inger

  20. Ami skriver:

    Vilka äventyr ni ger er ut på!
    Men jag skulle blivit jättenervös att sitta i den trafiken 🙂

  21. gunnardeckare skriver:

    Jag har varit två gånger i LA men inte åkt med det förarlösa tåget. Skulle tippa att alla tåg blir förarlösa i framtiden.

  22. "kulramen" skriver:

    Hej!
    Önskar ni byta boende så är följande ledig tom 17:e. Bodde själv där för ett par år sedan och det är kanon. Jag bokade via airbnb
    https://www.airbnb.se/rooms/76561?s=Dpy2.
    Ligger i Inglewood (bara 10 min från LAX) dock upptagen efter den 17:e.

    • Ama de casa skriver:

      Tack för tipset, men det är inte alls så dumt här. Nära till det vi ska se på och flygplanen märker vi inte så mycket av. Dels är det bra isolerat och dessutom lever AC’n om… 🙂

  23. Vano skriver:

    Wow vad trevligt. Låter som ni kommer att få en helt fantastisk vistelse. Men vad mycket trafik, som tur är så har du ju inte tid att passa. Ha det så trevligt, och njut ordentligt. Kram

  24. Ruth i Virginia skriver:

    Hej, igen. Klockan är 9 f.m. här, så ni ligger väl och sussar
    fortfarande. Kom just tänka på, att på er sista resa hade ni
    planerat att ta in Hawaii, men ni kom aldrig dit av vissa orsaker. Med tanke på att ert hotell ligger vid
    flygplatsen, gissar jag att nästa stop blir Honolulu.
    ???????????

    • Ama de casa skriver:

      Vi är fortfarande oförskämt morgonpigga efter tidsomställningen, så jag är vaken före klockan sex fortfarande. Lokal tid, alltså. 🙂

      Du sitter där hemma och klurar du, Ruth 😀

  25. ♥ Carina ♥ skriver:

    Haha, du är lika underbar och underhållande som vanligt 🙂 På resande fot igen alltså. Men när bär det av till Norrland och Husum undrar jag? Finns ett hyfsat (om jag får säga det själv) BB här på ”D vägen” 😉
    Sv: Tack för att du grattade mig på blogguppehåll jubileet! Det värmde. Kram fina du!

  26. ♥ Carina ♥ skriver:

    Oopps! Glömde & mellan ”bena” för nån förlossning genomför vi inte här. Om det inte är absolut kris förstås 😉

  27. WoW! Vilken upplevelse! Själv har jag dock ingen längtan till L.A men beundrar alla som vill bo och vara där. 😀

  28. Krönikören skriver:

    Åh, vad läckert att vara där! Jag tycker att de där förarlösa tågen är lite läbbiga – ungefär som huvudlösa bilförare.

  29. Gilla skriver:

    Ja, så var ni ute på nya äventyr igen. Ni är inte som vanligt folk och tar det lugnt och fridfullt. Nej! Full rulle ska det vara. Det ska bli kul att läsa mer om er resa igen.

    Kram/Gilla

  30. Kenneth skriver:

    så bil o tåg istället för att springa

Lämna en kommentar