En VÅT upplevelse!

Minns ni det HÄR inlägget? Jomen, kom igen! Det var ju bara några dagar sen!

Ama de casa lider lite av bloggtorka, och då tar jag till vilka medel som helst – det här var en våt upplevelse!

Så här såg ingången till själva grottan ut utifrån. Ja, ifall ni nu inte har iddas gå tillbaka och titta. Ama de casa är sååå hjälpsam!

Så här såg den ut inifrån.

Här fick man simma, vada, klättra och ta sig fram bäst man kunde. Själva hemligheten var i detta läge ca 800 meter bort. I totalt mörker! Ja, fast vi fuskade ju lite – pannlampor och ficklampor. Hur gjorde man förr?

Då ger vi oss av!

Fast först efter att Ama de casa har städat näsan…

Själva turen genom mörkret finns inte dokumenterad. Kamerorna låg i ett säkert, vattenskyddat fodral.

Men nu är vi framme!

Inget skrämmer en Ama de casa – och hon gör sig alltid bra på bild! Häpp!

Vad fanns då där, efter 800 meters simmande, vadande, plaskande, och slutligen klättrande?

Jo!

Gamla Maya-lämningar. Helt otroligt, fantastiskt fina!

Enda ljuskällan är guidens ficklampa…

Även gamla ”Mayor” fanns här. Brutalt ihjälplågade…

En våt upplevelse, som sagt…

Men sånt går ju ”över” 🙂

27 Responses to En VÅT upplevelse!

  1. Em skriver:

    Men kändes inte det där klaustrofobiskt? Jag tror faktisk jag hade backat.. Men en enorm känsla måste det ha varit!!

  2. Hebbe skriver:

    Fanastiskt,,vacker entré till grottan..Bättre sent än aldrig,,,Ja kul att byta utseende ibland.Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Det var en väldigt fascinerande grotta… Blött och intressant kan man säga!
      Du har en väldigt bra profilbild nu, men den förra var också bra 🙂
      Kram

  3. tomtan skriver:

    Häftigt!!!
    SV; tror att det kan ha varit en del 2 det var fångar mot vakter i rugby…

    • Ama de casa skriver:

      Ja, det var en riktigt häftig upplevelse 🙂

      sv: Jag kan ju också minnas fel (har hänt förr…) Men den jag tänkte på var ju hockeyspelare. Benknäckargänget…

  4. Gun skriver:

    Vad roligt och intressant! Vi gick på en vandring i en grotta i Malaysia, men då slapp man simma i alla fall. Det var också en häftig upplevelse.

  5. Hebbe skriver:

    Ja det blir den 22 resan till Cypern tror jag,men den första sen Birgitta gick bort..Haé Kram.

  6. Maja Johnsen skriver:

    Jag fattar inte att du är så modig!! Jag har klaustrofobi och höjdskräck som du redan vet,
    jag skulle aldrig simmat in där.

    PS. Tycker du är riktigt söt på bilden 🙂

    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Det var en väldigt spännande grott-tur! Skulle inte ha velat missa den för allt i världen 🙂
      Kram
      Ps: Nja… Men man får väl bjussa lite på sig själv 😉

  7. Janne skriver:

    Vilken cool grotta och vilken fantastisk överraskning! 😀

    Nu upptäckte jag en stor brist i mina geografikunskaper. Jag hade aldrig hört talas om Belize! Att du skrev Maya fick mig att förstå att det var i Syd- eller Centralamerika men jag var tvungen att googla och det ser ju ut att vara ett helt fantastiskt ställe! Jag har en dröm att nån gång i mitt liv åka runt i mellersta och södra delarna av Amerika under en längre tid och Belize seglade högt upp över länderna jag vill besöka då. 😀

    • Ama de casa skriver:

      Belize hette förut Brittiska Honduras. Fördelen med det landet för oss svenskar är att det officiella språket är engelska…
      Både syd- och mellanamerika är fantastiska länder att åka runt i. Rekommenderas varmt!
      🙂
      Kram

  8. Gilla skriver:

    Det måste ha varit en spännande upplevelse. Kram/Gilla

  9. Garlica skriver:

    Vackert!!
    Det måste ha varit en fantastisk upplevelse..
    Kram

  10. Lassika skriver:

    Vad härligt det ser ut
    Kram

  11. Stattinskan skriver:

    H A!!!!!, du tror säkert att jag varit helt jäkla off när jag ”vilat” från bloggen …men icke sade Isak för det finns ett par bloggar jag MÅSTE läsa varje dag och en av dom är din. Jag har inte kommenterat eftersom jag har ”tjuvläst” och jag har heller inte fått tillbaka lusten men kanske den kommer åter om man byter blogg! Såg Metros totalt hjärndöda meddelande till dig och man blir banne mig mörkrädd … Ska vi kramas lite nu? ;-D KRAAAAAAM

    • Ama de casa skriver:

      Sååå, du är inne och tjuvläser? Det gläder mig 🙂
      Gör som jag – BYT! Jag har i alla fall fått blogglusten tillbaka. Det är roligt igen! Fast lite torka också…
      JAA! Nu kramas vi! KRAAAAM på dig också 🙂

  12. kloppan skriver:

    vad spännande. jag älskar historia o dess innehåll..
    kram

  13. kloppan skriver:

    jag glömde att jag redan läst det eller så kan jag ju tillhöra den lilla 🙂 skara som älskar din blogg
    kram

  14. paulamerio skriver:

    Där ser man, så intressant! Fram för badbruden, är det efter denna simtur som du är så konsekvent avog mot att doppa dig? Undrar om jag hade hakat på, jag som lider av klaustrofobi…
    Tufft vågat, och ja, man skulle pina de stackars människorna till sitt yttersta o se till att de inte dog i första taget…

    • Ama de casa skriver:

      Nejdå, jag har badat massor av gånger sen dess! Är inte rädd för vatten, det är sanden jag är en anings skeptisk mot… 😉
      Det var faktiskt en anings klaustrofobiskt där i mörkret, men en spännande tur.
      Det där rituella dödandet i slowmotion kan inte ha varit så kul däremot.

Lämna en kommentar