Sightseeing i Lyon, del 2

Om ni missade Sightseeing i Lyon, del 1 så kan ni titta HÄR.

Nu fortsätter Ama’s rundtur i den sydfranska staden.

Här kan man gå in. Om det är öppet. Men det var det inte.

Ama bara älskar dom gamla CV2-orna. Eller är det en CV4-a? (Undrar om det är cylindrarna man ska räkna för att avgöra, och hur en cylinder i såna fall ser ut? Om det är cylindrarna som räknas så är det under motorhuven man ska leta. Fast den kan finnas lite här och där. Hittills har Ama hittat den både fram, bak och på sidan av en bil.)

Man kan ju tycka att en sån liten flicka med stödhjul inte borde vara ute i den trafiken. Fast pappa (?) var inte långt efter.

Denna gång slapp vi säckpipeblåsare, vi blev underhållna av detta glada blåsgäng istället. Det var bara en sak som var lite trist. Det hade varit trevligt om dom spelade samma melodi. Samtidigt.

Är det den här typen av installation som man kallar stilleben? Benen rörde sig i alla fall inte särskilt mycket. Inte alls, faktiskt. Dom var helt stille.

Fransmännen har så många skorstenar. Och så många skorstenar i en och samma skorsten dessutom. Detta slutar aldrig fascinera en Ama på rundtur.

Våren hade kommit långt i Lyon.

Fast vissa saker blir man väldigt förvånad över.

Ama trodde att solros-lavendlarna blommade mycket senare. Det är tur att man kommer ut i verkligheten ibland så man får se hur det det är på riktigt.

Ja, det var väl allt från Lyon. Ifall ni undrar mera – googla.

Fast hörrni… Vi har en hel skidresa kvar att genomlida här på bloggen. Bra va!

41 Responses to Sightseeing i Lyon, del 2

  1. Robert skriver:

    Den där ungen levde farligt. 😮

  2. Robert skriver:

    TVÅA! 😀

  3. Robert skriver:

    Är Svempa på plats? 🙂

  4. Sven skriver:

    Morsning, morsning! 😀

  5. moi skriver:

    Själv skulle jag aldrig våga cykla i den trafiken, men barn är ju så modiga…. Äntligen en förklaring på ordet ”stileben”, tack! Och tack oxå för information om var cylindrarna finns! Fast lavendrar kan blomma på olika tider, det beror på plats och material. S

  6. LiLo skriver:

    Eftersom jag strax reser lite jag med, ska jag kolla lavendelbeståndet på Gotland, tveksamt om de satt fart där, men man vet ju inte.

    Väldigt fina stille-ben!

    Guldläge att vara sotare i Lyon…

  7. ansepanse skriver:

    jag skulle inte låta en så liten en cykla i trafiken

  8. Tomtan skriver:

    UNDERBART!!!!!FAst jag tycker du har lite väl höga krav! Spela samma melodi och samtidigt!!!! HAr du spelat i nån orkester nån gång? 😀

  9. ♥ Carina ♥ skriver:

    Det där måste ju vara ett äkta stilleben. Märkligt att det inte var vakter runt om konstverket.
    Solroslavendlarna är så vackra. Färgladare än min oliv-lavendel 😉
    Skönt att du är hemma och välbehållen 🙂
    Kram

  10. Preciosa skriver:

    Så himla kul bild. Stilleben med ben haha…
    Stilleben är ju måleri med döda föremål och benen får väl
    anses rätt stela här 😀

    Knycker den men skriver att det är du som tagit den va?
    Kram P ♥

  11. Ma skriver:

    Den där ungen tycker jag var alldeles för liten för att cykla ute i trafiken. Man vet aldrig hur sådana reagerar när det händer något oväntat. Det är otäckt att bara vara bilförare när man möter sådana unga cyklister. Kul med Stilleben och skorsten. Lyon måste ha varit en häftig stad…

  12. Ha…ha..ah..!!! (där ramlade jag nästan av stolen)…Stilleben 🙂

  13. farfar0hebbe skriver:

    Ja att du var lite efter Hära märkte jag,,men du hade ju fullt upp ändå..O du det var ingen Lavendel,,jag såg direkt att det var en Pelar-Gon..Haé Kram.

  14. farfar0hebbe skriver:

    Ja jag har påtagit mig den utomordentligt viktiga uppgiften att dokumentera för eftervärlden,,precis som du..Haé Kram.

  15. Roggan skriver:

    Jäklar i havet vilka underbara bilder du levererar. Kram

  16. Freja skriver:

    Hahaha, äntligen en bild som stämmer med min barndomsuttal av stilleben….

  17. Micke skriver:

    Härliga bilder! 🙂
    sv:
    Jaså, då har väskan kommit till resans slut, så att säga. 😉

  18. Mallan skriver:

    Min pappa älskar också de där bilarna 🙂 Han skaffade sig en, målade den gul och grön och målade en anka på huven. Sedan dess heter de bilarna rätt och slätt – ankan 🙂

  19. Beate skriver:

    2CV – mums! Bästa bilen man kan tänka sig, rymmer hur mycket folk som helst;-)
    Skulpturen är helt underbar.
    Toppen rundresa igen hos dig!

  20. krulli skriver:

    Under en period så var siffran 2 alt 4 beroende på om det var 2 eller 4 dörar. Ganska logiskt för vem tänkte på cylindrar då?

  21. soffie skriver:

    jisses att cykla där!hoppas du har haft sol å varmt,det har vi haft här uppe i nord med:)

  22. Nina skriver:

    Nice’iga bilder 😀

  23. Elisabeth skriver:

    Härliga rundturer i Lyon. Ha dé!

  24. Diana skriver:

    Det verkar vara en fin och väldigt musikalisk stad. 😉
    Ser fram emot skidsemesterbilderna, jag har fortfarande en massa kvar av Istanbul att visa men vill dra lite på det. Hehehe.

  25. Mita skriver:

    Jag älskar dina egna kommentarer till bilderna,hehe…det får mina mungipor att dras uppåt…
    Kramen på dig*

  26. fenixmona skriver:

    Fina bilder! Jag skulle då aldrig låta ett så litet barn cykla i den trafiken! Kramiz

  27. Znogge skriver:

    Härliga vårbilder! Det ska vara en fransose till att få fram en sådan lavendel!

  28. Selma skriver:

    Det måste vara god jordmån för lavendel där. Jädrar vad stor den var.

  29. Gun skriver:

    Roliga bilder, det finns visst mycket konstigt att titta på i Lyon.

    Godmorgon! 🙂

  30. Haha helt klart det som kallas stilleben 😉

  31. skåningen skriver:

    Ute och reser igen ser jag.Bra förklaring på stileben.Jag skulle inte våga cykla i den trafiken.. Ha det så bra Kram!

  32. Krönikören skriver:

    Ser rätt mysigt ut. Skorstenarna påminner om de engelska. Synd på musiken, eller ni kanske fick höra fem-i-en?

  33. Mia systeryster skriver:

    Haha, stilleben;) Du är rolig du;)

  34. LiLo skriver:

    NU finns ett och annat stille-ben hos mig att betrakta…

Lämna en kommentar