Hemresan

Det började med att vi checkade ut från ”vår” fina lägenhet.

Dom som checkade ut oss var lägenhetens ägare – Lena och Micke. Dom hade gofika med sig också. Det är sällan man får sånt när man checkar ut, om det ens har hänt tidigare.

Efter ett par minuters bilkörning var vi framme vid flygplatsen. Tyvärr var det fel flygplats för det går inga flyg mellan Kalmar och Alicante.

Så vi susade vidare genom Glasriket.

Här kunde man spela golf i Fylleryd.

Möjligen blev bilen sugen på grund av det, för den ville ha påfyllning.

Efter ungefär en och en halv timmes bilresa kom vi fram till den rätta flygplatsen.

Där lämnade vi igen vår lilla pärla till bil, liten men naggande god. En trecylindrig fyrtaktare med ”turboeffekt”. Attans pigg liten rackare!

Vi satt ute ett tag och studerade djurlivet.

Sen gick vi genom säkerhetskontrollen snabbt och enkelt. När vi satt där kom en trogen bloggföljare – Ylva – fram och undrade om vi hade skjuts, annars kunde vi få åka med henne från flygplatsen i Alicante till Torrevieja. Verkligen jättesnällt! Fast vi hade bokat en taxi eftersom vi skulle landa så sent.

En halvtimme sena lättade vi från Växjö.

På flyget var det munskyddstvång hela vägen, utom när man åt och/eller drack. Märkliga regler… Flyger man från Spanien till Sverige är det inget tvång med munskydd, däremot är det obligatoriskt åt andra hållet. Man blir aldrig riktigt klok på alla dessa bestämmelser och variationer som gäller. Vi åt vår medhavda matsäck väldigt långsamt, sen fuskade vi en del.

Vi flög söderut in mot solnedgången. Landade en halvtimme efter utsatt tid, tog vår förbeställda taxi hem, var hemma strax innan klockan ett och stöp i säng.

Gissa om vi sov gott den natten?

Gomorron!

Annons

48 Responses to Hemresan

1. mittlillautrymme skriver:

Gomorron Ama!
    Välkomna hem och hoppas nu att paltkoman gått över så ni kan trycka in några tapas i dag. .-D

Gomorron Leffe! 🙂
      Tack! Vi övade lite igår och fick i oss ett par tapas redan då. Man måste hålla formen och inte slarva med träningen 😀

2. friochlycklig skriver:

De är inte nådiga de där flygtiderna. Tur att det inte är så ofta. Trevlig helg! Kram

• Ama de casa skriver:

Nej det är jobbigt med tidiga/sena flyg. Fast jag tycker nog bättre om dom senare i alla fall så man slipper gå upp mitt i natten för att komma iväg.

3. Yvonne skriver:

God morgon, vad konstigt med munskydd från Sverige, måste vara just det flygbolagets egna regler. På Arlanda är det inga munskydd, visst inte ens till USA

Trevlig semester har ni haft och fått äta korv med bröd från riktiga korvmojer, hemlagade god mat och dryck, så jag förstår ni är nöjda.

Ha en fin lördag

Gomorron Yvonne! 🙂
      Flygbolagen (i alla fall Ryan i det här fallet) anpassar sig efter reglerna som gäller i landet där dom ska landa. I Spanien är det fortfarande munskyddstvång i kollektivtrafiken och dit räknas tydligen även flyg…

Jodå, vi är väldigt nöjda med vår tur till Sverige 🙂

Tack detsamma!

4. Så väl omhändertagna ni har blivit, tänk att lilla Växjö har flygplats, i går flög vårt yngsta barnbarn på 2 månader för första gången i går, till Umeå.

5. Znogge skriver:

Så skönt att hemresan gick bra. När det gäller reglerna för munskydd så finns det ingen logik alls längre men det är väl bara att lyda order, eller nästan i alla fall 😉

Ha en fin lördag!

• Ama de casa skriver:

Ja, man får lov att anpassa sig till det som gäller. Sen kan man ju smygfuska lite också när ingen ser (och man inte påverkar nån annan).

6. Annica skriver:

Skönt att sova i egen säng igen 🙂

7. Ditte skriver:

Väldigt smidigt att förflytta sig är det ju. Och efter fina dagar här kanske ni tycker ”Borta bra men hemma är också bra”.
    Trevlig lördag.

8. mamma C skriver:

Man kommer nog aldrig bli klok på detta med munskydden, tror jag.
    Ha en fin lördag på hemmaplan igen.
    Kram Carin

9. Anette skriver:

Verkligen konstigt att reglerna gällande munskydd är olika beroende på vilket håll man åker.
    Såg i ditt förra inlägg att du valde att hoppa över kroppkakorna, det hade jag aldrig gjort, jag älskar gråa kroppkakor.

10. Janne skriver:

Det var väl skönt att komma hem till värmen igen. Här är det hit och dit med vädret. Ha en fin helg! 🙂

11. Anna i Portugal skriver:

En halvtimmes försening är nog att ses som riktigt bra nu. Läser och hör om så många inställda flyg. Flera albino älgar på samma gräsplätt, förstår ni stannade till där hihihi

12. åsa skriver:

Välkommen hem 🤗
    Allt med Corona, covid19 är obegripligt 😓 många gånger under pandemin funderade jag hur ”de bestämmande” tänkte, om de tänkte 😆
    Att bli utcheckad med go fika låter absolut inte dumt.

13. Geddfish skriver:

Välkommen hem 😀
    Ni har haft det toppen, vilken mysig resa!

14. LillaSyster skriver:

Så missade du Ullared……Kanske lika så bra. Fast det finns ju resväskor att köpa där. Njur av lördagskvällen =)

• Ama de casa skriver:

Ja, tyvärr så missade jag Ullared… Nästa gång får vi väl flyga via Göteborg istället för Växjö….
      Tack och ha en skön söndag!

15. Susjos skriver:

Vilken trevlig vecka ni har haft i Sverige, och så mycket god mat ni har fått, wow!
    Skönt att älgarna inte var ute på vägarna, utan höll sig på flygplatsen!
    Välkomna hem!

16. skåningen skriver:

Så bra att resan gick bra!
    Ha en fin lördag!
    Kram!

17. bpz3 skriver:

Förutom utcheckningen så bara älskar jag den lila färgen i lägenheten. Så himla snyggt!
    Storleken spelar igen roll Ama, speciellt inte på bilar om man bara är två personer;-)
    Från och med imorgon verkar det vara fritt fram i hela världen att resa igen utan munskydd och olika intyg. Allt enligt Bidens tal som jag såg på tv. Man kan ju knappast påstå att restriktioner inom EU var desamma. Men det som är helt sjukt är att antalet fall och dödsfall i länder med lockdowns inte alls var färre (per capita) än i länder med bara rekommendationer, som Sverige till exempel… Ja, vad ska man säga?

• Ama de casa skriver:

Lena är en fena på inredning 🙂
      Ja, vad ska man säga? Svårt att göra rätt när det kommer till att hantera en sån situation som uppstod…

18. Micke skriver:

Efter en lång resa så är det ju härligt att få en god natts sömn, härligt Ama.
    Det där med munskyddet gjorde mig lite förbryllad, fast det är ju jag det. 😉

Ha det bäst nu Ama.

19. yfronten skriver:

Bra att ni kommit hem ordentligt! Nämen, ni träffade en Ylva i Växjö i alla fall! 🙂

20. Paula Merio skriver:

Märkliga regler för munskydd! Här grasserar covid-bacillen i lilla Sundborn, jag har ju varit sjuk men testerna visade negativt. Men nu har två grannar drabbats, den andra fick positivt först på fjärde försöket, o jag testade bara två gånger med en dags mellanrum. Nåväl, det är som det är, nu mår jag bra o det är huvudsaken. Snäll kompis som erbjöd skjuts, men skönt också att ha en bil som väntade.Djurlivet såg lite blekt ut, hoppas älgarna i spanien fått mer sol på sig…tihi

• Ama de casa skriver:

Reglerna är helt klart svårbegripliga… Bra att du mår bra igen! Jag har testat mig två gånger och båda testerna var negativa. Det var inför resan till USA och kryssningen som det var obligatoriskt att testa sig.
      Älgarna i Sverige verkar hålla till mestadels i skuggan… 😀

21. farfar hebbe skriver:

Ja men dom sniglarna har väl nästan bara otursdagar..Haé Kam.

22. Jossu skriver:

Vilka konstiga regler angående munskydd. Det var krav på det även under min senaste resa, men nästan alla struntade i det.
    Att resa tar på energin, så inte konstigt att ni sov gott när ni kommit hem- dessutom är det underbart att få återse sin egna säng och krypa ner i den.

23. mycketyck skriver:

Ja, vad kan man vänta sig av djurlivet i Sverige när det mesta regnar bort .Fast ni hade ju tur med vädret, precis som vi hade när vi var däruppe. Vita älgar.
    Borta bra men hemma bäst eller hur?

24. Så skönt att få vakna hemma i Torrevieja igen efter en fin tid i Sverige. Tur också att ni kunde flyga från Växjö och slippa eländet på Arlanda.