Vi genade!

Igår morse när vi vaknade såg väderprognosen allt annat än lovande ut:

100 % chans för regn…

Fast så har det i och för sig sett ut i flera dagar nu utan att vi fått en enda droppe på oss.

Vid sextiden på morgonen lättade båten ankar från Panama City…

… och vi styrde kosan inunder Amerikabron och satte fart (fast en väldigt låg fart) under bron som är en av dom broar som leder mellan Nord- och Sydamerika över Panamakanalen.

Ama är väldigt fascinerad av containerfartygen. Måste krävas att man håller tungan rätt i mun när man lassar ett sånt.

Sen gäller det att välja rätt väg… Höger eller vänster, styrbord eller babord… Eller varför inte barbord?

Vi – eller snarare kaptenen – valde det håll där dom nya slussarna fanns (åt vilket håll nu det var…). Vi har åkt Panamakanalen två gånger tidigare, men då i dom gamla slussarna och dessutom åt andra hållet, så det blev en ”ny” tur för oss denna gång. När skutan framför oss hade hamnat i nästa trappsteg så öppnades slussdörren för oss.

Det var lite bättre utrymme i nya slussarna, fast Ama var ändå glad att hon slapp styra skutan.

Hon saknade ”mulorna” lite. En sorts elektriska tåg som gick på vardera sidan om slussen och såg till att båten inte tog i kanterna. Nu var det bogserbåtar som skötte den biten. Dom drog inte skutan framåt utan höll den borta från kanterna, det var kaptenen som körde framåt, sen körde han bogpropellrarna också.

Vi åkte under ytterligare en bro…

… och kom då ut i själva kanalen.

Vissa av bogserbåtarna verkade ha avnavlingsproblem.

Vi kom ut på Gatun Lake som uppstod när området dämdes upp vid kanalbygget.

I fjärran syns ytterligare en bro.

Bortom den låg vägen till ”frihet”. Sista slussen mellan Stilla havet och Karibiska havet. Tre slussar upp till sjön och tre slussar ned i slutet.

Ni kanske ser containerfartyget som ser ut att stå i skogen? Det åkte i dom gamla slussarna.

Dom nya, modernare slussarna återvinner vattnet i dammar mellan slussningarna. Det är sötvatten det handlar om och dom gamla slussarna skickar bara ut allt finvatten i haven på båda sidorna. Av nån märklig anledning är det dyrare att åka i dom nya slussarna… Av miljömässiga skäl borde det vara tvärtom. Men Ama antar att investeringskostnaderna måste betala sig innan det blir ”rätt”. Enlig uppgift så kostade det 330.000 dollar för vårt skepp för den transit vi gjorde igår. Priset beror bland annat på hur stort skeppet är, antalet hyttplatser och antalet passagerare. Den billigaste transfern som någonsin gjorts kostade 36 cent. Då var det en karl som simmade hela vägen… Haha!

Nåja. Efter en sisådär 8 – 9 timmar lämnade vi Panamakanalen…

… och Ama vinkade farväl till den från vår hytt – för denna gång i alla fall.

Vi sparade en massa tid på att gena i Panamakanalen, men att åka runt Sydamerika är inte dumt det heller, det har vi testat förr – även om vi den gången bara kom till Brasilien.

Gomorron!

Annons

36 Responses to Vi genade!

  1. Janne skriver:

    Det är ju spännande. Hänger med på kartan. 🙂

  2. åsa skriver:

    Jag visste inte att:
    1. Det var flera broar i Panama kanalen
    2. Det spolades ut sötvatten när båtarna lämnade kanalen genom slussarna
    De där container fartygen kan ju fastna och då sitter de fast ✋ bra Ni slapp bli kvar i kanalen 👍
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Man lär sig så mycket av att läsa bloggar 😀
      Ja, det var ju ett stort fartyg som blockerade Suezkanalen för ett tag sen, sabbade rätt rejält för båttrafiken kan man säga…
      Vi kom igenom utan några som helst problem 🙂
      Kram

  3. BP skriver:

    330 000 dollar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju vansinnigt. Hudlöst! Kostnaderna för den nya kanalen borde vara betalt inom max ett år med sådana priser. Princess kan ju knappast gå med vinst, speciellt inte med tanke på att just er skuta inte ens var fullbokad.
    Precis som Åsa hade jag noll koll på broarna och sötvattnet.
    Det jag beundrar är kaptenen som måste göra ett millimeterjobb. Sedan har jag alltid svårt att förstå att en så liten bogserbåt kan ”dra” ett sådant stort kryssningsfartyg. Ungefär lika märkligt att en ATV kan dra ett stprt flygplan…

    • Ama de casa skriver:

      Tydligen var det ännu dyrare att åka åt andra hållet… Jag är inte säker för det rabblades en himla massa siffror i alla möjliga sorts enheter. Tjejen som pratade HELA tiden fick nog betalt per ord hon sa.
      Dom är ju ”snälla” nog att ta mindre betalt för hytter som är tomma, men visst är det dyrt ändå.
      Just dom här bogserbåtarna bogserade inte utan dom pysslade med att putta och dra åt sidan. Men visst måste det vara starka motorer i dom små båtarna som kan påverka dom stora skeppen att flytta sig åt ena eller andra hållet.

  4. Yvonne skriver:

    Häftigt att slussas så där. Men verkar ju helt vansinnigt dyrt för er skuta, kanske måste ni ha insamling till kaptenen så han inte blir bankrutt 🙂

    Ha en fortsatt fin resa

    • Ama de casa skriver:

      Det är kanske inte så konstigt att dom verkar ha planer på att bygga en konkurrerande kanal i Nicaragua (tror jag att det är), men berggrunden är inte lika stabil där och en jordbävning skulle nog vara förödande för en sån kanal.
      Haha! Ja, hela kaptenens lön och lite till går nog åt för att betala transferavgiften 😀

      Tack så mycket och ha det gott!

  5. Znogge skriver:

    Kanaler är smarta genvägar som oftast sparar mycket tid. Dessutom så ser det riktigt spännande ut för en novis som mig!

    Ha det gott!

    • Ama de casa skriver:

      Kanaler – både stora och små sådana – är spännande och intressanta konstruktioner. Kanalbåtandet är nåt som jag gillar 🙂

      Tack detsamma!

  6. Alla förare har inte tungan rätt i munnen, blir ganska stora konsekvenser 💺

  7. yfronten skriver:

    Så de har kvar de gamla slussarna också. Men oj, så dyrt att åka igenom!

    • Ama de casa skriver:

      Ja, dom gamla slussarna används också. Gissar att dom kommer att få vara kvar ifall nåt går fel med dom nya, Som backup, liksom.
      Att åka genom är väldigt dyrt, men det blir ju inte billigt att åka runt heller…

  8. skåningen skriver:

    Häftigt att åka igenom slussarna!
    svar..Jag hade gärna velat bli skattebefriad!
    Nattis!

  9. Tusen många tack för Panamakanalen. Jisses så bildad jag blir av dina inlägg och så får jag veta på vilka vatten/kanaler min käraste bror och en del andra släktingar har rört sig. Eller åkt kanske är bättre ord i det här sammanhanget? Jag är fullkomligt säker på att de inte simmade i alla fall.
    Ha det gott på böljan den blå!

  10. Geddfish skriver:

    Ni blir verkligen berikade på era resor. Mycket spännande!
    God natt från Lisch och mig 😀

  11. Ruth i Virginia skriver:

    Pres. Teddy Roosevelt var den som fick igång konstruktionen av Panamakannalen. Började 1904 och blev klar 1914. Många arbetare dog pga tropiska sjukdomar och, givetvis, olyckor. Det är intressant att läsa historien om kanalen.

    Måste kännas lite trångt i en kanal efter att ha seglat på öppet hav. Så nu kommer ni tillbaka till Karribiska sjön. Och sen ??? Väntar ivrigt – cliff hanger. Ciao!

    • Ama de casa skriver:

      Det är onekligen en spännande berättelse, fast namn och årtal har en tendens att inte fastna så bra 🙂

      Nu är vi ute på mer öppet hav igen, fast kanalen kändes aldrig särskilt trång 🙂

  12. mamma C skriver:

    Det var inte gratis precis och ta sig igenom dessa slussar.
    Kram Carin

  13. Ditte skriver:

    Vad spännande! Stort tack för turen- Panamakanalen har vi inte besökt. Inte ännu. Men rundat Sydamerikas sydligaste udde har vi gjort- Och i dessa skarpa lägen är en erfaren och skicklig kapten väldans viktig.
    Tack för fina bilder och fin info.
    Ha det fortsatt bra.

    • Ama de casa skriver:

      Vi gjorde ju samma rundningstur som ni, fast året innan. Ni lyckades i alla fall komma närmare själva hornet än vad vi och kapten Sizzy gjorde 😀

      Tack och ha det gott ni med!

  14. Veiken skriver:

    Jag njuter verkligen av era kryssningar. Det blir liksom billigt och bra att följa med er, men IRL är i alla fall bäst!
    Fortsätt ha det bra!

  15. Violacornuta skriver:

    Maj gadd! Tungan rätt i mun, en himla massa precision och imponerande logistik vid framfart i de där slussarna med jätteskutan alltså. Inget för mig! 😄
    Däremot gillar jag barbord! 😄
    Ha det bäst på ert vidare äventyr! 🤗

    • Ama de casa skriver:

      Jag skulle varken vilja köra båten eller lassa containrar där, men att följa med som åskådare är inte dumt det 🙂 Man kan sitta vid barbord när man kollar 😀

      Tack och ha det gott ni med!

  16. Paula Merio skriver:

    Jag trodde fartyget i bakgrunden var en massa hus, tur man kan förstora fotona! Ja då är ni kanske inte så impade av Göta kanal längre…Vattnet såg ganska ärggrönt ut där i kanalen. Och visst måste det kännas ganska mäktigt att klara av alla slussar och liksom byta hav bara sådär

    • Ama de casa skriver:

      Vi har aldrig åkt på Göta Kanal, bara över (med bil). Däremot har vi åkt på ett flertal kanaler i Frankrike och en I England och på dessa har vi fått slussa (och kört båtarna) själva. Jag är glad att det var en typ certifierad kapten som körde skutan denna gång 😀
      Att gena över land och komma ut i ett annat hav, ja, det känns verkligen häftigt!

  17. Spännande att slussa med den ”skutan” 🙂

    Containerfartyg är spännande … tänk hur mycket last dom kan få på. Betänk sedan att jobb göres ”containerberäkning” kallas det för dom som köper kartong av oss, för att maximera att producera och fylla exakt för varje container 🙂 ingen vill betala för att skeppa luft 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Jag är väldigt impad av dom som hanterar lassning och lossning av containrarna på skeppen. Att sen se till att själva containern också är rätt lastad måst ju vara en vetenskap i sig…

      Det var en spännande slussning men allt gick väldigt lugnt till så man behövde inte oroa sig alls. Inte ens jag 😉

  18. mycketyck skriver:

    Vad spännande att åka genom Panamakanalen. Hade gärna gjort det men ännu bara sett det på youtube och så här i din blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: