I tisdags kväll…

… hade vi siktet inställt på Alicante flygplats.

Eftersom bilen i princip hittar dit av sig själv så hade vi flightradar24 inställd på plattan istället för GPS-en. Där kunde vi följa det flygplan som var på ingång för att landa på flygplatsen. Tänk vilken fantastisk teknik det finns nuförtiden! Sune (en gammal klasskompis till Anders sen sjätte klass) och hans sambo Marie satt i det där planet och vi skulle hämta upp dom för vidare transport till Torrevieja.

När vi kom fram mot flygplatsen såg vi att det stod två SAS-plan vid terminalen. Bra så!

Vid upphämtningsplatsen är det gratis att stå i 10 minuter, efter det börjar det ticka pengar. Sen har dom gjort det helt omöjligt att parkera utanför bommarna, parkeringsförbud precis överallt på det stora området och vägarna utanför. Rena rama sabotaget!

Vi hade kommit överens om att vi skulle höras per telefon när dom kom ut så vi gled i sakta mak runt på vägarna utanför bommarna.

Konstaterade att det nog var ett bra val av dom att flyga med SAS istället för med det gula planet…

… och att solen gjorde tappra försök att leta sig fram bland molnen.

Vi försökte ringa, men fick ingen kontakt, så vi åkte förbi bommarna för att se om dom eventuellt stod utanför redan. Telefonerna är inte så pålitliga alla gånger.

Vi hade stått där i några minuter när vi fick kontakt och då var dom precis på väg ut.

Det blev ett väldigt stressigt mottagande då det bara var två minuter kvar på gratistiden när väskorna i all hast kastades in i bilen. Ama hann inte arrangera den sedvanliga mottagningsbilden.

Med en minut tillgodo åkte vi ut från flygplatsen utan att behöva betala – weehooo!!!

Hemfärden blev desto lugnare och vi stannade till utanför hotell Masa för att hämta upp nycklarna till deras lägenhet.

Igår morse var det både sol och moln…

… och vi gick iväg till 100 Montaditos för att äta frukost. Dramaterna hade vi med eftersom vi gjorde ett stopp för att handla mat på Mercadona direkt efter frukosten.

Himla kul att ses igen!

Gomorron!

50 Responses to I tisdags kväll…

1. farfar hebbe skriver:

Ja det gäller att ha tur med klockan,men 1 minut tillgodo,verkar vara lugnt..Här blir det nog en fin dag klarblå himmel nu +18.I går blev det ett jädrans åskväder men inget regn,mitt kylskåp pajade,vet inte om det var åskan som tog det..Haé Kram.

• Ama de casa skriver:

En minut är väldigt gott om tid 😉
      Vi har lite molndis och… 29 grader ute just nu. Det kommer att bli en klibbig dag idag igen.
      Ajdå. Otur med kylen…

2. Znogge skriver:

Så härligt med besök och kanske blev det ett steg närmare ekonomipriset där 😉

3. Yvonne skriver:

God morgon och grattis till att ni klarade tidsgränsen. Så idiotiskt med 10 min, förr var det 15 min och det var betydligt bättre. Snart måste väl ekonomipriset vara i hamn tycker jag.

Vi har ju parkering på en långtid där och det är en stress varje gång. Ringa 10 min före vi kommer med bilen men än har vi inte lyckats komma helt i fas utan är där tidigare och sen vänta och vänta tills killen kommer och hämtar upp bilen. Senast tror jag han åkte på att betala för då var han så sölig och vi hade sagt vi är där om 7-8 min. Nå, inte vårt problem den gången iaf.

Ha en fin torsdag, själva ska vi packa lite för imorgon åker vi till Malmö och äldsta barnbarnets konfirmationsfest.

Gomorron Yvonne! 🙂
      Ja nog är det snärjigt med dom där 10 minutrarna. Sen är det ju helt värdelöst att det inte går att stå lagligt och vänta utanför området.

När vi hade långtidsparkering så lämnade vi bilen själva på parkeringen och blev skjutsade till terminalen. Det var väldigt praktiskt och inte ett dugg stressigt.

Tack detsamma och ha en fin resa till Malmö!

• Yvonne skriver:

Så gjorde vi i 15 år men ledsnade på att ff allt när vi kom gick det minst 20-25 min innan vi var på väg med egna bilen. Nu står de utanför avgångshallen med bilen när vi kommer, ringer när vi själva kommit ut så därifrån blir ingen stress. Föredrar ändå det som ibland blir lite stressigt och det är de som får stå för parkeringen om de inte är där i tid 🙂

• Ama de casa skriver:

Vi tyckte det funkade bra med att dom bussade oss till och från parkeringen. När vi kom till Alicante flygplats så ringde Anders direkt och gick ut medan jag väntade på bagaget. Ibland hann jag upp med väskan tills dom kom, annars kom Anders och hämtade upp mig med vår egen bil.

4. mittlillautrymme skriver:

Gomorron Ama!
    Vi var ju också där och lämnade av våra gäster till (förmodligen) samma plan som era kom med. Hade jag vetat det, skulle vi ha stannat ett tag och utnyttjat dina två gratisminuter till en blixt-träff. 😀

5. Violacornuta skriver:

Verkligen att sabotera mmen ni löste det ju alldeles utmärkt! 😊 Det gula bör nog ses över innan det brukas nästa gång för det såg himla osäkert ut på nåt sätt.
    Njut av torsdagen! 🤗

• Ama de casa skriver:

Ja, vi hade tur där att vi klarade tidsgränsen 😀 Det gula planet vill jag nog inte åka med ens om dom har gett det en rejäl omvårdnad…
      Tack detsamma!

6. Gratis är gott! 🙂

7. skåningen skriver:

Så härligt att få träffa dom efter 8 år!
    Ha en bra dag!
    Kram!

8. Ditte skriver:

Lite spänning i tillvaron fick ni ju. Och det blev ju ett ”gott slut”. Kan tänka mig att det var roligt att ses igen.
    Önskar er en fin torsdag.

9. LillaSyster skriver:

Ekonomipriset närmar sig mer och mer! 👍

10. mamma C skriver:

Vilken tur ni hade med tiden. Men tråkigt att kasta in gästerna i bilen 😂.
    Kram Carin

11. farfar hebbe skriver:

Jag tror det är många av oss ”Fullmogna” som anammar dagens Tema,,vi bryr oss inte så mycket om vår slutsiffra..Haé Kram.

12. Bra där, man ska inte göra av med pengar i onödan 🙂 .. iaf inte på onödiga saker..

13. Sussi skriver:

Bra jobbat med parkeringen. Tur ni hann. Eller så klart var det väl planerat av dig 😉 Kul med vänner på besök. Ha det så mysigt

Tack Sussi! 🙂
      Jag tycker att planeringen var helt suverän! Hade dom dröjt lite till så hade vi åkt ut och tagit ett varv till 🙂
      Det är himla trevligt att dom är här – tack och ha det gott ni med!

14. friochlycklig skriver:

Det är trevligt med besök. Det har allt varit lite dåligt med dylikt ett tag av konstiga skäl. Ha det så trevligt tillsammans! Kram

15. bmlarsreseblogg skriver:

Så kul att återse gamla vänner! Och ekonomipriset ser väl snart ut att vara i hamn med den precisionen vad tiden gäller….

16. Geddfish skriver:

Vad duktiga och punktliga ni var! Kul att se gamla kompisar igen.
    Ha det nu så trevligt! Kram

17. åsa skriver:

Så härligt att återse gamla vänner 🥰
    Tur de hann kliva in i bilen innan Anders gasade i väg för att ro ekonomipriset i hamn 😅
    Nu hoppas jag Ni har tur med vädret så Era vänner får njuta utan alltför varmt och inte något sandregn.

• Ama de casa skriver:

Det är kul med finbesök 🙂
      Haha! Ja, det var nära att dom blev kvar på flygplatsen, men dom hann in i bilen 😀
      Hittills har vi haft det bra. Varmt, men lite småmolnigt fast utan sandregn. Bra så!

18. Susjos skriver:

Snyggt jobbat att slippa betala vid flygplatsen, och så trevligt att träffa goda vänner! Ha det så himla bra nu, och ja utan sandregn!

• Ama de casa skriver:

Jag är supernöjd att vi tajmade det så bra, även om själva mottagandet blev lite stressigt 😀
      Vi har haft det jättebra och sandregnet har uteblivit 🙂

19. yfronten skriver:

Flygplatser är oerhört stressande! En gång körde min kompis som bor i Mölnlycke mig till Landvetter och det gick väldigt smidigt för det är en liten flygplats i samma kommun. Flygplatsen El Prat däremot var en mardröm med flera terminaler och tåg emellan…

20. Paula Merio skriver:

Tio minuters gratisparkering, det är verkligen snålt tilltaget. Roligt när man äntligen kan börja träffa annat än närmaste familjen igen. Själv ska jag träffa en gammal kompis nästa vecka, henne har jag inte sett på två år…

• Ama de casa skriver:

Visst är det snålt! Att ta bort alla parkeringsmöjligheter där man kan vänta utanför är faktiskt ÄNNU snålare.
      Kul att du också ska få träffa en kompis som du inte sett på ”ett tag”. Skönt att det börjar lätta lite i alla fall.
      🙂

21. Veiken skriver:

Flightradar 24 är en suverän grej, men den stressar mig när jag sitter och väntar på dom som kommer till oss i Thailand…. tills planet har tagit mark då kan jag andas ut.
    Härligt med goda vänner på besök och att ni inte behövde lätta på plånboken!
    Ha det fint!

• Ama de casa skriver:

Visst är den sajten både bra och stressande. TUR att den inte är i verklig, skalenlig visning. För fy fasen vad trångt det skulle vara då!
      Det var jättekul att vi kunde ta emot våra vänner och extra bra att vi slapp betala för vårt stopp vid upphämtningsplatsen 😀
      Tack så mycket och tack detsamma!

22. BP skriver:

Då har jag lärt mig nåt nytt igen. Visste inte att Alicante flygplats hade upphämtningsplatser. Nu vet jag det. Ingen anledning att jag kunde veta det heller, då vi ju aldrig blir upphämtade annat än av bussar;-)
    En sak jag dock förvånas över varje gång på Alicante flygplats är den otroligt långa väntetiden på bagaget, åtminstone när man landar där efter klockan 12 på natten.

• Ama de casa skriver:

Nuförtiden nyttjar vi också oftast bussen, eller tar taxi om busstiderna inte passar. Förut när vi åkte så ofta till Sverige pga jobb hade vi kontrakt på långtidsparkering, då var det hämtning och avlämning av parkeringsbolaget där utanför terminalen. Fast då var det inte lika stökigt som det är nu.
      Bagaget kan verkligen ta tid…

23. mycketyck skriver:

Det upphämtandet gick ju väldigt bra och så roligt för er att träffa ”gamla vänner”. Vi har alltid problem med att parkera då vi ju kör typ stor buss vid upphämtningarna och får snika oss till platser i utkanten av flygplatserna.

• Ama de casa skriver:

Dom har sabbat nu så det inte finns några platser i utkanten av flygplatsen i Alicante… Kan förstå att ni har problem att hämta med er bautabil!

24. Anki skriver:

Jajamensan … ekonomipriset är snart i hamn! Bra jobbat!
    Trevligt med besök av gamla vänner 🙂
    Ha en bra dag – var rädda om varandra – det är ju fredagen den 13:e idag!

• Ama de casa skriver:

Jag känner att priset kommer närmare och närmare… 😉
      Jättekul att dom är här igen!
      I Spanien är det tisdagen den 13:e som är otursdagen, så idag känner jag mig spansk. När det är tisdagen den 13:e väljer jag att vara svensk 😀