En riktig skräckupplevelse fast med en bra upplösning

Dagen efter Amas sextioårsfirande i Albir var vi lite matta och stannade hemma på kvällen. Det tar på krafterna att fylla år, speciellt när man nollar med en sexa framför.

Internetet var inte så jättebra överallt i lägenheten, men Anders har alltid med sig bra-att-ha-prylar. Han hittade den bästa platsen för manicken (en trådlös router) och när han hade laddplattan (en powerbank) med också så behövdes det inte finnas nåt eluttag i närheten heller.

Sen kom skräckupplevelsen.

Runt klockan 22 när vi som bäst satt och tittade på nån dokumentär på svtplay så rasslade det till i ytterdörren. Anders gick ut och kollade och då stod det en maskerad kille i hallen. Nu har ju alla mascarillas på hotell såhär i Coronatider, men det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Vi hade låst dörren med nycklar från insidan. Hemma hos oss går det inte ens att få i en nyckel i låset ifall det sitter nån på insidan, hur tusan hade han kunnat ta sig in?

Killen sa ”sorry, sorry, sorry” en sisådär 100 gånger och pep iväg.

Otroligt obehagligt!

Anders gick till receptionen för att kolla och uppmärksamma dom på vad som hänt, men det fanns ingen där då på kvällen.

Vi placerade en stol innanför dörren för att höra ifall det kom in nån igen då när vi gått och lagt oss.

Morgonen efter gick vi till receptionen ännu en gång för att påtala vad som hade hänt.

Där mötte vi vår ”inbrottstjuv” som bad tusen gånger om ursäkt innan vi ens hade hunnit framföra vårt ärende och förklarade att vi inte hade varit korrekt inskrivna på hotellet så han visste inte att vi bodde i det rummet. Eftersom det lös i lägenheten gick han in för att släcka, elen är dyr i Spanien.

Det kändes som en lättnad att få en förklaring, men det hade varit bättre om han förklarat det när det hände. Misstag kan alla göra, men vi fick en ganska orolig natt. Fast han blev förmodligen lika rädd som vi när det inträffade.

Sen skulle vi äta frukost.

Såhär såg det ut dan innan. Rätt mycket att välja på och det var pekvarianten som gällde. Tjejerna serverade istället för att vi fick plocka åt oss själva.

Sen satt vi i den luftigt fina restaurangen och avnjöt vår frukost.

Men igår blev det inte riktigt så…

Eftersom vi inte var korrekt inskrivna på hotellet så var restaurangen stängd, ingen annan hade förbeställt frukost.

Som tur var så hade Consum precis intill hotellet öppet så vi slapp svälta ihjäl (liten risk för det så här i fyllårstider, men ändå!).

Sen checkade vi ut. Vi hade hittat en parkeringsplats hyfsat nära ingången så det gick fort och lätt.

Summan av kardemumman är att det var en otroligt otrevlig upplevelse, men ”inbrottstjuven” som faktiskt var helt oskyldig kompenserade oss med att betala tillbaks pengarna för en av dom två nätter vi bodde där. En riktigt bra kompensation och en fin gest från hotellets sida. Misstag kan som sagt var alla göra, och vi tyckte i slutänden väldigt synd om killen som i all välmening skrämde oss på det viset som han gjorde.

Vi åkte ut från Albir. Fina alléer som på så många håll i spanska städer.

Vi såg det där ”hålet” i berget som enligt sägnen en jätte ska ha klöst ut med sin nagel…

… för att sen kasta ut biten i havet. Den kom att bilda ön utanför Benidorm som Homer simmar bort ifrån på bilden här ovanför.

Vi passerade Altea.

Åkte förbi bebyggelse som klättrade uppför bergen.

Körde genom några tunnlar…

… och såg sen vårt mål.

Calpe. Eller Calp, som det heter på valencianska. Bilturen tog en sisådär drygt 30 minuter, en rätt lagom tripp.

Efter att Anders ännu en gång hade hittat den sista gratisparkeringen i närheten av hotellet och på så vis sparat ytterligare 14 euro så checkade vi in på hotellet.

Ama måste verkligen säga att ekonomipriset var riktigt orättvist i år. Ama borde ha fått det, undrar om det går att överklaga?

Idag åker vi hem igen. En del minitripper är mer mini än andra.

Gomorron!

56 Responses to En riktig skräckupplevelse fast med en bra upplösning

1. Znogge skriver:

Vilken obehaglig upplevelse! Det bästa hade så klart varit om mannen i fråga hade givit er en förklaring redan då. Kanske hade nattsömnen blivit bättre. Hur som helst så var det bra att ni blev rikligt kompenserade. Jag menar den sjätte nollan skrämmer man inte bort hur som helst!

Hoppas ni slipper fler sådana överraskningar!

• Ama de casa skriver:

Ja, det var verkligen obehagligt! Skönt att ändå få en förklaring även om den borde ha kommit direkt. Snygg gest också av hotellet med kompensationen.
      Jag hoppas också att vi slipper uppleva nåt sånt igen…

2. mittlillautrymme skriver:

Gomorron Ama!
    Man kan alltid överklaga, men jag tycker i ärlighetens namn att det är Anders som borde få priset, dom senaste 14 Eurona var ju hans. 😀

3. LillaSyster skriver:

Välkomna hem! Fy så obehagligt, men schysst att bjuda på nätterna. Även om de fick ”bra” reklam i bloggen vet i 17 om någon av oss väljer att övernatta där. Det är helt klart dags att överklaga – jag håller på dig!

• Ama de casa skriver:

Tack så mycket! Fast vi har inte riktigt kommit iväg än, men om fem minuter så… 😉
      Vi kommer förmodligen aldrig mer att bo på det hotellet, men dom gjorde sitt bästa för att kompensera och som sagt, misstag kan alla göra. Det som var obehagligast var att det var så lätt att ta sig in i lägenheten…
      Tack för ditt medhåll! 🙂

4. Läskigt, vi har också fått nattligt besök i hotellrum, någon onykter, vi trodde vi hade låst… han kom en gång till, vi pratade med hotellpersonalen… Mycket bakverk vid frukostbordet 🙂

• Ama de casa skriver:

Visst är det läskigt! Nu var vår ”inbrottstjuv” nykter och han kom inte tillbaks, men det var nog läskigt ändå.
      Spanjorerna är mycket för att äta sötsaker till frukost…

5. Biggeros skriver:

Ännu ett ställe som jag inte känner till. Tack för besöket!!
    Vilken läskig incidens ni fick vara med om. Jag hade heller inte kunnat sova säkert.
    Det hände mig och nägra vänner på 90 talet att en främmande kille klev in i vårt hotellrum mitt i natten på Rhodos. Väldigt knepigt och läskigt÷(
    Häpnadsväckande saga om att jätten rev av en bit av berget och lämnade biten synlig som en öbit i havet.
    Älskar sådana sagor!!
    Grattis ännu en gång till nollan!!!

Det var vårt andra besök i Albir – gillar stället 🙂
      Läskigt med såna nattliga, oönskade besök! Ja, det är såklart inte kul på dagen heller…
      Gillar den storyn om jätten 🙂
      Tack ännu en gång!

6. Yvonne skriver:

God morgon, men fy så läskigt! Bra ändå att ni fick en förklaring och lite kompensation, sånt gillar de som bestämmer om ekonomipriset att höra. Förstår att ni inte vill bo där fler gånger, skrämmande hur lätt det är att ta sig in i rummen – om man vill, usch och fy!

Calpe är mysigt tycker jag, vi har varit där en påsk och sen sommartid och gillade det skarpt.

Ha en fin onsdag, själv ska jag till Gribby Gård i Täby och luncha med en väninna, först på buffén när de öppnar och lite distans i bordet blir vår melodi idag 🙂

Gomiddag Yvonne! 🙂
      Ja, dom på hotellet löste det hela på ett bra sätt i efterhand, men nog var det en orolig natt. I alla fall fram tills dess att jag lyckades somna.
      Vi har varit i Calpe flera gånger och tycker det är ett jättefint ställe.
      Låter som finfina planer för dagen – ha det så trevligt!

7. Karin Eklund skriver:

Så jobbigt och helt i onödan också känns det som. Men han kanske blev skrämd själv den som skrämde er och kom av sig. Ibland blir det bara så fel allting. Jag förstår er känsla och jag skulle också ha lagt stolen så som ni gjorde. Bra dock att ni fick kompensation för att de inte hade skött sig. Så snopet det kan bli ibland.
    Jag känner igen en del av vägen den här gången och Calp osv. Jag har också fått se biten eller hålet rättare sagt som jätten rev ut med sin nagel. Härlig historia, sånt gillas.
    Ha det innerligen bra och hoppas ni slipper bli uppskrämda igen!

• Ama de casa skriver:

Ja, jag tror att han blev lika förskräckt han, och han såg ut att skämmas rejält dagen efter. Och som sagt – misstag kan alla göra och det var skönt att det var just ett misstag det handlade om.
      Det är alltid trevligt att återse platser där man själv varit 🙂
      Just nu känner jag mig lugn som en filbunke efter att ha kommit hem igen. (Undrar varifrån det uttrycket kommer? Vem vet väl hur lugn en filbunke kan vara? 😉 ).
      Tack och ha det fint ni med!

8. Annica skriver:

Inte alls trevligt när det rycker i dörren från utsidan 😱

9. friochlycklig skriver:

Jag har varit med om något liknande i London för många år sedan. Jag och min väninna sov gott i vårt rum när dörren öppnas och in kommer 5 killar. Vi fick inga ursäkter och de hade inte bråttom därifrån utan spelade förvånade en stund innan de backade ut igen. Vi flyttade därifrån samma dag kan jag säga. 😳

• Ama de casa skriver:

Fy så hemskt! Har full förståelse för att ni flyttade direkt. Vi visste att vi skulle åka vidare nästa dag och nöjde oss med att ställa stolen för dörren.

10. bmlarsreseblogg skriver:

En maskerad man på hotellrummet i kvällsmörkret vill vi då visst inte ha. Troligen blev killen lika chockad som ni blev och skönt att det löste sig till det bästa!
    Vi hade nog också satt en stol under dörrvredet….

11. farfar hebbe skriver:

Ja du Ama,med facit i handen så kanske du ska möta en maskerad man på varje hotell ni tar in på,pengar tillbaka,,då kanske det blir Nobelpris..Men tills dess så får du kanske nöja dig med en räkmacka..Haé Kram.

• Ama de casa skriver:

Det är en ganska bra affärsidé, faktiskt. Att se till att få oväntat besök på alla hotellrum. Fast vi har ju ingen Gevalia att bjuda på här… 😉
      Blev ingen räkmacka idag, men jag var nöjd ändå med en varm macka med champinjoner och bacon 😀

12. skåningen skriver:

Fy vad läskigt!!Jag hade inte kunnat sova!
    Sv..Det tar lång tid att gå ner i vikt och väldigt fort att gå upp i vikt!
    Ha en bra fortsättning på dagen.
    Kram!

13. Susjos skriver:

Skönt att ni blev kompenserade i alla fall, läskigt att det var så lätt att komma in i lägenheten!
    När min mamma och pappa var på Mallis för väldigt länge sedan, troligen 80-talet, så var någon in på natten när de sov och stal deras kamera, hualigen!
    Hoppas ni har det fortsatt bra !

• Ama de casa skriver:

Vi tyckte att hotellet kompenserade oss bra, men det var ändå en läskig upplevelse.
      Oj! Det var ännu värre. Det här visade sig ju inte handla om tjuveri alls, men det fick vi inte veta förrän dagen efter.
      Vi har det jättebra och nu är vi på hemmaplan igen 🙂

14. åsa skriver:

Obehagligt och riktigt skrämmande. Även om Ni fick en förklaring så blev nattsömnen sämre… förklaringen borde *inbrottstjuven” gett meddetsamma, bra Ni blev kompenserad.

Klart Du borde fått nobelpriset… inte minst för att Du nollar 😀

kram

• Ama de casa skriver:

Jag hade inte så lätt att somna efter den händelsen. Man undrar ju hur tusan det var så lätt att komma in i rummet trots att den var låst från insidan. Visst borde han ha förklarat redan då på kvällen, fast jag tyckte uppriktigt synd om honom dagen efter. Han såg verkligen skuldmedveten ut…

Eller hur! Jag skulle ha nämnt alla uppmuntrande bloggläsare i mitt tacktal 😀

15. Veiken skriver:

Jösses, dubbeljösses. Så det kan bli. Jag hade inte fått en blund i ögonen den natten. Ni fick ju en belöning för skräckupplevelsen, men det visste ni ju inte med en gång!
    Snyggt i alla fall av hotellet att kompensera er fullt ut för natt nummer två.
    Fortsatt GRATTIS till födelsemånaden!

• Ama de casa skriver:

Belöningen kändes faktiskt inte lika viktig som förklaringen, men vi tackade såklart inte nej till kompensationen heller 🙂

Tack så jättemycket Veiken!

16. Ditte skriver:

Verkligen en obehaglig upplevelse! Och klart att nattsömnen blev störd. Snyggt att hotellet kompenserade er med en natt och troligen kommer ni i fortsättningen kontrollera om ni blivit ordentligt incheckade.
    Hoppas allt blev ok. i Calpe. En fin stad är det ju helt klart.

• Ama de casa skriver:

Det var definitivt en obehaglig upplevelse! Hade svårt att somna när jag lyssnade efter alla ljud…
      Hotellet gjorde det bästa av situationen då när den ändå hade uppstått.
      Allt annat blev mer än ok, men lite spänning kanske man ändå måste ha här i livet 😉

17. BP skriver:

Förstår mycket väl att ni blev skärrade, och jag förstår inte heller varför killen inte förklarade sig direkt. Han var kanske så chockad att se er i lägenheten att han tappade engelskan på kuppen.

Kompensationen för missödet däremot var mera än generös. Eloge! Men okej dp, ni fick ju ingen frukost heller så…

Calpe är ju också en ”Walk on Memory Lane” även för er. En riktigt mysig by. Undrar om ni den här gången kommer att testa vår favorit fiskrestaurang nere vid stranden. Om det överhuvudtaget är öppet i dessa coronatider vill säga.

• Ama de casa skriver:

Jag tror att killen blev lika chockad som vi blev, så han pep iväg därifrån med en hel hög av det enda engelska ord han då kunde komma på. Tyckte väldigt synd om honom dagen efter då han förklarade sig samtidigt som han såg ut som en ledsen hund bakom den där masken…

Vi fick en bra kompensation, hotellet gjorde så gott dom kunde av situationen. Att vi blev utan frukost berodde kanske delvis på att det var tisdagen den 13:e, Spaniens motsvarighet till fredagen den 13:e 😉

Calpe är en favorit även för oss. Fiskrestaurangen blev det dock inte den här gången heller…

18. MariArne skriver:

Nej vad läskigt! Jag hade också blivit jätterädd. Inte bättre av att han var maskerad heller. Hoppas nte Anders svalde masken i blotta förskräckelsen. Mask i magen är aldrig roligt!

Kram Marianne

• Ama de casa skriver:

En maskerad ”inbrottstjuv” är inte direkt vad man vill möta i hallen på kvällskvisten. Fast vid det här laget börjar vi vara rätt vana vid maskerade människor – tyvärr.
      Anders har nog klarat sig från mask i magen skulle jag tro.

19. Anneli Häggkvist skriver:

Hua! Förstår att den natten inte blev särskilt avslappnad…men tur att ni fick kompensation.👍 en bra gest.

Kom att tänka på när vi fick nya grannar och en kväll stod jag i köket och ”gubben” var i duschen – (vi hade glömt att låsa dörren) rätt som öppnades dörren och där stod en gubbe i bara kallingarna 😮 – spontant skrek jag till och gubben stirrade på mig? ut kommer min ”gubbe” i kallingarna 😀 där stod 2 gubbar i kallingar i hallen 😀 var den ena inte hörde hemma hos oss … såg väldigt förvånad ut. I trapphuset kommer hans fru och frågar vart han tagit vägen 😀 (Hon förklarade att han var lite dement)…han skulle bara gå på toa 🤣

Hoppas ni får en lugnare natt nu när ni kommit hem. Kram

• Ama de casa skriver:

Visst var det en bra kompensation och en fin gest från hotellets sida. Ett misstag kan som sagt var alla göra.

Haha! Lite dråpligt i all sin sorglighet på sitt vis. Inte illa att ha två kallingförsedda karlar i hallen, men trist med demensen… Gissar att ni låste dörren efter det 😀

Den här natten blir förhoppningsvis lugnare.

20. mycketyck skriver:

Fick en dejavu från när jag bröt foten/benet och låg på MAS. En gubbe kommer in i nattsärk och ska lägga sig i sängen bredvid mig. Jag låg ensam i ett tvåbäddsrum. Men jag gastade i högan hals och ett biträde kom. Snacka om förvirrad gubbe. Tänk om han fått för sig att jag var hans fru och krupit ner i min säng under natten? Man kan få mardrömmar för mindre.
    Bra lås på dörrar är A och O. Vi har alltid nyckel i ytterdörren och två stora hundar så det känns rätt säkert.

Ha det så fint i Calp !!!

• Ama de casa skriver:

En läskig upplevelse även det. I och för sig har jag oftast haft en karl på rummet när jag legat på sjukhus här i Spanien, men det har varit Anders i en bäddsoffa bredvid sängen så det har varit helt ok 🙂 Här får man ju en egen kuppe med dusch och toa på rummet.

Vi har också alltid nyckeln i plus ett överlås.

Tack! Fast vi är hemma nu 🙂

21. yfronten skriver:

Huuu, han ska väl vara glad att han inte fick en smäll på käften när han plötsligt dök upp i er lägenhet! Lite skadad av alla dina maskbilder tycker jag att jag ser en mask på berget till höger på tunnelbilden… 🙂 Du ska vara nöjd nu när du fått mitt ekonomipris, dock har jag inte bestämt vinstsumman än.

• Ama de casa skriver:

Anders hann inte ens tänka på att ge honom en smäll, han försvann så snabbt.
      Tack så jättemycket för ekonomipriset! Vinstsumman spelar inte så stor roll, det är äran jag är ute efter 😀

22. Mamma C skriver:

Men fy vad läskigt. Jag hade också satt en stol vid dörren resten av kvällen/natten.
    Kram Carin

23. FREEDOMtravel skriver:

Men vad otäckt! Skönt att ni fick en förklaring, men ja … han hade verkligen kunnat förklara samma dag så ni slapp vara oroliga hela natten!!!

24. Hua! Och konstigt att han inte förklaeade på en gång.

Det där med nycklarna kan jag förklara! Jag drämde igen ytterdörren med nyckeln på insidan och fick tillkalla låssmed för att vi skulle kunna ta oss in igen. Han gjorde det genom att köra in den nyckel vi hade i handen, ruckande i handtaget samt ett plastkort. På så sätt kunde han skaka ur nyckeln på insidan. Låssmeden erbjöd även tjänsten att byta ut den befintliga låskolven med en där nycklarna inte krockar så att detta inte skulle hända igen. Så där har du svaret, det finns olika låskolvar.

Vi bytte inte men nu när jag låser ytterdörren sätter jag ALLTID i nyckeln först och sedan stänger jag dörren. Avskyr dessa spanska lås!

• Ama de casa skriver:

Jag tror som sagt att han blev lika skrämd som vi och handlade inte riktigt rationellt.

Där ser man. Jag trodde alla låskolvar i Spanien var såna som våra. Vi lyckades smälla igen dörren med nycklarna på insidan en gång och fick tillkalla låssmed. Han tog bara en hård plastbit som han böjde till lite och drog snabbt i springan mellan dörren och karmen. Redan vid andra försöket åkte dörren upp hur enkelt som helst. Det var efter den AHA-upplevelsen som vi skaffade ett överlås som vi alltid har låst även när vi är hemma.

PS: Anders sätter alltid i nycken på utsidan innan han stänger dörren för att låsa. En gång råkade han dock tappa nyckeln och sen i förvirringen ”lyckades” han sätta i den på insidan istället innan han smällde igen dörren. Där stod vi snopna utanför, jag med mina för tillfället oanvändbara nycklar i väskan och Anders med sina på insidan av dörren… Det var den gången det blev låssmed för att komma in.

25. kajsalisasblogg skriver:

Han blev nog förskräckt och flydde Praktisk manick i första bilden.

26. Anki skriver:

Läskigt! Klart ni blev rädda – ja han som orsakade det hela också, men visst borde han ha sagt något direkt så ni sluppit oron där på natten. Frukosten ser spartansk ut, men ni fick ju lite i magen i alla fall.
    Jag blev såå upprörd när jag hörde att någon annan än du fått Ekonomipriset i år igen! Så som du kämpat – det var verkligen din tur i år!

• Ama de casa skriver:

Ja, han borde ha förklarat direkt, men det är inte alltid man tänker klart.
      Frukosten var helt okej, bättre än inget då restaurangen var stängd.
      Tack för dina sympatier! Jag får jobba vidare, det kommer fler år…

27. Janne skriver:

Asså, vilken monsterhaj det simmar ovanför Homer…