En tur och retur med dubbeltur!

Igår hade vi en sån himla tur. Efter att ha varit på Más Amigos gick vi ned till den närmsta busshållplatsen på vinst och förlust utan att först ha kollat vare sig tidtabellen eller appen.

Och preciiiis när vi kom fram till andra sidan av gatan mitt emot busshållplatsen så kom bussen! Eftersom det var ett övergångsställe där så blev bussen så illa tvungen att stanna för att släppa oss över gatan. HA! Mitt i prick kan man säga – bussen hann inte undan.

Här satt vi nöjda och glada på bussen. I och för sig går A-bussen en gång i kvarten nu i juli och augusti vilket kan förklara att Ama var så cool och inte kollade tidtabellen.

Vi klev av vid Cabo Cervera och där flaggade dom med grön flagg igår. Lite väl mycket vågor för att flagga grönt kunde vi tycka.

Men det var bara just där i kurvan som det var grönt ljus…

… på resten av La Mata-stranden var det gult (typ: var försiktig!).

Det var hyfsat mycket folk även på La Mata.

Många badade också. Här var två tjejer på väg ned med sin rosa flamingo att ha som flythjälp. Man kanske kan säga att dom gav flytthjälp till sin flythjälp?

Vi valde – som vanligt – att gå utefter den fina, sandfria strandpromenaden istället. Det var vi rätt ensamma om.

Delar av den fina, sandfria strandpromenaden var varken särskilt fin eller sandfri längre. Dags för åtgärd kan Ama tycka. Det gäller att se ned när man ser upp för att inte snubbla.

Vi satte oss ned på Zana för att käka. Intressant att dom på engelska hade översatt paella till ”massor av ris”. Lite avslöjande – det var nog inte så mycket sovel i den, kanske?

Vi valde bort ”dagens meny”. Inte på grund av översättningen utan att det helt enkelt brukar bli för mycket mat. För att undvika paltkoma så valde vi varsin rätt från den vanliga menyn istället.

Men det blir inte alltid som man tänkt sig…

Vi fick ”plenty of food” ändå kan man säga. Amas lilla, supergoda grillspettstallrik var rätt väl tilltagen. Anders kebabrulle var inte så liten den heller. Helt klart paltkomavarning.

Efter maten traskade vi runt lite mer.

Vi hittade ett vindpinat träd…

… och ett par badvakter på rymmen.

Vi studerade havet en stund, det slutar aldrig att fascinera. Det blåste friska vindar som var långt ifrån kalla, men som ända svalkade en aning. (I påsen som Anders håller i där på bilden ligger förresten hela kebabrullen, vi delade på grilltallriken och tog med kebaben hem. Ett mycket klokt beslut, vi var båda proppmätta ändå).

Det blåste som sagt rejält…

… och det gick hårt åt parasollerna. Undrar om den som slängt det sönderblåsta parasollet vet om att det finns fräna melonparasoller till extrapris på Lidl just nu?

Vi traskade runt lite till. Den bästa bussen som tar närmsta vägen hem för vår del är A2-bussen från La Mata, men den går bara var 70:e minut nu på sommaren och det var länge kvar tills nästa buss skulle gå. Så vi siktade på A-bussen som gick 14:16.

Men kolla här:

Klockan 14:14 (weehooo!!!) hade vi stämplat in med våra busskort – på A2-bussen! Ama hade i vanlig ordning läst fel i tidtabellen, den gick 14:15 från La Mata och inte 14:50. Är verkligen helt hopplös på att läsa tidtabeller, men ibland kan ”fel” bli helt rätt.

Så det blev en tur och retur med dubbeltur igår. Träffade av båda bussarna med bara en minuts total väntetid innan dom gick.

Hmm… Ama borde nog ha köpt en lott också när hon hade sånt flyt igår. Jodå, man kan ha flyt utan att bada.

Gomorron!

56 Responses to En tur och retur med dubbeltur!

1. Biggeros skriver:

Otroligt att det kan passa in så bra på bussturerna=) Ibland ska man ha tur! Hade du köpt en lott så hade Ama säkert dragit vinstlotten=))
    Ni valde rätt att äta en bit Kebab och inte trängas bland soldyrkare/ parasolldyrkare. Det är nog många parasoller som slängs / år i Spanien
    Ha en bra dag!!

• Ama de casa skriver:

Javisst hade vi tur! Synd att jag inte slog till på en lott… 😉
      Det har blåst en hel del på sistone, fast det är ju inte helt fel när det är så varmt. Ja, förutom för parasollernas välbefinnande då 🙂

2. Mamma c skriver:

Verkligen megatur som ni hade.
    Då blev det en god kvällsmat igår då, Kebabrulle 😉😁.
    Ha en bra mittiveckandag nu.
    Kram Carin

Plötsligt händer det! 😉
      Nej, det blev bara lite plicketiplock igår kväll, var inte så hungriga efter den stadiga lunchen. Kebabrullen är fortfarande intakt 😀
      Kram och tack detsamma!

3. Veiken skriver:

Jag tänkte precis detsamma- köp en lott för jösse namn. Stjärnorna står nog i AMA- linjen så här års. Eller i alla fall igår!
    Jag har precis fått lära mig att rosa flamingos står för något helt annat än jag hade förväntat mig! Googla på det 🙂 🙂 🙂

• Ama de casa skriver:

Jag missade tyvärr det där med lotten igår… 🙂
      Haha! Jag har också precis lärt mig betydelsen av rosa flamingos – man lär sig mycket av att läsa bloggar 😀

4. friochlycklig skriver:

Jag har inte tid att kommentera, måste googla. 😉

5. Yvonne skriver:

Skickligt inprickat av er bad gäller bussen, det känns som de kommer när de vill och om de vill, bättre sommartid (tror jag iaf) då de iaf går längre på kvällen/natten. Nu åker vi just aldrig buss, men bra att veta ifall andan faller på.

Idag åker sonen hem och dottern med fam åkte ner till Costa Del Sol i morse för 3 dagar. De har ju bott där i Torre del Mar i flera år och äldsta b-barnet är född där så när de är här åker de alltid ner en sväng. Så efter matlagning för 8 pers, både lunch och middag i en vecka så ska vi iväg med goda vänner till Benijofar och äta på Restaurang Cata ikväll. Kul att laga mat och baka när alla är här, men skönt med lite avbrott några dagar också 🙂

Ha en fin onsdag och kanske håller turen i sig så köp en lott idag

• Ama de casa skriver:

Visst var det snyggt inprickat! Det är ju lite si och så hur bussen kör jämfört med vad tidtabellen/appen påstår, så jag var väldigt nöjd att vi lyckades så bra 🙂
      Vi åker inte buss särskilt ofta, men ibland känner vi att vi måste nyttja våra busskort 😀

Härligt med finbesök, men skönt också när det blir lite andrum emellanåt 🙂 Ha en fin onsdag ni med, och en gomiddag i Benijofar!

6. Där hade ni tur med bussen! Perfekt för er, stranden ser helt ljuvlig ut. Flaggorna är det efter om det är okej att bada? Jag har inte varit utomlands sedan 2000 så är ett tag sedan 😅. Var dessutom nybliven sextonåring då så minnet av flaggor håller sig inte stabilt 😅😆

• Ama de casa skriver:

Flaggningen sköter badvakterna och det är ungefär som trafikljusen: Grönt – lugna pucken, gult – ta det försiktigt, rött – STOPP!!!
      Oj, det var ett tag sen. Som sextonåring är väl inte flaggor det man fokuserar mest på 😉 😀

7. Ylva Ellneby skriver:

Hej kära ni! Följer med glädje vad ni företar er. Många resor som ni älskar. Känner mig genom det så hemma i Spanien att jag plussat på med ytterligare en ny bokning av er lägenhet, men det har ni väl redan noterat. Jag har tappat bort anders emailadress. Om du/ skickar mig ett mail så kan jag visa ngt av vad som händer här. Fortsätt må bra. Hälsningar Ylva

Hej Ylva! 🙂
      Kul att du hänger med oss här på bloggen 🙂
      Såg (hörde) att du hade återfunnit mejlen innan jag hann skicka nåt, så tack för uppdateringen av läget 🙂

8. farfar hebbe skriver:

Ja du ser tidtabeller är ett onödigt objekt,funkar ju bra utan..Detta med Paellan,den översättningen är väl mitt i prick,för så är det ju..Haé Kram.

• Ama de casa skriver:

Tidtabellerna här är inte helt pålitliga och dessutom vet man bara (den troliga) avgångstiden från starthållplatsen, sen får man gissa hur lång tid det tar för bussen till den hållplats man befinner sig.
      Finns även en app där man kan se var bussen befinner sig i realtid, men den stämmer inte alltid den heller.
      Visst är det mycket ris i paella, men i en ”äkta” paella är det mycket sovel också 🙂

9. farfar hebbe skriver:

Ja jag ska göra mitt bästa för att njuta av dagen,ser ut som det blir en varm en,,redan +24 i skuggan..Haé Kram.

10. farfar hebbe skriver:

Ja det är ju synd att inte fåglarna är rumsrena,men dom verkar ”Skita” i var dom ”Skiter”..Haé Kram.

11. Annica skriver:

Jag var ju oxå tvungen att googla. Då har man lärt sig något nytt idag… igen 🙂

12. Geddfish skriver:

Färgglatt och somrigt 😀 och somrigt är det även här. Nu kommer värmen, halleluja 😀
    Solig kram!

13. skåningen skriver:

Jag orkar inte heller att äta upp så jag brukar få resterna med mig hem i en doggybag.
    Det kan vara ladusvalsungar Glador är det inte så mycket vet jag 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

14. Anneli Häggkvist skriver:

Sicken tur ni fick 😀 Vilket myller av parasoller !
    Äntligen har värmen kommit hit också…några dagar.
    Ha en fortsatt härlig lilllördag! Kram

• Ama de casa skriver:

Många parasoller är det… Kul med färgerna, men jag känner inte för att trängas där nere 🙂
      Hoppas ni får många varma och sköna dagar framöver!

15. "LillaSyster" skriver:

Vilken lyckodag! Väldigt rejäla portioner mat….. eller så är ni små i maten?? Att flyta med är det bästa man kan göra =) du ha en härlig lille lördag! Kram

• Ama de casa skriver:

Vi hade verkligen tur! 😀 Små i maten är vi inte, men vi försöker att hejda oss så gott det går.
      Det är bra att hålla sig flytande 🙂

16. åsa skriver:

Helt imponerad av Din buss tur 😀
    Paella = mycket ris, känns inte lockande… en riktig paella däremot är ju sovelfylld… lite som ”pytt i panna” 😉
    kram

17. Ditte skriver:

En tur till La Mata är alltid trevlig och mängden människor på stranden brukar minska ju längre norr ut man kommer – Trevligt med lunch på Zana, här sitter vi ofta. Och mängden mat var ju rejäl. milt sagt.
    Förstår att ni inte gick hem i hettan….
    Ha det fortsatt fint.
    Trevlig onsdag.

• Ama de casa skriver:

Ja, fortsätter man gå utefter stranden mot Guardamar så är det bara fläckvis trängsel. Det är en skön promenad utefter vattnet där. Fast då klarar man sig inte utan att få sand mellan tårna… 😉
      Zana är inte dum. Vi är nog oftare på vår favoritasiat, men såhär års går det inte sitta ute där – tokvarmt!

18. surridurr skriver:

Fniss, visst kan man det – men det är inte så dumt med flyt i plurret heller!

19. Znogge skriver:

Det kan man verkligen kalla en turdag 😀 Fast jag hade så klart valt stranden 😉

Ha en fin onsdag!

20. Ami skriver:

Ja nu i hettan hade jag faktiskt också valt bussen 🙂

21. paulamerio skriver:

Varför trängs alla på samma sandstrand när jag ser fina ställen där längs strandpromenaden helt folktom! VILL man ligga och trängas med vilt okända människor och deras odörer…
    Även här var det folk vid stränderna, vi åkte förbi Malingarna, ett sjösystem med sjö på bägge sidor av vägen. Bilarna stod i täta rader, inte undra på när det var 30 varma grader. själva gick vi omkring på fäbodarna och myste…jo faktiskt, jag var inte ironisk! Men jag slapp mocka, däremot fick man ser upp var blafforna låg för kossorna rör sig helt fritt..även vid parkeringen!

• Ama de casa skriver:

Tydligen så vill man det. Stranden år packad varje dag såhär års.
      Jag hade också valt fäboden, speciellt om jag slapp att mocka 🙂 Koblaffor är inte så kul att trampa i… Men skoj för kossorna att få strosa runt i full frihet 🙂

22. nån gång bör man ha flyt,vi beställde små portioner; jättestora… undrar hur de stora såg ut… +30˚C i England nu 😎

23. bpz3 skriver:

Snacka om perfekt tajming:-)

Å du är som jag, tider och tidtabeller (och datum) är inte min grej heller. Har missat både bussar, tåg och flygplan.

Hoppas att kebabrullen överlevde värmen;-)

• Ama de casa skriver:

Bättre kunde inte tajmingen ha blivit faktiskt 🙂
      Tåg och flygplan har jag inte missat av felläsningar (däremot av andra anledningar, som förseningar för anslutande flyg/tåg). Bussar har jag däremot missat hur många som helst på alldeles egen hand 😀

Kebabrullen åkte rätt in i frysen när vi kom hem och den ska vi avnjuta ikväll.

24. Ullie skriver:

ja men det kanske är så en kvinnas och mammas lott att alltid fixa alltid hålla på
    hoppas tvätten gick bra o grilltallriken blev ja sugen på hungrig nu =)

25. yfronten skriver:

Inatt överlät jag åt värdinnan att kolla bussar hem från nattklubben. Hon misslyckades och tänkte inte på att tisdag övergår i onsdag på natten så vi missade sista bussen och fick ta taxi. Snöpligt, men skönt att det inte var jag som gjorde fel. 🙂

26. Anki skriver:

Vilken härlig turdag! På alla sätt och vis … om det håller i sig så kanske det kan vara turligt med en lott!

27. mittlillautrymme skriver:

Gomorron och TACK för La Mata trippen! Alltid kul att få se gamla hemtrakter, fast liiite onödigt trångt var det allt på stranden. 😀

Gomorron Leffe! 🙂
      Lite trångt på stranden, men å andra sidan resulterade ju det i att det var väldigt luftigt och otrångt där på strandpromenaden 😀