Ja, sånt kan hända, även solen har sina fläckar. Så här var det:
Vi seglade iväg från Neapel en eftermiddag för en månad sen. Lite disigt, men en fin vy över Vesuvius.
När man åker iväg kan man alltid roa sig med att mata pippifåglarna.
Fast dom går inte på vad som helst. Man måste ha mat i handen ifall man vill ha närkontakt.
Vi satt ute på vår balkong och väntade på att vi skulle passera Capri där ute i viken så vi kunde titta på ön utifrån havet. Skulle bli skoj att se.
Men så helt plötsligt:
Skeppet slutade gå framåt! Kaptenen jazzade fram och tillbaks i sidled på samma ställe med dom där bogpropellrarna (eller vad dom nu heter) i full action.
Så höll det på länge! Ama var övertygad om att dom där framåtdrivande propellrarna i aktern hade gått sönder, eller att motorn hade pajat på nåt vis.
Fåglarna ledsnade på att flyga runt och satte sig och vilade på balkongerna. Rena rama fripassagerarna, fast vi kom just ingenstans. Lite i sidled hit, sen lite i sidled dit.
Mörkret lade sig över nejden och det där med att se Capri utifrån havet kunde vi glömma. Fortfarande var vyn över Vesuvius.
Men till slut!
Skutan började röra sig framåt! Weehooo! Nån hade tydligen lyckats laga propellrarna eller vad det nu var som varit trasigt. Skönt!
Här kom då Amas missuppfattning av situationen in. Det hade inte alls varit nåt fel, utan kaptenen hade kontrollerat och testat att dom där bogpropellrarna funkade som dom skulle. En planerad test som meddelats alla passagerare. Dom som var mer uppmärksamma och inte hade koncentrationen inställd på att försöka mata fåglarna berättade det för oss.
Men det var ju en evig tur att dom verkligen funkade som dom skulle, det tyckte vi några dagar senare.
Det var då vi höll på att blåsa upp på land i Kotor då båten slet sig från ankringen i viken.
Det där med tester och övningar är nog aldrig fel trots allt.
Gomorron!
God morgon, usch så läskigt, man tror ju inte en så där stor båt ska känna av vind så pass så att den sliter sig och riskerar flyga in till land, hu, ryser vid blotta tanken. Så bra att testa utrustningen då och då, inte alls fel.
Ha en fin torsdag, själv vann jag 25 kr på Lotto igår, så jag funderar hur vi ska fira den stora vinsten 🙂
Gomorron Yvonne! 🙂
Ja, det var en ganska omtumlande upplevelse. Kaptenen hade ”blivit utsatt” för liknande på Falklandsöarna (dock inte då när vi var med) men då hade båten blåst ut till havs. 700 människor blev strandsatta på ön till dagen efter då dom kunde hämtas upp. Med tanke på att det bor ca 4000 människor på hela ön så hade dom det dom gjorde för att inkvartera folk över natten. Gladast hade tydligen dom varit som blev inhysta på puben 😀
Åh! Stort GRATTIS till dig! Tänk dig nu noga för så du inte sätter sprätt på alla slantarna på en gång… 😉
Ha en härlig torsdag!
hej o hå.Vackra bilder och vatten.Nu är Sverige törstigt.kram,inger
Kan förstå att det törstas i Sverige efter allt finväder 🙂
Kram
Du är våglig som vågar ge dig ut på sjön!
S….Sussi och jag har alltid så roligt tillsammans Vi har samma idiotiska humor!
Ha en bra dag!
Kram!
Inte alls särskilt vågligt. Utom när det är sjögång kanske, då är det jättestora vågor 😉
Härligt när man klickar!
Tack detsamma!
Kram
Ja du,hon från plaskeby,behöver inget paraply än,det pratas om regn i inre delarna av Gästrikland,men f-n trot..Oki den som var uppmärksam visste vad som var på G..Kaptenen kollade att allt hängde me..Haé Kram.
Jo, dom flesta visste nog att det bara var en övning. Där ser man vad fågelskådning kan ställa till med… 🙂
Kram
Det är viktigt att mata pippifåglarna också. Tur att det finns djurvänner. Matar du portugiserna med? 🤔 (de blåa)
Nej, portugiserna matar jag inte. Jag går inte ens ned på stranden nu när dom är här. (Gör jag knappt annars heller, men ändå!).
Apropå det spanska ”matar” så är det bäst att undvika dom…
Gokväll Ama! Vilken tur att du ägnade dej åt fåglarna! Det kunde annars ha ställt till det för kaptenen! 😀
Gomorron Leffe! 🙂
Man får syssla med det man är bäst på 😉
Fina bilder 😀
Nä…det blir nog ingen båtutflykt för min del 🙂 även om man ser land och hungriga pippifåglar 😀 (Påminns om en brand på en SiljaLine båt jag var med på i Stockholmsskärgård) …
Trevlig kväll till Er!
Fy vad läskigt med en brand ombord! Förstår att du kanske tvekar att ge dig ut till havs igen…
Ha en fin lördag 🙂
Nej, det behövs att testa både det ena maskineriet och det andra så att den stora båten flyter på som den ska. Visst blir man ändå lite fundersam när vindarna tar i sådär.
Båten är ett väldigt stort vindfång. Läskigt när det blåser upp så snabbt…
Bra med kontroller och i ert fall kom det ju väl till pass senare. Men man kunde ju ha lämnat även en skriftlig info. Men å andra sidan blev det ett spänningsförhöjande moment.
Och veti ”fåglarna” om jag just uppskattat detta.
Trevlig kväll.
Jo, dom kunde gott ha informerat ännu tydligare. När jag tänker efter så kanske det stod i programmet för dagen, fast vi missade även den?
Tack och ha en härlig dag!
Visst är det trevligare att mäta fåglarna än att lyssna på massa utrop 🤔😁
Eller kanske ”mata” är ännu bättre..😉
Haha! Jag har ju alltid med mig ett måttband i väskan. Nästa gång ska jag baske mig mäta dom 😉 😀
Att testa är lika viktigt som service och underhåll! Ha en skön kväll, här ska det bli en kall öl nu! =) Som sagt viktigt att underhålla vätskebalansen efter en solig dag. Kram
Hoppas den där ölen satt bra! Här är det te som gäller just nu. Fixar till vätskebalansen även det 🙂
Kram
Det är inte så lätt att ha koll på allt som händer på ett kryssningsfartyg. Jag menar ni var ju så busy hela tiden;-)
Vilken tur att bogpropellrarna testades och att de fungerade när båten var på G att få landkänning i Kotor.
PS. Bilden med fåglarna som matas är en höjdare. DS.
Ja, det var fullt upp heeela tiden! Ingen rast och ingen ro…. 😉
Himla bra att vi inte hamnade på land. Kajen där var inte alls tillräckligt stor för vår skuta…
Jag gillar att mata fåglar, och att fota dom också 🙂
Ja, det känns tryggt med övningar och tester, men det är inte så många som lyssnar på flygplan för där kan man ju upplysningarna utantill om man flugit förr.
Flygvärdinnedansen har man sett otaliga gånger. Jag brukar faktiskt kolla på den, tycker synd om dom när inte en enda kotte bryr sig.
Undrar om det har med åldern att göra när man blir mer och mer intresserad av fåglar? Jag är alldeles hängiven alla fåglar när vi är på landet nuförtiden och sitter med fågelboken uppslagen för att se vad det
är för sorts fåglar som kommer. Hackspetten känner jag igen!
Läskigt att ett så stort fartyg kan blåsa ”bort”!
Kram och godnatt!
Jag har alltid varit fascinerad av fåglar. Blev väl gammal i förtid, kan tro… 😉
Känner nog igen fler fåglar än genomsnittet, fast rovfåglar är jag rätt usel på.
Kram och gomorron!
Gomorron Ama! Du har verkligen fört det där med ”att sitta i parken och mata duvorna” till en högre och bättre nivå! 😀
Gomorron Leffe! 🙂
Hasse och Tage har inspirerat mig 😀 Om man nu inte vill sitta i parken och mata duvorna så får man väl improvisera en aning 😉
Tur det icke var sjönöd och blodigt allvar. Sitta på båten å mata måsar verkar vara en avkopplande aktivitet 🙂
Det kändes väldigt bra när vi fick höra att det bara var en test av maskineriet. Att mata fåglar är aldrig fel. Såvida man inte gör det på uteserveringar då… 🙂
Jag hade också varit den som matat fåglarna 🙂
Trevlig fredag!
Fåglarna behöver också mat 🙂
Tack och ha en fin fredag du med!
Han lät nästan lite stressad där, kaptenen …
Det var typ en färsk andrekapten eller styrman eller vad det var som pratade. Kaptenen hade fullt upp med att hålla skutan borta från land. Och han VAR stressad, det var dom båda två. Det berättade kaptenen senare när han höll ”hov” för alla intresserade och berättade vad som hade hänt.
Jag tänkte väl det, kändes som att vem som helst hade väl kunnat babbla där, kapten borde väl hålla koll på båten, inte folket först och främst.
Kaptenen höll nog koll på både folk och
fäbåt. Men snacka det fick hans underhuggare göra då när det hettade till.Noterade att Ama först använde ”skeppet” på fartyget men sedan blev det ”båten” igen. Vad heter det då? Precis vad man vill. 🙂
Det var en ”skuta” där emellan också. Man måste variera sig 😉