Det lönar sig att gnälla

 

Sängarna dom har på Princess-båtarna är otroligt sköna. Ama skulle inte ha nåt emot att ha precis en sån hemma också.

Man sover väldigt gott i dom, men en natt vaknade Anders av att han höll på att få värmeslag då han hade snott in sig totalt i täcket.

När han väl var vaken hörde han ett konstigt ljud nånstans ifrån. Bonk, bonk, bonk lät det, tystnade ett tag och började sen om igen. Konstigt, tyckte han. Håller dom på med underhållsarbeten mitt i natten? Sen somnade han om.

Morgonen efter när vi var på väg till frukosten så stod grannfrun utanför sin hyttdörr iklädd morgonrock. Eftersom hon såg förvirrad ut och spanade upp och ned i korridoren så stannade vi och undrade om allt var okej med henne.

Hon sa att hon inte hade sovit en blund på grund av oljudet på natten och att det hade pågått i flera nätter. Vi sa att vi hört samma, men bara den föregående natten (fast Ama hade som vanligt sovit som en stock). Hon sa att hon hade klagat på detta och bad oss att göra det också för att få stopp på det hela.

När vi ändå hade ett ärende till kundtjänsten på båten så sa vi till om oljudet som hade varit. Dom lovade att kolla upp det hela.

Dagen efter ringde dom till hytten och sa att det mycket riktigt hade varit underhållsarbeten mitt i natten i en närliggande hytt och att så fick det givetvis inte gå till. Dom utlovade en kompensation för det obehag vi hade upplevt.

Kul, tänkte vi. Vi får kanske en flaska vin eller så?

Dagen efter hittade vi detta brev i vår brevlåda:

1

Vi höll på att både ramla baklänges och skratta på oss. Vi fick alltså 150 dollar var! 300 dollar, det är mer än 2600 kronor. Anders hörde ljudet när han vaknade av en annan anledning och Ama vaknade inte alls – hade det inte varit för att granntanten bett oss så hade vi aldrig ens kommit på tanken att klaga.

Vi klagade dock inte ett dugg på den kompensationen.

Vad hittade vi då på för våra klagopengar?

2

Vi kollade på marknaden på båten men hittade inget skoj.

3

Så vi firade med en ölhink istället.

Fast vi är ju inte hur snikna som helst…

4

… vi delade givetvis med oss.

Ja, det lönar sig att gnälla och Ama kommer absolut att klaga mer i framtiden. Anders börjar redan ledsna på alla klagomål som inkommer och har exempelvis inte gett Ama ett enda öre för att teet var en anings för hett nu på morgonen. Men skam den som ger sig, Ama hittar snart nåt nytt att gnälla över.

Gomorron!

 

 

Annonser

52 Responses to Det lönar sig att gnälla

  1. Visst lönar det sig att klaga. Det gjorde vi när vi var på Teneriffa sist och hamnade på ett hotell som höll på att renovera … Inte jättestörigt direkt men inte heller jättestörigt att få tillbaka lite pengar 😉 Tur att Anders fick värmeslag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag har varit för tålmodig genom åren, det fattar jag nu! 😉
      Ja, utan Anders överhettning hade vi aldrig fattat att vi haft nåt att klaga på överhuvudtaget 😉

  2. friochlycklig skriver:

    Nu får det vara nog! Dags att börja klaga mera. 👍
    Förresten: vem är snubben ni bjöd på öl? 🤔

    • Ama de casa skriver:

      Precis! Jag känner att jag har varit alltför mesig hittills! 😀

      Snubben var en frukt-ansvärt trevlig mexikan som vi träffade på buffén 😀

  3. Yvonne skriver:

    God morgon, jag klaga bör man, annars vet de ju inte att något är fel och att sen få en så bra kompensation är bara att tacka och ta emot. Jag klagade senast till iCA.se för deras nya plastpåsar där vissa förpackningar är fullständigt omöjliga att öppna plastpåsarna i, fick iofs bara 25 kr,i kompensation, men det är pengar det med.

    Borde ha klagat nu när vi var i Amsterdam då jag fastnade med foten i en pelare och föll för att slippa bli överkörd av en cyklist, men visste inte till vem jag skulle klaga. Nå, det gick bra, knät ett skrapsår och högerhanden en smäll, men inget brutet. Jag är öm och har svårt med vissa rörelser så det har jag ”levt” på hela veckan här hemma 🙂 . Nu ska jag dra till Uppsala med min allra bästa väninna för shopping, lunchande och fikande.

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Jag är tyvärr alldeles för dålig på att klaga, men det ska bli ändring på det nu! 😀
      Sverige är nog inte lika bra på att betala ut kompensationer som amerikanarna är…

      Ajdå… Tur att det gick hyfsat bra i alla fall! Jag borde absolut ha klagat då när jag blev ”överfallen” på basketmatchen i Miami, men där och då ville jag bara därifrån…
      Ha en härlig dag med bästaste väninnan! 🙂

  4. Inger Rozén skriver:

    Att klaga,beror på vad saken gäller.Nu ska jag klaga på skatteverket.Dom lovade kosingen 5ä6april!¤0.000 personer väntar fortfarande.Kram,Inger

  5. skåningen skriver:

    Så generöst av er att dela er öl med snyggingen.
    S…Livet kan vara ”svårt” ibland 🙂
    Ha en bra dag!
    Kram!

  6. Väldigt generöst, de är verkligen måna om sina kunder och din blogg är ju bästa marknadsföringen. Du kanske borde skicka dem en länk och be om rabatt på nästa kryssning (Ja, när ska ni resa igen, ni har ju varit hemma i någon dag nu.). Det är väl så folk gör för att få saker numer?

    Men du, granntanten som inte hade sovit, fick hon någon ersättning då?

    • Ama de casa skriver:

      Haha! Skickar jag länk till bloggen ska jag nog först radera både detta inlägg (som visar att vi nog inte gjort oss förtjänta av den kompensationen) och det om ”Kapten Sissy” 😉

      Jag är övertygad om att tanten fick ersättning – hon sa sig vara en rutinerad klagare – men vi kollade aldrig.

      • Jamen han får väl skriva en kommentar om varför han gjorde som han gjorde, helt enkelt. Och marknadsföringen borde helt klart övergå beloppet för er klagan.

      • Ama de casa skriver:

        Ja, det kommer han säkerligen att göra. Kommentera alltså. Jag är övertygad om att han läser min blogg 😀

  7. Ami skriver:

    Oh, så de hade marknad på båten 🙂
    Ibland lönar det sig att klaga!
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Japp! Marknad OCH vin – nästan som hemma 😉
      Jag undrar om det inte alltid lönar sig att klaga? Fast det blir nog rätt trist i längden med den inställningen 😀
      Kram

      • Frågan är om man ska se det som klaga? Jag ser det som så att företag har intresse av att veta om något inte är som man förväntar sig eller inte är bra. Det är lite min skyldighet som kund att INFORMERA så att de blir uppmärksammade så att inte ännu fler kunder råkar illa ut. Det är ju mer ärligt att INFORMERA om detta än att bara strunta i det och inte anlita igen. Företag vill generellt veta, är man ISO-certifierad har man dessutom en skyldighet att att göra undersökningar och ta hand om reklamationer på lämpligt sätt.

        Och så sägs det att den bästa försäljningen är en väl omhändertagen reklamation. Håller med om det. Ett företag/butik som ignorerar mina synpunkter förlorar ju mig som kund om det händer flera gånger eller om det är ett stort negligerande.

      • Ama de casa skriver:

        Dom hanterade verkligen vårt ärende på bästa möjliga vis, så dom är nog ISO-certifierade.
        Tyvärr är jag själv en dålig klagare. Är det nåt fel så går jag oftast bara därifrån och om det är allvarligt nog så återvänder jag inte.
        Dumt, för då får dom ingen chans att åtgärda felet som dom kanske inte ens vet om.

  8. Janne skriver:

    Lättförtjänta pengar. Sådant värmer en.

    Ha en bra dag och fortsätt klaga! 🙂

  9. Znogge skriver:

    Det där var verkligen frikostigt och pengarna var lättförtjänta. Jag hade också trott på en flaska vin eller så men denna summa vore det skam att klaga på! Ska faktiskt ha det i åtanke inför vår kommande resa men frågan är om de är lika generösa på ett grekiskt mellanklasshotell… Nej, det är nog ett säkrare kort att hoppas på ett lugnt läge!

    Ha en härlig fredag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag hade varit fullt nöjd med en flaska vin, men det ska man nog inte berätta för rederiet… 😉
      Dom kanske inte är lika generösa, men du kanske kan få en uppgradering av hotellrummet om du hittar nåt att klaga på 🙂

      Tack – och ha en fin lördag!

  10. Geddfish skriver:

    Åhh, du lilla söta 😀 har du missat att klaga tidigare? Din snälle make? Asså, skärpning (nej, förlåt) bättring!
    Hihi, så kul förtjänst!

    • Ama de casa skriver:

      Jag är – tyvärr – dålig på att klaga. Det har hänt förut, men inte särskilt ofta. Brukar mest gnälla inombords.
      Men nu ska jag absolut bättra mig när jag fått se vad som kan finnas att hämta 😀

  11. åsa i åsele skriver:

    Så positivt att Anders fick känning av värmeslag så Ni fick ersättning 🙂 men helt klart är det värt att säga till då saker är o-bra, det gynnar ju även rederiet då nöjda kunder kommer tillbaka.

  12. Annica skriver:

    Inte illa 😉
    Bara tacka och ta emot och dricka sin öl med extra gott samvete
    Ha en fin fredag
    Kram

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det var verkligen en rejäl ersättning som vi blev väldigt förvånade över, men väldigt glada 🙂
      Tack och ha nu en härlig lördag!
      Kram

  13. Ruth i Virginia skriver:

    Biljettpriserna täcker säkerligen små utgifter som dom där –
    inräknat i priset till att börja med.
    There for the asking! 🙂

  14. farfar hebbe skriver:

    Ingen dålig kompenstion detta..Men du för Anders skull,gå inte å bli en sådan där GnällFia,,utan fortsätt att vara glada Ama..Haé Kram.

  15. farfar hebbe skriver:

    Ja du,jag pratade med gubarna idag,ingen var speciellt impad över maten dom beställde,hade varit bättre om dom gått dit jag sa att dom skulle gå,,men dom var glada ändå..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Men? Om dom nu får expertråd, varför följer dom inte det då? Dom får skylla sig själva faktiskt 😉
      Huvudsaken är ändå att dom var glada 😀
      Kram

  16. farfar hebbe skriver:

    Denna dagen blev lite speciell…Kolla min blogg..Haé Kram.

  17. yfronten skriver:

    Vilken bra kompensation! Mina föräldrar var besvikna för att de inte fick gå i land i Sidney på jordenruntkryssningen pga storm, men blev glada igen när de fick en gratis veckokryssning som kompensation! Jag har för mig att det blev Kreta men är osäker för de far ju jämt omkring. 🙂

    • Ama de casa skriver:

      WOW! Det var verkligen ingen dum kompensation det heller! Fast trist att missa fina Sydney… Men som dom far runt så har dom säkert varit där ändå 🙂

  18. "LillaSyster" skriver:

    Det var en bra kompensation för att sno in sig i täcket!
    Ha en skön fredagskväll!

    • Ama de casa skriver:

      Undrar om det funkar här på hemmaplan också? Fast det är svårt att sno in sig i täcket nu, eftersom dom har åkt ur lakanen och ligger i ”dammsugarpåsar” i garaget… 😉
      Tack och ha en härlig lördag!

  19. Ditte skriver:

    Vilken service från rederiet och tillika bra reklam för dem. För liknande sprider sig ju. Visst! Och en rejäl kompensation var det ju.
    Och en del trevigheter blev det för er del.
    Sund att inte Anders anammat dett med kompensation för ditt te. Men den kanske kommer retroaktivt.
    Önskar er en trevlig kväll.

    • Ama de casa skriver:

      Det var verkligen mer än vad vi någonsin hade kunnat tro. Vi hade ju inte ens tänkt klaga, och när vi gjorde det var det för granntantens skull och inte för att vi trodde att vi skulle få nån kompensation. Men vi tackade ju inte nej, såklart 🙂
      Ännu har jag inte sett nån kompensation från Anders, jag väntar med spänning… 😉
      Tack och ha en finfin dag!

  20. Här åskade det hela natten. Ingen sömn alls. Men vem ska vi klaga till? 300 dollar kan man ju inte missa.

  21. Miss Philipsen skriver:

    Fantastisk ersättning!

  22. BP skriver:

    Alltså 2 600 kronor! Helt otroligt! Det kallar jag för fantastisk service. Det är på det sättet man behåller kunderna! Men ni kan väl inte rimligtvis ha ”druckit upp” hela beloppet;-) Sådana kryssningar är väl ”all inclusive” eller? Sedan undrar jag såklart om tanten också fick kompensation. Hoppas det, för det är ju tack vare henne att ni kunde ”casha in”.

    • Ama de casa skriver:

      Nej, det är inte all-inclusive när det kommer till drycker, och där tar dom verkligen rejält betalt. Men vi hamstrar när vi är iland 🙂

      Jag är övertygad om att tanten också fick ersättning, men kollade aldrig med henne. Men visst är det Mrs Higgins vi har att tacka för allt 🙂

  23. ullie skriver:

    ja tyvärr finns det idioter som gör dumheter o jobb o sånt
    skönt ni fick tillbaka det är ett måste tycker man ju men så mycket me så bra o stackrs lilla tanten hoppas hon fick nåt me

  24. surridurr skriver:

    Den här resan ni gör kostar såklart en del. Ni skulle ha kunnat få ett förstört dygn. Om ni inte hade kunnat sova på hela natten så var nattsömnen förstörd. Och dagen hade kanske också blivit förstörd eftersom ni då måste sova efter en hel vakennatt. Så det är klart att de ska ersätta ordentligt då de förstört nattsömnen.
    Dom tjänar såklart bra på dessa resor och är därmed måna om att alla ska vara nöjda.
    Kramis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: