Idag…

 

1

… ser det ut att bli en sån där härligt solig dag igen.

Men sen gick Ama in och fick syn på det här:

2

Brrr… Inte ens 10 grader ute!

Då gick luften liksom bara ur…

1

… ungefär som här.

Men har man ramlat av så är det bästa – som alla vet – att så snabbt som möjligt ta sig upp i sadeln igen.

2

Yiiihaaaa!

Eller förresten. Det enklaste är nog egentligen…

5

… att se till att man har nåt värmande på knoppen när man går ut.

Så nu sitter Ama här i soffan och låter håret växa. Hmm… Det kan nog ta ett tag innan hon kommer sig ut idag.

Ha en finfin tisdag!

Gomorron!

46 Responses to Idag…

  1. Ditte skriver:

    God morgon! SEr ut att bbli pallplats här idag.
    Någon brådska ut behöver du ju iinte ha men att skynda långsamt kan också ha sina poäng. Ä
    Önskar er en trevlig dag och visst blir det varmare…

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron och grattis Ditte! 🙂
      Nej, jag känner att jag avvaktar lite innan jag ger mig ut… Men visst kommer det att bli varmare! Fast jag tror att shortssäsongen är över nu.
      Ha en finfin dag ni med!

  2. Znogge skriver:

    Mitt tips är att mjukstarta dagen för vad ska du ute och ”ränna” på morgonen för 😉 Vid lunchtid har det nog ordnat till sig!

    God tisdagsmorgon!

  3. Janne skriver:

    God morgon! Här är det -3. Brrr.

    Ja en fin dag!

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Janne! 🙂
      Ja, minusgrader har vi i alla fall inte… Har nog aldrig upplevt det här, inte ens när det snöade 🙂
      Ja en fin dag ni med 😀

  4. friochlycklig skriver:

    Det tar sig nog uppåt dagen ska du se. Ge inte upp hoppet. 🌞

  5. Ruth i Virginia skriver:

    3 plusgrader här kl. 3 på morron, och väderspåarna säjer att kvicksilvret kommer att gå ända upp till 9. Inget uterännande här-
    absolut inte.

    Undrar varför killen med en afro sätter en hatt ovanpå?
    Hur sitter den kvar?

    Nej du, nu blir tillbaka i sängen. En kan ju int´ va oppe och
    sudda mitt i natta heller. Ciao!

    • Ama de casa skriver:

      Oj, inte så jättevarmt hos dig alltså. Här ska det bli 18 grader idag enligt hittepåspåarna 😉
      Jag funderade om det kanske var en sån där hatt med inbyggt hår? 😀

      Hoppas du sover gott resten av natten nu då 🙂

  6. Carin skriver:

    Skulle vara glad om termometern passerade 8 strecket här idag. Just nu -3 och det känns som det kvittar.

  7. annettejuhlin skriver:

    Litet småkyligt här också, -5 grader när jag skjutsade tjejerna till skolan. Nu väntar jag på att det skall bli åtminstone litet varmare så att jag kan köra ut hela torvbädden ur en av hästarnas boxar och tippa en hel del i mina odlingslådor inför våren. Måttligt kul, men bara att göra. Sedan skall nytt strö in i boxen, så i dag behöver jag inte åka till gymmet 😉

  8. Yvonne skriver:

    God morgon så här klockan 09.52 från ett iskallt Åkersberga. Här vaknade vi till -4 grader och vitt av frost överallt, brr. Tur vi inte är hemma så många dagar till, på söndag morgon bär det av mot varmare land, ja iaf dagtid som det verkar.

    Ha en fin tisdag, själv ska jag hoppa in i duschen och sen ner och handla lite, tomt i kylen efter 8 dagar i Skåne.

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Yvonne! 🙂
      Minusgrader är inget vi behöver oroa oss för här (tror jag? 😉 ) så att resa mot varmare trakter så här års är en bra plan 🙂
      Låter som en bra idé att fylla på förråden 🙂
      Ha en finfin dag!

  9. Trollet skriver:

    Ha ha, kan ta en stund ja… i alla fall mitt hår växer ganska sakta;) Här är det -1 grad…

  10. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Oj, här i norr hade vi 10,0 vid sextiden. Hade du verkligen vaknat när du kollade?? Äh, det finns ett snabbare sätt, elda på med nåt högoktanigt inombords i stället

    • Ama de casa skriver:

      Goförmiddag Leffe! 🙂
      Haha! Högoktanigt redan på morgonkvisten? Tja, varför inte? Klockan är ju mer på andra ställen på jorden 😀
      Fast jag tror din termometer kanske är av glädjevarianten? 😉

  11. Góförmiddag! 🙂 Vintern ser lite olika ut, jag föredrar Er breddgrad 🙂 Här hotar de med ishalka och snöblask – ingen prognos jag vill höra.
    Kom att tänka på en sådan keps med rastaflätor. Jag ska också sätta mig ner och låta håret växa… innan jag ska till frissan på fredag 😀 (ha ha bästa uttrycket jag har hört!!! 😀 )
    Ha en underbar dag!

    • Ama de casa skriver:

      Goförmiddag Anneli! 🙂
      Nej, snöblask och is låter inget vidare, faktiskt…
      Se nu till att du låter håret växa rejält! Ja, då får du liksom mer för pengarna när det ska klippas. Det blir så att säga ett riktigt klipp att gå till frissan 😀
      Tack detsamma!

  12. Geddfish skriver:

    Har precis klippt av mig mitt hår, allt för Madeira, så nu skulle jag behöva den där lôemössan, du vet, som jag inte köpte 😀
    Njut, utan shorts 😀

  13. Ami skriver:

    Det blir skönare framåt dagen 🙂

  14. Inger Rozén skriver:

    Hej! Eländigt det snöar!Kram,Inger

  15. ogamotoga skriver:

    Hahaha, underbar bild på rodeoryttaren! Här är det så kallt på kvällarna att jag börjar fundera på att köpa en mössa som jag kan ha på kvällspromenaderna med jycken … brrrr ….

    • Ama de casa skriver:

      Det är ingen dum idé med mössa. Anders brukar ha en på sig när han går på morgonpromenader på vintern. Fast nu var det ett tag sen han gjorde det… 🙂

  16. surridurr skriver:

    Men hos er är graderna iaf på plussidan. Här -4 men en faktiskt fin dag med strålande solsken.
    Kramis

    • Ama de casa skriver:

      Nu har graderna kämpat sig upp och blivit 15 stycken. Solen skiner, men det är några molntussar där på himlen också. Inte många, men fler än vanligt 🙂
      Ha det skönt i solen!
      Kram

  17. åsa i åsele skriver:

    Minus 9 i morse då Elin skulle till skolan, jag hemska morsan tvingade på henne täckbyxor/överdragisar under protest å jag antar att brallorna lär ligga i ryggan då hon kommer hem 😉
    För övrigt så har vi sol 🙂
    Ha en fin tisdag, kram

  18. – 2 här ännu och det snöar och är vitt på backen, jag får nog också sitta inne och låta peruken växa (typiskt jag klippte mig i fredags..)

  19. Anette skriver:

    Sitt inte för länge bara!
    Då kanske det växer mossa på dig istället.
    På med lite varma paltor och ge dig ut 😊

  20. farfar hebbe skriver:

    När jag slog upp mina bruna i morse var det -4,sen kom solen och lyfte graderna till det dubbla +4..Är nu i Uppsala och precis i skrivande stund börjar det snöa,hur kul är det på en skala..Haé Kram.

  21. BP skriver:

    Om du är sugen på noll grader i stället, säg till! Jag byter gärna;-)

    PS. Men jag vet av erfarenhet att 9 grader kan kännas bittert kallt på Costa Blanca. DS.

Kommentera

