”Bättre sent än aldrig”…

 

… ”skam den som ger sig” eller ”tjat ger resultat”.

I samband med att vi i april i år fick fiber in till lägenheten såg Anders att vi som är kunder hos TVT även kunde få tillgång till deras wiffi-hotspots som finns runt om här i Torrevieja. Han mejlade – två gånger – men fick inget svar, och det föll i glömska.

Häromdagen kom han på det där igen och skickade ett nytt mejl. Och se på tusan, det kom ett svar med användarnamn och lösenord till dessa hotspots.

Ett liiitet problem var bara att vi inte riktigt visste var dessa hotspots fanns.

Under ett par dagar har vi därför irrat runt i stan med telefonerna under näsorna (och med livet som insats) för att hitta nåt ställe där vi kunde kolla om det funkade. Ett antal personer har påkallat vår uppmärksamhet där vi gått och glott i telefonerna, och ifall vi missat någon som kanske trott att vi varit högfärdiga så vet ni nu vad vi höll på med.

Igår kom vi hit:

1

Till gamla kyrktorget. Där fick vi nästan kontakt, men anslutningen misslyckades – vi kom aldrig till nån inloggning. Däremot såg vi att julkrubban är på gång nu…

2

… fast ännu har dom inte hunnit särskilt långt.

Vi gick vidare ned till paseon vid orkestern, och tamejtusan!

3

Där dök den upp, inloggningen.

4

Och anslutningen lyckades!

5

Så nu kan Ama kolla bloggen där nere på paseon också. Fast det är onekligen enklare att kolla hemifrån eller från nån av alla restauranger där vi redan har anslutning. Nu har vi i alla fall möjligheten – ”Bättre sent än aldrig”, ”skam den som ger sig” eller ”tjat ger resultat”.

På bilden kan man för övrigt se att vintern har framskridit här i Torrevieja sen förra inlägget eftersom Ama nu också har plockat på sig en kofta till skillnad från dan innan.

Det märktes även nere på Playa del Cura:

6

Där har ”first line” helt klart krupit upp till muren. Under den varmare delen av året ligger den nere vid vattenbrynet.

Börjar ni märka av att det är vinter hos er?

Gomorron!

52 Responses to ”Bättre sent än aldrig”…

  1. farfar hebbe skriver:

    Gissar att ni liknade Pokermoonjägare när ni for runt på stan med telefonerna…
    Vintern har inte visat sig här än,,,surhöst däremot har vi haft i flera månader..Haé Kram.

    • Ama de casa skriver:

      Javisstja… Dom där jägarna hade jag alldeles glömt bort! Dom ser man inte här längre. Men vi såg nog ut som såna skulle jag tro 🙂
      Surhöst låter inget vidare det…
      Kram

  2. Leffe skriver:

    Gomorron Ama! Jag gissar att det roliga var att kolla om det funkade, sen lär ni kanske inte använda tjänsten så mycket efter det. 🙂
    Ja, här har vi antingen 2 grader mer vinter än ni har eller så ljuger Amas termometer. 😀

    • Ama de casa skriver:

      Gomorron Leffe! 🙂
      Din förmodan är helt med sanningen överensstämmande. Lär nog inte nyttja den där tjänsten så ofta, men det var kul att det funkade 🙂
      Jag tror inte att vår termometer ljuger, men helt säker kan man inte vara. Hur kan man kalibrera en sån? Var finns facit? 😀

    • Leffe skriver:

      Ja, i ärlighetens namn, jag har inte kalibrerat min termometer heller, så även om det är osannolikt, kan det vara min som ljuger. 😀 ………….. eller så kan det helt enkelt vara så att det är kallare här. 😦

    • Ama de casa skriver:

      Ja, ni bor ju lite högre upp, tror jag. Och det brukar kunna vara kallare där… 😀

  3. friochlycklig skriver:

    Ja bruna pälsfilten har åkt fram på kvällen vid tvn. 😁

  4. Mariama skriver:

    Här i La Marina är fleecejackan på under morgonpromenaden och elementet på kvällen ⛇

  5. Znogge skriver:

    Ha ha! Jag skulle vilja påstå att här aldrig var sommar ens 😀 😦

    Ha en bra lördag!

  6. Susan skriver:

    Hola! Åh, julkrubban är på g! Skulle så gärna vilja vara med i gruppen som bygger den! Älskar pyssel och miniatyrer! Jag har ju ett bra bidrag att komma med här hemma dessutom! 😉
    Kram ❤️

    • Ama de casa skriver:

      Hej Susan! 🙂
      Jodå, julkrubban är på gång. Ska bli kul att se ifall dom ”vågar” ta med nån bajsande gubbe i år… Han blir ju stulen mest hela tiden. Populär figur det där 😀
      Du kanske kan anmäla dig som volontär till bygget?
      Kram

  7. Hm… Jag skulle önska att det fortfarande gick att sitta i solen på sandstranden, men ja, lite vinterfeeling är det vissa dagar. Inte idag dock. Och häromdagen kändes det nästan som vår.

  8. Ditte skriver:

    Kul att testa att dessa ”hot spots” fungerar. Men jag har med min svenska telefon tillgång till några sådana i Torre, de har bara dykt upp helt utan vidare. Och kanske kan jag hitta fler. Men nu är ju ”roomingavgifterna” boerta inom Europa så med den suf jag har på telefonen hoppas jag klara mig. Men för er är det ju toppen med dessa extra ”spottar”. Kul att wifin fungerar så bra.
    Och att ta på en kofta är ju helt ok. Här är det jacka som gäller.

    Önskar er en fin lördag.

    • Ama de casa skriver:

      Visst har en helt ny värld öppnat sig i och med det här med roamingavgifternas frånvaro. Himla bra det!
      Tror inte att vi kommer att nyttja dom där spottarna (var dom nu finns i övrigt?) men vi vet ju vart vi kan gå om det kniper. Fast det är ju närmare till exempel till Alinghi och där är det god mat också (eller så sitter man på dom fina bänkarna utanför 😉 ).
      Det var lite varmare i morse – 12 istället för 10 – så det kanske blir koftfritt idag igen 😀
      Tack detsamma!

  9. Janne skriver:

    Bra jobbat med ränna-runt-och-leta-spottkopplar!

    Här blåser det utan f.

    Trevlig lördag!

    • Ama de casa skriver:

      Jag har inte tagit mig utanför dörren ännu, men det ser ut på en – icke beskuren – blomma ute på terrassen som att det blåser lite här också 😉
      Tack detsamma!

  10. Tomtan skriver:

    -6 och rimfrost 😀

  11. farfar hebbe skriver:

    Ja jag hoppas tösen blir nöjd,får väl veta om ett par veckor..Haé Kram.

  12. Trollet skriver:

    Grattis till hotspot, trägen vinner=)
    Vinterns intågande märks kanske bara liiite mer här…

  13. farfar hebbe skriver:

    Jag tror att dessa vinsmakarprofs bara gör sig till,,men skit samma vilka olika smaker dom känner,,jag nöjer mig med att det smakar gott,precis som du..Haé Kram.

  14. farfar hebbe skriver:

    Ja vem vill vara Gås den 10/11..Haé Kram.

  15. Ami skriver:

    Så bra att det lyckades!
    Visst är det kyligare här nu, men för oss blir det stranden om en stund 🙂

    • Ama de casa skriver:

      Ja, till slut lyckades vi hitta en spot där det funkade 🙂
      Så ni är vinterbadare ni med? 😉 Ha en trevlig dag på stranden. Själva ska vi nog söka upp den där spotten igen innan den försvinner… 😀

  16. Geddfish skriver:

    Skönt med en rapport, så jag vet att allt är som det ska!
    Kom att tänka på en gång i tiden, då vi skaffat laptopar och for runt på Öland och letade gratis wifi (ospärrat) det var innan allting började, liksom.
    Ha en fin dag! 😀

    • Ama de casa skriver:

      Det var samma här – 2009 i Italien. Gick runt och ”svor” över alla snåljåpar som hade satt lösen på sitt wiffi… 😀
      Tack detsamma!

  17. yfronten skriver:

    Men, kör du bara på wifi? Jag har en pott med surf som jag använder när jag är ute på stan/landet. På skolan loggar jag in på vuxenutbildningen, som vårt wifi där heter av någon anledning.

    • Ama de casa skriver:

      Jag har mobilsurf på telefonen, men då betalar jag för varje ”plutt”. Inte mycket (säger Anders) men jag blir så nervös så jag använder det inte mycket. Vi har ett mobildata som ”vi” (läs ”jag”) använder i nödfall. Då kostar det 3,50 euro per dag. När potten av ”pluttar” tar slut så kostar det inget mer, men det går långsammare. Man kan inte streama, men man kan blogga 🙂
      Det där med ”gratis” mobilsurf har kommit betydligt längre i Sverige. Jag letar i möjligaste mån upp wiffi på restauranger och hotell.

  18. Inger Rozén skriver:

    Hej och gomidda.Årets första snöflinga-

  19. kajsalisasblogg skriver:

    Kul nu kan du blogga med ljusets hastighet.

  20. BP skriver:

    Spanien verkar ha ett annat system än Sverige. Jag behöver inga wifi-spots med mitt Telia abonnemang, då jag ar tillgång till internet i hela landet. Ja inte i fjällen då där det inte finns några master, men jag är ju aldrig i fjällen heller;-)
    Som Ditte skriver är ju roamingavgifterna ett minne blott, så det funkar ju för mig i Spanien också.
    Å precis som du säger – blogga gör jag hellre hemma, men jag läser gärna inlägg när jag är ute eller sitter på bussen/t-bana.

    • Ama de casa skriver:

      Spanien har alltid legat efter Sverige när det kommer till internet. När vi flyttade ned 2006 hade vi haft fiber hemma i Sollentuna med en hastighet på 30 Mb. Här fanns då MAX 1 (EN!) Mb via adsl. Inte lätt att gå åt det hållet… Nu börjar det ordna till sig, men Sverige fortsätter att dra ifrån. (Gissar att det nog har varit betydligt bättre i storstäderna här i Spanien ändå…)

      Jag gillar att gå in och kolla på internet när jag inte är hemma, men när jag ska skriva vill jag helst ha ett riktigt tangentbord.

  21. Ruth i Virginia skriver:

    Det är ju underbart, att man inte behöver vara ur spelet bara
    för att man inte är hemma. Väldigt viktigt, antar jag.
    One simply MUST be connected these days. 🙂

    Vi har ingen riktig vinter än, men 5 minusgrader kl. halv 8
    känns nästan vinteraktigt – ingen snö iaf. Solen skiner vackert.
    (
    Det blir Loftet på eftermiddan.)

    • Ama de casa skriver:

      Ja, Ruth. Jag är internetberoende. Samtidigt är det skönt när man INTE kan (tycker sig har råd) att vara uppkopplad. Det infinner sig nån sorts frid på nåt vis 🙂

      Oj! Fem minus? Låter kallt – tur att det var soligt i alla fall 🙂
      Hoppas du sålde riktigt bra idag!

  22. åsa i åsele skriver:

    Er november temperatur överstiger den temperatur vi hade under juni juli och augusti 😉

    När jag å C nyss var ute på samhället började det snöa 🙂

  23. Carin skriver:

    Alltid ett + när det fungerar vad dom lovat. Ska bli spännande att komma ner under december i år.
    Ha en bra lördag du med.

    • Ama de casa skriver:

      December – särskilt julhelgen – brukar vara fantastisk fin här! Vi har varit här alla jular utom två sen 2003, och jag det är bara två julaftnar som vi inte har kunnat avnjuta jullunchen ute på terrassen här på grund av vädret 🙂
      Kommer nog att bli fint i år igen 😀

  24. "LillaSyster" skriver:

    Strand och bikini känns låååångt bort, idag vill man helst inte sticka ut nosen. Ändå har jag varit på stan och fikat med en kompis och sen varit på loppis. Ha det gott! Kram

  25. usch ser väldigt kallt ut !

Kommentera

